Carcom Oy  Ateho

ajovalojen lasien hionnasta

  • 24 Vastauksia
  • 12732 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa reitan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
ajovalojen lasien hionnasta
« : 18.04.2018, 19:00:03 »
Hei. Jossain vaiheessa luin kirjoitusen ajovalojen lasien #hionnasta kirkastamisesta# onko asiallista kinnattaako!?

Poissa Jaritur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: ajovalojen lasien hionnasta
« Vastaus #1 : 18.04.2018, 19:14:17 »
Toki kannattaa erityisesti itse tehtynä, sameat umpiot hukkaavat valotehoa kummasti.
Meikkarilla / korjaamolla teetettäessä kannattaa ensin vilkaista, että saako niitä  laseja erikseen ja mikä on hinta vs työn hinta. Joihinkin autoihin saa uuden lasin muutamalla kympillä ja työveloitus pajalla saattaa olla enemmän.

Jos teet itse tai teetät muualla, niin muistakaa UV-suojaus kiillotuksen jälkeen. Ilman sitä on vuodessa taas samea ja kellastunut.
XC60 D5 AWD -12

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: ajovalojen lasien hionnasta
« Vastaus #2 : 18.04.2018, 19:20:08 »
Omasta v70:stä oon hieronu kirkkaammaks, ja tänään kaverin autosta. Ite en ole kuin vahaillu, paitsi nyt talvella jääny tekemättä. Ei vaadi kuin pienen hieronnan, niin on taas ihan buenot. Ei ole UV suojausta ja on pysyny kohtuu hyvinä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: ajovalojen lasien hionnasta
« Vastaus #3 : 18.04.2018, 19:53:35 »
Varmaankin muovipintaisesta umpiosta kyse?

Homma onnistuu ihan käsin, tai sitten iso apu on ns. "kiillotuskone". Esimerkiksi Bilteman myymä kiillotusaine-setti on ollut ihan toimiva mitä olen noita kiillotellut.

Koneella olen itse kiillotellut ja tuolloin kannattaa olla tarkka, ettei "polta" umpiota, koska tällöin menee syvältä sameaksi eikä ole pelastettavissa. Rauhallisesti tehden ohjeiden mukaan pääsee maaliin saakka ja youtubesta löytyy aika hyvin ohjevideoita operaatiosta. Korin maalipinnat kannattaa lähettyviltä suojata maalarinteipillä, hiomatahna osaa pahimmillaan tehdä ikävää jälkeä esim. konepellin etureunan maalipinnalle.

Käsin käsitellessä menee sitten enempi aikaa, mutta on se niinkin tehtävissä.

Oikein ahkerat hiovat vesihiomapapereilla aloittaen karkeudesta 400 ja lopettaen jonnekkin ~3000 hujakoille. Mutta se on sitten senverran työläs operaatio, etten ole ainakaan itse viittinyt moista alkaa tekemään. Toki näin saa pinnasta uudenveroisen, jos ei halkeamat ole menneet syvälle.


UV:n lisäksi epäilisin joidenkin lasinpesunesteiden tekevän tuhojaan noille muoviumpioille. Ainakin yhdessä Renaultissa oli sameuma tasan ajovalopesimen suuttimien kohdalla.

Poissa Jaritur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: ajovalojen lasien hionnasta
« Vastaus #4 : 18.04.2018, 20:06:48 »
Jep, pesulirujen lisäksi jotkin autonpesuaineet kellastuttavat suojaamattomat umpiot välittömästi.

Itse kokeillut kaikkia variaatiota ammattivehkeistä käsin kihnuttamiseen.
Youtubessa on tosiaan reilusti ohjeita, kevyestä puleerauksesta edellä kuvattuun vesihiontaan + kiillotukseen.
Sillä ja tarkoitukseen tarkoitetuilla laitteilla & kemikaaleilla tulee luonnollisesti paras ja kestävin lopputulos. Kunhan muistaa vaan UV-suojata, niin kestää. Kestävin lienee tuohon tarkoitettu lakka.
XC60 D5 AWD -12

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1686
  • www.vrcf.fi
Vs: ajovalojen lasien hionnasta
« Vastaus #5 : 18.04.2018, 20:09:40 »
Tuolla sivulla mun hionnasta juttua ja vinkkejä. Epäkeskokoneella olen päästellyt ja siinä noita eri karkeudella olevia hiontatyynyjä. Ostin automaaliliikkeestä, eivät ole kalliita. Vettä ruikin ahkerasti painepullolla.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72075.150
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: ajovalojen lasien hionnasta
« Vastaus #6 : 18.04.2018, 20:15:12 »
Vettä ruikin ahkerasti painepullolla.
Tämä on todella hyvä vinkki ihan vaikka puleerauslaikalla ja tahnalla touhutessa, ettei pääse liikaa kuumenemaan se umpion pinta.

Ite aina käsin kokeillut umpion pintaa välillä kesken puleerauksen (koneella). Kättä lämpöisempi on vielä ok, mutta tietyssä pisteessä ottaa herkästi liikaa lämpöä.

Poissa volvo_love

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 188
  • Volvo sen olla pitään.
Vs: ajovalojen lasien hionnasta
« Vastaus #7 : 18.04.2018, 21:09:59 »
Itse olen töissä muutamia tehnyt ja ensin aloittanut ihan ronskisti kuiva 180-paperilla että saa kaikki kiven iskeymätkin pois, hioo nii kauvan että umpion on tasaisesti matta joka puolelta

Sitten vesihionta 400-2500 ja sitten perään vetäny ensin polarshine 35 ja sitten 10. Tulee ihan uudenveroiset.

Tässä kuva omista s60 umpioista jotka viime vkl laitoin

Ennen:





Jälkeen







Pikku hiljaa pääsemässä D5 makuun ;)

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: ajovalojen lasien hionnasta
« Vastaus #8 : 20.09.2018, 15:27:43 »
Mikähän mulla meni pieleen umpioiden kiillotuksessa kun eivät meinaa kirkastua? Auto on 2006 V70. Ensin kokeilin philipsin valmiilla kiillotussetillä mutta ei tullut hyvä kun karkein paperi oli 600 ja umpiohin jäi vielä vanhoja naarmuja ja kiveniskemiä. Aloitin sitten koko homman ihan alusta ja aloitin 240 karkeudella ja lopetin 2000:lla ja vielä farecla g3 porakoneella ja laikalla perään. Silti umpiot on ihan haalistuneen näköiset. Kirkastuvat kun ne kastelee mutta kuivuessaan haalistuvat samantien.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2018, 15:38:59 kirjoittanut longjohn »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ajovalojen lasien hionnasta
« Vastaus #9 : 20.09.2018, 15:49:40 »
Mikähän mulla meni pieleen umpioiden kiillotuksessa kun eivät meinaa kirkastua? Auto on 2006 V70. Ensin kokeilin philipsin valmiilla kiillotussetillä mutta ei tullut hyvä kun karkein paperi oli 600 ja umpiohin jäi vielä vanhoja naarmuja ja kiveniskemiä. Aloitin sitten koko homman ihan alusta ja aloitin 240 karkeudella ja lopetin 2000:lla ja vielä farecla g3 porakoneella ja laikalla perään. Silti umpiot on ihan haalistuneen näköiset. Kirkastuvat kun ne kastelee mutta kuivuessaan haalistuvat samantien.

Kiillota kunnolla. Itse käytin karkeaa tahnaa ja kiillotus tahnaa. Karkean tahnan jälkeen oli jo asiallinen, kiillotustahnan jälkeen kuin uusi
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: ajovalojen lasien hionnasta
« Vastaus #10 : 20.09.2018, 16:28:03 »
Kiillota kunnolla. Itse käytin karkeaa tahnaa ja kiillotus tahnaa. Karkean tahnan jälkeen oli jo asiallinen, kiillotustahnan jälkeen kuin uusi

Ihan kunnolla kuvittelin kyllä kiillottavani mutta joku nyt meni pieleen.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ajovalojen lasien hionnasta
« Vastaus #11 : 20.09.2018, 17:02:09 »
Ihan kunnolla kuvittelin kyllä kiillottavani mutta joku nyt meni pieleen.

En muista enää hiekkapaperien karkeuksia mutta olisinko 800 paperilla aloittanut. Ristiin hioin ihan käsipelillä ja taisi olla pelkkää vettä kostukkeena. Viimeinen paperi oli hyvin hieno. Olisko ollut 2500 tai 3000. Sitten tahnat.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1686
  • www.vrcf.fi
Vs: ajovalojen lasien hionnasta
« Vastaus #12 : 20.09.2018, 17:10:21 »
Omassa alkoi vasta 3000:lla kirkastua, 4000:lla tulee jo hyvä.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: ajovalojen lasien hionnasta
« Vastaus #13 : 20.09.2018, 17:17:47 »
Mä olen noita umpioita kunnostanut Volvo-liikkeestä saatavalla setillä useamman parin. Tosi huonoistakin saa vielä ihan hyvät.

Hionta 320->600->1000->harmaa karhunkieli. Sen jälkeen setissä oleva pohjuste ja lakka päälle. Lopputulos riippuu siitä, että miten harmaantunut lasi on sisäpuolelta. Jos sisäpuoli on kunnossa, niin umpiosta tulee lähes uuden veroinen.

Lähtökohta


Toinen hiottu, toinen koskematon


Pohjustetta




Pohjuste alkaa kuivumaan




Pohjuste kuivaa




Lakattu
« Viimeksi muokattu: 20.09.2018, 19:32:15 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: ajovalojen lasien hionnasta
« Vastaus #14 : 20.09.2018, 18:45:25 »
Omassa alkoi vasta 3000:lla kirkastua, 4000:lla tulee jo hyvä.

En tiiä, jotenki tuntuu että kakstonnisellaki pitäis jo tulla jonkulaista jälkeä. No huomenna vien autofiksarille niin katotaan mitä se saa aikaan.

 

Proturbo  Autodiagnoosi