RallyBaron  Samppasport

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 886333 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1785 : 20.01.2015, 18:35:03 »


Hyvä, kiitos asiallisesta vastauksesta, tuota vähän niinkun hainkin. Täytyy pistää tilaukseen jos sais maata läheisemmäks tuon, sopivasti vielä 95 vuosmallia. Edellinen auto oli kolme lenkkiä laikatuilla vakiojousilla, ei jaksais sitä tolppajumppaa aina, nii jos näillä pääsis siitä  :D
Jeps. 200mm jouset on siis hyvät sorvaamattomille iskareille. Omia iskareita sorvasin hiukan joten tollaset 180mm pitkät menis just ja just.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2015, 18:37:10 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Henk626

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1786 : 23.01.2015, 20:46:39 »
Annetaas vielä yksi vaihtoehto noihin Audi 80 iskarien muokkaukseen.

Jousi edessä kuvassa näkyvä madallusjousi josta otettu vielä kierros pois. Vasemmalla siis vakio.



Sitten Audin iskariin yläpäästä tavaraa pois että sopii kuppiin. 13mm Alueelta 4mm pois ja loppuun kaula. Onnistuin ilman sorviakin vallan mainiosti.  ;D Vertailussa kuvassa vielä vakioiskarin yläpää.




Audin iskarin runkohan on sen noin 60mm liian lyhyt Volvon tolppaan muokkaamattomana, joten rungon paksuisesta putkesta 30mm alle ja 30mm päälle tavaraa. Laittamalla molemmat vielä päälle saa iskarin tietysti vielä lyhyemmäksi.



Ja koko paketti kasassa, enää ei laikatut madallusjouset heilu vapaana kun nostaa koko keulan. Ja iskari ei myöskään pääse pohjaamaan, koko jousi on ennemmin kasassa. Tällä tyylillä ei siis tarvitse muokata vakiotolppia Audin 80 iskarin sovittamiseksi.

« Viimeksi muokattu: 23.01.2015, 22:12:14 kirjoittanut Henk626 »

Poissa BiG_J

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1787 : 29.01.2015, 14:51:16 »
Eiku korkeemmat ja jäykemmät... :nohnoh

No näinhän se on, mutta mistä sais korkeemmat jouset vai pitääkö ruveta vääntämään tolppiin kierreholkkeja(taaksehan saisi jääkiekot mutta mutta) jne. Takana kuormajouset ja edessä vakiot mutta ylöspäin olisi kiva päästä. Vinkkejä mistä saisi korkeempia jousia. Vai mihin asti iskareissa riittää vara korottaa?

Poissa Seitensatku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1788 : 29.01.2015, 14:59:17 »
Vinkkejä 740 sedanin alustan jäykennykseen ja keulan pudotukseen.  :idiot2:

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1789 : 29.01.2015, 15:17:21 »
Vinkkejä 740 sedanin alustan jäykennykseen ja keulan pudotukseen.  :idiot2:
Helpoin on vaan hommata uudet iskarit ja jouset joka nurkkaan ja rälläköidä jousista jenkaa pois.
Tässä ex-talvilintta, edestä ja takaa pätkästy kaks kieppiä veks vakiojousista. Tuli paska ajaa, mutta oli jäykkä ja matala.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1790 : 29.01.2015, 16:23:49 »

Tässä ex-talvilintta, edestä ja takaa pätkästy kaks kieppiä veks vakiojousista. Tuli paska ajaa, mutta oli jäykkä ja matala.

Tätä mää en oo ihan tajunnu vielä, että mitä te teette että saatte noista laikkapaskoista tehtyä ihan kammottavia ajaa jne?
Toi mun 760 on/oli etupäästä reilu 3 kieppiä pätkityillä vakiojousilla+TRW-nesteiskarit n.5cm lyhennettynä. Takapää 200srj kuormajouset reilusti pätkittyinä+hiacen takaiskarit. Takapää oli/on löysä joo mutta etupää ei ollu pintakova tai alusta muutenkaan mikään pomppukeppi.
Toki maastoautohan se oli tuolla reilu 6cm maavaralla.

Verrokkina mulla on kaverin e34 BMW 520 BC-Racingin V1-alustalla joka katsastus/talvikorkeudessa ja kaverin VW Golf3 tdi, golf2 ja Vento jossa JOM/Ta-shaiba. Ja toi meikäläisen auto on samantuntunen mitä toi bemari. Ehkä jopa mukavampi
Ja kaikki jotka on ajanu tuommosella JOM+g2 tai g3 yhdistelmällä tietää minkälainen kauhistus se on ajaa :2funny:

Oikeesti matalalla laikka-autolla en ole ajanut mutta ensikesänä olisi tarkoitus päästä kokeilemaan tuo BC Volvossa joka madalletaan oikeesti.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2015, 20:33:11 kirjoittanut Sawo »

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1791 : 01.02.2015, 16:41:52 »
Samaa oon mäkin miettiny, mulla oli viimekesänä ihan vakioiskarit ysisatasessa ja e36 bemarin madallusjouset pätkittynä, vastas aikalailla jotain 3,5-4 kierrosta katkaistuja vakiojousia, maavaraa joku nelisen senttiä. Takapäässä jotkut passatin jouset ja vakioiskarit. En sanois että olis ollu mitenkään mahdottoman huono ajaa, ei todellakaan mikään mukavuuspainotteinen mut ei pomppinu heitoissa, ja  joustoakin oli vähän, ajoin 10tkm huhtikuu-lokakuu välillä, oli käyttis ihan jokapäiväisessä ajossa, välillä iso kärrykin perässä. Ainoo syy, miks ens kesäks tulee säädettävä alusta, on se että saa katsastukseen nostettua lailliseen korkeuteen tolppia vaihtamatta ja muutenkin toi korkeussäätö hoituu jousia vaihtamatta/katkaisematta jos vaikka sattuu rengastus meneen uusiks, ja tulee samanhintaiseks kuin oikeesti kunnolliset ja jäykät madallusjouset. Hintaa tulee nimittäin se 250e tolle säädettävälle etupäälle+ takapäälle joku satanen.

Tuo yllä mainittu alusta oli mun mielestä parempi ajoltaan kuin a3 audin joku halppiscoilover satsi.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1792 : 01.02.2015, 16:51:31 »
Eilen tuli laitettua ysi farkkuun taakse upouudet, kierroksen pätkäistyt kuormajouset. Ei se kyllä madaltunut senttiäkään, verrattuna 360 000 ajettuihin farkun vakio takajousiin, jotka olivat kuitenkin pari kierrosta pidemmät. Paljon löysemmät ne alkuperäiset toki olivat. Nyt ei enää pysy jousi lautasessakaan, kun tunkkaa ;D
Mitä lyhyempää iskaria suosittelisitte taakse farmariin? Ja onko etupäähän järkevää laittaa dieselin jousia jämäkämmän kyydin toivossa?

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1793 : 01.02.2015, 17:12:56 »
Ittee ei oo kyllä haitannu jos jouset irtoovat takaa kupista, ajossa pysyy kyllä ja jos arveluttaa niin varmistaa vaikka semmosella u-pultilla sitten jousen kuppiin. Ja itse kysymykseen bilstein b8 on hyvät, mulle tulee todennäköisesti sellaset vielä hiukan lyhennettynä. Dieselin jousista ei oo kokemusta, mut esim mb viton jouset sopii kun laikkaa yläpäästä ihan  pikku pätkän pois ja alhaalta lyhentää tarpeen mukaan, myös e36 etujouset sopii muistaakseni ihan suoraan mut vakioista ei oo kokemusta että kuinka jäykät on. Tollaset viton jouset oli kaverin 960 ja oli aika jämäkkä.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1794 : 01.02.2015, 21:49:59 »
Tarkoitus olikin juu varmistaa myöhemmin klemmarilla tai muulla. En nyt meinannut Bilsteinejä, vaan jonkun toisen auton vakioiskareita, jotka menisi (lähes) suoraan tuonne taakse, mutta olisivat alkuperäisiä lyhyemmät

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1795 : 01.02.2015, 22:45:46 »
Turbobricksiltä muistan lukeneeni, että 99 Saabin etuiskarit. Myös vanhan Minin etuiskareita pikasesti vilkasin, niin saattais sopia  :D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1796 : 02.02.2015, 06:36:35 »
Myös vanhan Minin etuiskareita pikasesti vilkasin, niin saattais sopia  :D
Suaattaapi olla vaimennusteho "aavistuksen" heikko tämmöiseen ruotsalaiseen pikkuautoon.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1797 : 02.02.2015, 10:09:45 »
^Senpä takia sinne hymiön perään lykkäsinkin  ;)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1798 : 02.02.2015, 11:15:03 »
Tätä mää en oo ihan tajunnu vielä, että mitä te teette että saatte noista laikkapaskoista tehtyä ihan kammottavia ajaa jne?
Toi mun 760 on/oli etupäästä reilu 3 kieppiä pätkityillä vakiojousilla+TRW-nesteiskarit n.5cm lyhennettynä. Takapää 200srj kuormajouset reilusti pätkittyinä+hiacen takaiskarit. Takapää oli/on löysä joo mutta etupää ei ollu pintakova tai alusta muutenkaan mikään pomppukeppi.
Toki maastoautohan se oli tuolla reilu 6cm maavaralla.


Edesmennyt 945 oli kyllä ihan miellyttävä ajaa. Reseptinä edessä pari kierrosta laikatut madallusjouset 200srj bilsteinit ja mk1 960 kallistuksenvakaaja. Takana ihan perus kaasuiskarit ja kuormajouset laikattuina.

Jos joku muistaa edesmenneeni 744:sen niin se se vasta olikin heittiö ajaa.

Paikallaan edestä laikattu jousi niin että 1.75 kierrosta oli jäljellä. takana e36 takajouset. Pohjaanlyöntikumit heitetty kaikki kokonaan pois.

Tässä vielä pari kuvaa.





Ja kuten kuvista huomaa niin 17" vanne on iso jos matalaksi haluaa.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa hookkan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 372
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1799 : 02.02.2015, 18:24:10 »
Mistä löytyisi konit ysinelikymppiin kohtuu hintaan?.Hirvitti hinta tuossa paikallisen varaosa liikkeen tiskillä :o

 

Futurez  Kulkukoira