Proturbo  Autodiagnoosi

855 10V "Biltema tuning"

  • 302 Vastauksia
  • 115490 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Oliko ihan ajokunnossa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Sanotaanko että 4/5 ajokunnossa, eli yksi pakoventtiili palanut. Kyllähän tuo tuohon asti kesti, mitä tästä nyt tuli alle 5 km... Sen edellisen varaosa-auton (eli tuon mitä kokoan tällä hetkellä!) ajoin kuitenkin (mahtavan öljynkatkun saattelemana) Kuusankoskelta tänne, eli semmoset rapiat 110 km. Ja siinä oli sentään männässä reikä...

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Jaaha, alat keräämään kaikki alueen kasipätkät sinne :D

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Ja kerätään nimenomaan (öljyn)janoisia yksilöitä ;) Hyvä vaan että menevät tämmöiseen projektiin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vai keräämään... Vastahan tuo Kierrätys Laineaho kävi yhen 8-pätkän hakemassa tuosta pois... Tosin aika iso osa siitäkin on yhä miun autotallissa ::)

Reletelineelle löytyi kuin löytyikin paikka:



Tuo ruikkarin päärele on nipparilla kiinni, koska itse releestä on lohjennut se osa mikä sitä pitäisi kiinni. Kattoo jos tuossa tuoreessa hankinnassa on samanlainen ni vaihtaa siitä sit. Oikeastaan pitäis näköjään vaihtaa koko "lukkopelti" eli tuo lampunkehysmuovi, kun vänkärin puolelta on korkannut kierteet siitä kohdasta, mihin toinen syyläri-flekti-pakettia yläpäästä kiinni pitelevistä ruuveista tulee. Kuvassakin näkyy vasemmassa ylänurkassa tuollainen suorakaiteen muotoinen muovipalikka, minkä keskellä näkyy ruosteinen kanta - se on just toinen niistä ruuveista.

Itse asiassa otin uudesta varaosa-autosta jo ensimmäisen osan, vikakoodien lukuyksikön, joka on eräs fiksuimmista tämänikäisten Volvojen vakiovarusteista. "Vanhasta" oli piuha melkein poikki, ja ei antanut kuin himmeää ledin loistetta. "Uudella" sain koodeja luettua, ja niitä olikin pitkä lista. Ei mikään ihme, itsepähän menin käynnistelemään ilman että kaikki anturit ovat paikoillaan.

Lämppärin letkut paikoilleen, saavat olla minun puolesta noin, kun tuntuvat hyvin taipuvan:



Vielä lisää tavaraa konehuoneeseen:



Laitoin vedet sisään ja pesuainetta perään. Ihan siis tavallista vettä ja CRC Radiator Cleaneria. Annoin käydä käyntilämpöiseksi että pesuaineet leviää. Tässähän nesteet kiertää koko ajan sisäkennolle, niin ei tarvii lämmityslaitteen namikoista välittää, eivät vaikuta veden kiertoon. Toki tarkistin että lämmintä tulee kabiiniin, mistä voi tietääkseni päätellä sen, että lämppärin kenno on ilmautunut.

Vuotoja kattelin, ei vielä mitään dramaattista. Pientä tihkumista siellä täällä, näytti loppuvan kun kiristelin klemmareita. Joku tuossa aiheuttaa tyhjäkäynnillä pientä pätkimistä, varmaan Motonetista muutama vuosi sitten ostetuista sytkäosista löytyy syyllinen... No, ainakin tyhjentyneet hydenostajat taisivat täyttyä ja nakutus ja raksutus hävisivät. Pitkään ne kestivätkin, meinasi jo usko loppua...

Koodeja en saanut nollattua jostain syystä, muuten kuin akun irroittamalla. Nollaamisen ja lämmittelykäytön jälkeen vain yksi koodi tuli takaisin, 5-2-1 eli Lambda-anturin lämmitys. Ei ole anturi vielä autossa niin ihan loogista :P Pitänee suunnitella ainakin katin laittamista paikoilleen, pelkällä pakosarjalla tää kuulostaa aivan infernaaliselta - käynnistysparkaisu suorastaan lukitsee korvat ja ihan pelkkä tyhjäkäyntikin on melko sietämätöntä möykkää vähintään 10 metrin säteellä autosta... Ja koko pressutalli haisee nyt ihan hirveältä :buck2:

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Miten pääsee ylimääräisestä metalliromusta eroon? No, kiinnitä se auton pohjaan - toimii ainakin pakoputkiston osiin, ei niistä muutaman vuoden jälkeen ole paljoa jäljellä yleensä ???

Myöskin kestävin tapa liittää kaksi putkea toisiinsa on laittaa ne sisäkkäin ja kiinnittää auton pohjaan - yritäpä irrottaa toisistaan parin talven jälkeen ;)



Huvittavaa, että pakoputken lyhyt häntäputki tulee irrallaan, kun koko muu putkisto pakosarjan jälkeen on kahdessa melkoisen isossa osassa.



Asennettaessa tuo tolkuttoman pitkä taempi puolisko (matkalaukkuvaimentimineen) on vähän ikävä käsiteltävä. Toisaalta, tulee vähemmän liitoksia, mikä lienee lähtökohtaisesti hyvä asia. Ja tuo matkalaukku+takaputki istuvat neljän kumilenkin varassa todella tukevasti, koska ovat yhtä ja samaa jäykkää pakettia.



Edelliset putket ovat ensimmäiseksi alkaneet lahota tuosta loppupätkästä akseliylityksen kohdilta, mihin takapyörä roiskii kurat.



Sen voisi estää virittelemällä ulostulon vasemman takapyörän eteen. Matkalaukkuvaimentimen kanssa ei tosin tila oikein riitä sellaiseen temppuun, ja katsastusinsinööriäkin pitää ajatella. Kovin epäkohteliasta piilottaa ulostulo - siinä joutuu inssi, todennäköisesti kipeällä selällä vielä, kumartumaan toisenkin kerran putkenpäätä etsiessään.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Pesuöljyt laskin pois:





Ehkä keskimääräistä mustemmat, jotain karstahiutaleita tms. vaikuttaisi olevan seassa.

Slerbahuuli

  • Vieras
No huh huh! :o

Näkee, että öljy on tavallaan tuoretta, mutta likaista. Ei jatkoon...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Sisään kaadettaessa väri oli tavallinen moottoriöljyn kultainen. Yhteensä puolisen tuntia tyhjäkäyntiä ja laskin puhtaaseen astiaan => aikamoinen muutos. Jos tuo tinamöhkäle näistä  minun kokeiluistani selviää niin eiköhän siitä vielä kone tule  :P

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - laatikkoa autosta toiseen
« Vastaus #159 : 28.05.2017, 13:43:41 »
Purkuauton konehuoneesta ja pyöräkoteloista löytyi melkoinen määrä osia, mm. tuollaisia:





Kaikki vain sen takia että saisin vaihdelaatikon esille:





Meinasi ahdistaa...





...mutta sitten huomasin, että tunkin varassa ei ollut juurikaan painoa => pois koko vempele! Johan mahtui (kirjaimellisesti!) pihalle:







Tuossa vielä speksit:



Uusi henkilökohtainen suosikkini on vaihdelaatikon takakorvakkeen alin kiinnityspultti, joka on oikein hienossa paikassa:




Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - laatikkoa autosta toiseen
« Vastaus #160 : 24.06.2017, 19:07:21 »
Mulla kantautuu muistikuvat viimekesän töihin tosta laatikon vaihdosta.. Luulen ainakin ottaneeni ton peltihässäkän pois kytkinrempan yhteydessä.. toki mulla oli etukelkka kokonaan pois ???
Nojaa mistä näitä muista, kun kardaani ollu itsellä yleensä auton vaatimuslistalla :D

E: Voi herranjestas mun kanssa. pitäs varmaan oikeasti mennä uudestaan peruskouluun ton äidinkielen takia.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2017, 19:11:05 kirjoittanut vesterinen_99 »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - laatikkoa autosta toiseen
« Vastaus #161 : 12.07.2017, 11:57:27 »
Mielessä kävi kyllä että voisikohan tuon massiivisen peltikupin jättää tuosta voimansiirtopaketin takakannakkeen ympäriltä pois. Katotaan nyt miten tää tästä alkaa kasautua...



Nyt olen näköjään toipunut tarpeeksi käyttispommin korjailusta ja lomamatkailusta, tai ainakin eilen tuli sellainen fiilis että kylläpä olisi kiva taas mennä vääntämään itseään eriskummallisiin asentoihin Volvon konehuoneeseen ja pyöräkoteloon :)

Välillä pitää ottaa osia pois konehuoneesta, tällaista soutamista ja huopaamistahan tää rakentelu minulla on... Menköön kokeellisuuden piikkiin, tällainen harjoituskappalehan tämä auto on. Muutamia valmisteluja ja apurunko löysälle:





Laatikon puolikas ja vauhtipyörä pois:



Näyttäisi että tähän mennessä ainut selkeä vuotokohta on kampiakselin takastefa. 2 mm poranterällä reikä kylkeen, siihen sopiva ruuvi ja pienen suostuttelun jälkeen mokoma rinkula tuli pihalle.



Tiesin kyllä että B20-aikakaudella oli käytössä huopatiivisteitä, mutta en olisi moiseen odottanut törmääväni tämänikäisten pelien kanssa ??? Uudessa tiivisteessä (9458178) on siis huulen lisäksi pinnassa huopa. Aika jännä. Vanha oli ihan "tavallinen", Volvolainen näytti sekin olevan ja numerolla 6842274. Naputtelin puupalikan avulla uuden stefan paikoilleen, katotaan nyt pitääkö tuo ja kestääkö ylipäätään paikoillaan:



En oikein tykkää näistä stefahommista jostain syystä, ei viitsisi oikein vaihtohommiin ryhtyä ilman pakottavia vuototapauksia...

Sitten vauhtipyörän ja kytkimen kimppuun:







Vauhtipyörälle pitäisi laittaa aina uudet ruuvit, laitoin silti vanhat kera softlockin - josko nuo 10-venaisen mahtiväännön kestäisivät. Jos eivät kestä niin sitä varten minulla on noita muita autoja sitten ::) Kytkinlevyssä oli paksuutta yli 7 mm, tarkistin tieteellisen tarkalla mittavälineellä eli Bilteman muovisella työntömitalla... No, ainakaan niitit eivät vielä olleet kitkamateriaalin tasalla eli ihan hyvä se on... Muutenkin nuo osat vähän näyttävät siltä että näinköhän tulee kovin tasaisesti ottava kytkin - ajamallahan näitä on ennenkin soviteltu...

Levyn keskitys tarkalla silmällä:



Asetelmaan tuli nyt laitettua uudet ruuvit kun sellaiset oli valmiina. Muistaakseni purkaessa otti kannat osumaa niin siksi olin nuo (osanumero 959219) joskus hommannut.



Painelaakeri ja haarukka lootaan:



Ja sinnehän se sujahti:





Varsin veikeä tapaus on rattiakselin kiinnittäminen ohjausvaihteeseen, kun tekniikka on konehuoneessa:



Sinnepä se meni kuitenkin ja jollakin tapaa sain kädet JA työkalut mahtumaan yhtäaikaa tuonne. Kirsikkana kakun päälle muistin laittaa varmistussokankin pultinpäähän (näkyy jos zoomaa kuvaa), ihan hauska (ja varmaan myös turvallisuutta edistävä) yksityiskohta.

Täytyy sanoa, että turhaan ihmiset vierastavat etuvetojen kytkin/lootajumppaa. Toki vaikeampiakin tapauksia lienee, mutta 8-pätkähän on ihan helppo tapaus kun apurungon kanssa voi kikkailla vaikka ei olisikaan kunnon autonosturia käytössä. Purkamista on toki paljon, mutta perustyökalut riittävät ja mielestäni on ihan terapeuttista istua pyöräkotelossa loota sylissä miettimässä että miten ihmeessä tätä jaksaisi nostaa vielä muutaman sentin ylöspäin :D Onko sitten mukavampaa maata auton alla sen lootan kanssa noitten takavetoisten kanssa, en tiedä... No ehkä takapotkujen laatikkojumpassa on helpompi käyttää laatikkotunkkia tms. apuna, säästyypä lihasvoimaa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - laatikkoa autosta toiseen
« Vastaus #162 : 12.07.2017, 12:05:44 »
Hauska tietää, itsehän olen takastefan ja (uuden) kytkimen vaihdon korjaamolle maksanut kasipätkässä aikoinaan kun kytkin täristi sinne menneestä öljystä. Huohotusosat sentään vaihdoin itse. Nykyään tällä rohkaisulla voisi toki kytkintä ja laatikkoakin jumpata jos kakkosauto olisi kyseessä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - laatikkoa autosta toiseen
« Vastaus #163 : 12.07.2017, 15:08:18 »
Korvasin peltikaukalon parilla prikalla:





Muuta haittaa en keksi kuin että varmistusvaijeri pääsee lipsahtamaan tuosta välistä pois, jos sille päälle sattuu. Jos olisi enemmän metallimiehen vikaa niin oishan tuohon voinut leipoa sopivan välilevyn vaijeria ajatellen. Sitä en kyllä osaa sanoa, miksi ovat Volvon tehtaalla ruuvanneet moista tarkoitusta varten enemmän metallia kuin nykyaikaisesta pikkuautosta löytyy. Ja vielä sellaisen kaikaleen, mikä estää tehokkaasti yhden kiinnityspultin kiertämistä.



Vajaat 4 vuotta sitten tekemäni vaihteensiirron puslamodaus oli edelleen paikoillaan, ja paikoilleen sai jäädäkin:



Nyt voi vaihdella vaihteita samalla kun käy päristelemässä kuskinpaikalla *taavih->

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - laatikkoa autosta toiseen
« Vastaus #164 : 13.07.2017, 10:41:42 »
850:n konehuoneeseen saa ihan mukavasti tilaa puuhasteluun kun ottaa flektin koteloineen pois:



Löysin kytkimen työsylinterin ja putkiletkun sen ja pääsylinterin välille:



Polkimeenkin ilmestyi jonkinlainen tuntuma kun työnsin nestettä Bilteman ruutalla väärään suuntaan.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2017, 11:25:14 kirjoittanut dneproshin »

 

Ateho  Elekma