Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S40/V50 04-> ja C30, C70 vm.06-> alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 170 Vastauksia
  • 124470 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JM77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Kyllä se ääni pahimmillaan on todella riipivä :) Heti kun autoa hieman liikuttaa ääni alkaa kuulumaan. Usein kivi irtoaa, kun autoa liikuttaa hiljaisella vauhdilla ees taas. Joku pieni modaus tuonne sitten olisi hyvä tehdä, että tuo ominaisuus lähtisi.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Mä taisin analysoida että kivet menee jarrukilven ja levyn väliin, jos meinasit sellaista "aika" riipivää ääntä. Muistaakseni väänsin vielä edestä kilpiä hieman sisään päin kun tosiaan aika usein tuntu jotain jäävän väliin.

Itsellä ainakin molemmissa S40:ssä juuri tämä oli syynä kamalaan meteliin...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Rahtimies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Joo mullaki joskus kivi siellä levyn ja pellin välissä on. Yleensä kuskin puolella. Ei pysy kauan mukana ku antaa hanaa :) Oon käännellyt peltiä kauemmaks levystä niin ei oo ongelmaa ollut sen jälkeen.

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Onko toi nyt faktaa, että kaikki varaosana myytävät vetarit on ns. Kestävämpää mallia?
Mulla vetareista oli porsinut n.5tkm kilsaa madalluksen jälkeen suojakumit ja 10tkm myöhemmin kummankin puolen vetoakselit oli vaihtokunnossa. Nyt ajettu sen jälkeen n20tkm ilman ongelmia. Kumit on ainakin vielä paikallaan. Auton on rek 8/05. Vetarit kesti n120tkm.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2013, 20:21:05 kirjoittanut Arto Soikkeli »
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa kimmogee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Ajattelin tilailla tämmösen Eibach B12 Pro Kitin:


Näyttää saksan ebayssa olevan noita n. 150-200€ edukkaammin kun mitä kotimaasta löytyy.

Laitan kokemuksia kunhan saan aikaseksi tilailla ja asenneltua.
Volvo V50 D5 -07
Ex: Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 66kW -04, ex: Seat  Cordoba Vario 1.9 TDI 66KW -99

Poissa Dife

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
uskaltaako/voiko  s40 -05:een laittaa vakio iskareiden kanssa noin 30-35mm madaltavat jouset vai pitääkö aina vaihtaa koko satsi?

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
uskaltaako/voiko  s40 -05:een laittaa vakio iskareiden kanssa noin 30-35mm madaltavat jouset vai pitääkö aina vaihtaa koko satsi?

Minä en laittas koska Volvon omaan sport-alustaan verrattuna madallusta tulee lähes puolet enemmän...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Territorial_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Onkos muut olleet tyytyväisiä v50 suuntavakauteen?
Omaa tehtaan normialustalla olevaan saa oikeasti ajaa, ratista jos päästää irti niin ensimmäisestä pienestä urasta meinaa auto olla metsähallituksessa.
Itse jaksan toivoa että ongelma johtuu rengastuksesta. Tällä hetkellä alla edellisen omistajan peruja Continentalin contilecontit edessä ja takana ihanat Ässä hässäkät uusiorenkaat. 195/65/15
Uudet pykälää isommat kumit on hankinnassa vanhoille kesävanteille mutta mietin että voisin käyttää ne rahat ajotuntuman parantamiseen mikäli ongelma ei ole renkaissa.

Ohjauskulmat säädätetty edellisen omistajan toimesta. Keväällä vien nelipyöräsuuntaukseen jos ei meno kesäpyörillä muutu.
Auto on mulla ollut vasta pienen tovin mutta ero on huima verrattuna entiseen v40 joka meni kuin juna.


Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Onkos muut olleet tyytyväisiä v50 suuntavakauteen?

Ohjauskulmat säädätetty edellisen omistajan toimesta. Keväällä vien nelipyöräsuuntaukseen jos ei meno kesäpyörillä muutu.
Auto on mulla ollut vasta pienen tovin mutta ero on huima verrattuna entiseen v40 joka meni kuin juna.

On ollu! :)

Itellä oli aikanaan S40:nen vanhaa korimallia joka ei ollut läheskään niin suuntavakaa kuin nuo allekirjoitukseni pari tuoreempaa S40:stä. Jotain häikkää siellä täytyy olla pyöränkulmissa, väljää alustassa, renkaissa, ...

Tuo voi johtua myös takarenkaiden väärästä asennosta. Onko mainitsemassasi ohjauskulmien säädössä säädetty kaikki renkaat vai vaan etupää? ???
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Territorial_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Todennäköisesti pelkkä etupää.  Ex omistaja väitti että olisi käytetty nelipyörässä mutta lappua en löytänyt mistään, pitänee soittaa paikkaan missä teettivät kyseisen operaation.

Väljää tuskin on tai jäänyt katsurilta huomaamatta sillä kuukauden vanha leima autossa.

Mietin että voiko renkaat vaikuttaa näin helvetisti.. on mulla joskus ollut eripari satsit edessä ja takana mutta en oo vastaavaan näin dramaattisena törmänny.

Edit.
Asia korjaantui uusilla renkailla.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2015, 13:22:09 kirjoittanut Territorial_ »

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Mietin että voiko renkaat vaikuttaa näin helvetisti.. on mulla joskus ollut eripari satsit edessä ja takana mutta en oo vastaavaan näin dramaattisena törmänny.

Jaa-a, paha sanoa miten käyttäytyy tuommoisella rengastuksella...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa V-T5

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Volvo S40 T5. Aut. 2004. Etuveto.

Madallettu Eibachin prokitillä "-25mm", alkoi tekemään erikoista "nykimisistä" n. 2000rpm kohdalla liikkelle lähdön yhteydessä ja esim. ylämäessä ja käännöksissä se nypyttäminen ja ns. ravistus tuntui kunnolla. Juurikin tuolla tietyllä kierros/vääntö alueella. Sitä mietittiin pitkään. Kokeiltiin vaihtaa normijouset takaisin - ei enää mitään?

No auto on niin hyvässä kunnossa ja melko vähän ajettukin, niin päädyin uusimaan molemmat vetarit (tarvike) ja pyörät suunnattiin uusiksi jne. Samalla laitettiin madallusjouset takaisin. Ei auttanut yhtään. Tekee samaa nykimis, vatkausravistelua ja uutena ongelmana tuli välillä kiihdytyksissä tärinä ja rallatusta mukana. Nostetiin koropaloilla keulaa -> 80% ongelmasta hävisi ja kiihdytyksissä ei enää tärisyttele. Eli siellä on joku osa väärässä asennossa kun keula on alhaalla? Vetoakselin pituus on toki yksi mitä on helppo syyttää, mutta autoon heitettiin Spidanin tarvikevetoakselit jotka loistavat uutuuttaan... voisi kuvitella että ongelma ei olisi enää niissä?

Voiko joku muu keulan alustaosista aiheuttaa tuollaista,  liikkelle 40-50 kmh / 2000rpm -+ alueella? Kun meno tasaantuu niin ei normiajossa mitään probleemaa, mutta jos menen vaikka 40 km h mutkaan ja annan pintakaasua niin tämä rasittava vatkaus/nykiminen ilmenee hieman tehostuneempana kuten myös jos on kyydissä on joku muu. Myös ylämäessä pintakaasulla nytkyttää kunnes on vauhtia tarpeeksi niin loppuu. Jos lähden normaalisti liikennevaloista ja pitoa on niin tekee myös... eli ilmenee koko ajan normaali ajossa, varsinkin pintakaasulla turbon tullessa mukaan, eli kun vääntöä alkaa kohdistumaan renkaille.


Mennyt jonkin verran rahaa tähän, mutta jos joku keksii vian - niin laitetaan vielä lisää rahaa menemään :) Kiitos.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2014, 13:50:04 kirjoittanut V-T5 »

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Kyllä se siltä perinteiseltä vetarivialta kuulostaa. Mun -05 T5:een vaihdettiin uudet vetarit niin homma oikeni. Tosin madallusta oli ehkä 75mm josta nostettiin n.20mm mutta viat poistuivat. Joku puhui että olivat päivittäneet vetareiden mallia koska olivat kovia menemään myös Volvon alkuperäisellä sporttialustalla. Tiedä sitten?

Edit: Öhh, olin näköjään lätissy samaa tarinaa jo edellisellä sivulla, nooh olokoon  :buck2:
« Viimeksi muokattu: 15.02.2014, 15:52:33 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa V-T5

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Joo, kyllä se vetarijuttu taitaa olla. On vaan niin vaikea ymmärtää miten se voi jurnuttaa uusillakin vetareilla, oikeastaan ihan samantien. Voisiko olla mahdollista että ne ns. uudet vetarit oli myös täyttä kuraa? Tehdaskunnostettujahan nuo taitaa olla, eli runko on vanha? Hassua siinä määrin on myös se, että kun auton keulan nostaa vakiokorkeuteen, niin ns. oireet katoavat? Onko vetarin pää siis liian pitkä? Kaiken järjen mukaan kun autoa madaltaa niin vetarihan suoristuu ja mikäli tila loppuu toisesta päästä kesken niin saattaa ottaa osumaa jonnekin...

Tämä on kyllä koetellut hermoja aika pahasti - en olisi ikinä uskonut että madaltaminen voi olla näin hankalaa  :idiot2:

Poissa Dife

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Osaako joku sanoa että tuleeko mahdollisia vetari tai iskari ongemia v50 -10 kanssa jos laittaa Eibach pro kit -25mm (vakio iskareilla) ?

 

RallyBaron  Samppasport