Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 09.12.2012, 10:51:10

Otsikko: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: jleino - 09.12.2012, 10:51:10
Autoon on tullut nyt sellainen kumma ominaisuus, että kun kiihdyttää reippaasti, muttei niin voimakkaasti että automaatti pykältäisi pienempää, alkaa ihan hillitön tärinä, aivan kuin olisi lunta ja jäätä vanteen sisällä.
Jäätähän ei ole ja yleensä se ylimääräinen tavara kertyy takavanteisiin.

Tärinä tulee selvästi etupäästä joten nostin tunkilla ilmaan puolen kerrallaan ja totesin oikeanpuoleisessa raidetangon päässä (sisemmässä tai ulommassa) olevan sen verran välystä että sen juuri huomaa.
Voisiko tuo aiheuttaa tuon tutinan koska talvirenkaiden tasapainotuksesta on useampi vuosi, ja näitten yhteisvaikutuksesta tulla tuollainen efekti?!

Muuten mitään tärinöitä ei esiinny ja auto kulkee kuin juna! Juuri tuo sopiva vedätys ja vauhti niin vain silloin..

Kommetoikaahan tietävämmät, ja mitäpä luulette, onko tuolloin järkevää vaihtaa molemmille puolille sisemmät ja ulommat raidetangonpäät jottei tuo välys ole vuoden päästä sitten taas toisella puolella?
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Teutori - 09.12.2012, 18:16:36
Autoon on tullut nyt sellainen kumma ominaisuus, että kun kiihdyttää reippaasti, muttei niin voimakkaasti että automaatti pykältäisi pienempää, alkaa ihan hillitön tärinä, aivan kuin olisi lunta ja jäätä vanteen sisällä.
Jäätähän ei ole ja yleensä se ylimääräinen tavara kertyy takavanteisiin.

Tärinä tulee selvästi etupäästä joten nostin tunkilla ilmaan puolen kerrallaan ja totesin oikeanpuoleisessa raidetangon päässä (sisemmässä tai ulommassa) olevan sen verran välystä että sen juuri huomaa.
Voisiko tuo aiheuttaa tuon tutinan koska talvirenkaiden tasapainotuksesta on useampi vuosi, ja näitten yhteisvaikutuksesta tulla tuollainen efekti?!

Muuten mitään tärinöitä ei esiinny ja auto kulkee kuin juna! Juuri tuo sopiva vedätys ja vauhti niin vain silloin..

Kommetoikaahan tietävämmät, ja mitäpä luulette, onko tuolloin järkevää vaihtaa molemmille puolille sisemmät ja ulommat raidetangonpäät jottei tuo välys ole vuoden päästä sitten taas toisella puolella?
Laitahan katellen tosiaankin muutama paikka, ensiksikin vetonivelten sisäpäät/ vetarit yleensä, ja sen jälkeen vasta nuo muut, ei renkaiden tasapainoituksessa mitään ole, jos ei ole painoja lennellyt pois.
No, ei tuo Volvossakaan ole " ominaisuus"  :)
Ainahan on järkevää tehdä ennakoivaa huoltoa, joten ei tuossa raidetangon remontissa mielestäni mitään häviäkkään, jos autoa meinaa pitää.

No, määhän en ole mikään " tietävämpi " joten jätän kommentit tähän. ;)
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: jleino - 09.12.2012, 18:23:54
Laitahan katellen tosiaankin muutama paikka, ensiksikin vetonivelten sisäpäät/ vetarit yleensä, ja sen jälkeen vasta nuo muut, ei renkaiden tasapainoituksessa mitään ole, jos ei ole painoja lennellyt pois.
No, ei tuo Volvossakaan ole " ominaisuus"  :)
Ainahan on järkevää tehdä ennakoivaa huoltoa, joten ei tuossa raidetangon remontissa mielestäni mitään häviäkkään, jos autoa meinaa pitää.

No, määhän en ole mikään " tietävämpi " joten jätän kommentit tähän. ;)

Vaikutti tosiaan siltä, että sellasesta neljän painon setistä yksi olisi lentänyt pois, koska se liima pohja oli niin symmetrisesti siinä muttei painoa. Vaihdoin sitten oikealta etu ja takarenkaan paikkoja enkä saanut enää täristämään lyhyen lenkin aikana vaik kuin yritin.

Miten nuo vetarien nivelet pystyy purkamati testaamaan..? --> kumit ehjät eikä kuulu mitään ääniä ympyrää kiertäessa tai mutkista kiihdyttäessä.
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Teutori - 09.12.2012, 18:56:21
Vaikutti tosiaan siltä, että sellasesta neljän painon setistä yksi olisi lentänyt pois, koska se liima pohja oli niin symmetrisesti siinä muttei painoa. Vaihdoin sitten oikealta etu ja takarenkaan paikkoja enkä saanut enää täristämään lyhyen lenkin aikana vaik kuin yritin.

Miten nuo vetarien nivelet pystyy purkamati testaamaan..? --> kumit ehjät eikä kuulu mitään ääniä ympyrää kiertäessa tai mutkista kiihdyttäessä.
Älä vetarien nivelistä ole huolissasi, jos käännät ratin linkkuun molemmille suunnille, ja annat pikkasen kaasua, niin pitäisi rutina kuulua, jos ulommat on rikki, nuo sisemmät huomaa tosiaankin vasta sitten kun alkaa täristää vedossa.
Mutta tähänkin kommenttiin saa viisaammat vastata.
Jos nyt vaikuttaa siltä, että täristys lähti tuolla vanteiden vaihdolla edestä taakse, niin mielestäni kannattaisi käydä tasapainottamassa tuo koko setti uudelleen.
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: pile jr - 09.12.2012, 21:16:33
Voiko soviterenkaiden puuttuminen tehä tällästä, itel oli joskus opeli niin siihe laitettiin soviterenkaat joka vanteeseen sitten loppu tärinät
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: anssi68 - 09.12.2012, 21:55:16
Soviterenkaiden puute voi aiheuttaa tärinää yms..
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: jleino - 10.12.2012, 07:24:45
Soviterenkaiden puute voi aiheuttaa tärinää yms..

Tuosta on kokemusta ajalta kymmenen vuotta sitten kun ajokortti oli melko tuore ja rahat hädin tuskin bensaan riitti, mutta Volvossa on soviterenkaat ja pari vuotta vanhat vanteet.
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Nortti - 10.12.2012, 09:12:42
Onko avainsana 1. viestissä mainittu kiihdyttäminen? Jos on, niin kuluneita tai rasvattomia vetoakselinniveliä epäilisin. Varsinkin oikean vetoakselin kolmilaakerinen sisänivel. Vanhemmiten rasva kovettuu ja laakereista joku jumiutuu ja sinne kuluu löysää vaikkapa laakerin sisäkehän ja tapin välille. Jo millin välys yhdessä laakerissa täristää. Aika helppo tuo on tarkistaa jos ei muuta selvää vikaa löydy.
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: jleino - 13.12.2012, 19:54:50
Soittelin Wetterille asiasta. Vaihtaisivat raidetangon ulommat päät koska ne yleensä menee eikä ne sisemmät. Hintaa osalla 123e/kpl. Töitä pari tuntia a hintaan +100e tekeekin noin 450e tikin tuosta.
Katsotaan tuleeko tuolla kuntoon sitten ensi viikolla.

Kysyin myös, että kannattaako vetoakseleita käyttää auki, tarkistaa ja rasvata? Tehdään kuulema mitä asiakas pyytää. Annetaan vetonivelien kuitenkin olla vielä tässä vaiheessa rauhassa ja vaihdellaan ne raidetangon päät. Samalla helppoa varmasti tsekkailla ne napapultitkin, tai niiden oikea kireys.
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Masked Jackal - 13.12.2012, 21:53:30
Nivelien välykset lähtee kyllä tuolla remontilla mutta ei tärinä. Olen myös Mr.Nortin kanssa samoilla linjoilla.
Veikkaisin itse kylläkin vasenta vetaria koska on lyhyempi ja siksi murrosta enemmän.
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: jleino - 14.12.2012, 06:36:59
Jos vetareista olisi kyse, niin voisi olettaa niiden pitävän ääntä esim ympyrää ajaessa?
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Nortti - 14.12.2012, 08:27:32
Jos vetareista olisi kyse, niin voisi olettaa niiden pitävän ääntä esim ympyrää ajaessa?

Ei niiden sisempien asento muutu mihinkään kaarreajossa. Edelleenkin veikkaan oikean vetoakselin sisempää tripod niveltä. Vai onko tuossa vasemmassakin tripod-sisänivel? Jos on, niin sekin on potentiaalinen vikakohde. Oikea sisänivel 0n lämpöisessä paikassa ja sen rasvat ovat voineet kadota aikoja sitten.

Raidetangonnivelistä en vikaa etsisi jos ei tunnu selvää välystä. ***terillä taas työpula?

Noissa vetonivelissä avaaminen ja visuaalinen tarkistus selvittäisi paljon.
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: roilo - 14.12.2012, 11:39:26
Soittelin Wetterille asiasta. Vaihtaisivat raidetangon ulommat päät koska ne yleensä menee eikä ne sisemmät. Hintaa osalla 123e/kpl. Töitä pari tuntia a hintaan +100e tekeekin noin 450e tikin tuosta.
Katsotaan tuleeko tuolla kuntoon sitten ensi viikolla.

Kysyin myös, että kannattaako vetoakseleita käyttää auki, tarkistaa ja rasvata? Tehdään kuulema mitä asiakas pyytää. Annetaan vetonivelien kuitenkin olla vielä tässä vaiheessa rauhassa ja vaihdellaan ne raidetangon päät. Samalla helppoa varmasti tsekkailla ne napapultitkin, tai niiden oikea kireys.

Ai että vaihtaisivat - tosta vaan tutkimatta? Olettaen, että kyseessä on tuo -01 mallinen V70 niin kyllä siellä voi olla väljää jo ihan kummassa päässä tahansa. Tai sitten ei. Ulommat varmaan kertaalleen vaihdettu. Hätäinen asentaja vaihtaa ulomman 15min:ssa ja omatoimiseppäkin puoleen tuntiin. 450€/remontti - huh, kyllä täytyy kiittä, ettei asu vetterin monopolialueella... Kehottaisin äänestämään lompakolla tuota hinnoittelua vastaan. Paremmat (esm. TRW, 20€) tarvikeraidetangon päät kestää kyllä, kunhan ei pyörittele rattia paikallaan.

Alkuperäiseen asiaan:
-Niin väljää raidetankoa en ole nähnyt, että ravistaisi.
-Tasapainotusongelmat eivät ole vetoriippuvaisia - kyllä ne tulee ihan amplitudin ja resonanssin seurauksina
-Vedätystutinat (olettaen, että moottorin käyntihäiriö suljetaan ulos) ovat peräisin yleensä joko moottori/laatikkotuennasta (esm. ylätuki), vetonivelistä (tätä ei voi jättää tarkistamatta ensimmäisten joukossa) tai pyöräntuennasta (tsekkaa puslat).

Automaatti? Onko sulla jotain syytä epäillä laatikkovikaa? Liittyykö tutina kiihdyttämiseen yleisesti, vai tietyllä vaihteella? Onhan öljyä tarpeeksi?

Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: jleino - 14.12.2012, 20:46:11
Ai että vaihtaisivat - tosta vaan tutkimatta? Olettaen, että kyseessä on tuo -01 mallinen V70 niin kyllä siellä voi olla väljää jo ihan kummassa päässä tahansa. Tai sitten ei. Ulommat varmaan kertaalleen vaihdettu. Hätäinen asentaja vaihtaa ulomman 15min:ssa ja omatoimiseppäkin puoleen tuntiin. 450€/remontti - huh, kyllä täytyy kiittä, ettei asu vetterin monopolialueella... Kehottaisin äänestämään lompakolla tuota hinnoittelua vastaan. Paremmat (esm. TRW, 20€) tarvikeraidetangon päät kestää kyllä, kunhan ei pyörittele rattia paikallaan.

Alkuperäiseen asiaan:
-Niin väljää raidetankoa en ole nähnyt, että ravistaisi.
-Tasapainotusongelmat eivät ole vetoriippuvaisia - kyllä ne tulee ihan amplitudin ja resonanssin seurauksina
-Vedätystutinat (olettaen, että moottorin käyntihäiriö suljetaan ulos) ovat peräisin yleensä joko moottori/laatikkotuennasta (esm. ylätuki), vetonivelistä (tätä ei voi jättää tarkistamatta ensimmäisten joukossa) tai pyöräntuennasta (tsekkaa puslat).

Automaatti? Onko sulla jotain syytä epäillä laatikkovikaa? Liittyykö tutina kiihdyttämiseen yleisesti, vai tietyllä vaihteella? Onhan öljyä tarpeeksi?



Kallistahan tämä tuntuu olevan :P Laatikko on toimii kuin unelma, öljyt vaihdettu huuhdellen noin 10te sitten ja itsekin olen tarkastanut että on oikea määrä.
Auto kulkee suoraan kuin raiteilla joten en todellakaan usko muitten puslien olevan sökönä, ja tuon ylätuennan kuminkin olen vaihtanut, tosin reilu vuosi sitten.
Moottorin toiminnassakaan ei ole kerrassaan mitään sanomista :)

Näitten kommenttien perusteella alan siis itsekin veikkailla niitä sisempiä murrosniveliä. Eikös ne voikin vaihtaa itse niin, ettei tarvii mitään pyöränsuuntauksia alkaa sen jälkeen tekemään?

Perhana kun ittellä ei ole vielä sitä lämmintä tallia :P
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: jleino - 20.12.2012, 20:36:51
Nonniin, taudin määritys tehty ja nyt odotellaan varaosaa Ruotsista tänne maakuntiin..

Ja varsinainen syy tähän vapinaan oli täälläkin jo mainittu oikeanpuoleisen vetarin sisempi nivel!

Välystä tuntui selvästi kun auto oli ylhäällä ja vetaria kädellä kevyesti reuhtoi ylös alas. Kokonainen akseli sinne sitten pitää laittaa kun ei sitä niveltä voi vaihtaa. Tuo on ihan sopivan hintainen, ovh 740,00e.. Työt toki päälle kun ei pakkasessa huvita itse rassailla :P

Mut jospa se sit tällä!
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Sami K. - 20.12.2012, 20:41:58
Ja varsinainen syy tähän vapinaan oli täälläkin jo mainittu oikeanpuoleisen vetarin sisempi nivel!

+1 Nortille!
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: jleino - 21.12.2012, 19:44:56
+1 Nortille!

Kyllä :D Kova pää ja harvassa korvia, olis pitänyt heti uskoa
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: jleino - 01.01.2013, 13:33:45
FAG -osiossa onkin hyvä Miksun laittama ohje tuon vetarin irrotukseen kuvien kanssa. Onko kokemuksia/vinkkejä mitä eritoten täytyy ottaa huomioon kun tunkin ja palikoiden varassa vaihtaa, muuta kuin että älä pudota autoa päällesi..

Tuleeko uusi akseli-nivelsetti kasattuna ja rasvattuna kumit paikalleen vai täytyykö ne viritellä itse ennen paikalleen laittoa?

Itse vaihto työ vaikuttaa ohjeen mukaan hyvin simppeliltä jonka takia tuon itse vaihdankin.
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Lentäjä - 01.01.2013, 13:58:42
Terve.
Kyllä se kasattuna tulee,ostithan koko vetoakselin,et rakennus-sarjaa
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: jleino - 01.01.2013, 14:07:36
Terve.
Kyllä se kasattuna tulee,ostithan koko vetoakselin,et rakennus-sarjaa


Thänks! :D

Niin ajattelinkin. Kylmässä tallissa kun alkaa vaihtamaan niin on hyvä tietää etukäteen mitä tekee, ettei tule ylimäärästä jumppaa sitten mikä hankaloittas vaihto-operaatiota..
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: jleino - 03.01.2013, 22:14:13
Akseli vaihdettu ja onpa mukava ajella ilman tutinoita 8)

Muuten helppo homma tehdä etupää ylhäällä ihan normi tallissakin, mutta ylimääräinen käsipari on kyllä hyvin suositeltava kun kangottaa pallonivelen irti ja sitten siinä kun taiteillaan akselin ulompi pää pyörän napaan kasaus -vaiheessa!

Itsehän en siis muuta purkanut kun alapallon irti ja koiranluun alapäästä jotta tulee hieman liikkumavaraa enemmän..

Toivottavasti tämä topic kokemuksineen auttaa joskus jotakin muuta joka saman jutun kanssa painiskelee.
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Ynssi - 14.11.2014, 08:04:35
mistä porukka on ostellu vetareita ? itellä 2004 D5 automaatti joka on alkanut vetopäällä tärisemään mutta
vetareita ei tunnu olevan suomessa missään myynnissä ? siniselle toki saa tilattua mutta hinta vähän hirvitti...
tarvike firmoilla on monesti listalla vain vasenta puolta eikä sitäkään hyllyssä...
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: palonen - 14.11.2014, 10:56:37
mistä porukka on ostellu vetareita ? itellä 2004 D5 automaatti joka on alkanut vetopäällä tärisemään mutta
vetareita ei tunnu olevan suomessa missään myynnissä ? siniselle toki saa tilattua mutta hinta vähän hirvitti...
tarvike firmoilla on monesti listalla vain vasenta puolta eikä sitäkään hyllyssä...

esim.  http://www.ebay.de/itm/Antriebswelle-rechts-Volvo-S60-I-V70-II-Automatik-/301355800296?pt=DE_Autoteile&hash=item462a3496e8
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Ynssi - 15.11.2014, 06:44:21
Joo tota polarpartsia oon itekki kattonu ja rockauto.com olis toinen mutta lähinnä kiinnostais onko kukaan tilannu kyseisistä firmoista? Voiskohan nivel tulla kuntoon rasvaa lisäämällä vai onko jo kulunut pilalle siinä vaiheessa kun tärinä alkaa ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: palonen - 15.11.2014, 11:09:37
Ebaysta tilaa niin melkolailla riskitöntä koska rahat saa takaisin jos ei 45pvä pakettia tule..
Itse tilaan paljon ebay kautta ja tietysti eu maista ettei tule tulli maksuja  :pomo:

Rasvauksella saatat tekohengittää niveltä hetken..
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: volvo v70 legend - 17.11.2014, 20:04:07
Motonetissä näyttäisi olevan ;)
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Ynssi - 09.01.2015, 05:37:25
Vasemman puolen vetari antautu lopulta. Nyt tilalla motonetin osa ja ajettu muutama tuhannen kilsaa ihan ok. Nyt on Alkanut pientä tärinää olla havaittavissa 80-90 vauhdissa mutta veto ei vaikuta joten vika voi olla muuallakin. Tai sitten kiinan vetariin alkaa tulla väljää :) tai voihan se olla oikeekin puoli.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Lapari - 09.01.2015, 10:28:50
Onko nuissa Motonetin osissa mitään merkkiä näkyvissä?
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Ynssi - 10.01.2015, 00:24:53
Tässä paketissa luki ODM driveshaft ihan reilusti kiinasta.. Liput ja laput lupas takuun 2v tai 50tkm uskoo ken tahtoo... Nyt ajettu joku 3000km eikä moittimista.. Asiallisen näkönen osa ainoo eto vakioon oli se että varressa ei oo " tärinän" vaimennin motikkaa.. Ilmeisesti ei vasemmalla puolella oo niin tärkee ku on lyhyempi vetäri... Jos tekee laupeuden niin sitten laitetaan orkkis osaa tilanne...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: palonen - 10.01.2015, 14:54:43
Tässä paketissa luki ODM driveshaft ihan reilusti kiinasta.. Liput ja laput lupas takuun 2v tai 50tkm uskoo ken tahtoo... Nyt ajettu joku 3000km eikä moittimista.. Asiallisen näkönen osa ainoo eto vakioon oli se että varressa ei oo " tärinän" vaimennin motikkaa.. Ilmeisesti ei vasemmalla puolella oo niin tärkee ku on lyhyempi vetäri... Jos tekee laupeuden niin sitten laitetaan orkkis osaa tilanne...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tässä paketissa luki ODM driveshaft ihan reilusti kiinasta.. Liput ja laput lupas takuun 2v tai 50tkm uskoo ken tahtoo... Nyt ajettu joku 3000km eikä moittimista.. Asiallisen näkönen osa ainoo eto vakioon oli se että varressa ei oo " tärinän" vaimennin motikkaa.. Ilmeisesti ei vasemmalla puolella oo niin tärkee ku on lyhyempi vetäri... Jos tekee laupeuden niin sitten laitetaan orkkis osaa tilanne...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vaihdoin kanssa motonetin vasemman vetarin.. Tuntuu että tällä uudella aavistuksen ravistaa täyskaasu kiihdytyksessä  :idiot2: Sitten sisäpää olikin tripodi eikä se alkup. 6 kuulainen..
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: 1st - 22.04.2016, 21:54:28
Lainataas vanhaa aihetta.

Huomasin tuosta vasta hankitusta ajokista tänään että sopivassa pienessä nopeudessa(suunnilleen kävelyvauhti) veto päällä tuntuu pieni tärinä/pompotus.

Sen tietyn vauhdin ylitettyä pompotus häviää, eikä myöskään tuntunut väliä olevan millä vaihteella menee(automaatti), mutta jos pompotuksen aikaan heittää vapaalle niin se minusta hävisi.

Kuulostaakohan tuo juurikin aiemminkin mainitulta vetarin sisäniveleltä?
Miten saan varmistettua sisänivelen kunnon, tuntuuko siellä käteen välystä tms?

Autohan on V70 6/00 2.4 170hv automaatti, jolla ajettu 278tkm.
Hyvällä huoltohistorialla uudesta lähtien.
Kaikki huoltojen ja varaosien kuitit löytyi '05 vuodesta lähtien, enkä kyllä vetoakseleiden/-nivelien uusintaa löytänyt, ainoastaan yksi murroksen suojakumin uusinta muutamia vuosia sitten ::)
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: mulugren - 23.04.2016, 00:48:31
Lainataas vanhaa aihetta.

Huomasin tuosta vasta hankitusta ajokista tänään että sopivassa pienessä nopeudessa(suunnilleen kävelyvauhti) veto päällä tuntuu pieni tärinä/pompotus.

Sen tietyn vauhdin ylitettyä pompotus häviää, eikä myöskään tuntunut väliä olevan millä vaihteella menee(automaatti), mutta jos pompotuksen aikaan heittää vapaalle niin se minusta hävisi.

Kuulostaakohan tuo juurikin aiemminkin mainitulta vetarin sisäniveleltä?
Miten saan varmistettua sisänivelen kunnon, tuntuuko siellä käteen välystä tms?

Autohan on V70 6/00 2.4 170hv automaatti, jolla ajettu 278tkm.
Hyvällä huoltohistorialla uudesta lähtien.
Kaikki huoltojen ja varaosien kuitit löytyi '05 vuodesta lähtien, enkä kyllä vetoakseleiden/-nivelien uusintaa löytänyt, ainoastaan yksi murroksen suojakumin uusinta muutamia vuosia sitten ::)

Jos vain kävelyvauhdissa pieni tärinä/pompotus niin en sinuna tekisi yhtään mitään. Sinun tapauksessa vika tuskin edes on vetareissa. Onko muuten millaiset renkaat (profiili, kuluneisuus)? Tekeekö samaa kesä ja talvirenkailla?
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: 1st - 23.04.2016, 08:24:14
Jos vain kävelyvauhdissa pieni tärinä/pompotus niin en sinuna tekisi yhtään mitään. Sinun tapauksessa vika tuskin edes on vetareissa. Onko muuten millaiset renkaat (profiili, kuluneisuus)? Tekeekö samaa kesä ja talvirenkailla?

Äkkiähän nuo vetareiden suojakumit jne kattoo läpi, en sen kummemmin vielä ajatellutkaan alkaa tekemään jos ei pahene.

Kesärenkaat on ihan perus 205/55R16 michelin energyt, mitkä nyt ei enää parhaat ole. Talvirenkaista en voi sanoa että tekeekö samaa kun on auto ollut vasta kaksi päivää :)

Vois noita renkaita tietty vaihtaa takaa eteen että onko vaikutusta.

Laatikosta en ainakaan tärinän usko tulevan, todella hyvin pelaa ja öljytkin sinne on aina vaihdeltu näemmä 60tkm välein ::)
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: mulugren - 23.04.2016, 10:48:15
Kannattaa tutkailla myös alatukivarren puslien kunto. Itse olen vaihtanut molemmat vetoakselit ja suht hyvillä 205/55/16 kumeilla mun saman verran ajettu 06 v70 on jo aika hyvä, moni voisi sanoa että case closed. Mutta joskus vielä jotain pientä.. Auto esim. "hytkyy" ees taas kun napakasti stoppaa. Mietin että puslat syynä. Myös ne joustintukien yläpäät vois vaihtaa kun joskus narskahtelee kääntäessä

Mutta jos sulla tosiaan vain kävelyvauhdeissa niin en (vielä) alkais rahaa polttamaan. Jännä muuten että bensakoneellakin tutinaa. Olen luullut että dieselin vääntö ("pulssit") olisi jotenkin myös osallisenä tutinoissa mutta väärä luulo sitten
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: paku97 - 23.04.2016, 17:00:23
Onko pyöränpultit kiinni? :o
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: mulugren - 23.04.2016, 18:18:59
Onko pyöränpultit kiinni? :o

Jos ovat löysällä niin kovin kauan ei ehdi tutinoita ihmetellä kun pultit lentää pusikkoon ja pyörä perässä ;D
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: paku97 - 23.04.2016, 20:21:22
Ai jaa, mulla mene yli 900km, ennenku rupes pitään ääntä. :P
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: mulugren - 23.04.2016, 21:33:46
Siis sulla tutisi 900km ajan kunnes kiristit pultit? Huh.
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: 1st - 23.04.2016, 21:37:08
On pyöränpultit kiinni ja jos en ihan väärin muista niin huoltokuittien mukaan juurikin alatukivarret oli uusittu jokuaika sitten rikkinäisten puslien takia.. ::)

Edit: Nostelin tänään eturenkaita ilmaan ja vilkaisin että kaikki murrosten suojakumit oli ainaskin ehjiä, eikä siellä ainakaan käteentuntuvia välyksiä ollut..

Itse kun oon hieman ehkä turhankin tarkka kuuntelemaan ja huomaamaan tutinat, nykimiset ja ylimääräiset äänet mitä ei normikäyttäjät ehkä ees huomaisi niin ehkä tuokin em. tärinä kuuluupi tähän kastiin josta ei kannattane huolestua ellei pahene ::)
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: paku97 - 23.04.2016, 22:04:32
Siis sulla tutisi 900km ajan kunnes kiristit pultit? Huh.
Pultit kiinni, kun renkaat vaihdettiin, 900km:n kohdalla rupes ääntämään, oli kyllä rajua ajoa kiihdytyksin(hp 220hp).Kiristän aina momenttiin, eikä ole halpis momenttikalua. >:(
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: mulugren - 24.04.2016, 09:37:16
Itse kun oon hieman ehkä turhankin tarkka kuuntelemaan ja huomaamaan tutinat, nykimiset ja ylimääräiset äänet mitä ei normikäyttäjät ehkä ees huomaisi niin ehkä tuokin em. tärinä kuuluupi tähän kastiin josta ei kannattane huolestua ellei pahene ::)

Täällä toinen ;) Näiden paljon ajettujen kanssa ei pitäisi joka risausta alkaa syynäämään mutta onhan tämä vähän niinkuin harrastuskin. Kallis sellainen ;D
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: mulugren - 25.04.2016, 16:31:48
jos muuten renkaat ylikireinä palloina niin sekin voi tuoda oman lisänsä pompotuksiin. kantsii kokeilla esim. auton valmistajan suosittelemilla paineilla. halpa kokeilla :)
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: jleino - 01.05.2016, 09:30:00
Noilla kilometreillä minullakin meni ensimmäisksi oikea vetoakseli, tai siis se nivel mutta kun koko akseli täytyi vaihtaa. Sen voi tutkia niin, että auto nosturilla ylös, ja tukeva ote akselista. Sitten tempoa sitä ylös-alas, eli siis akselin sivusuunnassa ja jos siinä tuntuu pieni välys, vika on nivelessä. Näin tämä tehtiin korjaamolla kun vein sen sinne tutkittavaksi, ja kokeilin vielä itsekin jolloin tunsin tämän välyksen.

En menisi minäkään vielä rahaa polttamaan, vaan tunnustelisin paheneeko. Mutta veikkaan kuvauksesi perusteella akselia.
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Traileri - 17.07.2016, 22:51:03
Minulle volvoliikkeessä sanoivat pienen em.välyksen olevan normaalia ja asiaan kuuluvaa... ei tarvitse edes riuhtoa, kun tuntee (ja kuulee) pienen välyksen oik.puolen vetarissa.

Ongelmana on juuri pieni tärinä ja väpätys kiihdyttäessä (T5 automaatti, 2001)

SR
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: mulugren - 18.07.2016, 01:43:56
Laatikon päässä kuulemma saa olla vähän sitä säteettäistä klappia. Tämä niin monelta taholta kuultua että uskottava kai se on. Mutta muualla ei saisi olla. Joillain on vetarin vaihto auttanut vaikkei ole käsikopelolla ollut mitään vikaa eli klappia tunnettavissa.

En tiedä bensakoneisista mutta ainakin dieseleissä vetarit ovat suorastaan halpoja ennenkuin tuli facelift. Sen vetarit on kalliita kun ei löydy uutena kuin siniseltä.. Vanhempiin ei ole likikään niin suuri menoerä nuo vetarien vaihdot
Otsikko: Vs: Tärinä kiihdyttäessä V70 -03 D5 Autom.
Kirjoitti: ässäarpa - 07.04.2017, 00:48:24
-03 D5 autom.

Hajosi vasemman vetarin sisäpää ja tuntu, ettei autokestä kiihdytyksessä tiellä.
   Vaihdettiin väliaikasratkaisuksi purkuvetari romuttamolta ja pompotus loppui, taas kulki niin pirun tasaisee.

Purkuvetarista meni kuitenki suojakumi rikki n. 5000km ajon jälkeen joten marssin Motonettiin ja ostin molemmin puolin kokonaan uudet vetarit.

Vetoakselit asennettiin ja kas kummaa tärinät tuli takaisin.

Auto on 20mm matalampi kuin vakio. Jos ruuvvaa alaspäin tärinä muuttuu sietämättömäksi.

Onko noissa motonetin myymissä vetareissa kukaan huomannu samaa?
20mm madalluksella Juristaa kiihyttäessä iha ku pyörät ois helvetillee painotettu ja 50mm madalluksella tuntuu ettei tiellä kestä kun pomppii ja pompottaa niiku yks tripodin rulla ois lentäny sisäpäästä helvettii.
Otsikko: Vs: Tärinä kiihdyttäessä V70 -03 D5 Autom.
Kirjoitti: modsman - 07.04.2017, 09:31:41
-03 D5 autom.

Hajosi vasemman vetarin sisäpää ja tuntu, ettei autokestä kiihdytyksessä tiellä.
   Vaihdettiin väliaikasratkaisuksi purkuvetari romuttamolta ja pompotus loppui, taas kulki niin pirun tasaisee.

Purkuvetarista meni kuitenki suojakumi rikki n. 5000km ajon jälkeen joten marssin Motonettiin ja ostin molemmin puolin kokonaan uudet vetarit.

Vetoakselit asennettiin ja kas kummaa tärinät tuli takaisin.

Auto on 20mm matalampi kuin vakio. Jos ruuvvaa alaspäin tärinä muuttuu sietämättömäksi.

Onko noissa motonetin myymissä vetareissa kukaan huomannu samaa?
20mm madalluksella Juristaa kiihyttäessä iha ku pyörät ois helvetillee painotettu ja 50mm madalluksella tuntuu ettei tiellä kestä kun pomppii ja pompottaa niiku yks tripodin rulla ois lentäny sisäpäästä helvettii.

Kylläpä kuulostaa tutulta. Sinisellä aikoinaan vaihdettiin mun volleen uudet vetarit. Tästä seurasi vapina/tärinä kaasuttaessa. Jurinaa ei kuulunut.
Vikaa etsittiin puolivuotta ja laskuakin alkoi kertyä. Lopulta kokeilivat toisesta samanlaisesta ehjästä autosta vetareita ja tärinät hävisi.
Molemmat uudet vetarit oli rikki vaikka olivat alkuperäisosia.

Volvon tehdas korvasi 90% kaikki kulut ja sain uudet vetarit.

Mun autoa ei ole madallettu.
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: 70TDI - 10.11.2018, 21:28:38
Itsellä -02 V70 automaatti täristää n. 70 vauhdissa kun laatikko on vaihtamassa vitoselle, jos kiihdytän tuo nopeuden yli vauhdikkaammin niin saattaa onnistua ilman täristystä, voiko olla laatikkovika vai väljää vain jossain vetarissa, tukivarressa, moottorin tuennassa?
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: paku97 - 06.07.2019, 09:25:53
Moi, kysympä täältä. V70 D5 -02 manuaali, +603tkm. Kiihdyttäessä n.80- n.95, tärisee, ei aina, mutta useammin, tasasella ajolla ei paljon tärise, mutta kun tie mousee, niin sama kuin kova kiihdytys. Vetoakselit vaihdettu n.20tkm sitten, alatukivarren nivelet n.3tkm, alatukivarret n.150tkm sitten. Pyörän laakereissa tuskin vikaa, koiranluut melko uusia.Iskarit TRW melko uudet, ja ylä laakerit. Oletteko samaa mieltä, että alatukivarret pitäis vaihtaa? Kiitos. Ajelin vaunulla viikolla +1600km, niin siinä huomas hyvin. :-\

Lemförder 76e/kpl
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.07.2019, 09:55:45
Mites moottorin ja laatikon tuennat, omassa ne pitäis tsekata
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: paku97 - 06.07.2019, 10:03:52
Mites moottorin ja laatikon tuennat, omassa ne pitäis tsekata
Joo, vaihdoin ne kaikki olisko 3-4 vuotta sitten, alipainiset testattu joku viikko sitten.
Nuo alatukivarret tietysti kannattaa vaikka ostaa motometistä 99,90e, TWR tai Lemförder. Taidan hakea, oli vika, tai ei.

En hakenu, virossa halvemmat.

Tilasin varaosa24:sta. 2kpl Lemförder, 151.98e, ilman postinkulua. :)
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: paku97 - 12.07.2019, 10:52:47
Tukivarren pysty pultti ei auennu, avain poikki 21mm.
(https://i.ibb.co/LgmvCC5/IMG-20190712-095415.jpg) (https://ibb.co/LgmvCC5)
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: paku97 - 12.07.2019, 15:19:07
Voiskohan tuo vaikuttaa tärinään? Kummakkin kumit loppu. Ei meinaa pultti irrota,siis toiselta puolelta, kävin ostamassa uuden avaimen.
(https://i.ibb.co/8mDcj2J/IMG-20190712-140659.jpg) (https://ibb.co/8mDcj2J)
Rikkinäisen merkki MOOG.

sarah teasdale poems (https://poetandpoem.com/Sara-Teasdale/poems)
Otsikko: Vs: Tärinä sopivasti kiihdyttäessä >90km/h V70 -01
Kirjoitti: Kauppi - 12.08.2019, 21:30:09
moro!
Mulla on tommonen v70 2005 D5 facelifti automaattilootalla, samat oireet 80km/h--> kiihdyttäessä. Vikakin paikallistettu oikean puolen vetoakseliin, mistä porukka on tilannu vetarit? ainakin autodocilla löyty SKF:n valmistama paketti jonka pitäis autdocin mukaan sopia https://www.autodoc.fi/skf/7882878
Ennemmin tilaisin tuolta tuon osan, kun liikkeessä löysivät vain 430e maksavan paketin. Onko aiemmissa v70 (-00-2004) erilaiset vetoakselit kun faceliftissä, että sopiikohan tuo paikalleen ja toimiiko oikein :o