Samppasport  Futurez

M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.

  • 23 Vastauksia
  • 8942 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tiiliseiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Alkutekstinä voidaan mainita että tässä ei ole järkeä. Järkevyydestä ei kysytty, eikä siitä tarvitse kysyä. Tarkoitus olisi saada halpa volvon aski joka kestää Ilowatteja™, eikä paina miljoonaa kiloa.

Tarkoitus olisi laittaa hardylaipalla, mikä ilmeisesti sopii mutujen mukaan m4x (5, 6, 7) vaihteistoissa ristiin.  ???  :idiot2:

käsittääkseni tuo aski menee M46 vaihteistonkannattimella kiinni? Miten kardaani, ainakin 200s taulukossa PRV + AW combossa olisi samanpituinen pätkä mitä Vinokas + m45.

Eli mutut sikseen, nyt olisi kiva saada faktaa kardaaneista & kannattimesta.
Jos löytyy 700/900 sarjalaisten kardaanien pituuksia, niin heittäkää ihmeessä alle.

Muutenkin vinkkejä otetaan vastaan.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2016, 21:28:22 kirjoittanut Tiiliseiska »
760, 760, 960.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.
« Vastaus #1 : 30.03.2016, 23:37:45 »
PRV on karkeasti sanoen aina jäteöljyvatkaimella, alkupään autoja on ihan muutamia ollut manuaaliaskillakin mutta ne on marginaaliryhmää ja sen koneen ansiosta ne on jo 15v sitten lopettanut maallisen taipaleensa. Jäteöljyvatkaimessa varmaankin ois tarpeeks pitkä kardaani, olettaisin että kenties jopa liiankin pitkä, mutta siinä on rautalaippa. Manuaaliaskejahan on yhtä lailla rautalaipalla, ja semmosenhan saa hardyn tilalle jopa vaihdettua kun löytää sopivan laippaversion, kaikki ei luonnollisestikaan käy ristiin  ::).

Olethan myös tietoinen, että m45 kestää ihan sen kun m47, mutta on kalliimpi?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.
« Vastaus #2 : 31.03.2016, 00:27:48 »
TVS on oikeassa...
Vaihdolla ei saavuta mitään hyötyä jota minun järjellä mittaisi.
Tietysti jos sattuu olemaan joku välitetty suorakytky hankittuna nelivaihteisen kuorissa, mutta että silloin (toivottavasti) ei tarvi täältä huudella apuja.

Kardaanin metsästys voi olla työlästä, joten suosittelen leikkaa liimaa metodia. Toiset tekee itse ja toiset teettää. Kustannus saattaa olla jopa alle satasen...

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
Vs: M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.
« Vastaus #3 : 31.03.2016, 00:45:15 »
Olethan myös tietoinen, että m45 kestää ihan sen kun m47, mutta on kalliimpi?

Hetkinen, onkohan mulla mennyt jotain ohi? Eikös turboissa ja dieseleissä ollut M46 juuri M47:n huonon väännönkeston takia? Jäänyt sellainen kuva että tuo nelivaihteinen peruslaatikko sietää paremmin ja siksi käytettiin erillistä ylivaihdetta, mutta voin toki olla väärässäkin.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2016, 00:46:48 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Tiiliseiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.
« Vastaus #4 : 31.03.2016, 09:30:45 »
Jäteöljyvatkaimessa varmaankin ois tarpeeks pitkä kardaani, olettaisin että kenties jopa liiankin pitkä, mutta siinä on rautalaippa.
Olethan myös tietoinen, että m45 kestää ihan sen kun m47, mutta on kalliimpi?
Laipanhan voi aina vaihtaa.

Hetkinen, onkohan mulla mennyt jotain ohi? Eikös turboissa ja dieseleissä ollut M46 juuri M47:n huonon väännönkeston takia? Jäänyt sellainen kuva että tuo nelivaihteinen peruslaatikko sietää paremmin ja siksi käytettiin erillistä ylivaihdetta, mutta voin toki olla väärässäkin.

Tiedossa on "iso poika" joka ajaa M45-askin läpi 500/500. Ei kuulemma oo askia tarvinnu pariin vuoteen vaihtaa. Ei mun mielestä kerro kovin heikosta kestosta.
Lähipiirissä taasen volvoissa ei kestä edes pienet eikä isommat getragit. Alavääntö ei oo mun juttu.

PRV on karkeasti sanoen aina jäteöljyvatkaimella, alkupään autoja on ihan muutamia ollut manuaaliaskillakin mutta ne on marginaaliryhmää ja sen koneen ansiosta ne on jo 15v sitten lopettanut maallisen taipaleensa.
Miten tämä liittyy mihinkään?
« Viimeksi muokattu: 31.03.2016, 09:39:11 kirjoittanut Tiiliseiska »
760, 760, 960.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.
« Vastaus #5 : 31.03.2016, 15:07:01 »
Ei taida "iso poika"  juuri tehoja käyttää.  Onhan siinä pikkuisen lyhyemmät akselit sisällä joo,  mutta mitään mahdottomia ei kestä.  Tietty jos ilowatit jää 150 tienoille,  niin mäneehän tuo.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.
« Vastaus #6 : 31.03.2016, 15:32:50 »
Miten tämä liittyy mihinkään?

Siten, että suurin osa niistä kardaaneistakin löytyy sieltä metrisen kuution sisältä rullalta.

Eikö m46 käy? Mutuna, halvempi ostaa m46 ja kardaani kuin soveltaa m45 ja kardaani. Toki jos on seppä niin pistää putken poikki ja liimaa jotain väliin.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Tiiliseiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.
« Vastaus #7 : 31.03.2016, 16:07:38 »
Eikö m46 käy? Mutuna, halvempi ostaa m46 ja kardaani kuin soveltaa m45 ja kardaani. Toki jos on seppä niin pistää putken poikki ja liimaa jotain väliin.

Joo kävishän se m46 mutta se on vähän ylipainoinen aski (20kg enemmän vrt. m45.) Vitosvaihde jää myöskin turhaksi. Löysin myös halvemmalla aivan vierestä ehjän ja toimivan m45 askin mitä m46 askeja tässä lähistöllä kaupataan mysteerikunnossa. Peräväliksi tulee 4.11 että mitään taloudellista kauppakassia tästä autosta ei olla tekemässä...

Ei taida "iso poika"  juuri tehoja käyttää.  Onhan siinä pikkuisen lyhyemmät akselit sisällä joo,  mutta mitään mahdottomia ei kestä.  Tietty jos ilowatit jää 150 tienoille,  niin mäneehän tuo.

Alkutekstinä voidaan mainita että tässä ei ole järkeä. Järkevyydestä ei kysytty, eikä siitä tarvitse kysyä.

Kysyin edelleenkin alkujulkaisussa verrokkikardaanien pituuksia, kannatinpalkin sopivuutta, ja muita vinkkejä. Voitte jättää siis sen paskanjauhamisen jo pois.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2016, 16:16:46 kirjoittanut Tiiliseiska »
760, 760, 960.

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.
« Vastaus #8 : 31.03.2016, 16:33:59 »
M45/46/47 on karkeasti ottaen kaikissa samat sisuskalut. M47:ssa on alsakuoret ja vähän pidemmät akselit ja se on siten perheen heikoin, mutta mitään merkittävää eroa noiden kesken ei ole. Noista korkkaa yleensä ekana ryhmäpyörän tai kolmosen rattaat ja siihen ei oo kauheasti väliä mikä lootaversio on kyseessä. Yleensä noitten hammasrattaiden purkautuminen alkaa siinä vaiheessa kun koneesta rupeaa löytymään yli kolmesataa heppaa vähän vääntökäyrästä riippuen.

Poissa Tiiliseiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.
« Vastaus #9 : 31.03.2016, 16:36:56 »
M45/46/47 on karkeasti ottaen kaikissa samat sisuskalut. M47:ssa on alsakuoret ja vähän pidemmät akselit ja se on siten perheen heikoin, mutta mitään merkittävää eroa noiden kesken ei ole. Noista korkkaa yleensä ekana ryhmäpyörän tai kolmosen rattaat ja siihen ei oo kauheasti väliä mikä lootaversio on kyseessä. Yleensä noitten hammasrattaiden purkautuminen alkaa siinä vaiheessa kun koneesta rupeaa löytymään yli kolmesataa heppaa vähän vääntökäyrästä riippuen.

Tiedossa, kysyinkö tätä?
760, 760, 960.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.
« Vastaus #10 : 31.03.2016, 17:08:26 »
Tiedossa, kysyinkö tätä?

Et kysynyt ja silti joku kohta edottaa turbottamista

Yleensä tämmöiset erikoisemmat kysymykset kannattaa perustella sillä että "säännöt vaatii" niin ei tule turhaa jauhantaa ohi asian
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6365
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.
« Vastaus #11 : 31.03.2016, 17:57:33 »
M46, tai M47 kardaanin laipat ei sovi M45:seen.

Poissa Tiiliseiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.
« Vastaus #12 : 31.03.2016, 18:06:12 »
M46, tai M47 kardaanin laipat ei sovi M45:seen.
Hyvä kuulla! Onko etupätkän ja askin laippa jaoltaan ja kooltaan kuitenkin käytännössä sama kaikissa vaihdelaatikoissa?
760, 760, 960.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6365
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.
« Vastaus #13 : 31.03.2016, 18:09:56 »
Hyvä kuulla! Onko etupätkän ja askin laippa jaoltaan ja kooltaan kuitenkin käytännössä sama kaikissa vaihdelaatikoissa?

Pyöreitä laippoja on Volvoissa kahta kokoa, joista 200/700/900-sarjassa se isompi on aika paljon yleisempi. Kolmiolaippa on aina samalla jaolla.

M90:n kolmiolaippa sopii M45:seen, mutta onko niitäkään sitten ihan hirveästi tarjolla, niin se on toinen juttu.

Pyöreä laippa olisi ehkä helpompi ratkaisu, koska siihen löytyy kardaanejakin helpommin eri pituusvaihtoehdolla.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2016, 18:11:52 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: M45-Vaihteiston naittaminen 700/900 sarjalaiseen.
« Vastaus #14 : 31.03.2016, 18:15:52 »
M90-kardaanin etupätkä on 74,5cm, ja varmaan pisin mitä löytyy.
M47-kardaanin etupätkä on jossakin 68-69cm tietämissä.
M46-kardaanin etupätkä on tynkä, ehkä jopa kaikista lyhin.

Nämä arvailut koskee siis 7/900-sarjan ajoneuvoja

Automaatitkin on lootaltaan kamalan pitkiä, joten kardaani tuskin on sieltä pisimmästä päästä.
Ja todnäk M45 tarvii kohtuu pitkän kardaanin, jos ei halua istua moottorin kanssa samassa tilassa...

Äkkihätäpäinen vois tuosta laskea mikä on M45:llä varustetun 240:n kardaanin etupätkän pituus, jos olis irrallinen M45  ::)


Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

 

Autoracing  KL-varaosat