Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Akssuu_ - 23.11.2013, 14:54:15

Otsikko: S40 97' B4204S + M5P
Kirjoitti: Akssuu_ - 23.11.2013, 14:54:15
Moro! Elikkäs löytyy tuollainen otsikon mukainen kuljetin.

Ongelma: Lähdin liikennevaloista, 1 vaihteella liikenteeseen hieman ripeämmin, oli vesikeli joten pyörä suti (autossa ei ole DSA) ja otti samantien pitoa jolloin etuvedolle tyypillisesti ryskyttää pitoa ottaessa (kesärenkaat alla) . Ykskaks veto pois ja luulin vaihteen pompanneen pois silmästä, kytkin pohjaan ja uudestaan päälle. Ei tapahdu mitään, 2 vaihde, ei mitään, 3 > 4 > 5 = ei mitään. Veto hävisi aivan yllättäen ilman mitään ylimääräistä ääntä, joten arvelin vaihteen vain pudonneen pois päältä... Auto sivuun ja pelti levälleen. Hinaus kotia ja nosturille.

Autossa on 8200km ajettu alkuperäinen Valeon kytkinsetti vastikään vaihdettu. Tähystin työsylinteriltä lähtevästä vivusta laatikkoon suojakumin alta, kytkin täysin ok, asetelma ja laakeri on kondiksessa. Kytkin siis pelaa moitteetta, vetarit täysin ehjät, vaihdevivuston puslat juuri vaihdettu. Auto nosturilla, vaihde silmässä ja kaasu pohjassa (5 vaihde) renkaat ei liiku mihkään vaikka yrittäisi vähän käsineen avustaa. Laatikon ''takaa'' eli tulipellin puolelta kuuluu ääntä, mitä isompi vaihde sen suurempi sirinä / rohina. Ääni myöskin loppuu kun vaihde on päällä ja painaa kytkintä. Sirinä / rohina vaimenee siksi aikaa. Mainittakoon että vaihteet menee päälle myös ilman kytkintä, vaikka auto on käynnissä ja maassa. Kytkinpoljin tuntuu täysin normaalille sekä vaihdekeppiä liikutellessa ei mitään havaittavia muutoksia ennen kuin veto hävisi.

Yhteenveto: Laatikko paskana? Vaihteistoöljyjä en raaskinut pudottaa pois, kun kytkinremontin yhteydessä laitettu uudet Elf Tranself NFJ 75W-80 litkut. Vanhojen öljyjen seassa ei ollut metallimujua tms.

Autolla kurvattu 259tkm, ja aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia vaihdelaatikon / kytkimen suhteen. Ei ole ääntänyt tai pudotellut vaihteita, sekä on mennyt myöskin nätisti päälle.

Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita, varsinkin jos ei tarvitsisi uutta laatikkoa hommata...  :idiot2: Ps. pahoittelen sekavaa tekstiä.  :-[
Otsikko: Vs: S40 97' B4204S + M5P
Kirjoitti: Ristus - 24.11.2013, 08:43:30
keula kun ilmassa ja vaihde päällä pyöriiko renkaat vapaasti toimiiko tasauspyörästö. joku akseli nyt lie katkennut, siinä on liika vaimaa tossa kaksiltraseesa tuolle lootalle... udemmissa on jo M56 vai mikähän se oli se lootikko...
Otsikko: Vs: S40 97' B4204S + M5P
Kirjoitti: Akssuu_ - 24.11.2013, 13:36:55
Auto kun on ilmassa ja vaihde päällä renkaat ei pyöri yhtään. Millään vaihteella, edes pakilla.   :(
Otsikko: Vs: S40 97' B4204S + M5P
Kirjoitti: Ristus - 24.11.2013, 21:13:11
uutta laatikkoa vaan ettimään... entä käsin pyörää pyörittäen kuuluuko mitään mekkalaa...
Otsikko: Vs: S40 97' B4204S + M5P
Kirjoitti: Akssuu_ - 26.11.2013, 00:02:59
Käsin pyörittäen ei kuulu mitään, ei saa edes niin paljon vauhtia. 5 vaihteella kaasu päällä mukavaa mekkalaa pitää tuo laatikko...
Otsikko: Vs: S40 97' B4204S + M5P
Kirjoitti: Ristus - 26.11.2013, 08:42:14
uusilaatikko vaan koneen jatkoks ja taas rokkaa.

http://www.varaosahaku.fi/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=204&pc1=125&vc[0]=204121101&vcx=5070&pc[0]=125103106

tuolta oli muutama tarjokas... fakta on että uus maksaa tonnin, siis uus käytetty.
Otsikko: Vs: S40 97' B4204S + M5P
Kirjoitti: Akssuu_ - 26.11.2013, 21:35:26
Uusi M5P on jo tiedossa, 190tkm ajettu hintaan 100e  :pomo:
Otsikko: Vs: S40 97' B4204S + M5P
Kirjoitti: Ristus - 27.11.2013, 08:10:51
Uusi M5P on jo tiedossa, 190tkm ajettu hintaan 100e  :pomo:
onnea, tosin tolla tonnilla sais jo ehjän auton varaosiksi tai tilalle  ;D
Otsikko: Vs: S40 97' B4204S + M5P
Kirjoitti: Akssuu_ - 27.11.2013, 22:20:26
Hyvin mahdollista  ;D
Otsikko: Vs: S40 97' B4204S + M5P
Kirjoitti: Akssuu_ - 28.11.2013, 23:12:42
Taisi jäädä vaihdelaatikko ostamatta sittenkin  ::)

http://aijaa.com/d5i0jV (http://aijaa.com/d5i0jV) Elikkäs vasemman vetoakselin takaa, tasauspyörästön ''päästä'' löytyi tämmöinen pieni tuho... Molemmat sokat solmussa! Vasemman puoleinen on poikki ''ulokkeen'' vasemmalta puolen sekä epäkesko, ja oikean puoleinen on sorvaantunut, mikäli kuvasta ei erota. Vaihdelaatikon sisään ei ole päässy juurikaan mitään ylimääräistä, öljypropun magneetissa en ainakaan havainnut ja noist nyt ei mitään paljo irti lähtenyt... Uudet tilattu ja hinnat TODELLA suolaiset. Vasempi on siniseltä 35e ja oikea on 8e.

Syy miksi auto ei liikkunut vaihde päällä, oli että tasauspyörästö oli käytönnässä irti, joten vetarit ''tippui'' pois pelistä. Ja aluksi havaituksi sirinäksi / rohinaksi epäilen vahvasti oikeanpuolista sokkaa joka on siis hiukan sorvaantunut...
Otsikko: Vs: S40 97' B4204S + M5P
Kirjoitti: Huikkoster - 29.11.2013, 00:24:56
Tuo on tyyppivika rellun laatikoissa.
Otsikko: Vs: S40 97' B4204S + M5P
Kirjoitti: Akssuu_ - 03.12.2013, 02:32:45
Nyt rupeaa jo vitsit loppua kesken...  :tickedoff: Auto kasattu alkuperäsillä sokilla ja ajettu noin 150km. Suoralla tiellä kiihdytys ja pum. Veto pois ja arvasin heti mikä petti... Nooh, vanhoilla höyryillä uudestaan nippuun, olivat sokat vain irronneet. Taisi tulla siinäkin uusi nopeusennätys... Naputtelin vielä sokat uriinsa varmuudenvuoksi että pysyisi tällä kertaa. Testilenkki 1km, ajoin pihaan jo voiton maku suussa ja pam. Jäi puoleen väliin pihamäkeä. Onneksi ei ole tähän aikaa yöstä muutakaan tekemistä...

Joten kertokaahan arvon jäsenet, mikä v*ttu tuota vaivaa?  :idiot2: Sokkien urat tuntuivat olevan sormi kopelolla ihan kunnossa, eikä uusissa sokissa jotka siis jo toistamiseen tippuivat irti, ole mitään moitittavaa (ovathan täysin uudet ja alkuperäiset...)

Ohessa muutama kuva...
http://aijaa.com/qO3VEu (http://aijaa.com/qO3VEu) < Sokat ovat siis päällekkäin, ja sokkien ulokkeet tuossa urassa.
http://aijaa.com/WyyXYk (http://aijaa.com/WyyXYk)
http://aijaa.com/8X3AoB (http://aijaa.com/8X3AoB) < Kuvassa vielä ympyröity että jotkin kohdistusmerkitkin ovat kohdallaan.