Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: sportvolvo - 11.03.2018, 13:15:08

Otsikko: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: sportvolvo - 11.03.2018, 13:15:08
Ilmastointihuolto maksaa Volvo huollossa 149€ Yleiskorjaamot tekevät tarjouksessa 59€ näissäkin tyhjennys täyttö väriaine voiteluaine. Mitä Volvolla tehdään lisää? Desinfioinnistakin lisä hinta. Mikä on huoltoväli ajallisesti?
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: janne81 - 11.03.2018, 20:25:09
Turha maksaa "Volvo-lisää", onnistuu ihan hyvin muuallakin eikä ne tee mitään erikoisemmin.
Omiin oon kaikkiin aina teettänyt parin kolmen vuoden välein kun saa suhteilla halvalla ja ehjissä ei sillä välillä juurikaan ole ollut vajausta. Nykyiseen tehtiin viime viikolla ja edellinen huolto oli tehty noin 5 vuotta sitten niin vajausta oli joku 100g.
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: puliukk0 - 11.03.2018, 20:35:09
Eipä siinä kaasussa tai ehjässä vaihtokoneessa mitään eroa ole, lähinnä JOS on joku erikoisempi auto/merkki niin yleisin öljy (mitä jokainen firma laittaa) ei käy kompuralle/sekoitu kunnolla alkuperäiseen öljyyn.

Mutta aika hyvin ne toiminut sekoituksillakin.  :)
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 13.03.2018, 13:18:22
Kun lauhduttimen puhkeamisen ja vaihdon yhteydessä kylmäaine täytettiin n. 16 vuotta sitten, ei yhtään "ilmastointihuoltoa" ole tehty. Toimii ihan uudenveroisesti reilun puolen miljoonan kilometrin jälkeenkin. Miksi ihmeessä te maksatte tyhästä parin vuoden välein? Turhan työn aiheuttamat työvirheetkin, kuten väärän öljylaadun käyttö tai liika täyttö, jäävät tekemättä.
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 13.03.2018, 13:25:11
Tällainen tarina on monesta suunnasta kerrottu, että ilmastointia pitäisi huoltaa. Mäkin mietin tekeekö tuo merkkihuolto tuossa jotain lisää. Kaverilla s80 vm. 99 jossa ilmastointi toimii alkuperäisillä tehdaskylmäaineilla.
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: Turbo 242 - 13.03.2018, 14:12:03
Kun lauhduttimen puhkeamisen ja vaihdon yhteydessä kylmäaine täytettiin n. 16 vuotta sitten, ei yhtään "ilmastointihuoltoa" ole tehty. Toimii ihan uudenveroisesti reilun puolen miljoonan kilometrin jälkeenkin. Miksi ihmeessä te maksatte tyhästä parin vuoden välein? Turhan työn aiheuttamat työvirheetkin, kuten väärän öljylaadun käyttö tai liika täyttö, jäävät tekemättä.

Ja mikä on kylmäaineen määrä järjestelmässä tällä hetkellä?



Kaksi vuotta edellisestä huollosta ja vajausta kylmäaineen määrässä muistaakseni 300g. Tekee täyttömäärästä noin kolmanneksen vajausta. Saa tulla etsimään vuotokohtaa.  :) Yhtään uutta autoa en ole omistanut, mutta jokaisessa omistamassani ilmastoinnillisessa kylmäainetta häviää/haihtuu/mitä lienee 2-3 vuoden huoltovälillä.
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: hessu80 - 13.03.2018, 16:42:39
Ja mikä on kylmäaineen määrä järjestelmässä tällä hetkellä?



Kaksi vuotta edellisestä huollosta ja vajausta kylmäaineen määrässä muistaakseni 300g. Tekee täyttömäärästä noin kolmanneksen vajausta. Saa tulla etsimään vuotokohtaa.  :) Yhtään uutta autoa en ole omistanut, mutta jokaisessa omistamassani ilmastoinnillisessa kylmäainetta häviää/haihtuu/mitä lienee 2-3 vuoden huoltovälillä.
Ilmastointilaitteen huolto on minun mielestä aivan turhaa puuhaa niin kauan kun kylmää tulee. Itsellä oli yksi nissani 10 vuotta enkä kertaakaan lisännyt kylmäainetta ja aina kylmää pukkasi kiitettävästi. Nyt V70 on ollut 6,5 vuotta alkuperäisillä nasseilla. On myös kokemuksia autoista, joihin pitää tehdä ns. "kevättäyttö".
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 13.03.2018, 17:15:14
850 kun 15v vanhana ostin, ei ilmastointi toiminut. Seuraavana kesänä täytin väriaineiden kanssa, mutta sehän rupes vaan toimimaan ja toimi paaliin asti.
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 14.03.2018, 15:14:25
Ja mikä on kylmäaineen määrä järjestelmässä tällä hetkellä?



Sillä ei ole yhtään mitään merkitystä, paljonko on tai puuttuu, kun kerran kylmää tulee, kuten ennenkin. Huoltoliikkeiden väite, että laitteet menevät rikki liian vähästä aineesta, on pelkkää harhautusta ja rahanahneutta. Kylmä vain lakkaa tulemasta ja kompressori ei mene päälle, kun matalapainekatkaisin ei sitä kytke. Sitten sopii mennä täyttöön.

Tiedän kyllä, että vuotavia järjestelmiä on etenkin tietyissä merkeissä ihan uusista lähtien. Ei niitäkään ole mitään tarvetta mennä etukäteen täytättämään. Tuohan se tosin työllisyyttä ja kasvattaa kansantuotetta.
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: janne81 - 14.03.2018, 16:43:24
Kun lauhduttimen puhkeamisen ja vaihdon yhteydessä kylmäaine täytettiin n. 16 vuotta sitten, ei yhtään "ilmastointihuoltoa" ole tehty. Toimii ihan uudenveroisesti reilun puolen miljoonan kilometrin jälkeenkin. Miksi ihmeessä te maksatte tyhästä parin vuoden välein? Turhan työn aiheuttamat työvirheetkin, kuten väärän öljylaadun käyttö tai liika täyttö, jäävät tekemättä.
Jos maksaisin täyden hinnan niin en teettäiskään  ;)
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: paku97 - 14.03.2018, 17:07:57
Vain 50e. :2funny:, Ja taas toimii koko kesän. :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: Beagle - 15.03.2018, 14:26:21
Minustakin 50e on pikkuraha siihen, että sinne vaihtuu kompuraan öljy ja on varmasti tarpeeksi kylmäainetta jopa siihen kesän ainoaan 30 asteen helteeseen. Pari kolmen vuoden välein jos täyttää niin tuleehan siitä kustannuksia peräti 16,6e per vuosi.

Jotkut vielä tänäkin päivänä tupakoi. Siinä jos jossain menee rahaa mielestä hukkaan.
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: hessu80 - 15.03.2018, 15:14:10
Laitteisto toimii tietenkin paremmin, kun siellä on oikea määrä kylmäainetta. Saattaa jopa säästää huollon hinnan polttoaineessa, kun kompressori käy vähemmän/pienemmällä teholla. 

Asettaisin kysymyksen ilmastointihuollon tarpeellisuudesta vähän toisin päin: kuinka moni on lisännyt kylmäainetta jääkaappiinsa tai pakastimeensa ennen kuin se lopettaa toimintansa? Täsmälleen samasta asiasta on kyse. Kompressori ei mene rikki liian vähästä kylmäainemäärästä eikä kompressoriöljy suuren molekyylikokonsa takia häviä järjestelmästä ilman totaalista putkirikkoa (kolari, lauhdutin räjähtää tms). Yksi mielenkiintoinen näkökulma on se, että kukaan ei tiedä kenen vanhat, vettä tai hiekkaa sisältävät, kylmäaineen jämät saat huollosta omaan autoosi. No, tässä tuli vähän provosoitua, mutta ennakoiva ilmastointihuolto ei ole ihan niin pakollinen kuin markkinamiehet antavat ymmärtää. Sen huomaa sitten hyvin nopeasti, kun huollon aika on käsillä.   
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 15.03.2018, 17:41:56
Minustakin 50e on pikkuraha siihen, että sinne vaihtuu kompuraan öljy ja on varmasti tarpeeksi kylmäainetta jopa siihen kesän ainoaan 30 asteen helteeseen..

Mainittakoon vielä, että öljy ei vaihdu. Ainoastaan pikkuinen määrä öljystä tulee kylmäaineen mukana ulos, ja se sitten korvataan uudella. Jos korvataan ja toivottavasti oikean laatuisella öljyllä.
Siihen helteeseen riittää yhtä hyvin vanhempikin kylmäaine.
Mutta hyvää tekevät turhat työt kansantaloudelle. Samoin kuin lumelääkkeet.
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: Tetsi - 16.03.2018, 22:03:26
Ilmastointihuolto maksaa Volvo huollossa 149€ Yleiskorjaamot tekevät tarjouksessa 59€ näissäkin tyhjennys täyttö väriaine voiteluaine. Mitä Volvolla tehdään lisää? Desinfioinnistakin lisä hinta. Mikä on huoltoväli ajallisesti?

Tuo ilmastoinnin täyttöhuolto (tyhjennys+alipainekoe+täyttö+voiteluaine) mitä yleiskorjaamot tekevät (alkaen 49€) maksoi tällä viikolla Volvo-merkkihuollossa 79€ (SAH Tampere).
Otsikko: Vs: Volvo ilmastointihuolto
Kirjoitti: puliukk0 - 17.03.2018, 15:15:10
Laitteisto toimii tietenkin paremmin, kun siellä on oikea määrä kylmäainetta. Saattaa jopa säästää huollon hinnan polttoaineessa, kun kompressori käy vähemmän/pienemmällä teholla. 

Asettaisin kysymyksen ilmastointihuollon tarpeellisuudesta vähän toisin päin: kuinka moni on lisännyt kylmäainetta jääkaappiinsa tai pakastimeensa ennen kuin se lopettaa toimintansa? Täsmälleen samasta asiasta on kyse. Kompressori ei mene rikki liian vähästä kylmäainemäärästä eikä kompressoriöljy suuren molekyylikokonsa takia häviä järjestelmästä ilman totaalista putkirikkoa (kolari, lauhdutin räjähtää tms). Yksi mielenkiintoinen näkökulma on se, että kukaan ei tiedä kenen vanhat, vettä tai hiekkaa sisältävät, kylmäaineen jämät saat huollosta omaan autoosi. No, tässä tuli vähän provosoitua, mutta ennakoiva ilmastointihuolto ei ole ihan niin pakollinen kuin markkinamiehet antavat ymmärtää. Sen huomaa sitten hyvin nopeasti, kun huollon aika on käsillä.

Tämä ihan totta. Uudemmissa (ei se 30v vanha pertsan pajan kone) on paljon parannuksia vanhoihin (jonkun sortin suodattimia ja sisäisiä pesuja tekee itsestään). Ihan mielenkiinnosta tutkin duunin koneet helvetin tarkkaan, juurikin sen takia ettei tiedä mitä siellä koneen järjestelmässä sattuu olemaan kun omaan tai asiakkaan autoon tunkee kiinni.

Edellisissä työpaikoissa vuosia vuosia sitten kun oli vag räjähtänyt kompura, niin imettiin vaan koneeseen ja täytettiin uudestaan samoilla... Sitten takuuseen aina uusi kompura kuin vanha hajosi, kuulemma sillä metallisilppu öljyllä ei yhtään mitään merkitystä järjestelmässä ja käskettiin olemaan hiljaa kun mitään en kuulemma ymmärrä... Jäänyt sieltä tuo tapa tutkia vähän tarkempaan koneet... ::)

Mutta vähän ehkä huono verrata jääkaappia auton järjestelmään. Autossa kuitenkin kumiosia kun noissa taitaa olla pelkästään kupariputkia ja nekin tinattuna yhteen.

Riippuu paljon autosta paljonko sieltä tulee öljyä. Muttei sieltä kaikkea tule. Edelliseen Volvoon tein 4 kertaa ilmastoinnin täyttöhuollon (välillä käyttäen) ja aika hirveän näköstä kuraa sieltä tuli ulos pieni kahvikupillinen.