Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Orlov - 28.10.2017, 02:50:12

Otsikko: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Orlov - 28.10.2017, 02:50:12
Keskustelu sai alun 940 valojen releistyksestä erillisellä relesarjalla, jatkuu näin:

Näissä (940) kulkee akkujännite suoraan releen kautta valoille, no onhan siinä sulake(ja johtoa)välissä ???
Mutta niin noissa "valonvahvistimissakin" on! Myös parkit ja sumarit. En ole kyllä itsekään mitannut jännitehäviöitä lamppujen liittimistä :)

Mitä tuossa pitäisi käyttää vertailulukuna? Akkujännite käynnissä ja valot päällä versus jännite polttimon liittimestä? Eikös se näin mene :)

Mielestäni Volvossa ei mitään bilibaliteeman juttuja tarvitse, noh, mitataan ja lasketaan :D
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Huikkoster - 28.10.2017, 06:17:30
Nelosen johto oli kokenu mekaanista kulutusta ja löi huolella läpi, pistin tilalle tuon nurkista löytyneen varsin laadukkaan merkittömän preemiumin ELK
Näin ajattelinkin käyneen. Preeemium saa pysyä siellä niin kauan kuin antaa hyvää kipinää. Onhan sillä lyhin matkakin suoriutua tehtävästään :D


960 on ollut ainoa jossa valoilla oli lähes täysi jännite. Mutta en ole nähnyt lähipiirissä yhtään 240/740/940 volvoa jossa näin olisi. Lamppujen kannoista olen mitannut lukemia 9-12V auto käynnissä.

Sama tilanne oli tässäkin vaikka en mitannut. Sentään sumuvaloilla näki tien reunaviivat.
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Orlov - 28.10.2017, 07:01:51
Volvolla se on ollut vuodesta öööööö-85 näin??! Minulle on ihan sama, miten nämä asiat menee! Katselin vain näitä kytkentäkaavioita läpi, ja nämä lätinät kuullostaa semmoselta lätinältä!
Ei niinku tiedetä missä mennään, siis minusta! En minä ole mikään totuus! Minä voin olla hyvinkin väärässä! Semmosta ei ole kuitenkaan ollut yli 30vuoteen!
Tiedätkö miksi?
Ja kirotusvire, menny sekunttiakaan :D
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Huikkoster - 28.10.2017, 07:04:28
No onhan ne uutena olleet hyviä mutta 20vuotta tekee tehtävänsä johdoille ja liittimille. Ei vaan kulje sähkö enää.
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Orlov - 28.10.2017, 07:11:01
Ohmin laki. Se on vähän niinku vakio? Ei se siitä miksikään muutu, vaikka kuinka olis mitäkin tarjolla?
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Orlov - 28.10.2017, 07:15:08
Tässä ei nyt ole kyse ilkeilystä ! Jokainen voi laskea missä mennään
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Huikkoster - 28.10.2017, 07:17:48
Mittaa hyvä mies niitä jännitteitä, saatat yllättyä ;D
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Slerbahuuli - 28.10.2017, 10:04:54
Mittaa hyvä mies niitä jännitteitä, saatat yllättyä ;D
JEP!

Ohmin laki. Se on vähän niinku vakio? Ei se siitä miksikään muutu, vaikka kuinka olis mitäkin tarjolla?
Kyllä, ohmin laki. Toimii erittäin hyvin laskiessa vastuksia, kuormaa yms, mutta sitten tulee se insinöörin päiväunen sotkeva Herra-Fysiikkatm paikalle. Hän hiukan lisää korroosiota, mikromurtumia ja liikkeestä/elämisestä aiheutuvaa kulumista akun plus ja miinus napojen välille.
Lopputuloksena saadaan jännitehäviöitä ja lämpeäviä johtoja! Tämän pitäisi jokaisen ymmärtää, joka näitä asioita miettii. Vaikka se auto olisi seissyt sen 30 vuotta naftaliinissa, tekee ilmassa oleva kosteus vain tehtävänsä! Saati sitten suolassa ryvetetyssä luisupulkassa...

Mikäli eläisimme täydellisessä maailmassa, jossa valojen sähköjärjestelmä saataisiin liittimineen, releineen, lamppuineen, sulakkeineen ja johtoineen 100% ulkoilmalta suljetuksi (eli kaikki liittimet ja releet olisi eristettyjä) ja johdot + liittimet saataisiin lähelle suprajohdetta ilman minkäännäköistä liikettä/elämistä/tärinää, olisi meillä "ikuinen" sähköjärjestelmä. Se on vain hitusen vaikeaa... :D

Oma 945. Viisi vuotta sitten valoille tuli auto käydessä 2500rpm moottorissa 12.1V. Akun napojen jännite tuolloin 14.4V. Nyt viisivuotiaalla Bilteman relesatsilla tulee 13.7V akun ollessa 14.2V.

Eräs toinen kulkuneuvo (fiat) johon tein releet ja johdot uusiksi, oli pudotus vieläkin rajumpi. 10.9-11.2V tuli ajovaloille. Jokunen metri johtoa, releet yms. myöhemmin tuli lampuille 14.3 akun ollessa 14.4V. :D Alkoi muuten paukkumaan ihan peruspolttimotkin aika tiheään, kerta viikkoon jos tuli reilummin kilometrejä. ;D


Noiden lamppujen kestoon epäilisin myös umpion vaikuttavan vahvasti. Volvossa tuntuisi lamput hyvin kestävän, vaikka olisi releistettykin. Umpio on vissiin senverran iso, että pääsee jäähtymään (vaikka minulla onkin palaneet). Jokin pikku-umpio polttaa kokoajan valoja (esim. jotkut renaultit yms. kikkareet).

Motonetissäkin myynnissä ollut valovahvistin on käsittääkseni hakkurivirtalähde (korjatkaa jos olen väärässä...?), joka nostaa jännitteen jonnekkin 15-16V. Kyllä palaa valo kirkkaasti ja kuumasti. Kesto on sitten vähän niin ja näin, eikä itse virtalähdekkään taida olla kovin pitkäikäinen.
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Orlov - 28.10.2017, 15:48:40
Joo, ne motonetin vehkeet oli hakkureita :D

Taisivat vielä oikein rahaakin maksaa ;D
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Ari E - 28.10.2017, 21:20:21
Extreme polttimot vaan ohuemmasta langasta, käytännössä sama valoteho pienemmällä jännitteellä, kestää hyvin narupiuhan jatkona. Releytettäessä alkaa mennä tiheeseen tahtiin.
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: The moose - 28.10.2017, 21:28:22
Vieläkös niitä "ksenoni kaasu" täytettyjä normi lamppuja saa. Joskus kokeilin mut se oli nopee kokeilu. Lopetti toimintansa nopeesti.

Biltemasta oli 75w h4 hyvät kun oli releytetty valot.
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Orlov - 28.10.2017, 21:39:37
Extreme polttimot vaan ohuemmasta langasta, käytännössä sama valoteho pienemmällä jännitteellä, kestää hyvin narupiuhan jatkona. Releytettäessä alkaa mennä tiheeseen tahtiin.

Niin, se Ohmin laki
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Slerbahuuli - 28.10.2017, 21:45:11
Harmi kun nimimerkin mikan valotestin tulokset ovat kadonneet bittiavaruuteen.
Siinä tuli ilmi mm. ettei kirkkain ollut 110w, vaan laadukas 65w (muistaakseni).
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Orlov - 28.10.2017, 21:59:03
Teen päivittäin vastuksia, pelaan Tesla pattereiden kanssa ja jne. Ihan siis harrastuksena, mutta kuitenkin, joten voin sanoa, miten ja miksi teho määräytyy! Mielikuvat sitten ihan erikseen, niillä ei ole painoarvoa, ainakaan täällä päässä interwebbiä :D
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Ari E - 28.10.2017, 22:17:12
Harmi kun nimimerkin mikan valotestin tulokset ovat kadonneet bittiavaruuteen.
Siinä tuli ilmi mm. ettei kirkkain ollut 110w, vaan laadukas 65w (muistaakseni).
Niin no, tuohon tartteis mitata jännitteet. Järeemmällä polttimolla tippuu naruissa jännite ja jännitteen tippuessa myös amppeeritkin. Watit jää puuttumaan, samoin valoteho.
Oli miten oli, releytys aina paras.
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Orlov - 28.10.2017, 22:21:05
Niin no, tuohon tartteis mitata jännitteet. Järeemmällä polttimolla tippuu naruissa jännite ja jännitteen tippuessa myös amppeeritkin. Watit jää puuttumaan, samoin valoteho.
Oli miten oli, releytys aina paras.

Ehkä ne on Volvolla oivaltaneet tämän? Kun ne on akkuvirta-rele-sulake linjassa ???
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Huikkoster - 28.10.2017, 22:25:15
Siis... Volvon systeemi on juuri oikein tehty mutta kun vanhoissa piuhoissa se sähkö ei kulje enää samalla tavalla. Joten laitoin bilteman relesarjan jolla saadaan jännitteet takaisin uudenveroisiksi. Ei tässä ole mitään hakkuri systeemiä tai keksitty pyörää uudelleen.
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: puliukk0 - 29.10.2017, 10:42:02
Siis... Volvon systeemi on juuri oikein tehty mutta kun vanhoissa piuhoissa se sähkö ei kulje enää samalla tavalla. Joten laitoin bilteman relesarjan jolla saadaan jännitteet takaisin uudenveroisiksi. Ei tässä ole mitään hakkuri systeemiä tai keksitty pyörää uudelleen.

Kaikki känniset insinöörit ei sitä ymmärrä, kuhan vaan huutelevat. Jos vähemmän kuin akkujännite nin polttimo palaa himmeämpänä, ei siihen mitään teslan akun mittausta vaadita. :D

Yhdessä töttörössä oli tollaset motonetin hakkurit ostaessa ja toimivat kuulemma vielä mun omistuksen jälkeenkin.
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Slerbahuuli - 29.10.2017, 11:47:27
Yhdessä töttörössä oli tollaset motonetin hakkurit ostaessa ja toimivat kuulemma vielä mun omistuksen jälkeenkin.
Tässä todennäköisesti vaikuttaa sama asia kuin bilteman relesarjassakin. "ostamma sielta mista halpa saaaa", eli laatu heittelee.
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Orlov - 29.10.2017, 15:52:51
Dropit mitattu, 7,7% putoaa jännite, välillä akku->polttimo. 14,09V -> 13,01V
Auto tyhjäkäynnillä

Onkos tämä nyt sitten paljon, vai vähän ??? Antaa kuitenkin n.10% nimellistehoa enemmän
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Slerbahuuli - 29.10.2017, 15:57:58
Dropit mitattu, 7,7% putoaa jännite, välillä akku->polttimo. 14,09V -> 13,01V
Auto tyhjäkäynnillä

Onkos tämä nyt sitten paljon, vai vähän ??? Antaa kuitenkin n.10% nimellistehoa enemmän
No tuo yli 13V on vielä hyväksyttävissä, mutta enempi parempi. :juhau:
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Orlov - 29.10.2017, 17:38:24
Onhan tuossa parantamisen varaa, vaikkei nuo johdotkaan mitään ohkaisinta narua ole.

Releytys antaisi kyllä valotehoa lisää, mutta virratkin kasvaisi ja vaikuttaisi varmasti polttimon käyttöikään.

Jos polttimolle tuleva jännite olisi nimellisjännitettä pienempi(<-13V), niin eipä ole oikeastaan paljon vaihtoehtoja. Releet kehiin.
Edit: 13,2V korjattu nimellisjännitteeksi.

Pimeinä vuodenaikoina saisi näkymään kontrastia, käyttämällä keltaista valoa antavia polttimoita, mutta kun ei niitäkään saa käyttää syksyn -94 jälkeen rekisteröidyissä autoissa, tai ainakin katsastuksessa voi korjauskehoituksen saada moisista.

Sääli, että se Mikanin valoteho juttu on hävinnyt?
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: mikan - 29.10.2017, 17:39:41
Dropit mitattu, 7,7% putoaa jännite, välillä akku->polttimo. 14,09V -> 13,01V
Auto tyhjäkäynnillä

Onkos tämä nyt sitten paljon, vai vähän ??? Antaa kuitenkin n.10% nimellistehoa enemmän
Halogeeni polttimoiden suunnittelujännite on 13,2V ja sen verran uusissa johdoissa syntyy jännitehäviötä akun ~14V napajännitteeseen nähden.
Kun jännite laskee 10%, tippuu valoteho 40% ja päinvastoin.

Minulla releistyksellä mitattu sähköteho oli pitkillä valoilla 398W (2*H4+2*H3) ysin vakioissa umpioissa. Polttimoina käydin laadukkaita H-polttimoita. Lampun kannalta mitattuna 14,1V jännite kaikilla polttimoilla (akun jännite 14,2V).

Nykyjälleen siellä majailee 25W H4 ledipolttimo ja pitkissä 25W H3 ledipolttimo. E-hyväksyttömättömät mutta antavat valoa enemmän ja leveämmälle kuin viritety halogeeni, valokuvion pysyessä nipussa leventymistä lukuunottamatta.

100W H4 polttimolla ei tee mitään, koska sen sisäiset johtimetkin alkavat hehkumaan, koska niissä on samanlaiset sisäjohtimet kuin 55/60W polttimossakin. Eli niissä tapahtuu jännitehäviötä, jolloin hehkulangan lämpötila jää matalammaksi, jolloin polttimosta ei tulekkaan valoa, vaan pirusti lämpöä.
Ja slerba muisti oikein, silloin testissä laadukas 55/60W halogeeni oli ylivoimaisesti kirkkain 14V jännitteellä. 100W pellepolttimo jäi jälkeen valotehossa 35%.
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: B-Man - 29.10.2017, 18:33:05

Nykyjälleen siellä majailee 25W H4 ledipolttimo ja pitkissä 25W H3 ledipolttimo. E-hyväksyttömättömät mutta antavat valoa enemmän ja leveämmälle kuin viritety halogeeni, valokuvion pysyessä nipussa leventymistä lukuunottamatta.


Millaiset polttimot nuo ko. ledit on? Linkkiä mistä ostettu? Onko sulla kuvia noiden valokuviosta verrattuna halogeeniin?
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: razori - 29.10.2017, 18:38:01
Millaiset polttimot nuo ko. ledit on? Linkkiä mistä ostettu? Onko sulla kuvia noiden valokuviosta verrattuna halogeeniin?

Täsät löydät kaiken tarpeellisen

LH:n muokkaus on ollut motivaatio montussa. Ja pirskatin sarja nälänaiheuttamia pakkoliikkeitä on haitannut harrastuksia. Mutta noihin ledi valohin palatakseni.

25W on noiden sähköteho.

Nuo mätänetistä ostetut autoline H4 ledi-polttimot ovat olleet positiivinen yllätys kaikkiaan, paitsi se ensimmäisenä ostamani, joka kärähti viikon sisällä ostamisesta.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/433050/Autoline-H4-LED-Ajovalopolttimo-12V-EI-TIELIIKENTEESEEN

Ainoa negatiivinen seikka, jonka osaan noista sanoa on se, että ne eivät kuivata umpioita jos kosteutta sinne jostakin syystä pääsee.

Valokuvio on todellakin vakio umpiossa lyhyillä valoilla huomattavan leveä.

(https://s11.postimg.org/nxgls3kyn/DSCN6310.jpg) (https://postimg.org/image/nxgls3kyn/)
Pitkät

(https://s11.postimg.org/9sasqabxb/DSCN6311.jpg) (https://postimg.org/image/9sasqabxb/)
Lyhyet

(https://s11.postimg.org/bldpelx3z/DSCN6317.jpg) (https://postimg.org/image/bldpelx3z/)
Valokuvio/hajavalo


Näissä alla olevissa kuvissa on sama valotusaika/aukko, joten kuvien kirkkaudesta voi päätellä valojakauman. Kaikki kuvat ovat muokkaamattomia, joten niiden metatiedoista voi poimia käytetyt valotusarvot ja polttovälin.

Vakiolisäkaukovalot on poistettu käytöstä kuvien näissä valokuvio/kirkkauskuvissa alla.

(https://s11.postimg.org/hnlc53ljz/DSCN6323.jpg) (https://postimg.org/image/hnlc53ljz/)

(https://s11.postimg.org/nd1kperq7/DSCN6325.jpg) (https://postimg.org/image/nd1kperq7/)

(https://s11.postimg.org/3ju2ag3q7/DSCN6327.jpg) (https://postimg.org/image/3ju2ag3q7/)

(https://s11.postimg.org/7hhbzuqjj/DSCN6328.jpg) (https://postimg.org/image/7hhbzuqjj/)


Joten voin sanoa rehellisesti, että autoline H4 ledi polttimo toimii 940:n umpioissa oikein oivasti.

Häikäisyä on mitattu luksimittarilla ja tulos on se, että halogeeni kehittää hajavaloa enemmän.
Tosin huippukirkkaus 1 metrin etäisyydeltä on halogeenilla n. 10 000 luksia enemmän mutta ledillä se on yli 2* suuremmalla leveydellä lyhyillä ja pitkillä.

HUOM!

H1/3/7 ledit eivät toimi lähivaloissa, sillä niiden optinen suunnittelu on tehty hehkulangan muotoa silmällä pitäen. Pitkissä valoissa ne voi toimiakkin.


Lyhyillä valoilla 5 luksin kantama oli nopeasti mitattuna 95-110 metriä.
Pitkillä valoilla 5 luksin kantama oli 245 metriä, mikä on lyhyempi kuin halogeeneilla saavutettu 275m kantama.

Mutta silti ledeillä näkee oikeasti paremmin, sillä valokuvio on huomattavan leveä verrattuna halogeeneihin.

Sumareita en ole enää pöndelle mennessä käyttänyt lisälähivaloina, vaan lyhyiden/pitkien keilanleveys on riittänyt sellaisenaan.

Lisäksi lumisesta tiestä mäen alla vastapalloon tuleva valopallo ei enää häikäise huippukirkkaudellaan.

Liikennemerkit loistavat niin pirusti, varsinkin valkoiset ja siniset! Joten niistä ja kaikista muistakin uusista heijastimista tulee erittäin tietoiseksi!  :o

Kehitys kehittyy...

Tai oikeammin ledit ovat saavuttaneet W/lumen tuotossa käytännön maksiminsa, nyt alkaa sitten sovellusten ja valaisimien suunnittelu.

Ps. vanhan valolainsäädännön 100 000 luksin maksimikirkkaus ylittyy minulla halogeeneilla (releistetty) ja nyt myös ledeillä...   ;)
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: B-Man - 29.10.2017, 18:46:30
Täsät löydät kaiken tarpeellisen

Kiitokset nopeasta vastauksesta! :) Yritin jo haulla ettiä mutta tuloksetta.
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Slerbahuuli - 29.10.2017, 18:48:30
Nuo mikanin polttimot toimivat ainakin 940:n umpiossa, olen kyydissä istuessa ja auton ympärillä kävellessä sen todistanut.

Hämmentävää on se, ettei umpiot itseasiassa häikäise silmiin niin paljoa kuin halogeeneilla. 5m päässä auton edestä allekirjoittaneen 945 halogeenein, jos umpiota katsoo suoraan, sattuu silmiin (pimeässä). Noilla LED-virityksillä umpio näyttää valaistulta, mutta silmät ei reagoi kivulla eikä ole tarvetta siristellä.
Paitsi kun laskee pään tuohon valokeilaan. Valopallo polttaa verkkokalvot ainakin viiden minuutin ajaksi. :D

Hämmentävintä niissä on ajon aikainen kokemus säkkipimeässä vesisateessa. Halogeenien <-> muotoinen valojen polttopiste laimenee, leviää ja hiukan häviää. Hajavaloa ei tule ylöspäin lisää, mutta auton edestä 10m päästä häviää se "valoläiskä" mikä vakiovaloissa on. LED-polttimoilla valot näyttävät ensinäkemältä "heikoilta", mutta kun tajuaa sen pinta-alan jonka nuo valot valaisevat (yhtä tehokkaasti kuin halogen sen valon keskiosan), ei voi kuin istua hiljaa ja ihmetellä.

Mikan voi kertoa polttimon merkin, minä en sitä muista. Kuitenkin TM:n testissä oli ainoa polttimo Philipsin lisäksi, joka toimi H4 -umpiossa. Huhujen mukaan Philips yrittää saada tieliikennehyväksyntää noille, joka olisi äärimmäisen hieno asia.

Oikeastaan kirjoitusmerkein voisi valokuvion tehdä näin;
Halogen: _<->_-
LED: __--<<===>>--////

Eli hajavalo lisääntyy, mutta ei vastaantulijaa päin. valokuvio säilyy, mutta valo hajoaa tasaisemmin. Mutkaisella pienellä soratiellä keskellä märkiä koivunrunkoja ei mikään yksittäinen asia hypännyt valoissa "silmille", vaan valo oli todella tasainen.
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Orlov - 29.10.2017, 19:15:35
Philips X-treme Ultinon, näkyy olevan tuo "alkuperäinen". Satkun zipale :D, vaikkei nuo "kopiotkaan" ilmaisia ole.
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: KalleKyy - 29.10.2017, 21:23:29
Kyllähän se vaan niin on, että vanhassa autossa korroosio tekee tehtävänsä ja vastus johdoissa ja liitännöissä kasvaa. Toki voisi tehdä kaikki alkuperäisjohdotukset uusiksi, mutta helpommalla pääsee lisäämällä vain uuden relesarjan...

Omassa entisessä 740:ssä kun mittasin käydessä jännitteen polttimon kannalta, niin se pyöri jossain 10V tienoilla. Halvin ratkaisu, kun mitään osia ei ollut omissa jemmoissa, oli Bilteman valmis relesarja. Sillä jännite lamppujen kannoilla nousi samaan, kuin akun navoilla, 14-14,2 volttiin.
Ja ero oli dramaattinen; ennen releytystä välttelin valaisemattomia tiealueita, kun ei valoilla vaan nähnyt. Releytettyjä valoja muistelen vielä vuosien jälkeenkin lämmöllä ja yllätti todella, miten hyvät valot 740:ssä olikaan, kun ne palautti entiseen loistoonsa.

Samaan aikaan oli ajossa myös muutamaa vuotta uudempi 940, jossa jännitehäviötä taisi olla voltin verran. En edes muista enää varmuudella, teinkö siihenkin releytyksen. Muistaakseni kyllä ja ns. metritavarasta, mutta ero ei ainakaan ollut yhtään niin hätkähdyttävä, kun lähtökohtakin oli aika hyvä.
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: puliukk0 - 30.10.2017, 19:24:47
Itse vaihtanut yhdet osramin tai phillipsin perus polttimot n. 3v aikana releistettyyn ysiin. Päälle 14v oli polttimoilla.
Sillon tuli kyllä alle 10tkm vuoteen ajeltua, mutta silti hyvin kesti kyseiset polttimot.
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: The moose - 30.10.2017, 19:27:14
Onko tuo autoline led lamppu ihan niitä samoja kiinalamppuja mitä ebay ssä kaupataan muutamaan euroon?

Vois kokeeksi tilata boksittomia led lamppuja. Vaikka hyvin pärjänny tähän asti halogeeneilla.
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: puliukk0 - 30.10.2017, 19:33:22
Onko tuo autoline led lamppu ihan niitä samoja kiinalamppuja mitä ebay ssä kaupataan muutamaan euroon?

Vois kokeeksi tilata boksittomia led lamppuja. Vaikka hyvin pärjänny tähän asti halogeeneilla.

Kaveri tilas just ebaysta kahta erilaista, sanon että ottaa kuvat ja lisätään tänne. Jos joku viittii motonetin polttimoista ottaa kuvat niin voi pällistellä?
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: mikan - 31.10.2017, 13:59:28
Onko tuo autoline led lamppu ihan niitä samoja kiinalamppuja mitä ebay ssä kaupataan muutamaan euroon?

Vois kokeeksi tilata boksittomia led lamppuja. Vaikka hyvin pärjänny tähän asti halogeeneilla.

Yhtään kiinan ledi-polttimoa en ole nähnyt, joka kelvollisesti imitoisi aitoa H4:sta.

Esim. tämä on irvikuva toimivasta polttimosta, koska sen valonlähteen geometria on rektumista.
(https://www.led-ivalo.fi/WebRoot/vilkasfi02/Shops/2016090401/59C3/B18D/7921/4A9C/3699/0A28/1012/C32E/picture.jpg)

Pitkien valojen ledien sijoittelu tekee valokuviosta jotain aivan muuta kuin pitäisi.

Siinä mielessä tuo motonetin myymä autoline yrittää imitoida aitoa H4:sta mahdollisimman tarkasti.
Jopa lähivalojen kuppiheijastin on kiiltävä, eikä matta, kuten tuossa yllä olevan kuvan polttimossa.

Kaikkein älyttömimpiä viritelmiä ovat tälläiset, joilla ei tee yhtään mitään!
(https://www.nettiosa.com/images/products/h4-led-mitta_orig.jpg)

Aito autoline näyttää tälle.
(http://static4.motonet.fi/img/4/433050/500/433050.jpg)
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Orlov - 31.10.2017, 14:54:54
Philips Ultinon H4

(https://kalmariesa.kuvat.fi/kuvat/Pepe+volvo+965/image+%2810%29.jpeg/_smaller.jpg)
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: -jadi- - 31.10.2017, 15:37:19
Autostadiumin sivuilla näkyy olevan parit kuvat Autolinen H4-ledin valokuviosta.
https://www.autostadium.fi/index.php?topic=1417.220 , #223 tai #227, ei huano ollenkaan.
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: The moose - 31.10.2017, 16:35:48
 :D
Aito autoline. Saanko arvata et made in china tai taiwan yms itämaa on joka nuokin lamput tekee.

Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: puliukk0 - 31.10.2017, 18:15:35
:D
Aito autoline. Saanko arvata et made in china tai taiwan yms itämaa on joka nuokin lamput tekee.

Sieltä se Phillips tulee kanssa, yleensä niissä jopa made in intia.
Autoline taitaa olla vain kiinalaisen tukkurin keksimä sana pakettiin, ainakaan ikinä löytänyt sellaista valmistajaa netistä, laatu siis voi olla kahdessa eri tuotteessa yö ja päivä (kuten normaali polttimot hirveetä kuraa).

Sinänsä hauskaa että Nissenssin ilmastoinnin kenno "made in cambodia" on huomattavasti parempi laatuinen kun sama Nissens (samaan autoon) kuin kiinassa valmistettu (kenno banaanina, yksikään kiinnitys ei istu ja liitokset väärinpäin, sekä maalattu vain toiselta puolelta)
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: mikan - 01.11.2017, 23:12:45
:D
Aito autoline. Saanko arvata et made in china tai taiwan yms itämaa on joka nuokin lamput tekee.

Missä lienen tehty, millä ei lopultakaan ole merkitystä!
Merkitystä on missä kaikki on suunniteltu ja mitkä laatu-speksit tuotteelle asetetaan.

Aasiassa elektroniikkaa on valmistettu äärimmäisen merkittävissä määrin jo silloin kun käsityön osuus oli merkittävä (70-luvun alusta asti). Tuolloin tehtaat tehtiin sinne. Nykyisin ne samat firmat/tehtaat tekevät työn pitkälti robotisoituna. Kiinan kopiohikipajoista en halua sanoa mitään, mitä ebay:ssa myydään pilvin pimein....   :buck2: :idiot2:

Tuo mätänetin "autoline" on ilmeisesti heidän oma tuotteensa, sillä kaikki pakkauksen merkinnät ovat suomeksi ja EAN koodikin on 64 alkuinen.
Vähän sama, kuin MTX tuotteet.
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: puppet - 03.11.2017, 15:45:37
Mittailin tuossa ihan mielenkiinnosta jännitteen muutoksia omasta 240 lähivalohin liittyen, apuna halpa yleismittari ja alfamerin opas, josta etsin muutamat mittaus pisteet.

Auto sammuksissa:

Akku +/- navat 12.12v
Askelreleen nasta 15/akun miinus 12.12v (tulo jännite releeseen jakoblokista)
Askelreleen "lähtö", nasta 56/akun miinus 11.62v
Valohäiriö ilmaisin nasta 2/maa 11,62v
Oikea etuvalo/akun - 11,61v.

Käytin sen askelreleen auki, tollasta rotansyömää oli kaikissa releen nastoissa, jotka oli kuparin värisiä

(https://i.imgur.com/9eRnYn1.jpg)

Paranisikohan tuon releen vaihdolla/saako niitä enää edes uusia? ??? Varmaan jollain näpräyksellä siihen soveltaisi uudemmankin.

E: tossahan toi http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/relais/relay-overdrive-high-beam-low-beam/1016421/
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Justus - 03.11.2017, 19:54:49
Vanhaakin voi tekohengittää raapekynällä, viilalla, tai hiekkapaperilla. Ei tosin välttämättä oo kovin pitkäikäinen konsti, mutta varmasti parempi kuin nykyinen tilanne. Samalla juottelee tinaukset uusiksi, jos on tinarutto alkanut vaivata.
Aikoinaan releytin valot niin, että tuo alkuperäinen jäi vaan ohjaamaan releitä. Pääsee eroon kivasti jännitteen alenemista.
Sitten tuo elvytetty relekin varmaan kestäis auton loppuiän.
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: puppet - 03.11.2017, 20:33:30
Vanhaakin voi tekohengittää raapekynällä, viilalla, tai hiekkapaperilla. Ei tosin välttämättä oo kovin pitkäikäinen konsti, mutta varmasti parempi kuin nykyinen tilanne. Samalla juottelee tinaukset uusiksi, jos on tinarutto alkanut vaivata.
Aikoinaan releytin valot niin, että tuo alkuperäinen jäi vaan ohjaamaan releitä. Pääsee eroon kivasti jännitteen alenemista.
Sitten tuo elvytetty relekin varmaan kestäis auton loppuiän.

Rapsuttelin koskettimia p400 paperilla, mutta ei muuttunu kummemmaks, näyttää että koskettimet ei osu ihan suorassa, ja ne juotokset on varmaan jo vähän niin ja näin. Suunnittelin ensin vetäbäni uudet piuhat, mutta taidan rakennella relesatsin niinkuin topicin henkeen kuuluu  8)
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Justus - 03.11.2017, 21:17:15
Rapsuttelin koskettimia p400 paperilla, mutta ei muuttunu kummemmaks, näyttää että koskettimet ei osu ihan suorassa, ja ne juotokset on varmaan jo vähän niin ja näin. Suunnittelin ensin vetäbäni uudet piuhat, mutta taidan rakennella relesatsin niinkuin topicin henkeen kuuluu  8)
Kynsiviilakin on kätevä.
Juu ja ehdottomasti kandee releyttää ja vähintään 2,5mm2 kaapelit päävirtapiiriin.
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: puppet - 03.11.2017, 21:27:14
Tuo jakoblokille tuleva johto oli naurettavan ohut, tosin kestänyt kyllä. Valovika releessä olikin kuumemisen jälkiä liittimellä :buck2:
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: haurala93 - 03.11.2017, 22:56:52
Tässä topicissa oli puhuttu myös kiinan ledeistä niin suosittelen tarkistaa kytkennän jälkeen latausjännitteen, itse laitoin kiinni, viikon ajelin kunnes akku rupes temppuileen, hain uuden ja samalla tuli mitattua latausjännite 15,4v ja nyppäs ledeiltä johdot irti niin tippui 14,6v eli jotain ne sekoittaa laturilla  ???
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: dneproshin - 05.03.2018, 19:55:23
Siis... Volvon systeemi on juuri oikein tehty mutta kun vanhoissa piuhoissa se sähkö ei kulje enää samalla tavalla. Joten laitoin bilteman relesarjan jolla saadaan jännitteet takaisin uudenveroisiksi. Ei tässä ole mitään hakkuri systeemiä tai keksitty pyörää uudelleen.

740 vuodelta -90, rakentelin etulyhdyille virrat uusiksi. Suoraan akulta piuhat, sulakkeiden kautta tietty. Releet väliin ja niille ohjaus alkuperäisistä piuhoista.

Ihan tuli mitattava ero kun yleismittarilla tutkailin. Orkkispiuhoilla kuskin puolella 9.24 V ja vänkärin puolella 9.84 V. Uusien piuhojen kautta molemmille puolille 11.23 V :o Mittasin mielestäni vertailukelpoisella tavalla: auto sammutettuna, piuhoja useaan kertaan edestakaisin vaihtaen - toteutukseni on sellainen, että alkuperäinen johtosarja on koskematon.
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Slerbahuuli - 05.03.2018, 20:06:58
740 vuodelta -90, rakentelin etulyhdyille virrat uusiksi. Suoraan akulta piuhat, sulakkeiden kautta tietty. Releet väliin ja niille ohjaus alkuperäisistä piuhoista.

Ihan tuli mitattava ero kun yleismittarilla tutkailin. Orkkispiuhoilla kuskin puolella 9.24 V ja vänkärin puolella 9.84 V. Uusien piuhojen kautta molemmille puolille 11.23 V :o Mittasin mielestäni vertailukelpoisella tavalla: auto sammutettuna, piuhoja useaan kertaan edestakaisin vaihtaen - toteutukseni on sellainen, että alkuperäinen johtosarja on koskematon.
Auto käydessä pitäisi tulla polttimon kannalle laturin jännite -0.5V. Tai itse pyrin max. 0.3V häviöön, mutta ei aina onnistu. :2funny:
Otsikko: Vs: Valojen releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: mikan - 05.03.2018, 20:55:58
740 vuodelta -90, rakentelin etulyhdyille virrat uusiksi. Suoraan akulta piuhat, sulakkeiden kautta tietty. Releet väliin ja niille ohjaus alkuperäisistä piuhoista.

Ihan tuli mitattava ero kun yleismittarilla tutkailin. Orkkispiuhoilla kuskin puolella 9.24 V ja vänkärin puolella 9.84 V. Uusien piuhojen kautta molemmille puolille 11.23 V :o Mittasin mielestäni vertailukelpoisella tavalla: auto sammutettuna, piuhoja useaan kertaan edestakaisin vaihtaen - toteutukseni on sellainen, että alkuperäinen johtosarja on koskematon.

Kyllä sinulla on jotain mätinyt, sillä 0,1V jännitehäviö on sallittua minusta maksimissaan.

Minulla tuli akulta halogeeneille 14,05V lampun kannalta mitattuna, kun laturin latausjännite oli 14,19V

Mittaa suora jännitehäviö akun plussa navalta halogeenin plussalle ja sama temppu miinus navan puolelta, niin saat todellisen tilanteen selville.

1% jännitehäviö on äärimmäinen kipuraja koneen käydessä.
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: dneproshin - 05.03.2018, 22:36:08
Mätä on kyllä ihan oikea termi kuvaamaan tuota autoa ja sen sähköjä, ihan varmasti on kaikennäköisiä häviöitä ties missä :P

Kävin äsken asiointireissulla, samalla mittailin lisää, tällä kertaa auton käynnissä ollessa. Laturin navoista saan 14 V, akun navoista 13.7 V ja lähivalon plussan ja akun miinuksen väliltä 13.4 V. Käytössä Bilteman yleismittari, joka ei ole havaintojeni perusteella todellakaan absoluuttisen tarkka. Josko se nyt jännitehäviöiden arviointiin välttäisi...

Pitää huomenna kattoa jaksaisiko mittailla lisää... Joka tapauksessa olen nyt tyytyväinen valopatteristooni: 2xH4 (lyhyet+pitkät), 2xH3 pitkät ja 2xH7 pitkät. Kaikki siis piuhoitettu suoraan akulta ja tosiaan vain ohjausjännite releille otetaan auton alkuperäisestä johtosarjasta. Kyllä noilla paremmin näkee kuin kulahtaneilla orkkislyhdyillä ja -piuhoilla, vaikkeivat ihan Xenon- tai LED-tasoa luultavasti olekaan.
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Slerbahuuli - 05.03.2018, 23:58:48
Mätä on kyllä ihan oikea termi kuvaamaan tuota autoa ja sen sähköjä, ihan varmasti on kaikennäköisiä häviöitä ties missä :P

Kävin äsken asiointireissulla, samalla mittailin lisää, tällä kertaa auton käynnissä ollessa. Laturin navoista saan 14 V, akun navoista 13.7 V ja lähivalon plussan ja akun miinuksen väliltä 13.4 V. Käytössä Bilteman yleismittari, joka ei ole havaintojeni perusteella todellakaan absoluuttisen tarkka. Josko se nyt jännitehäviöiden arviointiin välttäisi...

Pitää huomenna kattoa jaksaisiko mittailla lisää... Joka tapauksessa olen nyt tyytyväinen valopatteristooni: 2xH4 (lyhyet+pitkät), 2xH3 pitkät ja 2xH7 pitkät. Kaikki siis piuhoitettu suoraan akulta ja tosiaan vain ohjausjännite releille otetaan auton alkuperäisestä johtosarjasta. Kyllä noilla paremmin näkee kuin kulahtaneilla orkkislyhdyillä ja -piuhoilla, vaikkeivat ihan Xenon- tai LED-tasoa luultavasti olekaan.
Oma bilteman sininen jännitemittari näyttää 0.1-0.3V liikaa, eli "pahimmillaan" olisi mittauksesi perusteella lampun kannalla 13V, mikä on jo hyväksyttävä parannus vakioon.
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: dneproshin - 19.03.2018, 00:00:21
Tutkin auton kaapelointeja tänään, olipa päässyt löystymään ohjaustehostimen pumpun alle menevä maakaapelin liitin. Paremman puutteessa putsailin sitä ja puristin ruuvipenkissä tiukaksi. Nyt mittasin laturilta 14.34 ja H4-polttimon kannalta 13.64 volttia. Mistähän sitä kannattaisi hommata uusia naruja ainakin tuonne akun maapuolelle...
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: B-Man - 22.03.2018, 18:05:13
Tutkin auton kaapelointeja tänään, olipa päässyt löystymään ohjaustehostimen pumpun alle menevä maakaapelin liitin. Paremman puutteessa putsailin sitä ja puristin ruuvipenkissä tiukaksi. Nyt mittasin laturilta 14.34 ja H4-polttimon kannalta 13.64 volttia. Mistähän sitä kannattaisi hommata uusia naruja ainakin tuonne akun maapuolelle...

Vaikka IKH:lta, sieltä saa valmiita johtoja tai metritavarana kaapelia ja liittimiä niihin.
Ite tein metritavarasta ja prässäilin rengasliittimiä päihin, kun vaihdoin virta ja maapuolen johtoja laturille ja startille.

https://www.ikh.fi/fi/traktoreiden-ja-tyokoneiden-tarvikkeet/sahkotarvikkeet/akkukaapelit---kengat (https://www.ikh.fi/fi/traktoreiden-ja-tyokoneiden-tarvikkeet/sahkotarvikkeet/akkukaapelit---kengat)
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Roopeh - 25.07.2018, 00:53:41
Illat alkavat jo pimenemään ja releistys olisi paikallaan kun vajaa 12v tulee lampun kannoille.
Ne ketkä itse on tehnyt tuon relesarjan, niin miten ootte ottanut virran akulta? Ostin Biltemasta tuon sulakkeenpitimen (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/sulakkeet/sulakkeenpidin-2000031352) ja ajattelin ensin että otan akulta virran yhdellä 6mm2 johdolla, jonka kuorin auki ja "puolitan" kuparijohtimet kahdelle 6mm2 johdolle tinaamalla, ja sitten toistan tämän näille kahdelle johdolle että tulee 4 kpl 6mm2 johtoa sulakkeenpitimelle (josta sitten vielä jatkavat 6mm2 johdoilla releille). Mulla tulossa 4 releellä siis. Mutta eikö tuossa tapauksessa menisi vähän hukkaan tuo 6mm2 johdon hyöty jos haaroitan ne pari kertaa? Toinen vaihtoehto voisi olla vetää suoraan akulta kaikki 4 johtoa mutta nykyiseen akunkenkään ei mahdu enempää liittimiä kiinni.

Perhana kun aikanaan puolet ammattikoulusta oli sähköoppia mutta ei niitä asioita enää voi muistaa..  :D
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Justus - 25.07.2018, 11:03:28
Muutama vaihtoehto:

1. Vaihda akunkenkä kullitetuksi Hi-Fi malliseksi, johon mahdollisesti saa enempi kaapeleita kiinni.

2. Tuollaiseen riittää ihan hyvin 1 kpl 6mm2 kaapeli. Kyseessä kuitenkin lyhyt veto akulta, joten siinä ei kauheita jännitehäviöitä tule. Turhaa hommaa metsästää jotain voltin osaa jos tuohon 4kpl 6mm2 naruja meinaa, ei sitä silmällä kuitenkaan sitten erota. Tuot sen tuohon about keskelle sulakkeita ja ketjutat siitä sitten kaikille. Itse ehkä tinaisin kaikki yhteen esim 6mm2 kaapelin kanssa.

3. Tee jakoblokki, johon tuot yhden paksun esim. 25mm2 tai 35mm2 kaapelin akunkengältä. Siitä sitte kiskot ne 4kpl 6mm2 naruja releille. Hyvä muutenkin, jos vaikka tulee nälkä paremmille poppikoneille Siinä todennäköisesti menee akun kenkä vaihtoon, mutta mitä sitte, ei ole iso homma, jos hyvän haluaa. Aikoinaan tein tuollaisen 240:iin. Blokkina käytin vahvasähkömiesten maadoituskiskoa Enston AM5.
Mulla on tuollainen myös asennettuna C70 takakontissa, siitä on hyvä jakaa virtaa vahvareille.

https://www.taloon.com/potentiaalintasauskisko-am-5/S-1913096/dp
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.07.2018, 12:49:21
Illat alkavat jo pimenemään ja releistys olisi paikallaan kun vajaa 12v tulee lampun kannoille.
Ne ketkä itse on tehnyt tuon relesarjan, niin miten ootte ottanut virran akulta? Ostin Biltemasta tuon sulakkeenpitimen (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/sulakkeet/sulakkeenpidin-2000031352) ja ajattelin ensin että otan akulta virran yhdellä 6mm2 johdolla, jonka kuorin auki ja "puolitan" kuparijohtimet kahdelle 6mm2 johdolle tinaamalla, ja sitten toistan tämän näille kahdelle johdolle että tulee 4 kpl 6mm2 johtoa sulakkeenpitimelle (josta sitten vielä jatkavat 6mm2 johdoilla releille). Mulla tulossa 4 releellä siis. Mutta eikö tuossa tapauksessa menisi vähän hukkaan tuo 6mm2 johdon hyöty jos haaroitan ne pari kertaa? Toinen vaihtoehto voisi olla vetää suoraan akulta kaikki 4 johtoa mutta nykyiseen akunkenkään ei mahdu enempää liittimiä kiinni.

Perhana kun aikanaan puolet ammattikoulusta oli sähköoppia mutta ei niitä asioita enää voi muistaa..  :D
Semmoinen laadukas akunkenkä, johonka tulee johdot kirittävän latan alle:
https://www.ikh.fi/images/wwwkuvat/Tuotekuvat/GAG23742B_S_1_web.jpg

Ja siihen tökit niitä piuhoja. Minä tein yhteen ei-volvoon "hiukan" overkilliä, 6x 6,5mm2 piuhaa sulakerasialle, kuusi sulaketta ja kuusi relettä.
Autossa 55w lyhyet, jotka palavat yhtäaikaa auton omien 55w pitkien kanssa. Tuon lisäksi keulalla on 65w halogen-lisäpitkät ja näille kaikille menee virta omalla 6,5mm2 piuhalla omien sulakkeiden ja releiden kautta. Jokaiselle lampulle menee oma herätteensä auton omista sähköistä.

Tyhjäkäynnillä kun pistää pitkät päälle, tyhjäkäynti kyykkää ja akun varaus alkaa hissukseen laskemaan, lamppujen kannalla ollen 0,03V häviö akun jännitteeseen verrattuna. ;D Laskettiin joskus tehonkesto tolle viritelmälle luokkaa 1kW. :2funny:


Mutta, nykyään tekisin ennemmin näin:
- Yksi 6-8 neliön johto sulakerasialle
- Kolmen sulakkeen rasia
- Rasialta sitten laadukkaalla 3-4 neliöisellä johdolla releille, kolme relettä
- Releiltä lamppujen kannalle
- Lamppujen kannasta tuore maapiuha, mahdollisimman lyhyenä

Pysyy yksinkertaisempana ja lopulta toimintavarmempana. Kaksikin sulaketta ja relettä riittää, jos on vain auton omat pitkät ja lyhyet, mutta tuolloin on se riski olemassa että vaikka lyhyiden sulake palaa --> autossa on vain pitkät käytössä. Siksi tuossa "overkillissä" on jokaisella oma sulake ja heräte.


Ei muuten mistään tahdo löytyä sulakerasiaa, jossa olisi yksi tulo ja useampi lähtö ja olisi vesitiivis. Aina on noita rimpulakiinnityksiä noissa venerasioissakin. >:(
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Roopeh - 25.07.2018, 15:23:26
Juu mullakin ehkä overkillinä tulossa. Lyhyille valoille omat releet ja sulakkeet, sitten yksi sulake+rele H4 pitkille ja 940 lisäpitkille, ja yksi sulake+rele vielä sumuvaloille  :D Releille asti ajattelin 6mm2 johdoilla tuoda, josta sitten eteenpäin valoille 2,5mm2.
Löysin äsken tämmöisen "sulakejakoblokin" (https://www.autoviihde.com/fbp2448.html)  ??? Olisi kahdella tulolla ja neljällä lähdöllä, mutta varmaan toimisi yhdellä tulollakin.
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.07.2018, 15:40:24
Juu mullakin ehkä overkillinä tulossa. Lyhyille valoille omat releet ja sulakkeet, sitten yksi sulake+rele H4 pitkille ja 940 lisäpitkille, ja yksi sulake+rele vielä sumuvaloille  :D Releille asti ajattelin 6mm2 johdoilla tuoda, josta sitten eteenpäin valoille 2,5mm2.
Löysin äsken tämmöisen "sulakejakoblokin" (https://www.autoviihde.com/fbp2448.html)  ??? Olisi kahdella tulolla ja neljällä lähdöllä, mutta varmaan toimisi yhdellä tulollakin.
Tuokaan vaan ei ole likimainkaan vesitiivis. :-\

Tohon omaan "overkilliin" tiivistin kaikki liitokset liimakutistesukalla ja mm. relerasian pohjan semmosella silikonimaisella kuumaliimalla.

Saa ajaa auton vaikka järveen, ei sähköt kuole valoista...

Minulla on muuten volvossa Bilteman H4-relesarja. Mutta siinä lyhyet menee relesarjan kautta, H4 pitkät myös relesarjan kautta, mutta auton omille "lisäpitkille" menee edelleen auton omat sähköt.

Jännä vain, että kun auton omat sähköt ei polta pitkillä neljää poltinta (H4 + ne pikkupitkät) vaan ainoastaan kahta (pikkupitkät) nousi lampun kannallakin jännite (kuorma väheni --> häviöt pieneni).
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: maamies - 14.01.2023, 14:34:03
Lisäsin 940:een releet ja kun laittaa pitkät päälle niin välillä kone nytkäyttää. Jännite joku ~14V tyhjäkäynnillä. Eli omat releet molemmin puolin lähi, kauko ja sumuvaloille. Vakiot polttimot. Syötöt akulta molemmille relepaketeille 4mm2 johdolla. Releiltä valoille 2,5mm. Maat 2,5mm2.

Voiskohan laturissa olla vika?
Otsikko: Vs: Valojen parantaminen ja releistys 2/7/9 sarja
Kirjoitti: HammerDown - 13.02.2023, 18:48:47
Tuosta akunkengästä: aikoinaan kun releistin seitensatasen, ja oli muutakin lisävirran tarvetta, vaihdoin akunkengiksi mallit, joissa törröttää vain yksi paksu kierretumppi.

Siihen voi sitten latoa lenkkiliittimiä niin paljon kuin jenkua riittää, ja hengettömimmät voi laittaa vaikka kiristyspultin alle.