RallyBaron  Samppasport

Lukkoperät takavetovolvoihin?

  • 648 Vastauksia
  • 291175 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #480 : 04.02.2017, 21:41:28 »
mistäs porukka on noita torseneita tilaillu lukkoa kaipais volvo  :)

Summitilta tuli mun Torsen lukko. Jeepin etuperä. Oli halvempi kuin Volvoon tarkoitettu. Toimii ihan hienosti +400 hv ja +600 nm setissä.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #481 : 05.02.2017, 09:19:15 »
Summitilta tuli mun Torsen lukko. Jeepin etuperä. Oli halvempi kuin Volvoon tarkoitettu. Toimii ihan hienosti +400 hv ja +600 nm setissä.
Onko tämä se 585 eikä 588-malli?
Käsittääkseni pienemmällä esijännityksellä..?
Varmaan katuautoon viisaampi valinta.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #482 : 05.02.2017, 10:00:39 »
Meillä -585 eli. Ns etuperän lukko 3.31 välityksellä. Suditeltu pikitiellä ja jäärataa piikkirenkailla, toimii aina loogisesti ja vetää molemmilla.

Pitäis melkein kysellä eatonilta jotta mikä näiden ero oikeasti on, vai onko joku vahvistanut tämän legendan erilaisista esijännityksistä? Kun pistätte kuvahakuun torsen lukon niin en minä ainakaan käsitä että missä siellä on jotakin esijännitystä  :idiot2:

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #483 : 05.02.2017, 10:07:27 »
^Mistään mitään tietämättä, mutta voisko noiden ruuvien nousussa olla eroa, jolla sitten saadaan ns. esijännitys kohilleen?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #484 : 05.02.2017, 10:09:57 »
Eihän nämä Truetracit olekkaan torseneita muuten kuin puhekielessä :) En mä kyllä tiedä mitä nämä on, mutta ainakin Audin torseneissa on rattaat ihan erilailla.

Sekä -585 ja -588 olen yrittänyt käsin pyörittää renkaasta ja aika tosi jäykkiä on molemmat. En tiedä sitäkään, että miten se esijännitys on toteutettu ;D

Ohessa selventävä video, mutta en mä siitä huolimatta käsitä miten se toimii lukon tavoin. Ilmeisesti perustuu rattaiden ja rungon väliseen kitkaan?

https://www.youtube.com/watch?v=lZmsY2YvVsc
« Viimeksi muokattu: 05.02.2017, 10:34:05 kirjoittanut Kulmamies »

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #485 : 05.02.2017, 11:58:50 »
Perustuu siihen että matopyörä voi pyörittää hammasratasta mutta hammasratas ei voi pyörittää matopyörää
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #486 : 05.02.2017, 13:00:15 »
Okei. Tuossa selvitys perinteisen torsenin toiminnasta. Aika paljon havainnollistavampi video. Toimintaperiaate on näköjään molemmissa ihan sama, vaikka pikkurattaat onkin eri järjestyksessä.

https://www.youtube.com/watch?v=JEiSTzK-A2A

Truetracia pitäisi ilmeisesti siis pystyä pyörittämään eri suuntiin, jos molemmista renkaista kääntää yhtä aikaa erisuuntiin? Jos toinen pyörä on maassa, niin toista ei saa pyörimään? Esijännitystä ei ole lainkaan, niin ehkäpä 585 ja 588 erot ovat sitten vain rattaiden hammaskulmissa? Tuohan on kerrassaan nerokas laite :)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #487 : 05.02.2017, 16:54:15 »
 :nohnoh
Meillä -585 eli. Ns etuperän lukko 3.31 välityksellä. Suditeltu pikitiellä ja jäärataa piikkirenkailla, toimii aina loogisesti ja vetää molemmilla.

Pitäis melkein kysellä eatonilta jotta mikä näiden ero oikeasti on, vai onko joku vahvistanut tämän legendan erilaisista esijännityksistä? Kun pistätte kuvahakuun torsen lukon niin en minä ainakaan käsitä että missä siellä on jotakin esijännitystä  :idiot2:
matopyörän kätisyys taitaa olla ainut ero noissa,  hyvin toimii "vääräänkin"  suuntaan

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #488 : 05.02.2017, 17:45:25 »
-585 on löysempi lukoltaan, mutta pärjää silläkin jos ei hirveästi kaasuttele kesken TIUKAN mutkan. Eli joku esijännitys on löysempi. (mikä loogista etulukkoon) 

Samaten -588 huomaa pitävänsä lukitusta järkevämpänä/kovempana kuin -585 joka sutii suoraan kyllä kahdella, mutta huomaa ajossa sekä jäljistä päätellen aaltoilevan vetosuhdetta. Eli sutimisjäljet kevenee toiselta puoleta kun toiselta piirtää enemmän ja toisinpäin.

Tosin tuon -588 hinta on lähes tuplaantunut vuosien saatossa ja jos tuntee pärjäävänsä -585 kannattaa ostaa ehdottomasti se. Eli jos ei oikeasti hulluna kuivalla vedä kammosladia/vastaheittoja niin -588 on aika turha. Poislukien jotku tilanteet sutii yhdellä tiukassa käännöksessä (-588 ei tätä tee vaikka yrittänyt).

Nämä omia havaintoja, eikä kannata kenenkään imasta herneitä. -585 voi liukkaalla ehkä olla jopa rauhallisempi :)

Jos joku saa faktaa valmistajalta niin kiinnostaa kyllä, jälleenmyyjä sanoi tätä samaa nitä itsekin huomannut ja netissä lukee (löysempi esijännitys/lukon suhteen heiluminen).
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #489 : 05.02.2017, 19:58:22 »
Ostin oman lukon Suomesta johon tilattu suoraan Eatonilta eli "valmistajalta".
Lukon kyljessä lukee kuitenkin Made in Taiwan...



Ei sillä merkitystä varmaan ole mutta silti yllätys  ::)
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #490 : 05.02.2017, 20:39:29 »
Ostin oman lukon Suomesta johon tilattu suoraan Eatonilta eli "valmistajalta".
Lukon kyljessä lukee kuitenkin Made in Taiwan...



Ei sillä merkitystä varmaan ole mutta silti yllätys  ::)

Ei merkitystä, lukee "kaikissa".  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa lolvo_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #491 : 06.02.2017, 23:17:42 »
Paljon tuli hyviä vastauksia ja mielipiteitä kysymykseeni siitä iso kiitos!

Mistäs noita torsen lukkoja tai vastaavan laisia kannattaa nyt ruveta katselemaan? Siitä seuraakin kysymys että onko kuinka bolt-on kamaa jos heittää avoimeen perään torsenin lukkoa? Esimerkiksi nopeuskehän anturi ja muutenkin osien suhteen sopivuus.

G80 voisi olla myös vaihtoehto jos se on kanssa helppo jälkiasentaa avoimeen perään?

Ja jos käytettynä täällä on lukkoja myynnissä niin sekin kiinnostaisi! :)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #492 : 07.02.2017, 06:56:53 »
Torseniin myy foorumilla käyttäjä Mata76 noita nopeusanturin kehiä. Oma suositukseni on että akseli irti autosta ellei nosturille pääse, uudet laakerit ja shimmaa sen välityksen. Tosin en yhtään Torsenia ole asentanut joten en sano etteikö vois tulla riittävän hyvää jos saa vanhat laakerit ehjänä pois, ja laittaa ne shimmeineen lukolle. Ja lautaspyörä ja pinjoni mieluusti samaa "paria"...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #493 : 07.02.2017, 08:34:31 »
Hyvin on taiwanin torseenit mitoissaan, kuin myös volvon orggis kurpitsat ja lukot.  Suurimmassa osassa  riittää vanhat laakerit ja shimmit.

Varsin hyvin saa tietoa,  kun lähtee lukemaan tätä topikkia taakse päin.  Toistoa paljon,  mutta jääpähän mieleen ELK
« Viimeksi muokattu: 07.02.2017, 08:38:04 kirjoittanut Ari E »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #494 : 07.02.2017, 21:51:32 »
Nyt kolmeen perään pistäny uudet laakerit ja vanhat shimmit.
Ei mitään ongelmia.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Ateho  Elekma