Futurez  Kulkukoira

Nopea laatikko

  • 23 Vastauksia
  • 17690 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Nopea laatikko
« : 17.08.2013, 21:45:15 »
Mitenkäs, onko noista getrag 262/265 mihinkään, kun hakusessa olisi laatikko, jonka ei tarvi kestää hulluja tehoja, mutta pitäisi olla nopea vaihtaa ja laaton pitäisi toimia vaikka kierroksia olisi vähän normi vinokonetta reippaammin, 7500-8000?

Hakusessa on siis m47 korvaaja ja vapari koneen perään tulee, joten suuria tehoja/vääntöjä ei tarvi kestää, mutta sen sijaan nopeaa ja isoilla kierroksilla tapahtuvia vaihtoja pitäisi saada aikaan?
Ilmeisesti noi bemarin zf320 ois erinomainen vaihtoehto, mutta hiukan harvassa ja kalliimman olosia.

Muita vaihtoehtoja? Ehdotuksia kuunnellaan.

Tarkennetaan vielä, että tulee kadulle/ns. käyttöautoon eli ei mitään kisalootia, jotka saa huoltaa viiden rykäsyn välein.
BMW M5
Volvo 740

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6360
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Nopea laatikko
« Vastaus #1 : 17.08.2013, 21:48:24 »
Jos tuollaiset vaatimukset, niin nuo vanhat Getragit voi unohtaa. eihän niissä tahdo mennä vaihteet nätisti päälle pienilläkään kierroksilla :)

Saksasta saa Ebayn kautta tosi kätevästi ja sopuhinnalla noita ZF:n laatikoita. Pitää vaan olla tyyppi tiedossa mitä haluaa, niin tarjontaa on rajattomasti.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Nopea laatikko
« Vastaus #2 : 17.08.2013, 22:21:21 »
Käytössä ollut 265 Getrag oli reilusti hitaampi vaihtaa kuin M47. Isommat vaihteet nopeampia kuin pienemmät. 7500rpm asti on pysyny 142:ssa M47 rutisematta menossa mukana vaikka lootalla on ajettu vasta +400tkm.

Saksan ebaysta vaan tosiaan ZF-tarjontaa selaamaan jos vakiolootat ei ole sopivia. Oma isompi 6-vaihteinen ZF tuli selvästi halvemmaksi sieltä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Nopea laatikko
« Vastaus #3 : 18.08.2013, 01:02:17 »
Vähän epäilinkin noita vanhempia getraggeja, joten oli pakko kysyä, kiitos näistä vastauksista.
BMW M5
Volvo 740

Poissa 850V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Nopea laatikko
« Vastaus #4 : 31.08.2013, 11:30:35 »
No onpa loppuun ajettuja laatikoita pojilla ollut tai sitten tietämys toisen tai kolmannen käden essojuttuja.

Ite oon hämmentänyt puolen tusinaa Opelin ja Bemarin getragia (265) ja vaihtoaika parhaimmillaan täyskaasulta täyskaasulle 0.20 sec lokissa. Ainoastaan -20 asteessa on saanut kylmänä vähän odotella synkronien toimintaa. Noiden laatikoiden huono puoli on kyllä se, että vaihdevivusto on aina väljänä kun saat käytetyn askin käsiisi. Pykälän paikkaa joutuu arpomaan, ellei rakenna vivustoa uusiksi.


Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Nopea laatikko
« Vastaus #5 : 02.09.2013, 20:53:19 »
Vaikka on välyksetön vivusto niin hitaita noi on vaihtaa. DTM aski on jo hyvä.

Poissa 850V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Nopea laatikko
« Vastaus #6 : 04.09.2013, 10:48:37 »
mikä on DTM aski ? Entä nascar tai wtcc tai btcc tai nhra -aski ?   :idiot2:

Tosi korkeatasoista faktoihin pohjautuvaa keskustelua.  :(

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6360
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Nopea laatikko
« Vastaus #7 : 04.09.2013, 11:02:27 »
mikä on DTM aski ? Entä nascar tai wtcc tai btcc tai nhra -aski ?   :idiot2:

Tosi korkeatasoista faktoihin pohjautuvaa keskustelua.  :(

Koetko itse, että tämä kommenttisi on asiallinen?

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Nopea laatikko
« Vastaus #8 : 04.09.2013, 11:08:18 »
Vaikka on välyksetön vivusto niin hitaita noi on vaihtaa. DTM aski on jo hyvä.
Mikä DTM? Tarkotat vissiin sekventiaalilaatikkoa, vai hä?

Suorakytkentä M45 tai M47 kuoriin, vaatii tosin sen huollon kerran vuoteen jos on raskaammassa käytössä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Nopea laatikko
« Vastaus #9 : 04.09.2013, 13:06:38 »
Kaikki on nopeita kun aletaan kattoa M90 askista poispäin...  ;)

Ei noi bemarin vanhat getragit maailman nopeimpia ole, mutta ei ne todellakaan hitaita ole.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Nopea laatikko
« Vastaus #10 : 04.09.2013, 16:37:49 »
.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2014, 08:34:15 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Nopea laatikko
« Vastaus #11 : 04.09.2013, 17:34:21 »
mikä on DTM aski ? Entä nascar tai wtcc tai btcc tai nhra -aski ?   :idiot2:

Tosi korkeatasoista faktoihin pohjautuvaa keskustelua.  :(

BMW:n alkuajan DTM autossa käytetty aski, samat getracin kuoret, ei sekventiaalinen, normi h-kaavio, kovin erikoisen näköiset teräs synkat (ei ole dog ring aski), n. metrin pitkä kytkinakseli. Ja siis toi on mallia ääriharvinainen.

Kommentoin ihan omaan kokemukseen perustuen noist getraceista. Toisaaltahan melkein minkä tahansa askin saa vaihtamaan nopeesti korkeilla kierroksilla, kun vaan vaihtaa kytkennät siihen tarkoitetuksi. No TKO600 taitaa olla ainakin poikkeus siihen.

Edittinä vielä et suorakytkentöjä ei oikeesti ihan helpolla mihinkään askiin jälkikäteen tehdä, suomeksi yleensä tolla tarkoitetaan ns. clutch assisted askeja johon tossa ylhäällä viittasin, dog ring kytkennät sisälle. Todellinen suorakytkentä on sit split slider tyyppinen jossa ei veto katkea ollenkaan vaihdon aikana. No noi ei kyl sovellu kuin äkkilähtöhommaan kun ei voi vaihtaa alaspäin ja ei ole moottorijarrutusta kuin isoimmalla vaihteella.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2013, 17:40:20 kirjoittanut 144 »

Poissa 850V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Nopea laatikko
« Vastaus #12 : 04.09.2013, 18:20:07 »
Hyvä, että täsmensit. Vähän jo ihmettelin, että mitä soopaa....  ::)

Itse olen luullut, että pitkää kytkinakselia käytettiin vain A-ryhmäläisten Cossujen Getrageissa. Mutta aina oppii uutta.

Rata-askin käyttö vartin ajoon saattaa kyllä olla pitkän ykkösen takia vähän ongelmallista (jos alkuperäisellä kysyjällä sellainen oli mielessä, vähemmän näitä tiiliä mutkaradalla näkyy).

Jos nimimerkki boosti tuunaa noita uudempia ZF-askeja Volvoon sopivaksi niinkin edullisella rahalla kuin mitä myynti-ilmoituksissa on, niin en itse harkitsisi kahta kertaa...

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Nopea laatikko
« Vastaus #13 : 14.09.2013, 14:32:10 »
Onko e36 bemarin 325 perästä zf minkälainen?
940 classic
Amazon -68

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Nopea laatikko
« Vastaus #14 : 15.09.2013, 15:51:39 »
Onko e36 bemarin 325 perästä zf minkälainen?

Yleensä (ellei jopa aina?) noissa on Getrag joka ei kuulemma ole kovin hääppönen aski.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Carcom Oy  Ateho