Carcom Oy  Ateho

855 10V "Biltema tuning"

  • 302 Vastauksia
  • 113222 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - koneen testailua
« Vastaus #135 : 25.04.2017, 19:38:23 »
Koneen hain naapurimaakunnasta Etelä-Savosta erään hyvin varustetun vanhempiin Volvoihin erikoistuneen pikkupajan "poistolaarista". Perimätiedon mukaan 350 tkm ajetusta autosta, joka jäi pajalle laturivian takia. Eli "ajamalla tuotu", ostin kun ei ollut kauhean kallis. Ei liene ainakaan alkupään tuotantoa, sarjanumero 566976.

Sitä en ole muuten vieläkään saanut selville, oliko 10V ja 20V lohkoissa todella jotain eroa jossakin vaiheessa, kun lähinnä noita vanhempien vuosimallien 10V-koneita öljynkulutuksesta (soikeista pytyistä) moititaan. Joku muutos joka tapauksessa lienee tuotannossa tehty, kun nuo myöhemmät vuosimallit eivät taida olla niin öljysyöppöjä.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - koneen testailua
« Vastaus #136 : 25.04.2017, 21:37:59 »
Koneen hain naapurimaakunnasta Etelä-Savosta erään hyvin varustetun vanhempiin Volvoihin erikoistuneen pikkupajan "poistolaarista".
Haiskahtaa vahvasti Mikkeliltä? :D

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - koneen testailua
« Vastaus #137 : 26.04.2017, 09:40:32 »
Joo minullahan myös 10v kone -94-alkuvuoden mallia kuoli öljynsyöntiin, ajoin pari vuotta ja 35tkm niin että söi litran tonnilla, sit viimeiset pari kuukautta söi 2 litraa tonnilla ja polttoaineenkulutus kasvoi ja sit meni kaksi sylinteriä pimeäksi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - koneen testailua, bensajuttuja
« Vastaus #138 : 29.04.2017, 11:29:56 »
Joo, Mikkelin miehet tietänee paikan.

Minulla on tallissa 2 kpl vuoden -94 tinavitosia, jotka ovat sulattaneet mäntänsä. Toinen 10V ja toinen 20V. Ensinmainittu oli minulla ajossa ja öljyä meni vähintään se litra tonnille, joku 30 tkm ehkä kerkesin sillä päästellä. 20-tappisesta ei ole tarkempaa tietoa, ostin viallisena.

Tankki ei vielä autoon asti ole ehtinyt, eteiseen vasta:



Vähän kyllä mietiskelin, että eikö toimivaa polttoainejärjestelmää pysty rakentamaan ilman paria kilometriä putkea ja letkua :idiot2: Parin auton osista olen tuohon parhaita valinnut ja ihan jopa uuttakin letkua pikkupätkät laittanu:



Etualalla on oikean takapyörän eteen polttoainesuodattimen viereen pultattava "roll-over valve", jonka kautta tankin huohotus menee vasemman etupyörän eteen - siellä on aktiivihiilipönttö, josta kone silloin tällöin imaisee bensahöyryjä kitusiinsa. Simppeliä, eikö totta? Sinänsä ihan fiksu keksintö tuo venttiili, sulkee siis tankin huohotuksen ja estää bensavuodot jos auto kallistuu liikaa / kaatuu. Siinä on muuten Chryslerin "Pentastar" logo ja numero 04091. Ja on alkuperäinen, tai ainakin samanlainen oli molemmissa näissä minun kasipätkissä.

Boschin pumppu oli mennyt mykäksi, laitoin tilalle vähän "Professional Parts of Sweden":iä:



Kerron kyllä sitten kun tuo hajoaa, luotto ei ole kovin vahva noihin halpiksiin... Ainakin tuo oli yllättävän hiljainen, mitä tyhjänä kokeilin. Onneksi tuo on melko helppo vaihtaa, vaikka olisi autossa paikallaankin, ainakin jos saa tankkilaitteen ison muovimutterin irti suosiolla. Jonkinlainen yleismallinen sarja tuo on (Motonet 28-1545), ainakin hirveä määrä enemmän tai vähemmän ylimääräistä romua tuli mukana:



Tuolleen sen patentoin paikoilleen:









Tuossa on varmaan ollut joku hieno vedonpoisto joskus:



Patentoin uuden vedonpoiston, laitoin kutistesukkaa ja Bilteman punosmallista sukkaa suojaksi:



Kuorrutin kokonaisuuden Permatexin RTV-silikonilla:



Täyttöputken kiinnityspannat näistä mätänevät näköjään aika pahasti:



Valitsin 2 parasta ja restauroin parhaani mukaan:





Josko nuo hommansa hoitaisi parista ylimääräisestä reiästä huolimatta...
« Viimeksi muokattu: 29.04.2017, 11:32:22 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - koneen testailua, bensajuttuja
« Vastaus #139 : 30.04.2017, 15:57:27 »
Sovittelua:





Sinne se nousi:







Takapään ABS-anturien johdot tulevat tuosta samasta reiästä sisälle autoon, joten laitoin nekin samalla "hollille".

Polttoaineletkuista luin juttua tuolta:
http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=31354#p218072

Auton pohjassa kulkeva polttoaineletku on Gatesin 3225 (sisähalk. 6 mm), jota fiatforumilla kehuttiin. En muista mistä sitä hommasin, Motonetista saa ainakin jotain Gatesin letkua lyhyinä pätkinä. Sitten jotain pätkiä on tuota myöskin hyväksi haukuttua "Parker TBSE"-letkua, jota hain muutaman metrin Etrasta. Ja ainakin yksi pätkä on haukuttua "Trelleborg Hydro'K":ia, katotaan miten se menestyy tässä autossa... Sellaisen jännän jutun löysin jostakin keskustelusta jostain, että kaikki letkut eivät kestä otsonia, vaikka pärjäisivätkin eri polttoaineiden kanssa hyvin. Sellaista ei voi konehuoneeseen laittaa, koska laturi tekee sinne tuota otsonia... Kaikennäköistä sitä oppii kun vanhaksi elää...

Klemmareiksi tuli kaikennäköistä sekalaista mitä nurkkiin oli jäänyt pyörimään. Sen huomasin, että ABA mini-letkunkiristin kokoa 11 sopii aika hyvin (eli varsin tiukasti) tuon 6 mm Gatesin letkun päälle, joten niitä tuli laiteltua sille. Vanhoissa letkuissa oli hienot pikaliittimet, jotka nyt jäivät pois. Yksinkertainen ja halpa on paras, siksi klemmariliitokset :) Muutenkin Volvon alkuperäiset pikaliittimet vaikuttavat lähinnä taikuudelta kun pysyvät sileässä putkessa kiinni (ja toimivat vielä parinkymmenen vuoden jälkeenkin).

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - koneen testailua, bensajuttuja
« Vastaus #140 : 30.04.2017, 18:25:46 »
3 letkua ja ABS-antureiden piuhat tulevat alas tankin päältä ja "takaiskaritornin" vierestä:



Polttoaineen paluu, menopuoli suodattimen kautta ja huohotus "kippausventtiilin" kautta:



Kuvassakin näkyy "single point of failure": Molemmat tankin kiinnityspannat tulevat samalla pultilla kiinni toisesta päästään.

Perhepotretti:



Ihan kaikkia osia en ole entisöinyt, kuten kuvasta näkyy... Itse asiassa laitoin huonommat osat paikoilleen, ja hapottelen/maalaan sitten joskus myöhemmin paremmat yksilöt mm. suodattimen kiinnityspannasta.

Sähköhommeleita selvitellessä muuten huomasin, että tikkumallinen ajonesto katkaisee sytytyksen, startin herätteen ja vieläpä virrat polttoainepumpulta. Perusteellista, mutta silti varsin helppo kiertää - modernit, moottorinohjaukseen integroidut ajonestot lienevät ihan omalla tasollaan näihin 90-lukuisiin viritelmiin verrattuna.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - koneen testailua, bensajuttuja
« Vastaus #141 : 02.05.2017, 08:02:45 »
Tarkemmin asiaa tutkittuani tuo tikkumallin ajonesto ei suoranaisesti katkaise sytytystä, vaan virrat ruiskutusjärjestelmän pääreleestä (3545803), joka halvaannuttaa osan moottorinohjauksesta - ainakin sytytys lakkaa toimimasta ja luultavasti myös suuttimien ohjaus. Mainittu päärele on ERI asia kuin polttoainepumpun rele (9434225), joka on fyysisesti pääsähkökeskuksessa tuulilasin vasemmassa etunurkassa rele nro 103 (yleensä pinkki väriltään). Noita kahta myydään vaihtelevilla nimillä, välillä molemmat ovat polttoainepumpun releitä ja välillä päärele esiintyy paremmin nimettynä. Mm. Skandix tarjoaa nimeksi "Relay Fuel system grey": http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/relais/relay-fuel-system-grey/1017396/

Ja tuo päärele on tosiaan harmaa ja sijaitsee "syylärin päällä" kuskin puolen ajovalon tienoilla.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2017, 08:05:07 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - koneen testailua, bensajuttuja
« Vastaus #142 : 04.05.2017, 14:02:28 »
Laskin vanhat öljyt pihalle. Ajattelin, että nyt saan hyvän kuvan miten kamalassa kunnossa öljyt voi olla, kun ovat maanneet useamman vuoden koneessa. Lisäksi olen kaatanut tulpanrei'istä useampaan otteeseen dieseliä ja ATF:ää, joten varmasti öljyt näyttävät ihan kamalalle... Vielä mitä:



Ihan samanlaista ruskeansävyistä tavaraa kuin mitä ennenkin olen bensakoneista öljyjä vaihdettaessa laskenut, ei lähellekään pikimustaa tai muutenkaan kummallisen näköistä.

Laitoin vielä vanhan suodattimen takaisin ja kaadoin tuollaista puhdistusöljyä koneeseen, ihan kokeilun ja huvin vuoksi:



Ei ole kyllä mitään muistikuvaa miten tuo kannu oli autotalliini päätynyt, varmaankin itse olen sen joskus ostanut... Ihan tavallisen näköistä öljyä, ehkä hieman ohuenpuoleista, näin epätieteellisesti ja sivumennen sanoen. Mitään viskositeettispeksejä en tuolle löytänyt. Ohjeena on käyttää 10 min tyhjäkäynnillä ja laskea sitten pois ja oikeat öljyt tilalle. Kunhan saan savut otettua koneesta  ja muutenkin autoa vähän lisää kasattua, niin varmaan tuolla öljyllä muutamat ensimmäiset siirtoajot tallista pois/talliin sisään teen, ja sitten katson onko kovastikin tummunut.

Pakosarjan tiivisteiden (Corteco, Motonetista) asentoa mietin hetken aikaa, mutta tarkemmin tutkittuna eihän ne olleetkaan symmetrisiä:





Peltipuoli siis pakosarjaa vasten ja massapuoli kannen puolelle. Ja näkee vanhoista jäljistäkin miten perin laitetaan. Mutterit tuli laitettua keraamisen tahnan kera, josko hidastaisi korroosiota sen verran että saa vielä myöhemminkin palikat irti:



Huohotuspönttö on "uusi" eli vain pari-kolmekymmentä tkm ajettu, nopea huuhtelu ja paikoilleen:



Imusarjan tiivisteen (Ajusa, Motonet) sively vaseliinilla ja paikoilleen:



Tuohon tilanteeseen pääsin eilen illalla:



10 mm räikkälenkki on aika kova sana tinakoneen imusarjahommiin:


Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2534
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - koneen testailua, bensajuttuja
« Vastaus #143 : 04.05.2017, 14:52:12 »
Räikkälenkit on kyllä näissä puuhissa hyvä keksintö, monta paikkaa minne räikkä ei mahu mutta räikkälenkki mahtuu.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Kävin mättämässä konehuoneeseen lisää autotallista löytämiäni epämääräisiä osia:



En millään keksinyt miten tuo palikka tulee kiinni, joten laitoin vain piuhanpätkän varaan roikkumaan toistaiseksi:



Siinä on noita releitä ja mappianturi, josta lähtee letku imusarjaan.

Sitten kaadoin 10 litraa ysikasia tankkiin, johan muuttui bensapumpun ääni... Tämä muuten surauttaa pumppua sellaiset ehkä 5 sekuntia kun kääntää virrat päälle, tai vain n. 1 sekunnin jos kääntää pois ja takas päälle melko pian uudelleen. Varmaan kuuluu toimia noin, vaikea sanoa kun ei tiiä...

Muutaman pumpun surautuksen jälkeen kävin kattelemassa liitoksiani, ei vielä ainakaan alkanut tihkua mitään mistään eikä tullut bensan hajujakaan pihalle. Niin, esim. konehuoneen liitokset ovat nyt tuollaiset:



Sahasin tosiaankin putken päästä hienot liittimet pois ja tilalle - tietenkin - klemmarit :P Jos ei meinaa ruveta kestämään noin niin alkuperäiset bensalinjat ovat kokonaisuudessaan tallessa kyllä. Itse asiassa löysin varastoistani hieman yllättäen kolme sarjaa orkkisbensalinjoja. Kovin kummallista, sillä olen melko varma että olen omistanut vain kaksi kasipätkää elämäni aikana :o

Suutintukin paluupuolelle olin muuten jossakin aikaisemmassa remontissa näköjään laittanut pätkän kyseenalaiseksi mainostettua Trelleborgin Hydro'K -letkua, ja olihan se varsin kivikovaksi mennyt tässä n. 4-5 vuoden aikana. Ei kuitenkaan halkeillut vielä, joten laitoin saman pätkän nytkin paikoilleen. Pitää seurata sen kuntoa silmä kovana... Note to self: Vaihda ennenkuin poltat auton!

Uskalsin yrittää käyntiinkin, ja kyllähän tuosta lähtee savua ja varsin mahtavat äänet, pelkkä pakosarja kiinni eikä ilmansuodatinta yms. ylimääräistä!

https://www.youtube.com/watch?v=eYa9MyxuP94

(Tyhjäkäyntiventtiili jumitteli viimeksikin seisonnan jälkeen, sen takia kävin sitä koputtelemassa tuossa videolla)

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Tuo palikka lykätään vaan semmoseen koloon siihen "lukkopellin" alapuolelle, mutta puuttuuko tuosta nyt jotain?

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Tuo palikka lykätään vaan semmoseen koloon siihen "lukkopellin" alapuolelle, mutta puuttuuko tuosta nyt jotain?
Flekti koteloineen
No kun halvalla sai.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Flekti koteloineen joo, syylärikin vielä puuttuu ja mitä näitä nyt on... Mihi lie niitäkin tarvii. Mut eiköhän nuo palaset paikkansa löydä ku ehdin taas tuota pajoittamaan...

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Flekti koteloineen joo, syylärikin vielä puuttuu ja mitä näitä nyt on... Mihi lie niitäkin tarvii. Mut eiköhän nuo palaset paikkansa löydä ku ehdin taas tuota pajoittamaan...
Siis siinä flektin muovissa on paikka tuolle releen telineelle :)
No kun halvalla sai.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Löyty uus varaosa-autokin tuosta ihan läheltä :)


 

Autoracing  KL-varaosat