Carcom Oy  Ateho

imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön

  • 298 Vastauksia
  • 170973 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #255 : 15.03.2016, 23:51:56 »
Toisaalta pakosarjaan vois hitsata kannattomat pultit tai kierretangon pätkät.. pinnapulttityyliset siis mutta hitsaamalla kierteen sijasta.. se vois vielä auttaakkin ahtimen asennuksessa.. sillon ei tarvis irtokierteiden kanssa pelleillä..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #256 : 16.03.2016, 08:10:46 »
Älä sitten käytä normikierretankoa, se on ihan räkää. Rosterikin venyy lämmetessään.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #257 : 30.03.2016, 13:25:19 »
Tämmönen tuli siis omasta pakosarjasta johon neuvoja kysellyt.. tulee siis b230 kylkeen, amazonin konehuoneeseen.. eka pakosatsi minkä tehnyt ja eka työ jonka tigillä hitsasin.. mitäs maalia kannattaa laittaa pintaan ja kuinka kuumassa uunissa maali pitäs paistaa kiinni? Tällä hetkellä sarja uunissa jännitysten poistossa ja sen jälkeen menee puhalluksen kautta laippojen oikasuun.





Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa 740esedu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #258 : 17.04.2016, 03:16:43 »
Onko mitään hajua mistä löydän jaetun t3 rosterilaipan? Googlella ei oikeen itteä onnistanut  :-\
Volvo 740 b230ft

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi

Poissa Diepro-76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #260 : 02.07.2016, 18:42:07 »
elikkä kerätääs tänne keskustelua imu ja pakosarjan valmistuksesta turbo käyttöön.

Moi,olen laittamassa 850 volvoon 2.5i 20v turboo,eka kerta ja vähän hukassa vielä,tarviiko imusarja muuttaa jos vakio turbon laittaa??mitä kaikkea olisi tärkeä tietää??
Vielä tietämäton!!


Itsellä heti alkuun kysymys painekotelon teosta, itselle tuo turbo projekti ja nyt aiheena ois painekotelon teko.
Milläs tavalla painekotelon tilavuuden kans?onko jotain "nyrkkisääntöä"? Itseltä löytyisi k-jet imusarja ja sit tuon F koneen imusarja. Ajattelin että muokkaisin noista jotenkin.
Eikös tuosta k-jet imusarjasta saisi aika helpolla ko siinä tulee putket vierekkäin niin vetää siitä poikki ja hitsaa alumiinista/rosterista siihen painekotelon.

Poissa Diepro-76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #261 : 02.07.2016, 18:51:24 »
elikkä kerätääs tänne keskustelua imu ja pakosarjan valmistuksesta turbo käyttöön.


Tarviis neuvoa,turbotus ois tarkotus tehdä,pakosarja,turbo sun muut härpäkkeet on,mutta tarviiko imusarjan muuttaa kun turbottaa??auto 850 2.5i 20.v 170hp...vai pelaako tavan imusarjalla??ja vinkkejä ois kiva saada turbotukseen,ekaa kertaa teen ja haluis että se onnistus.
Kiitos jos joku voi neuvoa!!

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #262 : 03.07.2016, 08:57:10 »
Millaiset tehotavoitteet sinulla on? Jos pysyt siellä lähellä vakion turboversion tehoja, niin tuskin tarvitsee imusarjaan koskea. Toimii varmasti sellaisenaan turbokäytössä, kunhan polttoainepuoli ja ilmamäärän mittaus vastaa ahdettua moottoria. Toinen vaihtoehto on vaihtaa turbon imusarja, jos vain käy suoraan kiinni vanhaan kanteen. Vaparin suuttimet tuskin riittää kovinkaan pitkälle, eli turbon suuttimet ja pa-painetta voi joutua nostamaan säätimellä, myös suurempi tuottoinen pa-pumppu olisi varmasti hyvä olla.
Millaisen moottorinohjauksen meinasit laittaa?

En ole itse tällaista turbottanut, niin en osaa sanoa kuinka hyvin käy osat ristiin eri moottoriversioiden välillä, mutta samat perusasiat koskee kuitenkin kaikkia.


Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #263 : 04.07.2016, 13:49:50 »
Ei tuohon tarvii rueta sarjoja tekemään, ei imu- eikä pakopuolelle. Turbokoneen vakiosarjat vaan molemmin puolin.
Vaparin imusarja ei sovellu turbokäyttöön -93 ja -94 vuosimalleissa.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2016, 13:53:20 kirjoittanut Juke-Maza »

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #264 : 22.09.2016, 11:51:22 »
850 T5 pitäs pakosarja ahtimelle vääntää turbon paikan muutoksen takia.

Katselin noita volvon omia V70 peltisarjoja vaparista. Mahtaako sellanen käydä samaan pulttijakoon?
Sais edullisesti laipan ja varmaan kollektoripäänkin tuosta pystyy muokkaamaan.


eli tämmmönen






Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #265 : 22.09.2016, 15:20:11 »
850 T5 pitäs pakosarja ahtimelle vääntää turbon paikan muutoksen takia.

Katselin noita volvon omia V70 peltisarjoja vaparista. Mahtaako sellanen käydä samaan pulttijakoon?
Sais edullisesti laipan ja varmaan kollektoripäänkin tuosta pystyy muokkaamaan.


eli tämmmönen






Tuossa on sama laippa. Tosin aika ohut ja ruosteinen.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #266 : 25.09.2016, 21:17:17 »
Onkos täällä ihmiset tehnyt imusarjoja teräksestä? Monillakaan ei ole alumiiniin soveltuvaa hitsauskalustoa kotosalla, niin ajattelin kokeilla tehdä tuohon omaan turbokoneesen (8v b230) mustasta raudasta imusarjan.

Eikai se mitenkään huono idea ole kun onhan valurautaiset imusarjat ja kannet olleet käytössä ikuisuuden? ??? Ainut haittapuoli mitä tässä näen on korroosio, mutta se ei kyllä pitäisi olla ongelma, mikäli huohotuskaasut johdetaan imuputkeen(imupuoli aina kevyesti öljytty).

KL-racing kyllä myy halpoja imusarjoja, mutta tähän on tulossa K-jetin kansi, niin ajattelin sijoittaa suuttimet kanteen. En tarvitsisi suuttimien reikiä imusarjaan.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #267 : 25.09.2016, 21:50:51 »
Kl-racingin imusarja ja siitä hitsaa umpeen ne suurinreijät... Tai vastaavasti tukkii kannessa olevat reijät. Mutta jos nyt haluaa väsää, niin on noita mustastakin jotkut tehneet, ei se liene mikään ongelma.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 519
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #268 : 26.09.2016, 08:36:49 »
Onkos täällä ihmiset tehnyt imusarjoja teräksestä? Monillakaan ei ole alumiiniin soveltuvaa hitsauskalustoa kotosalla, niin ajattelin kokeilla tehdä tuohon omaan turbokoneesen (8v b230) mustasta raudasta imusarjan.

mustarauta on halpaa, helposti saatavilla, ja mukava työstää ja hitsata. aivan suotta aliarvostettua evästä esim. imusarjojen valmistamiseen.

tässä yksi turbo ja miksei vaparikäyttöönkin soveltuva näkemys parin vuoden takaa. kanteen tuleva laippa muistaakseni 10mm välilaipassa tuplakaasarien jako, toisessa puolikkaassa kiinni kiihdytyssuppilot joiden ympärille tuli painekotelo. mutta jos ei sitä käytä niin vaikka läppärungot kiinni tai tuplat läppärungoiksi, tai sitten ihan miten vaan.

tämä kehitysversio on edelleen pöydällä, poika kun teki tämän nuorenmiehen vimmalla irtomoottoriin. olisi pitänyt heti muokata konetilaan mahtumisen takia niin käytettiin lh-vakiota. tällaiset pitäisi aina päästä tekemään oikeaan ympäristöön, se ei riitä että työhuoneeseen mahtuu hyvin.... mutta työ ei koskaan mene hukkaan, tämäkin, jos ei muuta, niin opettavainen harjoituskappale.

niin, ja onhan jokkisheebot tehneet aina ja ikuisesti imusarjoja pakoputki- ja tuubikäyristä, ja kaiksesta muustakin mitä on sattunut löytymään :)

ja ps. meillä on työkalut joilla saadaan prässättyä ohutseinämäisestä huonekaluputkesta kartioita ja tuollaisia kiihdytyslerssejä....









jotenkin heittellee kuvia vinoon minun näppäilyvalmiuksilla, ja kun en heti löydä näppylää jolla näitä veivaisi niin tekemättä jää. kääntäkää näyttöä vinoon niin kuvat suorassa :)


Poissa Volppa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #269 : 09.10.2016, 13:22:04 »
Kertokaas voinko jakaa tuon turbo pakosarjani, kun kollektori on tehty niin että 1 ja 3 pytyt jää jakaessa samalle puolelle?
Rupes vaan epäilyttään että meneekö huonnomaksi vaan, kun kaikki näkemäi pakosarjat on jaettu niin että 1 ja 2 on samalla puolen ja 3 ja 4 omalla  :-\  Turboksi tulossa hx35 jaetulla pesällä.
142TIC, 740GLT16v, 940D24TIC

 

Elekma  Autoracing