Autodiagnoosi  Carcom Oy

Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit

  • 1525 Vastauksia
  • 401903 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #465 : 04.04.2014, 18:29:36 »
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on kysymyksessä silloin, jos liikenneturvallisuuden vaarantamisessa huomattavasti ylitetään sallittu enimmäisnopeus, ryhdytään ohittamaan näkyvyyden ollessa turvalliseen ohitukseen riittämätön tai ohituksen ollessa muutoin kielletty, laiminlyödään liikenneturvallisuuden vaatima pysähtymis- tai väistämisvelvollisuus, taikka muulla näihin rinnastettavalla tavalla rikotaan liikennesääntöjä.

Liikenneturvallisuuden vaarantamisen törkeässä tekomuodossa ei myöskään edellytetä konkreettisen vaaran aiheutumista. Tunnusmerkistön täyttyminen edellyttää sitä, että teosta olisi voinut aiheutua vakava vaara toisen hengelle tai terveydelle, eikä vain turvallisuudelle. Erona tavalliseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen on siis vakavan vaaran aiheutumisen mahdollisuus ja mahdollisen vaaran kohdistuminen toisen henkeen tai terveyteen. Ei vielä riitä, että oma terveys on vaarassa. Mutta varsinkin silloin kun joku on kyydissä liikenteessä hölmöiltäessä, on vaikea vedota vaarantamismomentin puuttumiseen toisen henkilön osalta.

http://www.laki24.fi/liik-tieliikennerikokset-torkealiikenteenvaarantaminen.html
« Viimeksi muokattu: 10.04.2014, 20:14:20 kirjoittanut Kuppi_kahvia »

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #466 : 10.04.2014, 15:17:34 »
Taas se alkaa  ::)

Omasta puolesta en kyllä kykene käsittämään miten ajokortin tarve työntekoon jotenkin oikeuttaisi vähempiin seurauksiin tötöilystä. Turha itkeä aivan omin kätösin kuivumaan ajetun kortin perään, jos elanto on ajokortin varassa niin sitä luulisi ajavan sen mukaan. Suomessa kuitenkin sakkoja napsahtaa ihan oikeista rikkeistä eli tuppaavat olemaan ansaittuja pikavoittoja mitä kertyy.

Liikennesäännöt koskevat yhtä lailla kaikkia, eikä se että saa palkkaa ajamisesta anna tienpäällä mitään erioikeuksia. Päinvastoin se että sama rangaistus tuntuu enemmän on ihan hyvä pelote siihen, että liikennesääntöjen rikkomista karttaisivat enemmän he jotka eniten ajavatkin eli ovat suurempi turvallisuusriski teillä.

Vähän sama asia kuin ammattimaisille torimyyjille vaadittaisiin oikeutta myydä pilaantuneita elintarvikkeita koska he tekevät sitä työkseen. Vain parvekekasvattajilta saisi ottaa toripaikan pois toistuvan mätien tomaattien myymisen takia...

Heittäköön ensimmäisen kiven se joka ei koskaan ole rikkonut liikennesääntöjä.

Seuraavaksi heittäköön kiven se, joka pystyy näyttämään ettei sakon saamiseen liity minkäännäköistä satunnaisuutta.
Se todennäköisyyksien summaaminen kun tekee sen että P -> 1.

Poliisia ei todellisuudessa kiinnosta kuin nopeuksien seuraaminen, liekö koskaan tutkittu paljonko rangasitusmääräyksistä on ylinopeussakkoja? 90, 95 vai 99 %?

Jos enemmän liikenteessä olevat ovat suurempi riski turvallisuudelle kuin kotona olevat niin varmaankin siitä on jotain tutkimuksiakin?

Jos tuosta ammattikuljettajien työn menettämisestä; järjestettäköön sellainen järjestelmä että ammattipätevyyskortin omaavilla lasketaan rikkeet kahdessa osassa; liikenneluvallisella autolla rikkeistä menettää ammattipätevyyskortin ja saa ansaitun huilin töistä ja siviililiikenteessä hölmöily ei vaikuta ammattipätevyyskorttiin eikä liikenneluvallisella autolla ajamiseen.

Näin saadaan yhtälö oikeudenmukaiseksi kaikille.

Ja se torimyyjä saa myydä pilaantuneita elintarvikkeita, aika nopeasti loppuu asiakkaat.
Ja vaikka se torimyyjä saisikin myytyä pilaantuneet tavarat niin aina voi poistua autolla.

Tuosta pelotteesta; joihan sen niinkin kääntää että ammattikuljettaja tietää missä ja miten paljon voi sääntöjä venyttää turvallisesti.
Miksi pitää rangaista siitä että osaa jonkun asian paremmin kuin naapurin eläkeläinen jolla ei edes pää käänny?

Rallissakin Ogier ei saa ajaa kovempaa kuin muut koska yhtä kovaa ajaessa muut ei pysy ladulla.

Olen kyllä ihan samaa mieltä kuin moni muukin että ammattilaisen pitää osata käyttäytyä liikenteessä ammattilaisen ottein eikä provosoitua amatöörien tonttuiluista.
He kun eivät aina edes itse ymmärrä toimivansa idioottimaisesti, eikä se liikenteessä opettaminen mene niihin sunnuntaiautoilijoihin perille.
Ovat huomennakin samanlaisia uunoja, mikään ei auta, niiden kanssa pitää vain elää.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #467 : 10.04.2014, 19:14:04 »
Heittäköön ensimmäisen kiven se joka ei koskaan ole rikkonut liikennesääntöjä.

Olen minäkin saanut kaksikin sakkoa elämäni aikana, ensimmäisestä toiseen meni melkein 20 vuotta... Jotain varmaan tehnyt kuitenkin oikeinkin kun kilometrejä on tullut jatkuvasti ihan jonkin verran.

Jos kortti lähtisi törttöilyn takia niin mamma saisi jatkossa kuskata asiakkaan luokse tai kulkisin pyörällä. EN ala itkeä toimeentuloa...

Seuraavaksi heittäköön kiven se, joka pystyy näyttämään ettei sakon saamiseen liity minkäännäköistä satunnaisuutta.

On siinä sellainen todennäköisyys että mitä vähemmän rikkoo pykäliä, sitä vähemmän saa keskimäärin sakkoja.

Joka rikkeestä ei jää aina kiinni ja se on ihan hyväkin, totaalinen isovelivaltio on melko arseesta.

Poliisia ei todellisuudessa kiinnosta kuin nopeuksien seuraaminen, liekö koskaan tutkittu paljonko rangasitusmääräyksistä on ylinopeussakkoja? 90, 95 vai 99 %?

Juuri hiljattain oli uutisissa muuan poliisi, joka valitteli että poliitikot määräävät poliisit sakkoratsioihin tulojen keräämiseksi ja että se haittaa muun poliisityön hoitamista kun samaan aikaan virkoja supistetaan. Syyttävä sormi olisi ehkä syytä kohdistaa muualle kuin konstaapelikuntaan...

Jos enemmän liikenteessä olevat ovat suurempi riski turvallisuudelle kuin kotona olevat niin varmaankin siitä on jotain tutkimuksiakin?

No tuon luulisi maalaisjärjelläkin ymmärtävän että mitä enemmän ajat sitä suuremmalla todennäköisyydellä joku kerta kopsahtaa. Onnettomuusriski per kilometri on meillä jokaisella nollaa suurempi.

Huomasit kai että nyt oli puhe paljon ajavista, jotka rikkovat liikennesääntöjä. Sama riskikäytös liikenteessä on sitä isompi riskitekijä, mitä enemmän kyseinen kuski ajaa.

Jos tuosta ammattikuljettajien työn menettämisestä; järjestettäköön sellainen järjestelmä että ammattipätevyyskortin omaavilla lasketaan rikkeet kahdessa osassa; liikenneluvallisella autolla rikkeistä menettää ammattipätevyyskortin ja saa ansaitun huilin töistä ja siviililiikenteessä hölmöily ei vaikuta ammattipätevyyskorttiin eikä liikenneluvallisella autolla ajamiseen.

Kyllä mää sanosin että joka ei liikenteeseen sovellu yhdenmallisella autolla ei sinne sovellu toisellakaan ajoneuvolla. Ei ammattiliikennettä voi erottaa muusta autoilusta, samat liikennesäännöt koskee kaikkia ja se sama kuski joka törttöili korttinsa kuivumaan on sama liikenneturvallisuusriski.

Mitenköhän tuo ehdottamasi logiikka toimisi aseenkantoluvissa. Jos vaikka kolmesta vahingonlaukauksesta joltakulta peruttaisiin pienoiskiväärin lupa, niin pidä toki se hirvikivääri koska kyllähän sinä sen käsittelyssä olet huolellisempi etkä tapa sillä ketään?

Tuosta pelotteesta; joihan sen niinkin kääntää että ammattikuljettaja tietää missä ja miten paljon voi sääntöjä venyttää turvallisesti.

Ilmeisesti ei tiennyt kun sai sakkoja siinämäärin jatkuvasti että kortti läks.

Rallissakin Ogier ei saa ajaa kovempaa kuin muut koska yhtä kovaa ajaessa muut ei pysy ladulla.

Rallin vertaaminen yleiseen liikenteeseen, check. Pelaa nyt vielä natsikortti samaan kasaan?

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #468 : 10.04.2014, 19:46:59 »
Liikennesääntöjen tunteminen ja noudattaminen on ammattikuljettajan ammattitaidon olennainen osa.

Järjettömien sääntöjen ja liikennejärjestelyjen noudattaminen on joskus lähes ylivoimaista.  Esimerkki:  Liikennevalo vaihtuu keltaiseksi,sitten punaiseksi.  Kaadanko linja-auton käytävällä seisovan keppimummon hätäjarrutuksella, vai ajanko päin punaista?  Jos on kaksi rikesakkoa pohjia, menee kortti tauolle kummassakin tapauksessa, punavalosta vain jos polliisi huomaa.  Eikä tarvitse miettiä, milloin pitää lomat ja pekkaspäivät.  Älkää ihmetelkö, kun joku ammattikuljettaja nysvää ylivarovaisesti liikenteessä.  Jos lomat on pidetty ja luottokorttia vingutettu tappiin asti, voi kolmen kuukauden "lepo" johtaa lopulliseen perikatoon.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #469 : 10.04.2014, 20:19:34 »
Järjettömien sääntöjen ja liikennejärjestelyjen noudattaminen on joskus lähes ylivoimaista.  Esimerkki:  Liikennevalo vaihtuu keltaiseksi,sitten punaiseksi.  Kaadanko linja-auton käytävällä seisovan keppimummon hätäjarrutuksella, vai ajanko päin punaista?

Oppikirjavastaushan on, että liikennevaloja tulee lähestyä sellaisella vauhdilla että tarvittaessa voi pysähtyä vaaraa aiheuttamatta.

Pelkkä liikennevalon vaihtuminen edessä ei pitäisi olla sellainen tilanne, joka aiheuttaa hätäjarrutuksen.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #470 : 10.04.2014, 21:31:44 »
Oppikirjavastaushan on, että liikennevaloja tulee lähestyä sellaisella vauhdilla että tarvittaessa voi pysähtyä vaaraa aiheuttamatta.

Pelkkä liikennevalon vaihtuminen edessä ei pitäisi olla sellainen tilanne, joka aiheuttaa hätäjarrutuksen.
Juuri näin.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa futos69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #471 : 10.04.2014, 23:08:15 »
Jos ja kun ajaa liikennesääntöjen mukaan niin sen pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään miksi ne säännöt on. On huomattavasti helpompi ajaa sitä 80km/h mittarin ollessa siinä 90km/h kohdalla kuin yrittää väkisin rykiä yhtään lujempaa, sillä kun ei saavuta yhtään mitään, paitsi  tietty jos oma ego on siitä kiinni että on pakko ajaa 10km/h lujempaa kuin muut. Yleisesti kun kaikki liikennevalot yms on suunniteltu sille tietyn nopeuden liikennevirralle niin siinä ampuu vain itseään nilkkaan jos yrittää räpiköidä vastaan.

Itse tosin olen sitä mieltä että motareilla pitäisi saada ajaa lujempaa, ainakin kesäaikaan ja yöaikaan vielä vähän lujempaa.
Mopo karkaa joskus käsistä

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #472 : 10.04.2014, 23:29:15 »
Itse tosin olen sitä mieltä että motareilla pitäisi saada ajaa lujempaa, ainakin kesäaikaan ja yöaikaan vielä vähän lujempaa.

Just se aika vuodesta kun sattuu tilastojen mukaan eniten onnettomuuksia.

Poissa futos69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #473 : 10.04.2014, 23:36:29 »
Just se aika vuodesta kun sattuu tilastojen mukaan eniten onnettomuuksia.
Jossain festareitten parkkiksilla, miten se liittyy motareihin?
Mopo karkaa joskus käsistä

Poissa SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3260
  • Nonnih!
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #474 : 11.04.2014, 10:05:21 »
Yleisesti kun kaikki liikennevalot yms on suunniteltu sille tietyn nopeuden liikennevirralle niin siinä ampuu vain itseään nilkkaan jos yrittää räpiköidä vastaan.
Paitti varsinki oulussa on tosi paljon liikennevaloja jotka toimii päin v*ttua sama millä vauhilla niihin tulee. Tuiran silloilla (50km/h alue) pääsee helposti vihreällä aallolla monet valot ajamalla 60km/h. Rajotusta ajaessa pääsee ehkä yhet valot kerrallaan.
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #475 : 11.04.2014, 16:43:21 »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #476 : 11.04.2014, 18:53:05 »
Kaksois-rangaistus selittely on enemmän kuin ontuva... Ei noita rangaistuksia saa syyttä ja niitäkin saa olla useampi, joten suoja on ihan varmasti riittävä.

EDIT: Siis, jos kortti lähtisi heti, niin oikeusturva ja kohtuullisuus on kaukana, eikö?

Samaa mieltä.

Jos vaikka joku väkivalta rikoksella tuottaa toiselle ruumiinvamman ja saa siitä esim. vankilatuomion
niin silloinko se eväisi uhrilta oikeuden korvauksiin kärsityistä vahingoista ?
(Vankilatuomiollahan on jo rangaistu teon tekijää)

Tai päin vastoin jos teon tekijä maksaa korvauksia uhrille, niin hän välttää sillä vankilatuomion ?
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #477 : 12.04.2014, 02:28:10 »
Jos vaikka joku väkivalta rikoksella tuottaa toiselle ruumiinvamman ja saa siitä esim. vankilatuomion
niin silloinko se eväisi uhrilta oikeuden korvauksiin kärsityistä vahingoista ?
(Vankilatuomiollahan on jo rangaistu teon tekijää)

Vahingon korvaus on omistusoikeuteen yms. liittyvä asia, eikä vahingonkorvaus ole sidoksissa rikoslakiin, vaan ihan omaan lakiinsa.

Väkivallasta tuomitaan rikoslain mukaan ja aiheutetusta ruumiinvammasta sitten sen aiheuttaman haitan mukaan.

Voit joutua korvaamaan ruumiinvammasta vaikket olisi tehnyt rikostakaan (väkivaltaa).

Tai päin vastoin jos teon tekijä maksaa korvauksia uhrille, niin hän välttää sillä vankilatuomion ?

Eihän se noin mene minkään oikeusvaltion mukaan.  Vahingon korvaus uhrille on täysin erillinen asia, kuten nimikin kertoo (vahingon korvaus).

Tämä oikeuskäytäntö tuosta ruumiinvammasta ja vahingonkorvauksista, rikoslaista puhumattakaan on ollut suomessa ja ruotsissa voimasta vasta 1734. Sitä aikaisempaa aikaa en tunne.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #478 : 12.04.2014, 14:43:23 »
Vahingon korvaus on omistusoikeuteen yms. liittyvä asia, eikä vahingonkorvaus ole sidoksissa rikoslakiin, vaan ihan omaan lakiinsa.

Väkivallasta tuomitaan rikoslain mukaan ja aiheutetusta ruumiinvammasta sitten sen aiheuttaman haitan mukaan.

Voit joutua korvaamaan ruumiinvammasta vaikket olisi tehnyt rikostakaan (väkivaltaa).

Eihän se noin mene minkään oikeusvaltion mukaan.  Vahingon korvaus uhrille on täysin erillinen asia, kuten nimikin kertoo (vahingon korvaus).

Tämä oikeuskäytäntö tuosta ruumiinvammasta ja vahingonkorvauksista, rikoslaista puhumattakaan on ollut suomessa ja ruotsissa voimasta vasta 1734. Sitä aikaisempaa aikaa en tunne.

No myönnetään et esimerkki on pirun huono, mut periaatteet vähän sama, mut otetaan toisenlainen, parempi esimerkki.
Rattijuopumus tapauksessa (ei henkilövahinkoja) tulee aina vähintään "tuplarangaistus" kortti lähtee ja sakkoja.
Parhaassa / huonoimmassa tapauksessa kolminkertainen rangaistus, kortti lähtee, sakkoja ja "kakkua"..... ;) ;) ;)
Yllämainitut on kaikki rangaistuksia, ei vahingonkorvauksia.

Lisäksi verratataanpa rangaistuksia, jos rattijuoppo ajaa jonkun hengiltä vs. tappo / kuolemantuottamus.
Rattijuppo saa enemmän rangaistuksia, kuin tapon / kuolemantuottamuksen tekijä......
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Järjettömät uutiset & hölmöimmät lööpit
« Vastaus #479 : 12.04.2014, 15:07:32 »
Jossain festareitten parkkiksilla, miten se liittyy motareihin?

Nimenomaan kuolemaan johtaneita onnettomuuksia eniten tilastoissa kesällä, kuivalla tiellä hyvällä kelillä. Se tyhjä kesäöinen motari on viimeinen ajoreissu yllättävän monelle suhteessa muihin liikennekuolemiin.

Kesäisissä kuolonkolareissa korostuu onnettomuuden pääsyynä liian kova vauhti.

Lisäksi verratataanpa rangaistuksia, jos rattijuoppo ajaa jonkun hengiltä vs. tappo / kuolemantuottamus.
Rattijuppo saa enemmän rangaistuksia, kuin tapon / kuolemantuottamuksen tekijä......

Näkis vaan! Mites meni tää yksi tapaus josta sai alkunsa kansalaisaloite rattijuoppojen rangaistusten koventamisesta. Maatalon emäntä lähti rattiin tolkuttomassa kännissä ja ajoi kahden pikkutytön päälle, joista toinen kuoli. Rattijuoppo ei saanut juuri minkäänlaista rangaistusta, sitä vaille ettei päätä silitetty.

 

Carcom Oy  Ateho