Proturbo  Autodiagnoosi

b230k kaasutin tulvii (Solex Cisac mekaanisella rikastimella, 34/34?)

  • 13 Vastauksia
  • 9085 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
 b230k moottori (-89), solex cisac kaasutin mekaanisella rikastimella. (räjäytyskuva Alfamerin oppaassa sivulla 62)
Ajettu 450000km ilman suurempia huoltoja. Kaasutin on alkuperäinen.

Kartanoauto alkoi sammumaan risteyksiin hidastettaessa kun kierrokset laskivat.
Kylmänä ei pysy käynnissä ilman kaasua (huudatusta...) ja lämpimänä tyhjäkäynnillä ei pysy käynnissä ilman ryyppyä (ryyppy ensimmäisessä lovessa) ja käy huonosti.
Kaasutimen toisesta suuttimesta, (kuljettajan puoleinen, se minkä läppä ohjautuu alipaineella) valuu koko ajan polttoainetta. Sain hetkeksi tukittua polttoaineen tulon ja käynti normalisoitui.

Nyt kysymys: Miksi polttoainetta valuu koko ajan? Onko koho tai sen venttilin toiminta vialllinen?
Korjausehdotuksia?
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Kakkoskurkusta on siis suurin irti, pistä suutin kiinni niin ei pääse kohokammiosta valumaan(tulvimaan). Itsellä oli kerran pompsahtanut mokoma kokonaan ulos :)
Tai neulaventtiili on kaput ja kaasutinta tulvii siksi. Mutta käy nyt nuo läpi ensin
« Viimeksi muokattu: 14.08.2013, 17:13:47 kirjoittanut Orlov »

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Kaasuttimen purku siis edessä? Ja huoltosarjan (tiivisteet) tilaus?
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Tarkista nyt ensin onko kaikki osat kunnolla kiinni ja olemassa. Muistaakseni näissä on muoviset kohot, joten nekin voi olla täynnä bensaa. Jos näin on päässyt käymään, varmaan kannattaa ostaa kierrätyskeskuksesta suoraan toimiva kaasutin

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
kannattaa tarkistaa myös kaasuttimen ja imusarjan väliset tiivisteet, että vuotaako sieltä ilmaa ja että se muovi palikka on ehyt.. papan volvossa oli vikana kans, että se ei käyny ilman imua ja jos ei ollu imu päällä, kun saapu risteyksiin ja hölläs kaasun niin auto sammu niin imusarjan ja kaasarin tiivisteet oli menny.. oli sylkeny tiivisteen palaset sieltä kaasuttimen ja imusarjan välistä siihen imusarjan päälle

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vois ajatella että melkein kannattaa ostaa uus kaasari. Myynti-ilmotus vaan foorumille niin kohta on postissa paketti. B200k koneen kaasari ei sitten käy jos joku sellasta tarjoo.
V70 TDI

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Testailin vielä ja bensaa tulee kakkoskurkuun jonkun aikaa koneen sammuttamisen jälkeenkin. Eli kohokammiosta tulee paineella bensaa kakkoskurkkuun kunnes kammion paine laskee tarpeeksi. (kakkossuutin, se missä lukee 130, menee suoraan kohokammion pohjaan) Neulaventtiili on ehjä joten kohon asento on väärä tai se on "vettynyt" sillä bensan tulo ei katkea kun kohokammio on täynnä. Ei muutakuin kansi irti.

Kaasuttimen kansi lähti nätisti irti ja tiivistekin melkein ehjänä.
Kohon säätö oli lähes oikea 33,6 (33,8mm ALfamerin oppaassa) ja neulaventtili toimi (testattu puhaltamalla ja kohoa nostamalla) Valitettavasti kohon asento oli kuitenkin väärä. Tässä mallissa on mustat umpikohot ja mahdollisesti niihin on tihkunut bensaa. Testaamaan en lähtenyt sillä en tiedä kohon oikeaa asentoa oikein päin enkä myöskään kohoasetelman painoa. Olisiko jollain tietoa kohojen painosta? Silmämääräisesti koho nyt asetettu niin että ventiili sulkeutuu kun koho nostaa neulan ventiilin kuluneen (kirkkaan) kohdaan ylälaitaa. Säätö on noin 36,5mm.
Tyhjäkäynti on nyt normaali ja kierroksiakin ottaa kuten ennen. Pakokaasu arvot on varmaan pielessä mutta katsastus ei ole vielä ajankohtainen. Mukavasti pukkaa mustaa savua kun painaa kaasua...

Uusi koho (uimuri) on tilattu (45€/ kaasutinexpertiltä. Koho ei ole nettikaupan listoilla mutta löytyy varastosta). Mittaan painon ja postaan sen täällä.

Juu 200k kaasari ei käy. Pierburg käy mutta alipaineletkut eivät ole samat.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2013, 17:02:45 kirjoittanut jannev »
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Lada samarassa on ollut 2-kurkkuinen "solex". Kohot(asetelma) sopinee myös tähän, mutu?
Ero on siinä, että koho(t) messinkiä. Jos jostain löytää, niin sitäkin voi kokeilla :)

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Lada samarassa on ollut 2-kurkkuinen "solex". Kohot(asetelma) sopinee myös tähän, mutu?
Ero on siinä, että koho(t) messinkiä. Jos jostain löytää, niin sitäkin voi kokeilla :)

No ei varmasti sovi koska siinä on aika suuri ero, että lada on 1.5L koneella ja tää on 2.3L. Ja kiinnityskin on varmasti erilainen.

Messinki koho on kyllä hyvä ajatus mutta nykyään taitaa kaikki olla jo muovisia.
V70 TDI

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
No ei varmasti sovi koska siinä on aika suuri ero, että lada on 1.5L koneella ja tää on 2.3L. Ja kiinnityskin on varmasti erilainen.

Messinki koho on kyllä hyvä ajatus mutta nykyään taitaa kaikki olla jo muovisia.

Kohon tehtävänä on sulkea neulaventtiili oikeassa bensankorkeudessa, ei se liity mitenkään koneen iskutilavuuteen :) Ja varmaan ihan hyvin toimisi tuokin volvo 1,3L samaran kaasuttimella, suuttimet pitäs vaan vaihtaa sopivampiin :)

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Kaasutinexpertin toimitus tuli erittäin nopeasti ja mittaukset tehty erittäin tarkalla Lidlin keittiövaa'alla gramman tarkkuudella.  :D
Uusi koho (näyttää ihan samalta, kaksi mustaa kohoa Y-varsien päissä, kuin vanha OEM) painaa 7 g, vanha OEM koho painaa 13g. Hieman on bensiiniä kohossa vaikka onkin "umpi" koho.
Vanhan kohon asetukseksi oli laittanut silmämääräisesti neulaventtiilin sulkeutumisen kohdalle eli tiivisteen pinnasta mitattuna 37,3mm. (toisen puolen koho oli hieman alempana ja sen etäisyys oli 36mm)
Tästä voisi laskea että 1g vastaa noin 0,5mm (6g/3,5mm)

Kaasuttimen niputuksen jälkeen tyhjäkäynti oli liian pienellä, tyhjäkäyntiruuvia piti kääntää kierros isommalle.
Nyt sportwagon :)  toimii jälleen hyvin. Pakokaasumittaukset ovat vielä edessä.

Ladan kaasuttimesta en tiedä muuta kuin että olen korjannut sellaisen paperiliittimellä. Ei ollut Sarana vaan 1500L. Oma viehätyksensä tuossa VAZ koneen äänessäkin on.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2013, 22:23:22 kirjoittanut jannev »
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Muistaakseni oli kyse 9gr:sta, taisi olla messinki kohoilla(tarkoituksella erikseen),. mutta tosiaan noilla eroilla, kohot ovat vettyneet ja, ehkä vielä säätämällä korjattavissa kuitenkin. Parempi uudet, tuskin ne vanhat olisivat nousseet oikea pintaa :)

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Mulla oli ongelmia saman kaasarin kanssa ja kaikki ongelmat poistuivat kun purkasin kaasarin osiin ja putsasin sen kunnolla suuttimia myöten.. Samalla loppui kaasarin tulviminen :)
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa pta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Tämä koho oli tuplannut painonsa. Taitaa kaikki 34-vuotiaat olla lihoneet sitten rippikouluvuosien. Vieressä uusi Ladan Solex AXTECin koho, joka sekin on vähän painavempi kuin alkuperäisen 6,5 g.

Q: Mikähän olisi tämän B200K koneen kaasarin kohon oikea korkeus kohon pohjasta mitattuna? Haynesin oppaassa oli vain Pierburgin speksit.
A: Solexissa kohon korkeus mitataan kannen ollessa nurin päin ja kohon paino lepää neulaventtiilin kuulan päällä. Silloin etäisyys on tuo noin 34 mm, mutta kuulemma toimii vielä 37 mm arvolla. Itse säädin kohon 35 mm korkeuteen.

Tämä siis oli väärä mittaustapa: "Mittasin vanhalla koholla säätöarvon tiiviste paikallaan. Silloin kun neula on kiinni, mutta kuula ei vielä ole painuksissa, niin kohon alapintaan on nyt noin 42 mm. Puhaltelemalla testattuna tuo on se kohta kun neula sulkeutuu. Olisi aika paljon erilainen kuin tuossa ylempänä mainitussa B230K isolohkossa."

Ruuvailin tyhjäkäyntiruuvia 5 kierrosta auki ja seosruuvia 8 kierrosta. CO arvot olivat selvästi koholla tällä. Seosruuvia piti ruuvata useampi kierros kiinni ennen kuin se alkoi vaikuttaa käyntiin ja tästä lopullinen asetusarvo oli vielä kierros pienemmälle. Vanha kohta 400 Mm ajettu kaasuptin.

Parasta asiassa on tuore katsastusleima  :)
« Viimeksi muokattu: 21.02.2023, 17:40:34 kirjoittanut pta »

 

Carcom Oy  Ateho