Samppasport  Futurez

945 2.3 Turbo -97, mieto viri(myyty)

  • 6 Vastauksia
  • 3582 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
945 2.3 Turbo -97, mieto viri(myyty)
« : 20.01.2020, 21:58:48 »
Koska tekemistä ei ilmeisesti ole tarpeeksi ja kaluston vaihtuvuutta täytyy jostain syystä pitää yllä, käytiin NBM:n kanssa lauantaina hakemassa Tarmo_L:n hallusta yksi kohde. Johan tästä oli ollut puhetta ensimmäisen kerran ainakin toista vuotta sitten, mutta nyt se alkoi kiinnostamaan tarpeeksi ja seisoi edelleen pihassa. Sai valkea 245:kin ulkoilla vähän pidempää matkaa. Vuoden sisään ollut vasta kolme 945 turboa joista kaksi Classiceja ja kaksi punaista. Miten lie niin monta :idiot2:

Peruskampe jossa automaatti, sähkölasit ja -peilit, ulkolämpömittari, harmaat kangaspenkit, tavaratilan suojaverho ja kalteri, apujouset vaununvetoon, ei ilmastointia ja värinä tottakai peruspunainen. Käyttöönotto on -96 puolella, ajettu vasta 517tkm ja kevyesti muuteltu jo joitakin vuosia sitten. Kevyisiin muutoksiin sisältyy esim. isompi mallikohtainen välijäähy, Kansisetin kevyesti siistimä 531, 19T, 3" putkisto kahdella läpivirtaavalla, Bosch vihreät suuttimet, MS2 V3 ja Vems laajakaista jossa seos ja pakolämpö. Mukana tuli siistissä kunnossa olevat Adharat ja viides on kontissa varapyöränä.

Ollut viime vuodet hyvin vähällä käytöllä ja kaikenlaista puuhaa oli jo valmiiksi tiedossa sen takia. Ja saattoi tietysti huomata jo ennen lähtöä, paluumatkalla sekä sen jälkeen rassatessa. Ratin kehä oli alkanut mennä niin mössöksi, että paluumatkalla NBM:n oli hanskat kädessä jottei kädet oli ihan mustat :D Nyt voi pidellä jo paljain käsinkin. Paluu meni hyvin, mitä nyt valtatielle lähdön jälkeen perässä ajaessa jarrut haisi selvästi muutaman kilometrin kunnes palat kuluivat tarpeeksi. Jarrut aiheuttivat silti tutinaa, jonka lisäksi väljä kardaanintukikumi teki osansa(kuten oletin). Lähellä kotia ohjaustehostin alkoi valittelemaan öljynpuutetta ja sain käytettyä nosturilla samalla kun pesaisin päältä ja imuroin enimmät.

Kaikkiaan laittolistalla oli tässä vaiheessa tiedossa mm. puhkiruostunut öljypohjan etupää(liian kuiva kone), tehostimen vuodon lisäksi jarrujen herkistely, väljyys/jumitus perässä, kardaanintukikumi, halkinainen tuulilasi, vuoto taka-akselin ylitysputkessa(vanha putkisto), väljä vasen ulompi raidetangonpää ja alapallo sekä pieni jäähdytysnestevuoto jossain pakkasropussa.

Ennen pesua oli jotain pinttymää pinnassa suolamoskan lisäksi, puhdistui aika hyvin. Kilometrit alkavat näkymään maalipinnassa.



Tehostimen pikkuputki oli aika heikossa kunnossa, eikä oikein enää pitänyt öljyä sisällään.


Konehuone puhdistui yllättävän hyvin ilman jynssäämistä.



Alusta on siivossa kunnossa. Yhden selvemmän pintaruostealueen löysin oikean pitkittäisen eturunkopalkin ja pakoputken välistä.


Sisustassa ei oikein muuta sanomista ole kuin ratin kehä ja ovipahvien rypyt.


Muut yleiskuvat täällä.


Eilen aloitin (ilta)päivän purkamalla varaosa-965:stä tekniikkapaketin sekä puskurit hakijoille. Varaosa-auto oli ehkä liiankin hyvä purkuun, mutta siitä nyt vaan saa hyvää osaa moneen käyttöön, eikä viitsi käyttää aikaa toisen helman ja ovien vaihtoon. Siihen päälle vielä ns. tarvittavat muutokset. Joka tapauksessa pääsi sujuvasti jatkamaan taka-akselinvaihdolla. Vaihdoin akselit ristiin ja samalla piti vaihtaa takajarrutkin. 945:n osilla ei ole paljoa ajettu, mutta molemmissa satuloissa oli toinen mäntä jumissa ja palat saaneet ihan tarpeeksi lämpöä. Levyt meni siinä ohessa niin sai nekin vähän paremmat ja 965 osatkin oli hyvin tuoreita. Vaihdoin kaikki avatut pultit, mutterit ja taka-akselin kiinnikepannat, jotta sai ne vähäisetkin ruosteet pois. Panhardinkin vaihdoin kun 945:ssä paljastui kuoriutuvan massan alta ruosteinen tanko. Nyt on ehjä G80 lukko, eikä perä jytkähtele vaihdetta kytkiessä.

Onneksi on kaksi nosturia käytettävissä.


Takapäästä oli vuoro siirtyä keulaan ja hammastangon kimppuun. Purin irtotangosta pikkuputket, mutta niissäpä ei ollutkaan aivan sama kierre ja hetken veivaamisen jälkeen vaihdoin myös hammastangot ristiin 965:n kanssa. Tulipa ehjä vasen ulompi raidetangonpääkin siinä sivussa. Pohjamuovin ollessa pois paikaltaan huomasin syylärin vuotavan vähän vasemmasta alanurkasta. Etujarruja käytin sen verran auki, että hierasin ruosteet pois jarrupalojen ja satularaudan välistä, sekä herkistin alemmat liukutapit. Tappeihin oli joku laittanut kuparitahnaa :nohnoh eikä tiivistekumitkaan olleet kunnolla paikallaan.

Tänään töiden jälkeen vaihdoin toisen kardaaninetupätkän ehjällä tukikumilla ja laakerilla. En muistanutkaan, että 960 automaatin etupätkä on täysin saman pituinen. Pääsi lopuistakin tärinöistä eroon.
« Viimeksi muokattu: 04.03.2020, 22:21:04 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 945 2.3 Turbo -97, mieto viri
« Vastaus #1 : 21.01.2020, 21:06:54 »
Töiden jälkeen tiputin etupalkkia alaspäin, vaihdoin öljypohjan, koneeseen öljyt sekä suodattimen ja tein pari pikapaikkaa akselinylitysputkeen jottei kuulosta ihan niin pahalta. Ajossa putki ei kuulu juurikaan sisälle, mutta paikallaan ulkopuolella jymisee aika paljon. Laitettava isompi takapönttö samalla kun vaihtaa akselinylityksen.

Aika rupinen oli:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 945 2.3 Turbo -97, mieto viri
« Vastaus #2 : 25.01.2020, 21:36:53 »
Ajovaloihin vaihtelin(tähänkin) Philips Xtremet ja kaukovaloiksi White visionit. Vanhat ajovalopolttimot oli jotkut halpis 100/55W, parantui kuvio ja kantama :P

Takapöntön ja akselinylityksen uusiminen tuli hyvin ajankohtaiseksi kun niitä vaihtamaan mennessä joko matkalla tai nosturille ajaessa akselinylitys katkesi takapöntön juuresta. Tilalle meni yleismallin akselinylitys ja Simonssin 500 pitkä 3" ovaali. Ei ollutkaan 2,5" mutkia tarpeeksi ja häntäputki jäi vähän vaiheeseen. Nyt sekin on 3" ja pikkaisen muokattuna sama joka oli käytössä V90:ssä kasin kanssa.



Kytkin läppärin ensimmäistä kertaa kiinni megaan ja ensimmäisenä piti kaivella tarpeeksi vanha firmware-versio Tunerstudioon. Kokeeksi laihensin pintakaasualuetta, lisäsin sinne vähän ennakkoa, tiputin joutokäyntiä reilu 100rpm eli 900 pintaan ja aloitin kokeilemaan moottorijarrun syötönkatkasua. Tarvitsee kokeilla millä asetuksilla sen saa toimimaan parhaiten. Ei haittaisi vaihtaa tuoreempaa koodiversiotakaan, nykyinen on julkaistu 2010. Ja nyt kun läppäri oli kiinni, tuli ilmi viallinen termari. Lämmöt jää maantiellä vajaaksi ja nousee paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2020, 22:05:06 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 945 2.3 Turbo -97, mieto viri
« Vastaus #3 : 11.02.2020, 23:40:38 »
Viikko sitten vaihdoin uuden termarin ja tänään töiden jälkeen vaihtui vähän muitakin osia. Uusi syyläri meni vuotavan tilalle ja samalla uusin jakohihnan. Korjailin pakopuolen vuodot ja uusin siinä ohessa muutamia muttereita. Pientä vuotoa oli pakosarjantiivisteissä ja pakosarjassa takapuolella halkeama joka ei vielä vuotanut paljoa(hitsasin silti). Turbon ja pakosarjan välisestä tiivisteestä puolestaan puuttui vähän isompi pala.



Koska kyseessä on etuvetoturbo, yhden pinnapultin pitää mennä pakosarjaan päin ja mutteri jää pieneen väliin. Pinnapulttia ei oltu lyhennetty tarpeeksi ja se jäi kantamaan. Ei ihme, että tiiviste oli mennyt. Otin pari kierrosta pois ja nyt jää jo ruhtinaallisesti tilaa, mutterikin on normaalia matalampi 12mm kannalla. Loppui ylimääräiset äänet siltä osastolta. Yksi tulpanjohto tottakai hajosi kun otin ne pois tieltä ja siihen kaivelin toisen samanlaisen tilalle.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 945 2.3 Turbo -97, mieto viri
« Vastaus #4 : 20.02.2020, 21:43:16 »
Maanantaina vaihdoin etujarrupalat. Vanhoissa molemmilla puolilla toisessa palassa oli pinta jo ~puoliksi irti. Eilen laitoin auton mukana tulleeseen katinohitusputkeen joustoputken ja kisakatin. Äänieristyksen parantaminen alkoi lisäämällä konttiin pari palaa vaimennusmattoa, osin kahteen kerrokseen.




Katinvaihto aiheutti reilusti lisää mökää ja tänään oli tehtävä 2,5" häntäputki. Nyt on selvästi hiljaisempi kuin vakiokatin kanssa ja nätimpi putkenpääkin :P

« Viimeksi muokattu: 20.02.2020, 21:45:39 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 945 2.3 Turbo -97, mieto viri
« Vastaus #5 : 29.02.2020, 17:43:53 »
Äsken päivitin megaan tuoreemman koodiversion ja kävin vähän ajamassa lenkkiä. Aiempi koodi onkin julkaistu vasta 10 vuotta sitten :P Moottorijarru toimii selvästi paremmin, muuten ei kovin suuria eroja ole. Viikko sitten tuli ajeltua ~740km päiväreissu, nyt on omistusaikana tullut vasta vähän päälle 2600km.

Varaosa-autosta tuli lisättyä mukitelineellinen kyynärnoja parantamaan ajomukavuutta.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2020, 21:43:22 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 945 2.3 Turbo -97, mieto viri
« Vastaus #6 : 04.03.2020, 22:19:05 »
Eilen illalla tuumasin viimein, että riittää tämä liian helppo ja mukava autoilu ja laitoin myyntiin. Eikä aikaakaan kun NBM tarttui koukkuun :idiot2: Lopullinen ajomäärä omistusaikana on jossain 2900km tienoilla 1,5 kuukauteen. Ihan tarpeeksi siinäkin ja tullut ajoa parilla muullakin autolla siinä välissä :D

Ns. luovutushuoltona meinasin tänään vaihtaa laatikkoöljyt öljypohjanputsauksen kera ja alle kaksi parempaa nastapyörää. Ehdotuksena tuli shift kitin teko laatikkoon kun öljyjä kerran vaihtaa ja se meni sitten "siinä samalla". Kunnollinen huuhtelu jäi ajanpuutteen takia tekemättä, mutta on sentään 4,5l uutta. Tein pidempien pulttien kierteettömistä osista 3-4mm jousia lyhemmät tapit ja toimii ns. normaalissa ajossa kuin ennenkin. Pikkasen reilummalla kaasulla muutoksen vaihtaessa huomaa. Kovemmat kiihdyttelyt joutuu kokeilemaan pitävämmällä kelillä.

Tältä erää viimeinen päivitys omalta osalta.
« Viimeksi muokattu: 04.03.2020, 22:20:52 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy