Koska TM talvirengastestin mukaan autoni mukana riesakseni työnnetyt Michelin X-Ice Northit ottavat kaikessa kesä- ja talviajoon liittyvässä pataan parhailta kitkarenkailta, olin jo ennakkoon nähnyt tämän mahdollisuutenani kokeilla hyviä kitkoja omassa autossani. Järkeilin, että jos pärjään Misukan sohloilla, olisi seuraava talvi vaikkapa Nokian kitkoilla jopa helpompi. Olisi aivan hyvin voinut ollakin?
Mutta sitten luin Autoliiton julkaiseman Moottori-lehden numeron 10/2014 ja kävin mökillä ensimmäisenä oikeasti talvisena viikonloppuna. Automaattivaihteinen Eemeli oli sen verran hempuli ajettava 225-leveillä talvirenkailla, että mielenkiinto kokeiluihin lopahti siihen. En tietenkään voi tietää, kuinka paljon paremmin olisin pärjännyt hyvillä 205-leveillä kitkoilla, mutta uskoisin että syvän lumen osuus olisi mennyt paremmin? Paluumatkan märästä jääpolanteesta en tiedä?
Mutta siihen Moottori-lehden juttuun aiheesta kuluneet renkaat eteen vai taakse. Kaksi koeautoa, VW Golf ja minulle tuttu Mercedes C W204. Koerenkaina Nokian R2 kitkarenkaat. Testissä kokeiltiin aika luontevaa epätasaisesti kulunutta rengasparia asentamalla etuvetoisen taksin taka-akselilla pikakulutetun uudehkon kitkarengasparin kaveriksi toiselle akselille samanlaiset uudet renkaat. Kyse ei siis ollut umpihullusta rengasyhdistelmästä, vaan 3 millin erosta uuden ja uudehkon rengasparin välillä.
Mersun ESP tunnetaan paranoidin yliholhoavana. Ensimmäisen lumihiutaleen pudotessa tielle, lyö Suojelusenkeli kuskille raudat ranteisiin. W204 on jo uudempaa mallia, eikä sen ESP ole sentään ajonesto, vaikka senkin toiminta on kuin englantilaisen miespalvelijan: aina paikalla, aina valmiina, aina korrekti. Ja täysin vailla huumorintajun häivääkään.
Juuri siksi lehden havainnot olivatkin niin yllättäviä. Minulle tutusta autosta, jonka ESP:n toimintaa olen pitänyt poikkeuksellisen huolehtivaisena ja suojelevana löytyi minulle täysin tuntematon pimeä puoli:
"Kun rengasparien paikkaa vaihdetaan (paremmat eteen), muuttuu meno vallan hurjaksi. Olen vähällä menettää auton hallinnan heti ensimmäisessä jyrkässä kaarteessa.
Perä irtoaa pitkään luisuun ja ehdin tehdä korjausliikkeiden sarjan ennen kuin ajonvakautus havahtuu. Auto käväisee 90 asteen kulmassa, ennen kuin ajonvakautus tarttuu tilanteeseen. Jos tilanne olisi sattunut maantiellä, ei auto olisi mahtunut omalle kaistalle."
Siis mitvit!!! Tämä hirviökö on mukamas se minulle tuttu Cee, joka pitää kuljettajastaan hyvää huolta kaikissa keleissä. Koska Cee oli ensimmäinen ESP autoni, kävin Hailuodon jäätiellä ihan tarkoituksella tutustumassa siihen. Edes tahallani yrittäen en saanut sitä pyörähtämään. Vauhtia 50 - 60, koko tien leveydeltä kieputusta laidasta laitaan ja ennen viimeistä terävintä ratin pyöräytystä hetkeksi kytkin pohjaan...ja kytkin kiinni kertakolauksella samalla kun käännän ratista. Sitten kädet irti ratista enkä tee mitään. 2 sekuntia rapinaa eri nurkilta ja auto rullaa moottorijarrutuksella tähti menosuuntaan.
Lehden jarrutuskoekin oli mielenkiintoinen:
"Huimin on ensijarrutus, kun auto lähtee täysin yllättäen pyörähtämään. Nopeilla ohjausliikkeillä tilanne on pelastettavissa. Mutta kun uusin jarrutuksen ohjaamatta lainkaan, auto tekee lähes tyylipuhtaan 360 asteen käännöksen. Sama toistuu kolme kertaa ja aina eri kohdassa rataa, joten kyseessä ei ole sattuma."
Ennen jutun lukemista olisin väittänyt tuollaista käytöstä Ceelle mahdottomaksi, mutta testikuljettaja on kokenut kilpa-autoilija, joten oletan hänen tiennen mitä on tekemässä.
Ymmärrän, ettei mikään rengas saa välttämättä otetta kiillotetusta jäästä. Tämä on juuri niitä fysiikan lakien rajoja. Mutta vasta 100.000 km tuollaisella Ceella kaikki talvet joka käänteessä vähän luistaen en ole ikinä nähnyt tilannetta, jossa Ceen ESP menettää tilannekuvan niin täysin, ettei se edes yritä. Ja tähän lopahti tällä kertaa minun mielenkiintoni kitkarenkaisiin. Muut ajavat tietenkin sillä, mikä sopivalta tuntuu.
Edelleenkään maksimipito ei ole minulle se juttu, vaan se, mitä pidon rajalla alkaa tapahtua.
P.S. miksi ne huonommat sitten pitäisi laittaa taakse?
Periaatteessa ei miksikään, mutta käytännössä
- Ostatteko etuvetoiseen vain 2 rengasta kerrallaan, aina taakse uudet?
- Missä vaiheessa talvea pitää vaihtaa takavetoisessa enemmän kuluvat takaset eteen?