Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: R70AWD - 15.08.2023, 01:23:02

Otsikko: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: R70AWD - 15.08.2023, 01:23:02
Aloitetaampa uusi topicci, ei viitsi sotkea tätä T6:n kanssa samaan.

Kyseessä on siis 1998 Volvo 940 Classic, tekniikka B230FT/M90/G80. Autoa ei ole tarkoitus rakentaa, virittää tai muutella muutenkaan paljon. Se on varsin alkuperäiskuntoinen ja kaikki pitää olla helposti palautettavissa. Mahdollisuuksien mukaan käytetään Volvon omia osia tai niiden uustuotanto- tai muutoin "hyväksyttäviä osia. Aika näyttää muuttuuko mieli, mutta koitetaan pitää jalat tukevasti maassa.
(https://i.imgur.com/y1M8wLn.jpg)

Ensimmäinen hankinta oli alkuperäinen 900-sarjan takaspoileri. Lisäjarruvalon lasi oli tästäkin luonnollisesti rikki kuten usein. Korjasin lasin liimaamalla epoxilla sisäpuolelle palan punaista heijastinta. Muutenkin tuollaisen spoilerin metsästys on aika toivotonta, mutta onneksi kävi tuuri ja se löytyi vieläpä varsin hyväkuntoisena. Tästä ISO kiitos VRCF.fi 240:lle  O0
Vaihdoin samalla myös kulahtaneet Volvo- ja turbo merkit takaluukkuun. Classic:ssa kuuluisi olla vain pelkkä 940 merkki, mutta sallittakoon tuo "turbo", sillä onhan tämä sellainen  ;)
(https://i.imgur.com/tIMqzjI.jpg)

Seurakseen spoileri sai Add-On tyyppisen kopio lipan etupuskurin alle. Ei huolta, tuo kammottava lohkolämppärin pistoke vaihtuu pienempään ja siirtyy toiseen paikkaan. Lyhtyjen alle on myös olemassa jo uudet listat ilman mitään reikiä.
(https://i.imgur.com/ffYV1DF.jpg) (https://i.imgur.com/sDOcBOv.jpg)

Etulokareihin tuli luonnollisesti "Hirvi"-merkit, mutta tällä kertaa mustana. Merkit ovat alkuperäiset Bartonin, ei kopiot.
Sähköantenni vaihtui perinteiseen piiska-antenniin ja radion kuuluvuuskin parani samalla huomattavasti. Se oli kanssa varsinainen seikakilu, sillä eihän kunnon radioantenneja saa nykyään mistään. Volvon orkkiksen olisi saanut hollannista rahteineen reiluun 200e hintaan, eikä se olisi edes käynyt tähän suoraan. Tuossa on nyt laadukas CB/LA antennin jalka, itse tehty FME-DIN liitosjohto, sekä vielä uusi antennikaapeli radiolle asti ja tietenkin tuo vanha piiska nurkista.
Huomasin myöhemmin että eBay tai Amazonilta olisi saanut valmiin Female-Female DIN-adapterin  :-\
(https://i.imgur.com/WX3Wl03.jpg) (https://i.imgur.com/kZkVVtD.jpg)

Vanteet ovat hankintalistalla, Polarikset tai Eiker:t olisivat tietysti ne halutuimmat, mutta 17" Ocean Classicit ovat myös mahdolliset. Mitään niistä ei vain ole saatavilla. Jonkun tiedon mukaan Ocean Classicia saattaisi tulla loppuvuodesta taas markkinoille.
(https://i.imgur.com/LoaEn6r.jpg)

Päivittelin myös alkuperäisen Volvo Cr-906 radion nykyaikaisempaan Kenwoodiin, josssa CD/BT/USB ja SD-kortti mahdollisuus musiikin toistamiseen. Nakkasin myös "R":sta jääneen vanhan subwooferin takaluukkuun. Kaikki helposti palautettavissa ja poistettavissa tarpeen mukaan jos alkaa pussihousut vipattaa ;D

Suurempia hommia on kampuran etupään ja vaihdelaatikon ulostuloakselin stefat. Laittelin tilauksen jo Skandix:lle vetämään. Samalla tulee uusi jakohihna, vanhalla ei ole ajettu kuin ehkä 3 vuotta/5000 km, mutta se on saanut ehkä öljyä ?
Oikeassa takalokarissa ja takatolpassa on lakkavikaa, nurkka on ajettu joskus johonkin kiinni. Maalipinta on kuitenkin joka kohdasta ehjä, lisäksi kultainen classic-koristeteippi on siltä kohdin poikki.

Aikasemmin on jo tullut korjattua orkkis ilmanputsarikotelo uusilla lukituslinkuilla. Käsittämätöntä kuinka ihmiset viitsivät ruuvailla ja teippailla kotelon kantta lukituslinkkujen pettäessä, kun korjaus on oikeasti niin helppo ja näppärä  8) Uutta tai ehjää käytettyähän ei luonnollisesti saa enää mistään. Korjauksesta ei ole valitettavasti nyt laittaa kuvaa.
Takapään ilmaiskarit ovat poistolistalla syystä että iskareissa on aina pakko pitää vähän ilmaa ja perä on silloin melkoisen kova ja selkeästi kohollakin. Ne on laitettu tähän heti uutena asuntovaunun vedon vuoksi. Nykyään eläkepäivillä tällä vedetään korkeintaan kevytperävaunua, joten joutaa pois. Ne vaihtuvat joko auton omiin, uutena pois otettuihin kaasuihin tai sitten Bilstein B6/B8 iskareihin sikäli jos päätän uusia kaikki  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: R70AWD - 16.08.2023, 12:20:04
Hyllyssä parisen vuotta lojunut Black friday heräteostos löysi paikkansa 940.n kilven alta. Luminalights Striker 560 istui jokseenkin täydellisesi paikalleen, kuin se olisi suuniteltu tähän. Kiinikkeiden ääriväli on tismalleen sama kun puskurin alla olevien niittien väli. Niitit pois ja 8mm poralla reikiä pikkasen isommaksi. Puskuripalkissa on takana ura, jossa kulkee lyhdynpesimien letkut. Kiinnityspulttien mutterit sopivat täydellisesti tähän uraan. Kiinnitys on erittäin tukeva ja säätöruuveihin pääsee helposti käsiksi maskin irrottalamalla.
(https://i.imgur.com/uYICTir.jpg)

(https://i.imgur.com/I1rLTn0.jpg)

Valo jää hieman puskurin etulinjan taakse, eikä törrötä etupuolella.
(https://i.imgur.com/z1footI.jpg)

Omien valojen referenssit ovat päävalot ref 20 ja lisäpitkät ref 12,5, yhteensä siis ref 65. Strikerin ref 40, joten tein kytkennän niin että auton omat lisäpitkät eivät pala yhtä aikaa, jolloin referenssit jäävät yhteensä ref 80:n. Eipähän tarvi ruuvailla irti katsastukseen.
Pimeällä en ole vielä käynyt kokeilemassa näyttääkö tuo mihinkään noin alhaalta. Ero omien valojen kanssa on ainakin järkyttävä mitä omalla pihalla katselin. Omat halogeenit näyttävät ihan kus** keltaiselta  :o
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: laatikkovika - 16.08.2023, 23:12:40
Noi Bartonin daven hirvet pysy mulla noin kaks vuotta. Kerran kun tulin konepesusta ei ollu kuin valkoinen liimaosa pellissä.
Ei sais vissiin koneella pesettää. :P
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: R70AWD - 17.08.2023, 13:15:25
Alkuperäsiä Bartonin tarroja on ollut autoissa jo vuosia, eikä yksienkään kanssa ole ollut mitään ongelmia tähän asti. On käytetty myös konepesuissa, jopa harjallisissa. Merkit olleet kyllä aina keltaisia, nämä ovat ensimmäiset mustat.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: laatikkovika - 17.08.2023, 14:53:38
Joo no mustat mullakin oli ja alkuperäinen. Se mikä irtos oli perässä. Oisko saanut suolaa ja pakokaasuja...

Kotomaasta saa kans tarroja mutta ovat aika aneemisia paperinpaloja. Nyt on pari kokeilussa eri autoissa.
https://kauppa.tarramaa.fi/fi/tuoteryhma/211817

Ps. Toimitus oli nopea ja etuna toi klarna.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: R70AWD - 19.08.2023, 13:44:51
Sattuisiko joku tietämään mistä saisi ostettua uuden tai käytetyn asennustyökalun kampiakselin B200- 230 kampiakselin etustefan asennukseen ?

Volvo työkalu : 9995283

https://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/garage/tools/tools-engine/installation-sleeve-crankshaft-sealing-ring/1033631/

Edit : kaivattu työkalu tuli Skandix:lta. Laitoin sähköpostia asiakaspalveluun kokeeksi saksaksi mainiten asiakasnumeroni ja jo 20min myöhemmin huomasin vastuksen s-postissani. Viestissä ainakin nimenperusteella naishenkilö kertoi että työkalu on mahdollista saada ja hinnat rahteineen. Työkalu lähti jo 2 tuntia sen jälkeen matkaan ja kolme päivää myöhemmin Postnord toi sen jo ovelle. Homma toimi saksalaisella täsmällisyydellä  8)
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: R70AWD - 22.08.2023, 15:03:45
Bilia Verkkokauppa toimitti tänään M90 laatikon takastefan, enää tarvitsee saada itsestä irti sen verran että kömpii alle ja vaihtaa sen  ::)

Sruvatilta tuli jäykemmät 350Nm spoilerimallin kaasupumput takaluukkuun. Luukkua saa nyt ihan oikeasti painaa alaspäin sulkiessa, eikä tarvitse pelätä että luukku tulee niskaan. Taisivat vanhat alkuperäiset 300Nm olla jo muutenkin loppu.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: HammerDown - 22.08.2023, 19:12:59
Laita vanha stefa sopivankokoisen putken päähän ja naputtele sillä uusi paikalleen, niin ei säry.

Ei se nyt avaruustekniikkaa ole, tönärillä voi vaikka tarkistaa että menee suoraan. Eikä sitten huulta vanhan uran kohdalle.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: R70AWD - 23.08.2023, 20:34:52
Jep, noinhan se yleensä tehdään ja olen noita useampia vaihtanutkin vuosien varrella. Kaikista en tiedä, mutta veikkaan onnistumis prosentin olevan silti lähemmäs nolla. Tähän autoon haluaisin tehdä sen kerrankin oikein ja ihan oikealla työkalulla. Nokan ja apuakselin stefoihin on vastaava työkalu olemassa, koskaan en vaan muista olleen tarvetta vaihtaa  :-\
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: HammerDown - 23.08.2023, 20:57:53
Jos siihen putken päähän lisää reiällisen palikan tai levyn, ja käyttää kuningaspulttia stefan paikalleenpuristamiseen, niin hävinnekkö tuo enää poskettoman hintaiselle holkille? Tai sitten se osaa jotain temppuja, mitä minä en käsitä... :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: R70AWD - 27.08.2023, 11:57:25
Skandixilta tuli taas lisää roinaa ja mukana etupään alempi tukitanko kun sattui siellä silmään. En tiedä miksi sitä ei ole tässä, onko sitä koskaan ollutkaan vai onko se jäänyt jonnekin matkan varrella ? Mikä logiikka näissä on yleensä ollut tehtaalla, Turbo, GLT, poliisi ja virka-autot, ambulanssit vai miten ?
Merkki on IPD ja valmistusmaa on Intia  ;D
(https://i.imgur.com/CIz2GbU.jpg)(https://i.imgur.com/XzisESr.jpg)(https://i.imgur.com/TqD67Vc.jpg?1)

Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: P11S1 - 08.09.2023, 09:24:21
Skandixilta tuli taas lisää roinaa ja mukana etupään alempi tukitanko kun sattui siellä silmään. En tiedä miksi sitä ei ole tässä, onko sitä koskaan ollutkaan vai onko se jäänyt jonnekin matkan varrella ? Mikä logiikka näissä on yleensä ollut tehtaalla, Turbo, GLT, poliisi ja virka-autot, ambulanssit vai miten ?
En oo noihin tankoihin törmänny normi mallistossa muuten paitsi facelift 760 turboissa tiedän muutamassa olleen. Mitä omia laitteita olen omistanut niin missää ei oo ollu paikoillaan tuota tankoa oli sitte 740 turbo tai 16v tai 940classic.
Tosin jälkikäteen on tullu sitte lisättyä kyseinen tanko.

Ja sitten etupalkkiin kannattaa myös laittaa ne toiset jäykistyspalat mitä löytyy facelifit 960. Classicin etupalkissa on sille valmiit kiinnitysreijätkin.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: R70AWD - 03.10.2023, 16:32:24
En oo noihin tankoihin törmänny normi mallistossa muuten paitsi facelift 760 turboissa tiedän muutamassa olleen. Mitä omia laitteita olen omistanut niin missää ei oo ollu paikoillaan tuota tankoa oli sitte 740 turbo tai 16v tai 940classic.
Tosin jälkikäteen on tullu sitte lisättyä kyseinen tanko.

Ja sitten etupalkkiin kannattaa myös laittaa ne toiset jäykistyspalat mitä löytyy facelifit 960. Classicin etupalkissa on sille valmiit kiinnitysreijätkin.

Minkäslaiset ne jäykisteet on ? Ollut joskus -97 960, mutta en muista yhtään minkä näkönen se oli alta  :o

Vaihtelin vihdoin tänään stefan kampuran päähän ja samalla apuakselille. Apuakselin stefa oli ihan korppu ja kampuran ihan säpäleinä. Uusi tiiviste tuli vähän ulommas tasan reunan kanssa kuten jossakin ohjeessa sanotaan, veikkaa että vanha aivan liian syvälläkin. Olipahan helppo tuupata paikalleen oikealla työkalulla  8)
Joutu silti irrottamaan sen alumiinisen etukopan kun katkesi kärki työkalusta sinne sisään kun irrottelin stefaa. Sinne se katosi jonnekin öljypohjaan, en löytänyt mistään, tulee ehkä seuraavan öljynvaihdon yhteydessä propusta ulos tai sitten ei ::)
Nakkasin samalla uuden jakohihnan sinne mallia Volvo original. Vanha oli ajettu ehkä 5000km, mutta ikää jo kuitenkin 3 vuotta, ompahan taas uusi.
Vaihdelaatikon M90 ulostuloakselin stefa olis pitänyt vielä vaihtaa ja laittaa tuo mainittu tukitanko, mutta selkä oli niin p**kana konepellin alla köykkimisen jälkeen että ei kertakakkiaan pystynyt. Downpipen mutterit kiristin kun vähän supsutti liitoksesta ja jo sillon tuntu ettei sieltä auton alta pääse enää pois  :-\
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: laatikkovika - 03.10.2023, 18:15:01
Mulla oli tuo etummainen alapoikkituki 740et turbossa. Rekisteröity 1.1.1986.
Oisko ollut valittavissa oleva lisävaruste, en tiiä?

Vanhalta ukolta ostin sen niin ei kai se ollu jälkikäteen sitä tuunannu.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: Tomi426 - 03.10.2023, 18:19:31
Myös kaverin 89 740 Turbossa on tuo tuki mutta omassa 85 760 Turbossa ei ole.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: R70AWD - 03.10.2023, 18:48:42
Tuntuu olevan ihan sattumaa missä noita on tai sitten ollut tosiaan lisävaruste.

mutta sitten kävin koeajolla ja se kirottu kampuran etupää vuotaa edelleen  >:(

En käsitä mikä siinä on, kaksi tiivistettä nyt vaihtanut ja aina vaan se vuotaa :o Skandix:n alkuperäislaatuisia stefoja ja Volvon oma työkalu jolla se painetaan paikalleen. Mitään kulumaa ei ole havaittavissa, eikä sitä voi noilla kilsoilla ollakaan (180tkm).
Kai se on pakko vaan viedä pajalle, käytelkööt nosturilla ja ihmetelkööt. Iteltä loppuu konstit ja hermot (ja etenkin selkä)  :(

Satunnaisesti vaivanneeseen ikävään valovikaan taisin löytää silti koeajolla syyn. Tuossa on tupannut välillä häviämään ajovalot käynnistyksen jälkeen. Ei väliä oliko valot ON- tai OFF-asennossa, valot ei ole vaan syttyneet, ainoastaan parakit ja kaukovalovilkku toiminut kun vika päällä. Aikansa kun renkannut valokatkasijaa, virtalukkoa, niin yhtäkkiä ne aina palas ja toimi taas määräämättömän ajan. Epäilin joko valokatkasijaa, valorelettä tai virtalukon pohjaa. Nyt se teki sen koeajolla kun lähdin huoltoasemalta. Rele ei naksunut kun valoja kytki päälle. Vaihdoin hankkimani releen ja heti alko toimimaan.
Toivotaan ainakin että se oli siinä. Valokatkasija on hankittuna, mutta se on päivävalomallinen eli valot palaa myös OFF-asennossa. Virtalukonpohjaa en ole vielä hankkinut varuiksi kun se maksaa jotain 250e.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: P11S1 - 03.10.2023, 21:12:26
Mulla on jossain vanhalla koneella parempiakin kuvia olemassa näistä 960 tukiraudoista mitkä passaa myös 940 ja 740 yms. Mutta niitä kuvia ei nyt löytyny niin tälläisen huonon kuvan löysin mistä saa käsitystä hiukan.


(https://i.ibb.co/89QNm3x/79163810-427446047927294-1455669295420801024-n.jpg) (https://ibb.co/89QNm3x)
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: Acke - 03.10.2023, 21:27:18
Minkäslaiset ne jäykisteet on ? Ollut joskus -97 960, mutta en muista yhtään minkä näkönen se oli alta  :o
Ei tässäkään näy kovin hyvin (https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-c90e3dc648aadccee39abcf34950b4c6.jpg), mutta osanumerot on 9178665/9178666.

e: joo skandixin poikkituki tässä. Aika vähän oon nähnyt niitä tehtaan tukia.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: laatikkovika - 03.10.2023, 22:04:42
Siinähän näkyy kivasti poikkitukikin. ::)
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: R70AWD - 08.10.2023, 15:37:07
Tuollaset raudat, eipä ole aikasemmin tullut kiinnitettyä huomiota, vaikka oli 960:n 10 vuotta :o

Uusia ei näytä enää saavan, mutta löysin käytetyt 15e/kpl + postikulut. Bensoihin palas jo samat jos lähtis kiertelemään purkaamoja. Yksikään purkaamo ei tunnista moisia valmiiksi hinnotelluissa osissa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: P11S1 - 12.10.2023, 09:36:00
Tuollaset raudat, eipä ole aikasemmin tullut kiinnitettyä huomiota, vaikka oli 960:n 10 vuotta :o

Uusia ei näytä enää saavan, mutta löysin käytetyt 15e/kpl + postikulut. Bensoihin palas jo samat jos lähtis kiertelemään purkaamoja. Yksikään purkaamo ei tunnista moisia valmiiksi hinnotelluissa osissa.
Joo se on kun ne on siellä uudesta saakka olleet paikallaan niin on niin yhteinäisen näkönen koko hökötys että helposti jää huomaamatta.

Joo ne myy vaan koko etupalkkia kokonaisuutena ja noita ei siittä irrotella..
Otsikko: Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
Kirjoitti: R70AWD - 04.11.2023, 13:16:15
Ajovaloja vaivannut vika ei korjautunut täysin kun vaihdoin aikasemmin syksyllä valoreleen. Valot toimivat kyllä sinänsä sen jälkeen, mutta paloivat myös parkkivalo asennossa. Epäilin valokatkasijaa ja hankin toisen, lopulta niitä oli kaksikin "uutta" käytettyä numerolla VOLVO 1362697, mutta ei toivottua vaikutusta  >:(
Tilasin varmuudeksi myös uuden releen Bosch 0332015006. Vaihdoin sen äsken ja valot alkoi vihdoin toimia kunnolla :)

BOSCH 03332015006
https://www.adita.fi/autotarvikkeet-ja-varusteet/rele-bosch-12v-87b-2x15a-ilman-pidiketta/p/0332015006/

Tuo Skandix:n myymä valorele ei ole alkuperäinen Bosch/Hella vaikka se onkin saksalainen. Sen sisäinen kytkentä on hieman eri. Siinä on kaksi 87 napaa joiden kautta virta pääsee oikaisemaan piiristä toiseen. Alkuperäisessä releessä on tuplakärjet, jolloin virtapiirejä muodostuu kaksi. Releessä toinen napa on 87 ja toinen 87b.

Skandix valorele
https://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/relais/relay-headlight/1020062/