Elekma  Autoracing

740/940 lämppärinkennon vaihto

  • 74 Vastauksia
  • 72183 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
740/940 lämppärinkennon vaihto
« : 28.10.2010, 22:36:50 »
Lainaus käyttäjältä: mika_n
VAROITUS!
Työläs ja aikaa vievä homma, johon tarvitaan sepän voimia, lapsen käsiä ja taikurin sorminäppäryyttä!

Kyljet tulvat kipeiksi ja huomaat löytäneesi uusia lihaksia kehostasi!

Asennushansikkaat ovat myös hyödyllisiä, jolloin kätesi eivät näytä "Jack The Ripper"n uhreilta!



Työkalut:
- Torx avaimia (T15-T30)
- Normaalit pikkuhylsythylsyt 6, 7, 10, 12, 13mm
- Pienitalttapäinen ruuvari
- Philips ruuvari #2
yms. normissettiä

Työn kulku:


- Irroita ensin keskikonsolin takaosa (kaksi ruuvia keskikotelon pohjassa peitelevyn alla ja kaksi ruuvia käsijarrukahvan alla.
- Pura vaihdekepin peitemuovi.
- Irroita penkinlämppärin liittimet yms.
- Siirrä koko keskikonsoli taaksepäin tai nosta se kokonaan pois.

- Jos et halua ns. "rikkoa" takajalkatiloihin johtavia ilmaputkia, irroita molemmat etupenkit ja sitten myöhemmin em. ilmaputket työkulun sopivassa vaiheessa.

* Jos suostut leikkelemään putkia, niin seuraavaksi aloita keskikonsolin purkaminen, josset suostu, irroita penkit ja jatka alla olevan mukaan!
- Ensimmäisenä ota irti kuskin jalkatilan suojamuovi (kolme torx-ruuvia ja muovinen nasta).
- Irroita hanskalokero kokonaan ja repsikan jalkatilan suojamuovi hanskalokeron alta (kaksi torx-ruuvia kansalootan kannen alla molemmillla sivuilla ja kaksi 13mm mutteria lootan alla).
- Pura tuhkakuppi.
- Irroita radio ja sen kotelo (klipsuilla).
- Pura tupakinsytyttimen ja sen kotelon kiinnitys (kaksi ruuvia sytyttimen reiän peitemuovin alla).
- Irroita lämppärin ja takalasin lämppärin kytkinten suojamuovi (klipsuilla).
- Irroita lämppärin säätimien ruuvit (4 kpl torx).
- Irroita keskikonsolin etuosan takimmaiset ruuvit (2 kpl per puoli).
- Irroita vaihdekepin ja sähköpääkeskuksen välissä oleva tukirauta, joka pitää keskikonsolin puolikkaita alaosassa paikallaan (nouseen repsikan puolelta puristamalla keskikonsolia hiukan yhteen).
- Irroita keskikonsolia yhdessä pitävä tukirauta (lämppärin säätimien alla, 2klp pultteja per puoli).
- Irroita keskikonsolin etupään pultit (ensin vedä jalkatilan mattoa pois molempien jalkatilojen kohdilta, jotta pultit tulevat näkyviin).
- Nosta keskikonsolin puolikkaat pois (teräslevyä).

Ja nyt kun olet saanut keskikonsolin pois tieltä ja itse lämppärin näkyviin, niin homman "hauska" vaihe alkaa...

- Irroita akun kenkä!
- Irroita sähköpääkeskus (liuta sitä klipsuja painaen perämurikkaan päin).
- Ruuvaa keskuksen pohja irti (mutteri + kaksi pulttia). Mitään muita sähkökeskuksen osia ei tarvitse enää irroittaa.

Tämän jälkeen näet kaikki lämppärin uloimmat osat.


- Irroita repsikan sivusuuttimelle johtava putki.
- Irroita jollakin konstilla keskisuuttimiin johtava putki suuttimien puolelta. Varsinaisia suuttimia ei kannata edes yrittää irroittaa kojetaulusta, sillä kiinnitys on tukeva klipsukiinnitys ja sen purkaminen rikkoo kojelautaa. Homma vaatii lapsen käsiä, taikurin näppäryyttä ja sepän voimia autosta riippuen.
- Irroita keskisuuttimien puhallinosan ruuvi (yksi ja keskellä).
- Pura lämppärin alaosa. Edellyttää joko aikaisemmin mainittua penkkien irroitusta tai sitten terävällä mattoveitsellä jalkatilan putkien yläosiin sopivia viiltoja, että pääset irroittamaan jalkatilojen puhallusosan.
- Irroita kuskin jalkatilasta kaikki (neljä) alipaineletkut kelloistaan ja merkkaa niiden paikat (yhdessä kellossa kaksi letkua).

Tämän jälkeen on vuorossa se kaikkein V-mäisin osio.

- Tutki huolellisesti kaikki puhallin kotelon ruuvien sijainti ja ala irroittamaan niitä.
(Vihjeenä, ylhäällä niitä on vähintään neljä, joista muutamai on sen vaahtomuovin takana ja niitä on yli 12 kpl). Kun kaikki ruuvit ovat irti, niin keskiosa liikkuu vapaasti kunhan olet sitä hiukan irroitellut siitä liimamassasta. Jos homma on tehty oikein (kaikki ruuvit irti), niin keskiosa irtoaa melko vaivattomasti, joskin tahmeasti.
- Ujuta keskiosa kuskin puolelta pois.

Tämän jälkeen on vuorossa konehuoneen puoli.

- Irroita lämppärin kennolle menevät kaksi letkua (merkkaa kumpi on ylempi) ja varo lämppärin hanaa ja sen alipaineputkea, joka on letkussa (hana on päälle/pois toiminen, lämmönsäätö tapahtuu sekoitus periaatteella).
- Löysää putkien ylä- ja alapuolella olevia kehyksen muttereita.

Takaisin ohjaamoon...

Nyt pääset näkemään itse kennon..

- Kennon molemmilla puolilla on kiinnitysraudat ja niiden päissä on ruuvit (yhteensä neljä kappaletta), jotka pitää irroittaa.
- Irroita kenno.

Jos kenno on vuotanut, niin puhdista koko lämppäri koskealla rievulla erittäin huolellisesti ja jalkatilan matot tai muutoin autosi haisee "rempalle" pitkään.

Asenna korvaava kenno huolellisesti ja rauhallisesti. Pidä erityistä huolta siitä, että kenno tiivistuu reunoiltaan hyvin, sillä muutoin talvella voi tulla vilpakka ja ikkuvat voivat pysyä huurussa.
Huolelllinen työ kannattaa, sillä työn kahteen kertaan tekeminen on typeryyttä!

Lämppärin teho voi itseasiassa kasvaa, sillä ainakin Nissinsin alumiininen kenno on lämmönluovutus pinta-alaltaan suurempi kuin alkuperäinen. Samalla sen virtausvastus on alkuperäistä hiukan suurempi, joten kennon reunojen tiivistäminen on erittäin tärkeää!


Ja sitten alkaa kasaus...


Kasaa ensin keskiosa ja kytke samalla kaikki alipaineletkut. Testaa ja tarkasta systeemin toiminta huolellisesti, jotten koko sontaa tarvitse purkaa uudelleen alusta pitäen...

Jos testi meni oikein ja viileää ilmaa ei virtaa kennon ohitse, niin kasaa loput päinvastaisessa järjestyksessä.

Jos olit viillellyt jalkatilan putket, niin käytä korjaamiseen alumiiniteippiä ja nippusiteitä huolella, niin kukaan ei huomaa eroa orkkikseen.


Voi'la! Sinulla on taas volvo, jolla voit ajella -30C lämpötiloissa t-paidassa...  ;D


Volvon lämppärin säätö toimii sähköservolla, joka on ennen lämppärin kennoa. Näet sen kun olet purkanut kaikki yllämainitut edestä. Ystävällinen neuvo on, jollet tiedä, älä koske sen säätöihin. Jos epäilet sen toimintaa, niin laita sähköt päälle ja veivaa lämppärin säädintä ja katso läpän liikettä. Jos liikerata on Ok, niin pidä sormet irti systeemistä. Jollei ole....  Älä oikeasti koske, ellet tiedä mitä teet!

Kaiken kaikkiaan, homma EI ole rakettitiedettä mutta huolellisuutta ja tekniikkaa se vaatii. Jos tarvetta voimalle esiintyy, olet tehnyt jotakin väärin.

Koko kuparinen: http://www.demisterman.co.uk n. 100e posteineen.


Lainaus käyttäjältä: xuppo
Kallishan tuo on  ::)
Täältä hieman halvemmalla ilmastoituun/valmiudella olevaan: http://alvadi.ee/fi/varaosat/volvo/740-760-7-1982/lammityslaite/
« Viimeksi muokattu: 06.12.2013, 22:22:23 kirjoittanut JuHaU »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa 740 SE-92

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #1 : 27.02.2011, 15:51:20 »
Hyvät ohjeet olet heittänyt, tuohon projektiin pitäisi ryhtyä kun ulkokelit sallii. Omassa 740:ssä ei ole ollut pariin talveen noita t-paita kelejä, josko ensitalvena sitten olisi. Sen lisäksi oireina on ollut että talvikaudella alkaa jäähdytysnesteen hävikki, noin paisuntasäiliöllinen/1 000 km. Hävikki loppuu samantein kun alkaa kesäkelit ja lämppärin käyttö lopetetaan, silloinhan käsittääkseni venttiili sulkee jäähdytysnesteen kierron kennolla. Tosin se on askarruttanut mieltä että mihin se voi tuolta kennolta vuotaa nestettä, kun matot on ihan kuivat, sisäilma freshi ja minkäänlaista ikkunoiden huurtumisongelmaakaan ei ole. Kaikki silmin tarkastettavat muut vuotopaikat on tsekattu ja vesipumppukin tuli vaihdettua varmuuden vuoksi viimeisen nokkaremminvaihdon yhteydessä.

Onko kojelaudan uumenissa mitään muuta, mikä kannattaisi ehdottomasti vaihtaa samalla, kun "total destroy" iskee kuitenkin kabiiniin???

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #2 : 27.02.2011, 21:25:47 »
Hyvät ohjeet olet heittänyt, tuohon projektiin pitäisi ryhtyä kun ulkokelit sallii. Omassa 740:ssä ei ole ollut pariin talveen noita t-paita kelejä, josko ensitalvena sitten olisi. Sen lisäksi oireina on ollut että talvikaudella alkaa jäähdytysnesteen hävikki, noin paisuntasäiliöllinen/1 000 km. Hävikki loppuu samantein kun alkaa kesäkelit ja lämppärin käyttö lopetetaan, silloinhan käsittääkseni venttiili sulkee jäähdytysnesteen kierron kennolla. Tosin se on askarruttanut mieltä että mihin se voi tuolta kennolta vuotaa nestettä, kun matot on ihan kuivat, sisäilma freshi ja minkäänlaista ikkunoiden huurtumisongelmaakaan ei ole. Kaikki silmin tarkastettavat muut vuotopaikat on tsekattu ja vesipumppukin tuli vaihdettua varmuuden vuoksi viimeisen nokkaremminvaihdon yhteydessä.

Onko kojelaudan uumenissa mitään muuta, mikä kannattaisi ehdottomasti vaihtaa samalla, kun "total destroy" iskee kuitenkin kabiiniin???

Mulla menee 940:ssa kanssa nestettä, tosin kesät talvet aika reilusti, ehkä kesällä hivenen vähemmän. Suurin syy taitaa olla tuo lämppärin kenno ja sen varmistaa kuljettajan jalkatila josta löytyy jäähdytysnestettä huomattavan reilusti.  :P Vaikka tuo kenno vuotaa, ei ikkunoiden huurtumisongelmaa ole ollenkaan. Eli se vuotaa ilmeisesti päädystä jolloin ilmavirta ei vie nestettä mukanaan.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #3 : 27.02.2011, 22:16:17 »
lisätään vielä tähän orkkisjuttuun.
Kun olin tuon raapustukseni mukaisesti vaihtanut kennon, vaihdoin sitten motonet lämppärin hanan, ei volvo ole ollut enää sen jälkeen lämmin. Suurimpana syynä nimenomaisesti tuo hana ja sen aukeama. Tarvikehanan ongelma on sen huono läpivirtaus (ahdistaa), vaikka kenno tuntuisi antavan ihan hyvin lämpöä kunhan siellä kiertää riittävästi vettä (yli 3000 rpm).

Kokeilin asentaa tuon vanhan hanan paikalleen mutta se rapsahti poikki (kuulemma lasikuitulujitteisten muovien ominaisuus vanhemmiten), joten jouduin laittamaan takaisin tuon tarvikehanan.
Sen jälkeen modasin tuota hanan vivun stopparia dremelillä hiomalla, jolloin virtaama parani merkittävästi, vaikkakaan ei alkuperäisen tasolle.

Jos hanaa ei ole tarvetta vaihtaa, älä vaihda sitä tai käy ostamassa alkuperäinen siniseltä tiskiltä, tai joudut palelemaan muutoin niin lämpöisessä bensiinikrematoriossa. Virtaama eron huomaa erittäin selvästi puhaltamalla hanan lävitse, joten ei tarvitse ihmetellä miksi virtaama ei riitä vedellä, jonka viskositeetti on jotain aivan muuta kuin ilman.

Mainittakoon vielä se, että Nissinsin kenno on erittäin paljon tiuhempi kuin alkuperäinen messinkikenno ja siten sen lävitse virtaa ilma selvästi hitaammin/huonommin. Jolloin jos aikaisemmin riitti puhaltimen asento 1, niin nyt voit joutua pitämään puhallinta asennossa 2, saadaksesi saman virtaaman.
Lisäksi tuo nissinsin tarvike kenno on aavistuksen liian matala (yhden rivin verran) alkuperäiseen nähden. Joten sen tiivistäminen on oma temppunsa. Itse hoidin sen uretaanivaahdolla (pistoolivaahto). Tavallisella purkilla on turha ryhtyä hommaan, onnistuu hyvin ja siististi vain pistoolilla ja pienillä määrillä.

Joten hanki mielummin ehjä alkuperäinen kenno tai sitten kokeile niitä jäähdytysjärjestelmän paikkausmönjiä pienissä erin (ei koko satsia kerrallaan).

Ja ohje on kirjoitettu vain ilmastoidulle/esivalmius mallille, jossa on alipainehana!

Muista malleista en tiedä tuon taivaallista.

Tuosta motonetin hanasta päivitystietoa 6/2012.

Hana on muuttunut ja aukeaa enemmän kuin aikaisempi versio, eli toimii kuten alkuperäinen.


Uuden version tunnistaa siitä, että sulkulaippa on soikea ja vanhassa pyöreä! Tämän näkee katsomalla hanan sisälle.

Kokemuksella sanon, uuden mallinen motonetin hana on ihan ok. Eli se aukeaa ja läpivirtaa riittävän hyvin, päinvastoin kuin edeltäjänsä.

Lämppärin kennoksi ei kannata ikinä hankkia nissinssin muovisontaa (ei lämmitä ja hajoaa parissa vuodessa). Hanki suosiolla metallinen alkuperäinen (ehjä) tai sitten metallinen tarvikekenno vaikka jenkeistä.

Jotta tämä kysymys ei jää epäselväksi, niin laitetaan kuva ilmastoidun lämppärin kennosta.

Vasemmalla vakio ja oikealla tarvikekenno. Valmistaja POLCAR ja tilattu Alvadilta.



Tarvikekennon ja orkkiksen välillä ainoamittaero on korkeudessa.



Polcarin kennossa tummat ovat putkia ja harmaa on taustavalon läpitulemista.  Nissinsin kennossa tilanne on juuri päinvastoin. Eli putket ovat paksummat.
Ainoa ero nissinsin ja POLCAR välillä on kennon sisäisten putkien halkaisija ja sitä kautta ilman läpivirtaus.


Ilmastoidun kennon mitat ovat:


Lontooksi sama tarina kuin olen tässä jo vuosia sitten alunperin kirjoittanut.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/HeaterCoreReplacement.htm

Jutun alaosassa hajoituskuvatukset lämppäreistä.


ilmastoitu:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

kuvan mukaiset mitat originaali kennosta:
pituus:     245 mm
leveys:    187 mm
paksuus: 49 mm
sitten kennon kokonaismitat ("tunnelin" ulkopuolella olevaa osaa letkulähdöistä ei huomioitu):
pituus:     285 mm
leveys:    190 mm
paksuus: 52 mm

Orkkiksen ja alkuperäisen ainoa mittaero on tuo leveys, vai pitäisikö sanoa korkeus. Tarvikkeet ovat tuon 175mm mittaisia ja siksi auttamattoman pieniä. Kennon alalaitaan jää liki parisen senttiä korkea aukko, josta se kylmä ilma tulee mielummin lävitse, kuin kennosta. Siksi olen molemmat tarvikkeet tiivistänyt onnistuneesti urskulla kaikilta sivuiltaan, koska sillä saa kaiken tiiviiksi ja myöhemmin helposti purettua jos kennon joutuu jostakin syystä vaihtamaan, kuten allekirjoittanut on tehnyt.

Viimeisin vaihtoprojekti on sitten tässä:
Koko lämppärin kennon vaihtosavotta alkaa tästä:

Kuvan alareunassa olevat peltilipare nostetaan ylöspäin puristamalla keskikonsolia pikkaisen kasaan.


Sieltä mankan paikan sisältä löytyy kaksi ruuvia, jotka pitää avata.


Sitten molemmat pultit



Keskikonsolin alareuna


Ja takareuna:


Pitäisi näkymän olla piakkoin tälläinen.


Joten sähköpääkeskus irti ja sen pohja myös


Palikka testin suorittamisen jälkeen näkymä pitäisi olla tälläinen


Uusi kenno paikallaan ja tiivistys hoidettu uretaanivaahdolla.

Tiivistykseen käytettävän uretaanivaahdon on syytä kestää 120C lämpötiloja. Eikä mitään pullourskua kannata edes haaveilla, ellei se ole pillivaahtoa. Itse käytin pistoolivaahtoa ja sillä saa siistiä jälkeä aikaan.


Ps.  Pidetään keskustelu tästä FAQ:sta poissa ja hoidetaan se takapotkujen korjaamolla!
« Viimeksi muokattu: 06.12.2013, 21:37:29 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 740 SE-92

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #4 : 28.02.2011, 17:41:28 »
Ilmastoinnilla on varustettu minunkin Volvo. Kyseinen hana tuli vaihdettua myös vuosi sitten. Surullisen kuuluisa tapaus alkoi kun vietiin 6 v tytärtä ensiapuun Tapaninpäivänä (oli kaatunut luistellessa ja tuloksena hiusmurtuma kyynärpäässä). Talven ekat kovemmat pakkaset osui tuolle päivälle ja ihmettelin kun ei puhaltanut kunnolla lämmintä ilmaa. Kävin hypistelemässä konehuoneen puolella sairaalan parkkiksella tulo- ja menoletkua todetakseni liikkuuko kennolle yhtään lämmintä nestettä. Tuloksena oli juurikin tuo, että se alkuperäinen venttiili lävähti käsille ja nesteet pihalle. Konekin tietty oli käynnissä... Ei ollut kovin hulppea olotila kun tyttö ja emäntä odotteli ensiavun jonossa ja itse kädet paskassa 20 asteen pakkasessa, valaistuksena melko ankea perusparkkisvalaistus ja työkalu valikoimana oli se huima Volvon oma vakioarsenaali. Sain kun sainkin pimeässä ja kylmässä venttiilin poistettua letkuista ja letku ylettyi vielä venyttämällä kennon yhteelle vaikka vena jäikin välistä pois. Ajamalla tultiin siltäkin reissulta kotiin, vieläkään en ole ikinä Volvolla tienpäälle jäänyt. 

Anyway, venttiili oli tosiaan aivan laho ja lopullinen hajoaminen oli vain ajan kysymys. Vaihdoin sen paikalle sitten myöhemmin juurikin tuon Motonetin muovi ihmeen. Ehkä se voi tosiaan olla osasyyllinen lämmön nihkeyteen, alipaineet kyllä tsekkasin ja venttiili ainakin avautuu, mutta voi se tosiaan ahistaa kooltaan. Venttiilin tilalle mietin manuaalista messinkirunkoista venaa (ainakin silloin oli Motonetissakin saatavilla), mutta en jaksanut alkaa viritteleen siihen mitään aukaisu vetovaijeri sydeemeitä ja ostin alipaineella toimivan hanan. Täytynee harkita, josko sen kennon vaihdon yhteydessä päivittäisi sitten vielä tuohon sinisen tiskin osaan.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #5 : 28.02.2011, 21:13:33 »
Tuosta motonetin hanasta vielä, sen suurin ongelma on vajaa aukeaminen. Hanan sulkulautanen ei aukea kuin 45 asteen kulmaan ja se on liian vähän pienestä rungon halkaisijasta. Jotta lämppärin hana toimisi mahdollisimman pienellä virtausvastuksella, pitäisi sen aueta sen 90 astetta, mitä se ei tee. Tätä rajoittaa hanassa mekaaninen stoppari, joka rajoittaa vivun liikettä ulospäin. Alipaine kello voi työntyä selvästi enemmän em. hanassa ulospäin kuin se stopparin ansiosta tekee.

Havaintojeni mukaan alipainekellon liikeratamaksimi olisi lähes riittävä mutta mekaaniset rajoittimet estävät sen.
Loppujen lopuksi lämppäri joutuu toimimaan todella pienillä paine-eroilla, joten virtausvastusten tulisi olla mahdollisimman pieniä.

Hätäinen kaveri voi korvata lämppärin hanan vaikka suoralla putkella, koska lämpötilan säätö tapahtuu ilmastoidussa mallissa ilman sekoitusperiaatteella. Tai sen voi korvata myös jollakin muulla kuulaventtiilillä, jonka lämpötilankesto riittää sinne 100 Celsius asteeseen. Kesäksi tuollaisen hanan voi laittaa lähes kiinni ja talvella se voi olla täysin auki, sillä tuo alipainetoiminen alkuperäishanakin sulkeutuu vasta sitten kun lämmönsäädin laitetaan täysin kylmälle ja muulloin se on apposen auki.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #6 : 13.07.2012, 13:58:36 »
Tuosta motonetin hanasta päivitystietoa 6/2012.

Hana on muuttunut ja aukeaa enemmän kuin aikaisempi versio, eli toimii kuten alkuperäinen.


Uuden version tunnistaa siitä, että sulkulaippa on soikea ja vanhassa pyöreä! Tämän näkee katsomalla hanan sisälle.

Kokemuksella sanon, uuden mallinen motonetin hana on ihan ok.

Lämppärin kennoksi ei kannata ikinä hankkia nissinssin muovisontaa (ei lämmitä ja hajoaa parissa vuodessa). Hanki suosiolla metallinen alkuperäinen (ehjä) tai sitten metallinen tarvikekenno vaikka jenkeistä.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

s73

  • Vieras
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #7 : 04.06.2013, 18:24:36 »
Onko tämä ainoa tapa vaihtaa lämppärin kenno? Tuleeko esim. Kaasupolkimen poistamisella lisää tilaa? Omassa on ilmastoinnin esivalmius ja alipaineella toimivat nappulat, meneekö samoilla ohjeilla vai onko jotain erilaista?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #8 : 04.09.2013, 19:08:44 »
Tulee poistamalla poljin ja keskikonsolin muovit. Tämä siis vaijerilämppärissä ilman ilmastointia.

Tilasin 180e kennon skandixilta joka oli nissens. Pitää palauttaa.

Huomasin että enkuista vois saada koko kuparisen:
http://www.demisterman.co.uk/Volvo/Volvo%20940%20%20960%20740%20760%201982%20onwards%20heater%20matrix.php

EDIT: Pitää käydä jäähdytin puljus kysymässä niitten mielipide tosta vanhasta (vuotaa ihan kulmasta tosi vähän)
« Viimeksi muokattu: 04.09.2013, 19:13:41 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #9 : 12.09.2013, 14:21:14 »
Kun nyt porukka näitä kennoja vaihtelee, niin ottakaas joku kuva ja mitat siitä kennosta!

Maailmaan on tehty turhan monta erilaista automallia, joten aivan varmasti löytyy kokometallinen tarvike, joka on riittävän sopiva tuonne 700/900 -sarjan kojelaudan sisälle (tämä siis siksi, jos haluaa säästää rahhoo tai et ole "massikuningas").

Tuon opin aikanaan tutkimalla, että Fiat Panda 45:sen lämmityslaitteen kenno on letkulähtöjä lukuunottamatta samanlainen kuin Volvo 240:in (Volvon letkulähdöt muistaakseni käännetyt, hiiivatissa suorat).

Minullakin lienee moinen edessä, haisee autossa pöhnä eikä ole kuuma (paitti yli 3000rpm). >:( Tosin sinne lienee joskus kenno vaihdettu, kun oli lattiamatto täysin märkä ja kuivunuta klykolia joka puolella. Ei minun omistusaikanani ole kostuttanut lattiaa.

Voisiko tähän listata hyväksi havaittuja kennoja? Nissens ei liene sellainen ole...?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #10 : 16.11.2013, 18:10:19 »
Polcarin kenno on paikallaan ja se toimii.

Ilman läpivirtausvastus on pieni, liki orkkiksen luokkia.  Lämpöteho on parempi kuin nissinssin, muttei pärjää alkuperäiselle.

Kuitenkin puhaltaa 3-nopeudella ilmastoidussa sellaista +50C lämpimämpää ilmaa kuin ulkoilma on.
Tänään testailin/mittailin ilman lämpöjä ja ulkoilma oli testaushetkellä +4C ja keskisuulakkeista puhallettavan ilman lämpöltila oli puhallusnopeudesta riippuen +46-60C välissä.
Joten se toimii...

Ei halpa ja hyvä, mutta kohtuullinen ja erityisesti halpa!  ;)

Pärjännee tämän talven!  :2funny:
Ja viimeistään entiseen tapaan sitä pääsee vaihtamaan sitten parin vuoden kuluttua!   ;) ;) ;) ;D :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #11 : 16.11.2013, 21:51:49 »
Onkos tämä muovipäätyinen vai kokokuparinen? ???
Jos joku kennon vaihtava/irtonaisen omaava voisi mitat ottaa ylös. Syvyys x leveys x pituus, voisi selvitellä onko olemassa joku käypä kenno, joka olisi kokokuparinen.
Onkos ilmastoidun ja ei-ilmastoidun kennot identtiset?

Muovipäätyinen, kuten lämppärikennon vaihto topicissa kerrottu.  Näyttä samalle kuin nissins, mutta on tehty erilailla kennon sisältä.

Mitat saat myöhemmin, kunhan käyn vuotaneen kennon tykönä tallilla.

Ilmastoidun ja ilmastoimattoman lämppärit ovat täysin erilaisia. Manuaalinen ja automaaginen ilmastointi ovat samanlaisia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #12 : 16.11.2013, 22:04:34 »
Tässä vaiheessa kannattaa varmaan tarkentaa että lämppäreitä löytyy periaatteessa 4 eri mallia:

-Ilmastoitu(MAN.) 
-Ilmastoitu(AUT.) 
-Ilmastoinnin esivalmiudella varustettu(sama kuin manuaali ilmastoitu mutta ilmastoinnin kenno puuttuu) 
-Ei ilmastoitu jossa ei esivalmiutta.

Ilmastoiduissa (automaatti ja manuaali) ja esivalmiudella varustetuissa on sama kenno sekä puhalluksen suunnat ja vesihanaa ohjataan alipaineella. Hana sijaitsee konehuoneen puolella.

Ilman ilmastointia oleva malli jossa ei ole esivalmiuttakaan on erilaisella kennolla kuin muut ja ilmanpuhalluksen suuntaläppiä ja hanaa ohjataan pelkästään vaijereilla. Hana sijaitsee kaasupolkimen vieressä ohjaamon puolella

965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #13 : 16.11.2013, 22:10:00 »
Lämppärin kennoja on vain kahta tyyppiä. Ilmastoitu ja ilmastoimaton (on se ilmastointi tehty tai ei, niin ilmastoitu ja ilmastoimaton).

Erona niissä on se, että manuaali lämppärissa on mekaaninen ohjaus ja ilmastoidussa alipaine. Tämä kertoo suoraan, kumpi kenno on kyseessä.

Vähemmistö taitaa olla noita manuaalisia ja alkupään yseissä lähinnä. Seiskat erikseen, vaikka lämppärit ovat samoja.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #14 : 18.11.2013, 14:44:56 »
Jotta tämä kysymys ei jää epäselväksi, niin laitetaan kuva ilmastoidun lämppärin kennosta.

Vasemmalla vakio ja oikealla tarvikekenno.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport