Samppasport  Futurez

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 886262 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tommp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1905 : 30.04.2015, 18:04:08 »
Itse olen suunnitellut kans nuita 240:n iskareita 740:n keulille. Kuinka paljon nuo on lyhyemmät verrattuna vakioihin? Mulla on jo iskarit pohjassa koska tuli laikalla leikittyä..  ;D Ja laitatkos kuvia mimmonen operaatio tuo on?

Edit: Kattelin tuossa sun profiilia ja näyttäs tutun näkönen volvo olevan.. Pitänee tulla jokupäivä juttusille  :)

Helppo operaatio oli, eli löysäsin iskarin ylämutteria kiekan (24mm lista ja jakoavain), irroitin iskarin kaksi yläpään mutteria(17mm hylsä) ja väänsin iskarit kaaren ulkopuolelle irroittamatta mitään muuta, purkasin rojut pois, jonka jälkeen sai tapella noiden vanhojen iskarin patruunoiden kiristyslevyjen kanssa. Paljon lämpöä isolla toholla ja putkipihdit metrin jatkovarrella niin aukesivat. Uudet rojut sisään w/ 3.5 kiekkaa v6/diesel lesjöä ja rojut kiinni.

Nyt on todella jämäkkä ja samalla leppoinen ajettava, eikä noussutkaan kun ehkä sentin tai kaksi, ajankanssa lässähtää kunhan jouset sisäänajautuu.
- 760GLE -88

Poissa janne102

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1906 : 01.05.2015, 05:37:04 »
Helppo operaatio oli, eli löysäsin iskarin ylämutteria kiekan (24mm lista ja jakoavain), irroitin iskarin kaksi yläpään mutteria(17mm hylsä) ja väänsin iskarit kaaren ulkopuolelle irroittamatta mitään muuta, purkasin rojut pois, jonka jälkeen sai tapella noiden vanhojen iskarin patruunoiden kiristyslevyjen kanssa. Paljon lämpöä isolla toholla ja putkipihdit metrin jatkovarrella niin aukesivat. Uudet rojut sisään w/ 3.5 kiekkaa v6/diesel lesjöä ja rojut kiinni.

Nyt on todella jämäkkä ja samalla leppoinen ajettava, eikä noussutkaan kun ehkä sentin tai kaksi, ajankanssa lässähtää kunhan jouset sisäänajautuu.


Meinasin lähinnä että mimmonen operaatio tuon 240 iskarin sovittaminen 740 tolppaan on?
Tarviiko muutakin rakennella muutako se holkki sinne yläpäähän?
Miksikä et korkiapaine kaasuja ostanu? Luulis olevan jämäkämmät.
Mitenkäs oot muuten saanu ton retkuperän jäykäksi? Oon vähän suunnitellut että jostain hommais tuommosen retkuperän niin sais vähän cambeeria jotta sais nuo 9.5" levipellit aikalailla kaarelle.. Oon kans miettiny että voiskohan mankelilla levittää kaaria vajaa sentin että mahtus pyörimään kunnolla niin sais perää vielä lähemmäksi maata  ::)

Poissa tommp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1907 : 01.05.2015, 15:32:53 »

Meinasin lähinnä että mimmonen operaatio tuon 240 iskarin sovittaminen 740 tolppaan on?
Tarviiko muutakin rakennella muutako se holkki sinne yläpäähän?
Miksikä et korkiapaine kaasuja ostanu? Luulis olevan jämäkämmät.
Mitenkäs oot muuten saanu ton retkuperän jäykäksi? Oon vähän suunnitellut että jostain hommais tuommosen retkuperän niin sais vähän cambeeria jotta sais nuo 9.5" levipellit aikalailla kaarelle.. Oon kans miettiny että voiskohan mankelilla levittää kaaria vajaa sentin että mahtus pyörimään kunnolla niin sais perää vielä lähemmäksi maata  ::)

Korkeapainekaasut ne on. 17 milliä korkea, ja 40mm ulkoseinämävahvuuden omaavat holkit, ne tulee sinne uuden kiristyslevyn sisään. Mulla on sitä 2 pätkää jäljellä joiden pituus n. 30mm, niistä voit sahata itelle jos haluat. En rakennellut muuta ku holkit.

Retkuperää en oo saanu jäykäksi vielä mitenkään, se oiskin seuraava projekti koska sen takia meni eilen illalla kahteen otteeseen jokelantietä poikittain  ;D
- 760GLE -88

Poissa janne102

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1908 : 01.05.2015, 19:29:19 »
Korkeapainekaasut ne on. 17 milliä korkea, ja 40mm ulkoseinämävahvuuden omaavat holkit, ne tulee sinne uuden kiristyslevyn sisään. Mulla on sitä 2 pätkää jäljellä joiden pituus n. 30mm, niistä voit sahata itelle jos haluat. En rakennellut muuta ku holkit.

Retkuperää en oo saanu jäykäksi vielä mitenkään, se oiskin seuraava projekti koska sen takia meni eilen illalla kahteen otteeseen jokelantietä poikittain  ;D

Minäpä ilimottelen kun saan nuo iskarit niin voisin hakea nuo holkit.
Tuo retkuperän jäykkyys vähän mietityttää, olis tarkotus saaha vanne kaarelle. Noh, saa nyt nähä rupianko tuommosta retkuperää hommaamaan..
Suunnittelin jo vähän että ostas toisen 2.3 moottorin talliin ja rupiais turbottaan. Korin ruostekorjaukset ja vanteet uuteen väriin niin alkais oleen jo aika hyvä.

Meni vähä ot mutta menkööt..  ::)

Poissa honkala motors

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1909 : 02.05.2015, 16:14:25 »
Passaako 740 dieselin etujousi 960 tolppaan? Että onko halkaisia sama?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1910 : 02.05.2015, 18:56:50 »
Passaako 740 dieselin etujousi 960 tolppaan? Että onko halkaisia sama?
Mk1 960:iin kyllä, eli vm. -94 asti. Mk2 960:ssä, eli facelift-korissa on ns. etuveto-ET ja erilaiset tolpat.

Vanteiden sovittamisesta retkuperäiseen voin sanoa sen verran, että kun 18" vanne alkaa olla kaaren reunalla niin sisäänjoustossa pyörä pakenee yläreunastaan myös tosi paljon sisäänpäin. Itsellä tuli vanteen reuna varmaan sentin kaaresta yli ja silti se vaan joustossa sukelti kaaren sisään raapimatta kiinni. Kantit tosin oli taitettu.

« Viimeksi muokattu: 02.05.2015, 19:10:33 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa honkala motors

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1911 : 02.05.2015, 20:16:24 »
Mk1 960:iin kyllä, eli vm. -94 asti. Mk2 960:ssä, eli facelift-korissa on ns. etuveto-ET ja erilaiset tolpat.

Juu mulla on -94 vuosimallia. Kun en oikein tiedä että miten sitä puottas alemmas, siksi kyselen. Lyhennin vakio jousista puolitoista kiekkaa pois, niin jää puolikierrosta jousesta tyhjän päälle. Ei katsastus setä tykkää ei :nohnoh Oisko järkeviä ideoita?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1912 : 02.05.2015, 20:32:16 »
Mk1 960:iin kyllä, eli vm. -94 asti. Mk2 960:ssä, eli facelift-korissa on ns. etuveto-ET ja erilaiset tolpat.

Juu mulla on -94 vuosimallia. Kun en oikein tiedä että miten sitä puottas alemmas, siksi kyselen. Lyhennin vakio jousista puolitoista kiekkaa pois, niin jää puolikierrosta jousesta tyhjän päälle. Ei katsastus setä tykkää ei :nohnoh Oisko järkeviä ideoita?

Siis onko se nyt niillä isoilla kanttivaloilla vai uudemmilla matalilla umpioilla? Uudemmassa mallissa jousi supistuu molemmista päistään joten lyhentämällä tulee juuri tuo ongelma ettei jousi osu kuppiin jos päätä ei käännä uudestaan oikeaan muotoon.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa honkala motors

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1913 : 02.05.2015, 21:14:07 »
Matalilla ompioilla. Sitä oon just pohtinut, että paissaisko muun mallin volvon jouset ala lautaseen ja lyhentäs?

Poissa honkala motors

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1914 : 02.05.2015, 21:30:06 »
Minkälainen tuo sarja ois, ja passanneeko tuo ees kun tuovuosimalli on nuin laitettu.

  auppa.completos.fi/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=10495&OpenGroups=10495

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1915 : 02.05.2015, 21:53:49 »
Matalilla ompioilla. Sitä oon just pohtinut, että paissaisko muun mallin volvon jouset ala lautaseen ja lyhentäs?
Eli -95 vuosimallia. Käyttöönottopäivä voi olla ihan mitä vaan. Sellaiseen tarkoitetut madallusjouset siis käy.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1916 : 03.05.2015, 01:31:22 »
Faceliftissä tolpat on erilaiset, mutta muistelisin että samat jouset sopii kuitenki kaikkiin 740/760/940/960/S90/V90. Jäykkyys ja korkeus tietenki vaihtelee. Etuiskarit on sitten ihan erilaiset, tai ainaki alapää on.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1917 : 03.05.2015, 01:50:41 »
Juu 7/940 jouset sopii hienosti mk2 960 etutolppiin, takapään madalluksen kanssa on keinot aika vähissä, eli kynäjousi-iskarit vaatii+löysä komposiittijousi tai kokonaan pois.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa honkala motors

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1918 : 03.05.2015, 04:04:17 »
Kiitos vastauksista! Sais tosiaan tota keulaa vähän matalemmalle, eli auto faateriin sekin riittää mulle ;)

Poissa tommp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1919 : 05.05.2015, 02:49:45 »
Onko kukaan vielä keksinyt hyvää jousi-iskaricomboa retkuperälle? Alkaa ottamaan päähän tuo mutkien tuleminen perä irti tiestä. Keula on oikein kiva 240:n iskareilla, ja autohan on siis matala.
- 760GLE -88

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo