Futurez  Kulkukoira

240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty

  • 16 Vastauksia
  • 2672 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa niku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Hyvin pelannut Volvo sammui kesken ajon eikä enää käynnisty. Startti pyörii, kipinää tulee mutta ei meinaakaan käynnistyä vaikka antaisi kaasua suoraan. Ei saanut hinausauton kuski käyntiin eikä korjaamollakaan ole heti löytynyt vikaa, tosin ei taida erityistä wanhojen Wolvojen osaamista olla siellä.

Autossa on etanoliboksi (eFlexfuel) ja tankissa E85, mutta tuskin vika siinäkään on kun ei suoraan kaasuttamallakaan pelaa?

Mikähän sitä voisi vaivata? Alipaineletku oli kyllä irronnut (tai irtosiko sammumisen jälkeen rassatessa), mutta ei auttanut vaikka laitettiin paikoilleen.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty
« Vastaus #1 : 28.10.2019, 16:57:58 »
Jos se pyörii ja saa kipinää niin ilmeisesti polttoaine puuttuu. Olisitte varmaan huomannut jos bensa haisisi startatessa?

Bensapumppu? Bensansuodatin tukossa? Tai vaihtoehtoisesti jos suutintukilla on painetta niin aukeaako suuttimet. Ei olis eka B230F josta hajoaa ruiskun ecu niin ettei se avaa suuttimia. Toki voi liittyä etanoliboksiinkin.

Bensapumpun rele voi olla myös eläköitynyt...

Poissa Cyclone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • Special Equipped
Vs: 240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty
« Vastaus #2 : 30.10.2019, 08:17:02 »
Tosiaan kannattaa ensin kuunnella toimiiko rele ollenkaan. Siitä kuuluu sellainen naksahdus ja kannattaa myös avata se rele ja kattoa liikkuuko ne kummatkin kielet. Sitten kuuluuko siirtopumpusta ääntä kun laittaa sytytysvirrat päälle? Siitä sitten vikaa rajaamaan eteenpäin.
245se  -93

Poissa niku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty
« Vastaus #3 : 31.10.2019, 19:50:28 »
Korjaamolla olivat laittaneet startterikaasua suoraan kurkkuun (jos nyt tajusin about oikein :D) eikä silti käynnistynyt. Joten epäilevät seuraavaksi että jakohihna olis hypännyt tms --> sytytys väärään aikaan. Eivät vielä ehtineet tarkemmin kaivella. Miltäs tämä kuulostais?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty
« Vastaus #4 : 31.10.2019, 21:05:13 »
YKK anturikin voi hajota niin että sekoaa ihan täysin ruisku.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa niku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty
« Vastaus #5 : 01.11.2019, 14:04:52 »
Mutta siis voiko vika olla ruiskutuksessa tms jos ei käynnisty suoraan annetulla startterikaasullakaan?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty
« Vastaus #6 : 01.11.2019, 16:33:51 »
Mutta siis voiko vika olla ruiskutuksessa tms jos ei käynnisty suoraan annetulla startterikaasullakaan?

Täytyy silloin olla muuta(kin) vikaa kuin polttoaineen puute.

Yks nopea on katsoa jakopään koppaan onko siellä remmiä ollenkaan. Ei tarvi kun yläosaa raottaa.

Kipinän tuleminen oli todettu sylinteriin asti?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty
« Vastaus #7 : 01.11.2019, 16:37:26 »
Oletin viestistä että kipinä (ja ehkä bensa) tulee mutta miten sattuu. Yleensä kyllä ampuu ees jossain vaiheessa takasinpäin ykk anturi kun hajoo
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: 240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty
« Vastaus #8 : 01.11.2019, 17:24:04 »
Korjaamolla olivat laittaneet startterikaasua suoraan kurkkuun (jos nyt tajusin about oikein :D) eikä silti käynnistynyt. Joten epäilevät seuraavaksi että jakohihna olis hypännyt tms --> sytytys väärään aikaan. Eivät vielä ehtineet tarkemmin kaivella. Miltäs tämä kuulostais?

Joskus kaverin volvolla ajelin niin sammui ihan yhtäkkiä moottoritievauhdista, aikamme ihmeteltiin niin olikin jakohihna ihan helvetin löysällä ja ajotus hypännyt melkein kymmenisen hammasta, laitettiin kohalleen ja avaimesta käyntiin.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa niku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty
« Vastaus #9 : 05.11.2019, 12:58:20 »
Joo kuulemma oli hihna hypännyt 7 pykälää vaikka kaikki oli kunnossa ja kireällä. Nyt käy ja kukkuu taas. Miten lienee lipsahtanut. Meneekö sen laittamisessa muuten tosiaan 5 tuntia (kuten tuolla korjaamolla kuulemma meni), kun tossa sait sen kuulostamaan aika helpolta?
« Viimeksi muokattu: 05.11.2019, 13:12:13 kirjoittanut niku »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty
« Vastaus #10 : 05.11.2019, 14:10:09 »
Ei tosiaan mene 5 tuntia jos yhtää on osaamista siellä....

Onko hihna otettu pöydälle asti ja katottu ettei oo hampaita menny tms.?
Olis kyllä pitänyt miun mielestä yrittää selvittää miks noin käynyt, onko esim nokka yrittäny leikata kiinni vai mitä siellä tapahtunut..
 Ehkä kuitenki parempi viedä toiseen paikkaan jos uudestaan jotain sattuu...ei kuulosta kovin hyvältä näiden viestien perusteella.  :idiot2:

Itellä meni pimeessä, puhelimen valon avulla valaistuna 30min käsityökaluilla purkaa jakopää.
Ja siinäkin suurinosa ajasta meni et sain 600mm vääntövarrella hihnapyörän pultin auki (oli kiinni)...ilman hihnapyörän lukitustyökalua.

Korjaamon välineillä, osaavalla kaverilla koko homma 30min esim hihnan vaihto jos ymmärtää koneita hyödyntää.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa niku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty
« Vastaus #11 : 05.11.2019, 20:58:41 »
Täytyy vähän jututtaa heppuja huomenna kun haetaan Volvo kotiin. Tohon 5 tuntiin kyllä sisältyi myös vian etsintä, kun ei alkuun ollut hajuakaan että mistä kyse. Eipä siellä varmaan mitään erikoista vanhojen Volvojen osaamista ole, en oo semmoista pajaa tältä tienoolta löytänyt (Koillis-Helsinki).

Poissa niku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty
« Vastaus #12 : 05.11.2019, 21:01:06 »
Huomasivat muuten samalla että Volvo käy paljon paremmin jos ottaa ilmamassamittarin letkun (?) irti. Viallinen mittari? Voiko letkun jättää irti jos pistää siihen suodattimen ettei mee roskia sisään?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty
« Vastaus #13 : 05.11.2019, 21:33:12 »
On tuo 5 tuntia kyllä vianetsinnässäkin aika paljon, kun yksinkertaisesta tekniikasta kyse. :idiot2:
Ymmärtäisin jos kyseessä olisi joku commonrail diesel: ei käynnisty, ei vikakoodeja.

Ihan näin asentajana tuntuu aika paljolta 5h vianetsintään tuollaisessa autossa.
Toki siltä kannalta ihan ymmärrettävää, että sitä aikaa saa tuhlattua vaikka koko päivän verran jos ei mitään käsitystä löydy mistä lähteä liikkeelle, ja takertuu toissijaisiin asioihin.
 En tietysti näe sellaista perusteluna laskuttaa täyttä tuntimäärää.. mut oon kyllä kuullut että jotkut pajat laskuttaa just sen ajan mitä siihen on käytetty vaikka kahvitaukoineen ja jutustelutuokioineen.

Ilmamassamittarin haitariputkesta tuskin kyse?
Käykö se sit huonosti tai huonommin, jos on jotai letkuja lähdetty irroittelemaan siinä toivossa et kävisi paremmin?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 240 B230F (+eFlexfuel) sammui kesken ajon eikä käynnisty
« Vastaus #14 : 05.11.2019, 21:50:04 »
Huomasivat muuten samalla että Volvo käy paljon paremmin jos ottaa ilmamassamittarin letkun (?) irti. Viallinen mittari? Voiko letkun jättää irti jos pistää siihen suodattimen ettei mee roskia sisään?

Jos kyse on ilmaletkun irrotuksesta niin eihän vaan ilmansuodatin ole tukossa? Kannattaa huomioida myös imuilman esilämmityksen läppä ilmanputsarin sisäänotossa, että sieltä kulkee ilma läpi (ja tulee mieluummin sieltä kylmäoton puolelta kuin kuumaa pakosarjalta).

Viallisen ilmamassamittarin kyllä huomaa siitä, että sen sähköjohdon(!) irrottamalla käynti paranee kun taas kytkettynä käy huonosti.

Sekä ilmaletkut että sähköjohdot on kyllä syytä olla käyttöajossa kiinni siellä mihin ne kuuluu.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy