Futurez  Kulkukoira

Lukkoperät takavetovolvoihin?

  • 640 Vastauksia
  • 289193 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #210 : 10.09.2013, 22:35:16 »
Saanko kysyä mikä tästä tekee niin ketuttavan? Itselleni leikkikaluun harkinnut, mutta kannattaako unohtaa? Onko sinulla ns ajoautossa?

suosittelen räikkälukkoa vain autoon jolla ajetaan suoraan tai pyöritään ympyrää lappulattiassa. itsellä leikkikalussa mutta kuitenkin tulee ajettua normi ajoa ja siihen ei omasta mielestäni sovellu toi räikkälukko yhtään. tosin on monet sitä kehuneet mutta tämä oma mielipide. itseä ei niin haittaa se räikän ääni ku kurvaa kytkin pohjassa esim mutkan. mutta perä tosiaan välillä paukkuu ja rytää hämärästi  niinkuin harrikin sanoi  :idiot2:

ööö. Mihin tarttee 100% lukkoa?

Eikä äänetöntä +70%(?) lukkoa ole. Nm. Nissanissa 2way lukko.

Mutta jos haluat jonkun överijäykän niin varmaan volvon orkkis kitkalukko modattuna tai ssf pyörän jne

no vähän olen kallistumassa tuohon torseen mutta mitä katsonut videoita esim bamse niin vetelee radalla ja yhtäkkiä lukko jakaa voimaa toiselle renkaalle kesken luisun niin että toinen rengas vaan sutii niin onko siinä sit mitään järkeä? niin olishan se hyvä kun olis mahdollisimman jäykkä mutta muuten normi ajaa... eikö toi ssf lukko oo hemmetin kallis? en kuiteskaan mitään kallista hommaa...
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #211 : 10.09.2013, 22:50:18 »
no vähän olen kallistumassa tuohon torseen mutta mitä katsonut videoita esim bamse niin vetelee radalla ja yhtäkkiä lukko jakaa voimaa toiselle renkaalle kesken luisun niin että toinen rengas vaan sutii niin onko siinä sit mitään järkeä? niin olishan se hyvä kun olis mahdollisimman jäykkä mutta muuten normi ajaa... eikö toi ssf lukko oo hemmetin kallis? en kuiteskaan mitään kallista hommaa...
Jos jakaa vain toiselle puolelle, niin sen puolen rengas keventää liikaa lukon esijännitykseen nähden. Itellä ei ollut esim. keväällä Ahvenistolla yhtään tilannetta Truetracin kanssa farkussa, jossa ois sutinut vain toista pyörää. Liekö alusta sen verran sopiva sitten nyt, ettei keventele liikaa takapäästä. Tai sitten vaan liian vähän voimaa ??? Ja katurenkailla ei tule niin kovia mutkanopeuksiakaan, että ns. normaalissa tilanteessa radalla nostelis liikaa. Vain silloin olen saanut aikaan vedon loppumisen kun on tullut liian kovaa mutkaan, kääntänyt tiukasti ja tarjonnut vetoa päälle juuri siinä käännöksen tiukimmassa kohdassa.
SSF lukko taitaa olla lähemmäs 2000e?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #212 : 10.09.2013, 22:56:30 »
ööö. Mihin tarttee 100% lukkoa?

Suoraanajoon ja pellolle. :D

Tosin 100% lukkoa ei ole vaan se on spooli, kemppilukko tms. 8)
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #213 : 10.09.2013, 23:04:45 »
Onko kenelläkään tietoa mikä lukko bamsella on? Torsen kyllä, mutta mikä.
Ja olen nähnyt sen ihan siviilissäkin sutivan 10m kahdella sitten 5m yhdellä ja pari metriä kahdella tämän jälkeen...

Eihän tommosella tee "mitään" tommosessa käytössä, "sama" ku ajais avoimella kun tempoo kahdella ja yhdellä...

Sitä vaan mietin, että onko siellä liian vähän(?) torsenissa esijännitystä. Vaiko ei vaan tykkää jäykästä(?) alustasta?
Onko tämmöseen wavetrac ratkaisu? Siellähän se joku pakka sisällä mikä pitää esijännitystä/poistaa 0 tilanteen?

100% on kyllä raju. 70%:kin tosi raju... Bemarin m sarjassa on yleensä 25% lukkoa ja niillä piirtää top gearistakin nähtynä hyvin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #214 : 10.09.2013, 23:14:50 »
Nojuu ei se nyt tarvi olla sellanne mikä lukittee täysin mutta sellanen mikä ei tee niinkuin bamsella.. Torseista en tiedä oikeen sen enempää.. Mitä kaikkee niit on ja mitä porukka on käyttänyt? Tuola kimppatilaus topicis näyttää olevan joku 585 torse
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #215 : 10.09.2013, 23:23:56 »
Onko kenelläkään tietoa mikä lukko bamsella on? Torsen kyllä, mutta mikä.
Ja olen nähnyt sen ihan siviilissäkin sutivan 10m kahdella sitten 5m yhdellä ja pari metriä kahdella tämän jälkeen...

Eihän tommosella tee "mitään" tommosessa käytössä, "sama" ku ajais avoimella kun tempoo kahdella ja yhdellä...

Sitä vaan mietin, että onko siellä liian vähän(?) torsenissa esijännitystä. Vaiko ei vaan tykkää jäykästä(?) alustasta?
Onko tämmöseen wavetrac ratkaisu? Siellähän se joku pakka sisällä mikä pitää esijännitystä/poistaa 0 tilanteen?

100% on kyllä raju. 70%:kin tosi raju... Bemarin m sarjassa on yleensä 25% lukkoa ja niillä piirtää top gearistakin nähtynä hyvin.

Itse olen ko. auton kyydissä ollut useasti (radalla ja kadulla) ja ulkopuolelta sitäkin useammin katsonu ja ei mun mielestä ongelmaa lukottamisessa. Eli ei mulla kokemuksia että ois yhdellä sutinut. Lukkona siellä on tälläkin foorumilla paljon käytetty Eaton truetrac (A585). Vähän toki vaikutusta voi olla että siellä on shockproof öljyt jota ei tosiaan suositella ton lukon kanssa. Eaton suosittelee mineraaliöljyä. Vaikkakaan sillä ei vaikutusta pitäisi olla koska torsen tyyppinen lukko ei perustu varsinaisesti kitkaan niinkun esim. kitkalukko. Mutta silti Eatonin mielestä shockproof aivan liian liukasta.

Itselläni on myös samanlainen lukko perässä mutta ei vielä ajokokemuksia. Myös J0nzalla on samanmoinen ja sillä ainakin komeesti sutii kahdella ja menee vinossa  :pomo:
« Viimeksi muokattu: 10.09.2013, 23:25:27 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #216 : 10.09.2013, 23:32:52 »
Itse olen ko. auton kyydissä ollut useasti (radalla ja kadulla) ja ulkopuolelta sitäkin useammin katsonu ja ei mun mielestä ongelmaa lukottamisessa. Eli ei mulla kokemuksia että ois yhdellä sutinut. Lukkona siellä on tälläkin foorumilla paljon käytetty Eaton truetrac (A585). Vähän toki vaikutusta voi olla että siellä on shockproof öljyt jota ei tosiaan suositella ton lukon kanssa. Eaton suosittelee mineraaliöljyä. Vaikkakaan sillä ei vaikutusta pitäisi olla koska torsen tyyppinen lukko ei perustu varsinaisesti kitkaan niinkun esim. kitkalukko. Mutta silti Eatonin mielestä shockproof aivan liian liukasta.

Itselläni on myös samanlainen lukko perässä mutta ei vielä ajokokemuksia. Myös J0nzalla on samanmoinen ja sillä ainakin komeesti sutii kahdella ja menee vinossa  :pomo:

Jos näkee ens kerralla saman tilanteen niin nappaan kuvan asvaltista... ::)
En jaksa alkaa väittelemään enempää.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #217 : 10.09.2013, 23:41:26 »
Voihan se olla että joskus on niin tehnyt. En sitä väitäkkään. On vaan jäänyt itseltä näkemättä. Itse epäilen että öljyt saattavat vaikuttaa. Olen käynyt Redlinen maahantuojan kanssa keskusteluja öljyistä ja näin hän vastasi kun puhetta oli peräöljyistä:

Lainaus
Perään 75W90 Gear Oil hypoidiöljyä. 75W140 jos haluat ottaa varman päälle. Mutta esimerkiksi Prodriven WRC-Subaruissa käytettiin Red Line 75W90 hypoidiöljyä. Jos haluat hifistellä, laita sen 75W90 sekaan loraus Heavy ShockProofia (1/3). Jostain syystä Detroit Truetrac väittää, että vaikka torsen-tyyppinen lukko ei perustukaan kitkaan, ShockProof on liian liukasta ja heikentää lukon pitoa, eikä siksi suosittele sitä. Eli kokeilisin ilman.

Ja Bamsella on nimenomaan muistaakseni PELKKÄÄ shockproofia perässä. Tai ainakin tälläinen muistikuva mulla on.

Mulla on perässä nyt nuo Redlinen 75w90 öljyt. Ja ne _pitäisi_ olla passelit vaikka onkin synteettistä toisin kun Eaton suosittelee. Mutta tuo 75w90 ei ole kumminkaan yhtä liukasta kuin shockproof.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #218 : 11.09.2013, 00:52:23 »
Eihän tommosella tee "mitään" tommosessa käytössä, "sama" ku ajais avoimella kun tempoo kahdella ja yhdellä...
Näyttäshän tommonen aika hyvin kahta tarjoovan: http://www.youtube.com/watch?v=PNb_3tgqZlI
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ImportTuning

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #219 : 11.09.2013, 07:23:15 »
Tuo bamsen lukkohan tietääkseni on se täälläkin paljon kehuttu jeepin etuperän lukko (585), mutta se oikea volvon lukko jossa on se ns."tiukempi esijännistys" on se 588 loppuinen. Tuo esijännityksestä puhuminen on jännä juttu, siellä vissiin oikeesti mitään jännityksiä ole se on vaan erilaisella "hammas/kierre" profiililla se 588.

Ainakaan rata/rallimiehet eivät suostu käyttämään tuota 585 lukkoa koska on tilanteita jossa vetää vain yhdellä pyörällä, mutta harva sielläkään ajelee edes torsenilla.

Jos hillot riittää ssf-pyörältä levylukko...koyhällä ei varaa ostaa halpaa.  :2funny:
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #220 : 11.09.2013, 18:43:22 »
Tuo bamsen lukkohan tietääkseni on se täälläkin paljon kehuttu jeepin etuperän lukko (585), mutta se oikea volvon lukko jossa on se ns."tiukempi esijännistys" on se 588 loppuinen. Tuo esijännityksestä puhuminen on jännä juttu, siellä vissiin oikeesti mitään jännityksiä ole se on vaan erilaisella "hammas/kierre" profiililla se 588.

Ainakaan rata/rallimiehet eivät suostu käyttämään tuota 585 lukkoa koska on tilanteita jossa vetää vain yhdellä pyörällä, mutta harva sielläkään ajelee edes torsenilla.

Jos hillot riittää ssf-pyörältä levylukko...koyhällä ei varaa ostaa halpaa.  :2funny:

Tämmöstä arvelinkin... Jonkun sortin esijännitys systeemi on. Koska jenkeissäkin sanovat samaa että etuperä on huono, takaperällinen jeep ok. Ja paras "volvon" torsen.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #221 : 11.09.2013, 19:39:58 »
Esijännitys ehkä väärä sana torsenin yhteydessä.
Torsenin prosentti lukema ilmoittaa käsittääkseni paljonko ks. kapistus siirtää momenttia paremmin pitävälle pyörälle
Oliko se nyt että tavan torsen 75% ja jeepin etuperä vain 25%

Kävisköhän tuollainen Volvo perään?
http://www.summitracing.com/parts/dtl-162sl60a/overview/

Edit: tuohan taitaa olla räikkälukko
« Viimeksi muokattu: 11.09.2013, 19:43:44 kirjoittanut Veksi »
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #222 : 11.09.2013, 19:45:41 »
Esijännitys ehkä väärä sana torsenin yhteydessä.
Torsenin prosentti lukema ilmoittaa käsittääkseni paljonko ks. kapistus siirtää momenttia paremmin pitävälle pyörälle
Oliko se nyt että tavan torsen 75% ja jeepin etuperä vain 25%

Kävisköhän tuollainen Volvo perään?
http://www.summitracing.com/parts/dtl-162sl60a/overview/

Edit: tuohan taitaa olla räikkälukko

Aivan. Jotain tämmöstä hain siinä takaa. (anteeksi tyhmyyteni  :D)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #223 : 11.09.2013, 19:48:35 »
ok täytyypä sitten tilata tuollainen 588 jossain vaiheessa.
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #224 : 11.09.2013, 21:08:56 »
Onneks ittellä on toi 588 kiinni ja oon ollu kyl tyytyväinen.
Mitenhän muuten, kun mulla on hyllyssä yks tollanen toisen näkönenkin lukko..
Vähän tätä näköö http://www.summitracing.com/parts/dtl-162sl60a/overview/  ja eatoni pitäis tosiaan olla.
Käyn nappaan kuvan ja laitan sen sit tähän viestiin.



Mikä lukko?
« Viimeksi muokattu: 11.09.2013, 21:28:24 kirjoittanut Juzi »

 

Futurez  Kulkukoira