Samppasport  Futurez

8v muutos 16v Turbo

  • 126 Vastauksia
  • 164504 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #120 : 08.06.2020, 04:26:36 »
Jos sopivasti hyvän kokonaisen B234 moottorin löytää aihioksi niin en itse oikein näe että lohkon vaihdolla kasitappiversioon saavuttaisi oikein mitään merkittävää suhteessa vaivannäköön.

Yksi tuollainen B230 alakertaswappi tuli 960:iin aikanaan tehtyä kun sen oma B204 oli aika surullisessa kunnossa. Yllättävän montaa asiaa joutuu muuttamaan vaikka kansi itsessään käykin heittämällä koneen päälle.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #121 : 10.08.2021, 16:18:05 »
Oliskohan kellään mitään nokkien ajoitusarvoja tuollaiseen 16v kokkailuun?
B234f kansi siis istutettu B230 alakerran päälle. Volkkarin kiristinpyörä ja kadetin 146h remmi, sekä säädettävät nokkapyörät.

Tälläisen pätkän löysin Turbobrics foorumilta, mutta ei tietoa mistä arvot on poimittu:

16v turbo intake opens at 12.9 deg ATDC
16v N/A intake opens at 5.1 deg BTDC

16v turbo exhaust opens at 31.2 BBDC
16v N/A exhaust opens at 37.1 BBDC
MS-Koneistuspalvelut

Poissa Kanttipaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #122 : 20.09.2022, 12:22:55 »
Rakentelymääräyksen muuttuivat maaliskuussa 2021 melko paljon, onko tietoa miten tämä on vaikuttanut käytäntöihin? Lakitekstissä mainitaan nykyään seuraavia asioita:

Lainaus
Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon, jolloin muutetun moottorin tehon katsotaan vastaavan iskutilavuuksien suhteessa sen moottorin tehoa, josta vaihdettava sylinterinkansi on peräisin, jollei muuta osoiteta tehonmittaustodistuksella.
Lainaus
4.3.2 Pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen

Moottorin muuttamisen tai vaihtamisen yhteydessä ajoneuvon alkuperäinen pakokaasupäästötaso ei saa heikentyä.

Ajoneuvon, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivä lokakuuta 2000 tulee moottorin muuttamisen tai vaihtamisen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen yhteydessä tehtävässä pakokaasupäästömittauksessa käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Jos ajoneuvolle ei ikänsä tai rakenteensa puolesta suoriteta määräaikaiskatsastuksessakaan käytönaikaista päästömittausta, riittää osoituksena päästövaatimusten täyttymisestä kuitenkin muutoskatsastajan suorittama silmämääräinen tarkastus.

Eli periaatteessa jos verrokkimoottoriksi katsotaan B204FT ja siihen tulee 15% iskutilavuutta lisää, pysytään edelleen mainiosti tehorajojen puitteissa. Pakokaasujen puolesta äkkiseltään kuulostaisi että jos katsastuksessa arvot pysyy annetuissa rajoissa niin ei pitäisi olla huolen häivää? Näin siis omien ruusunpunaisten linssien läpi, vaan mikähän lienee viranomaisen näkemys.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • Jee jee
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #123 : 20.09.2022, 14:25:03 »
Rakentelymääräyksen muuttuivat maaliskuussa 2021 melko paljon, onko tietoa miten tämä on vaikuttanut käytäntöihin?

Eli periaatteessa jos verrokkimoottoriksi katsotaan B204FT ja siihen tulee 15% iskutilavuutta lisää, pysytään edelleen mainiosti tehorajojen puitteissa. Pakokaasujen puolesta äkkiseltään kuulostaisi että jos katsastuksessa arvot pysyy annetuissa rajoissa niin ei pitäisi olla huolen häivää? Näin siis omien ruusunpunaisten linssien läpi, vaan mikähän lienee viranomaisen näkemys.

Mikä tässä oli kysymys? Tehorajat ei ole nykyisin millään tasolla ongelma ja ehjä kone menee päästöistä läpi.
!

Poissa Kanttipaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #124 : 20.09.2022, 21:50:52 »
Mikä tässä oli kysymys? Tehorajat ei ole nykyisin millään tasolla ongelma ja ehjä kone menee päästöistä läpi.

Kysymys oli "miten [muuttuneet rakentelumääräykset] ovat vaikuttaneet [katsastus]käytäntöihin."

Se että tehoraja ei ole millään tavalla on vähän yllättävää siten että niistä on ollut ongelmia aiemmin, eikä uudet säännöt ole sitä puolta löysentäneet mitenkään. Laissa peräti sanotaan että teholaput joiden mukaan ahtimen asennuksen jälkeen huipputeho on kasvanut alle 20% eivät kelpaa muutoskatsastuksessa.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #125 : 20.09.2022, 23:48:21 »
Kysymys oli "miten [muuttuneet rakentelumääräykset] ovat vaikuttaneet [katsastus]käytäntöihin."

Se että tehoraja ei ole millään tavalla on vähän yllättävää siten että niistä on ollut ongelmia aiemmin, eikä uudet säännöt ole sitä puolta löysentäneet mitenkään. Laissa peräti sanotaan että teholaput joiden mukaan ahtimen asennuksen jälkeen huipputeho on kasvanut alle 20% eivät kelpaa muutoskatsastuksessa.

Ei nyt aukea vielä mullekaan mitä tässä haetaan?

Päästöt menee edelleen niinkuin ennenkin, eli käytönaikaiset päästömittaukset riittää ja oliko nyt '78 ja vanhemmat kun ei vaadi pakokaasutestiä ensinkään. Rajat eivät ole muuttuneet mihinkään.

Tehorajat on nousseet tuon 2021 maaliskuisen myötä sen verran reiluksi että saa jopa niiden puolesta ahdettuja täysmoottoreitakin laittaa
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Kanttipaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #126 : 21.09.2022, 11:42:38 »
Näköjään tehorajat määritellään nykyään mallisarjan tehokkaimman mallin yhteydessä tehopainosuhteessa myös turboilla, tuon olin missannut. Mitä pakokaasutestiin tulee niin mielessä oli Euro4-päästörajojen auto ja 940 onkin aika lailla kevyemmässä luokassa.



 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo