Ottamatta automalliin kantaa olen huomannut, että todella monessa autossa on aika miedot lyhyet, mikäli ne säätää virallisen ohjeen mukaan.
Tietenkään en suosittele säätämään päin vastaantulijoita.
Autot joissa on valojen korkeudensäätönupikka sisällä tuo säätö on aika helppo, kun sen hienosäädön voi tehdä ajossa, mutta perinteiset kiinteäsäätöiset on käytännössä aina kompromissi, koska se valojen nousu kuormauksen takia on pakko ottaa huomioon.
Eikä se valojen säätö "päin vastaantulijaa" muutenkaan ole se optimaalinen tapa. useimmiten lähivaloissa on kirkkain alue heti siinä rajauksen alapuolella, ja se suuntaus kannattaa tehdä niin että sen kirkkaimman alueen näkee kokonaisuudessaan tiessä, jos sitä nostaa ylemmäs, osa siitä parhaasta valotehosta menee hukkaan, lähinnä vastaantulijoiden silmiin.
Jos autossa on sisällä se korkeudensäätö, mä otan yleensä huonossa kelissa valojen säätöä naksun alaspäin. Musta märkä asfaltti imee sen valon niin tehokkaasti, että valovoima ei riitä että sinne äärikantamaan asti riittäsi valoa, joten sen kläytettävissä olevan valomäärän kohdistaminen vähän lähemmäs hieman pienemmälle maantiepinta-alalle se valovoima neliötä kohden kasvaa hieman ja auttaa näkemään tien paremmin.