KL-varaosat  Race.fi

Haldex ja DEM-0006

  • 14 Vastauksia
  • 8765 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ryde85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
  • www.vrcf.fi
Haldex ja DEM-0006
« : 14.03.2015, 21:15:15 »
Voisiko joku Vidan omistaja lukaista toimivasta awd-volvosta haldexin DEM-paineen?? Itsellä V70 2.5T AWD 2007 (238tkm) ja ilmeisesti Gen3 haldex. Uusimmassa Gen5:n mainosvideossa pyörähtää paine 30MPa eli 300baria.

Omassa autossa neliveto saattaa toimia pari vetoa ja siten tipahtaa pois päältä ja koodiksi tulee tuo DEM-0006. Vidalla paineet tyhjäkäynnillä 0,3-0,4 Mpa (ajossa ei mitattu vielä). Virrat ja jännitteet näyttäisi OK ja lämpötila kanssa.

Pumppuhan tuo todennäköisesti tiensä päässä, mutta tutkitaan nyt mielenkiinnosta ja myöhempää diagnostointia varten ettei vaihdella turhia osia jne...

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1683
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex ja DEM-0006
« Vastaus #1 : 15.03.2015, 07:30:48 »
Mahdollisesti se koska koodi vittaa "Tasauspyörästön sähkömoduuliosiossa" syöttöpumppuun.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Ryde85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex ja DEM-0006
« Vastaus #2 : 08.04.2015, 18:52:27 »
Uusi pumppu ja suodatin asennettu. Volvo raapii taasen joka tassulla kuten kuuluukin. Mittaukset tehty tyhjäkäynnillä.

Vanhan pumpun arvot;
DEM-Virta 3000mA
DEM-Solenoidin virta 750mA
DEM-Paine 0,33MPa

Uuden pumpun arvot;
DEM-virta 1460mA
DEM-Solenoidin virta 1043mA
DEM-Paine 0,31MPa

DEM-Paine kasvoi ja eli kierrosten mukaan uudella pumpulla, muttei vanhalla. Korjaanollakin takapää oli menossa mukana pyörät ilmassa, mutta tosiaan kuormittaessa putosi pois pelistä. Onhan tuo DEM-virtakin pudonnut puoleen, joten uudella pumpulla selviää vähemmällä teholla.

Poissa Stade

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • Sherwoodin iloinen veikko.
    • Jotain mun entisiä Volvoja, muttei läheskään kaikki.
Vs: Haldex ja DEM-0006
« Vastaus #3 : 15.04.2015, 19:53:55 »

DEM-Paine kasvoi ja eli kierrosten mukaan uudella pumpulla, muttei vanhalla. Korjaanollakin takapää oli menossa mukana pyörät ilmassa, mutta tosiaan kuormittaessa putosi pois pelistä. Onhan tuo DEM-virtakin pudonnut puoleen, joten uudella pumpulla selviää vähemmällä teholla.

Voisikohan tuo viitata suodattimen tukkeutumiseen? En osaa sanoa. Mulla oli ihan musta se suodatin, kun sitä pumpun ja ohjainyksikön vaihdon yhteydessä pällistelin. Se siis tietenkin myös vaihdettiin tuolloin.

 Ja eiks noi pyörät pyöri jokatapauksessa, kun auton akselit on ilmassa? Sitten kun sitä vetoa tarvitaan taakse, sitä ei tule, jos jotain on pielessä. Käsittääkseni joskus pumpun alkavaa rikkoutumista on edeltänyt sulakkeen palaminen.
V40XC D2 2017

Poissa Ryde85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex ja DEM-0006
« Vastaus #4 : 18.04.2015, 11:50:58 »
Voisikohan tuo viitata suodattimen tukkeutumiseen? En osaa sanoa. Mulla oli ihan musta se suodatin, kun sitä pumpun ja ohjainyksikön vaihdon yhteydessä pällistelin. Se siis tietenkin myös vaihdettiin tuolloin.

 Ja eiks noi pyörät pyöri jokatapauksessa, kun auton akselit on ilmassa? Sitten kun sitä vetoa tarvitaan taakse, sitä ei tule, jos jotain on pielessä. Käsittääkseni joskus pumpun alkavaa rikkoutumista on edeltänyt sulakkeen palaminen.

Voihan se tukkeutunut suodatinkin aiheuttaa tuon ettei saa riittävästi painetta lamellien lukitsemiseen kuorma päällä. Itsellä oli aikaisemmin vaihdettu suodatin (oli se uudemman mallinen jäähdytysrivallinen kansi paikoillaan).

Haldex-neliveto ei taida ohjata painetta lamellikytkimeen, jos kaasupoljinta ei paineta. Tässä hyvä juttu aiheesta ---> http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/haldex-kytkimella-varustettujen-autojen-jarrujen-testaus-kaksipyoradynamometrissa

Poissa Valtteri10

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex ja DEM-0006
« Vastaus #5 : 26.09.2015, 21:26:01 »
Itsellä eka Volvo, mallia V70 2.5T awd 2007 (170tkm). Huollatin heti voimalinjan, eli laatikon öljyt, kulmavaihteen öljyt+booriholkin tarkistus (oli kunnossa laitettiin uudet rasvat), Haldexin öljy + suodatin ja perän öljyt. Huollossa oli löytynyt DEM-007, mutta kertoivat Haldexin pumpun olevan kunnossa ja epäilivät että vanhat öljyt aiheuttaneet vikakoodin. Hommasin EasyDiag-lukijan jotta pääsee itsekin lukemaan koodeja. Nyt ei mitään vikakoodia, mutta takapää lähtee mukaan viiveellä. Pumpun virta ajossa n.1000mA -2000mA. Googlen mukaan tuota luokkaa ehjän pumpun tulisikin ottaa virtaa. Öljynpaine tyhjäkäynnillä ja ajossa 0.1MPa. Arvon tulisi olla yli 0.2MPa jos anturi kunnossa. Soralla kun kiihdyttää niin että saa takapään mukaan, niin paineet tämän jälkeen yli 0.2MPa ja auto nelivetoinen. Kaikki toimii kunnes kosken jarruun --> paineet tipahtaa 0.1MPa:n ja auto täysin etuvetoinen. Tulipa pitkä sepostus. Mutta kuten foorumilla useasti todettu, niin hyvin todennäköisesti öljynpaineanturissa vikaa jos perä tulee viiveellä mukaan. Ja vaikka mitään vikakoodia (DEM-007 Hydraulic pressure incorrect value) ei olisikaan.

Poissa jutsku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex ja DEM-0006
« Vastaus #6 : 23.11.2021, 13:27:49 »
Nostetaampas tämä vanha aihe ylös.

XC90 -04 käyttöönotettu ja rullailtu jo 457tkm. Takaa puuttui veto, korjaantui uudella pumpulla ja suodattimella jolloin myös dem0006 koodi poistui. Nyt alle 1000km ajon jälkeen samaa koodia pukkaa ja delphin testerillä tutkiessa pumpun virtalukema seilaa 450-1450mA välillä. Myös DEM0006 koodi palailee ajoittain. Mitään muita koodeja ei haldexi anna ulos.

Oliko tarvikemallin pumppu vain susi jo uutena vai osaako joku viisaampi tietäjä tähän sanoa juuta taikka jaata?

Poissa anryilijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex ja DEM-0006
« Vastaus #7 : 23.11.2021, 21:46:43 »
Tulikohan sieltä perästä sitä hilsesakkaa siihen suodattimeen ja siitä sitten tukos aiheuttaa tuon öljyn virtauksen vajauksen, Olisi hyvä huuhdella perä aina noiden komponenttien vaihdon yhteydessä. Kertokaahan viisaammat, mikä muu voisi olla ongelman ratkaisussa mahdollis :idiot2:ta.

Poissa Volsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex ja DEM-0006
« Vastaus #8 : 24.11.2021, 15:47:41 »
Heitetään nyt yksi tyhmän tuumailu tähän lisää  :D
Kannattaa seurata sitä DEM:in painetta ja solenoidin virtaa.
Tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa sen pitäisi olla 0,3-0,33 ja solenoidin virta hyvän matkaa alle 1000mA. Paine ei tipu alle tyhjäkäynti arvon milloinkaan, ellei paina jarrua.
Seuraavaksi katsoa mitenkä paineet käyttäytyy kun lähtee ajamaan ja varsinkin kiihdyttäessä paineen pitäisi kasvaa. Jos ajellessa solenoidin virta pyörii koko ajan yli 1000mA, niin silloin ei saa pyytämäänsä painetta.

Voihan siellä toki myös olla paineanturi rikki.
Näyttääkö öljyn lämpötilat realistisilta?
S80 2.5T AWD VM. 2004. Only E85 by JC Performance.

Poissa jutsku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex ja DEM-0006
« Vastaus #9 : 26.11.2021, 22:43:07 »
Pitänee huomenissa laittaa läppäri vänkäriksi ja seurailla. Vetää kyllä nyt neljällä, huomaa nyt lumien aikaan kun polkaisee että lähtee kylkeä tarjoilemaan. Öljyn lämpötilat näyttää kyllä omasta mielestäni oikein.

Öljyt oli tummat mutta juoksevat ja hieman oli sakkaa mukana. Huuhtelin litran öljyä lisäämällä ja täyttöreiästä ruiskulla ja letkulla pohjalta imemällä kun tyhjennysproppu oli liian tiukassa, ei viittiny särkeä avaimia tai proppua...

Poissa Volsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex ja DEM-0006
« Vastaus #10 : 27.11.2021, 22:42:28 »
Mutta näissä haldex gen 2 ja 3:sessa ei ole kylläkään tyhjennys proppua? Eikä myöskään perässä.
Yleensä käytättää pumpun irti, että saa kaikki haldexin mehut pihalle.
S80 2.5T AWD VM. 2004. Only E85 by JC Performance.

Poissa jutsku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex ja DEM-0006
« Vastaus #11 : 17.12.2021, 09:23:54 »
Eilen taas etuvetoisella... Illalla koodit lukemalla dem-0006 pumpun moottori jatkuva, joka nollaantui kyllä.

Otin sitten liveä pumpun virrasta tyhjäkäynnillä, näytti omaan silmään vähän epätasaiselta.




Poissa Volsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex ja DEM-0006
« Vastaus #12 : 17.12.2021, 20:01:56 »
Aika omituista tuo, että pumpun virta tipahtaa aika ajoin nolliin :idiot2:
Äkkiseltään voisi luulla, että moottorin ja solenoidin käppyrät on nurin kurin.
Tuossa olisi hyvänä lisänä ollut paine, niin olisi nähnyt sen kuinka se käyttäytyy noitten nolla virtojen aikana.
Niin, kenenkä tekemä se pumppu on?
S80 2.5T AWD VM. 2004. Only E85 by JC Performance.

Poissa jutsku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex ja DEM-0006
« Vastaus #13 : 18.12.2021, 15:23:08 »
Pumppu on mallia merkitön, aikaisempi osa oli vastaava. Paine tällä testerillä näyttää 0mpa ja liikkeessä 3-5mpa. Voi olla että syy on juuri pumpun merkissä, vanha pumppu on mulla pöydällä sisuskalujen vaihdossa joten kunhan sen saan valmiiksi, kokeilen vielä sillä.

Nyt ei harrastekukkaro anna myöten borgwarnerille, ehkä ensi kesänä  ::)

Poissa jutsku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex ja DEM-0006
« Vastaus #14 : 23.12.2021, 21:14:01 »
Jees. Uusi pumppu on nyt entinen. Öljyä falskaa muovikopan välistä. Vikakoodi 0006 ja startin jälkeen yks tai kaks vetoa kaikilla renkailla. Sen jälkeen etuvetoinen.

Oem osaa tilaukseen ja paskaa myyneelle viestiä josko hyvittäisivät edes osan takaisin...

 

RallyBaron  Samppasport