Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: awdeki - 16.01.2011, 21:45:30

Otsikko: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: awdeki - 16.01.2011, 21:45:30
Morjesta ja menestystä uudelle saitille.

Mutta asiaan;

aamusella oli kalsea keli -29 ja erikoinen ilmiö liikkelle lähtiessä. Auto V70 AWD D5 A -07 oli parituntia letkulämppärissä ja vielä eberi päällä reilu ½ h, lähtiessä kone otti kierroksia, mutta liikkuminen ei onnannu eteen eikä taakse. Tovin jälkeen hieman liikettä ja taas odoteltiin, kierroksilla hieman paremmin, mutta enpä viittiny kierrättää. Pari minuuttia meni lämmitellessä ja vollelle alkoi ura maittaa ilman myöhempiä ongelmia.

Autolla on ajettu 145 tkm ja laatikko vaihtaa ihan nätisti tätä lukuunottamatta, öljyjä ei ole vielä vaihdettu ( vaihto taisi olla edessä 150 tkm kohdalla ).

Mahtaako muilla olla tälläisesta kokemusta, kylmyys kai oli suurin syy tähän, muutakin ??

t. erkku

Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: Amazon-70 - 17.01.2011, 10:31:23
Tutun kuuloiset oireet, XC 90 ja samat pakkaslukemat. Auto ilmoitti tämän jälkeen seuraavana päivänä että "vaihteiston teho alhainen" Seuraavana päivänä ei kulkenutkaan mihinkään, pikkuisen taaksepäin kun laittoi D:n päälle. Auto oli 4 vuotta vanha, öljyt vaihdettu Volvolla 90 000 kohdalla, tuolloin mittarissa oli 135 000. Auto ollut kevyellä käytöllä, ei vedetty vaunua, eikä muutoinkaan kokeiltu umpihankia.

Laatikko 5200 erkkiä, työ 1000 toivottavasti ei ole samasta kyse. Sain kyllä laatikon takuuseen, työt maksoin 
Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: -karppa- - 20.01.2011, 07:03:22
Mä en ymmärrä miksi laatikkojen öljyissä säästetään (Tämä ei koske Amazon:a). Minulle on itsestäänselvyys, että vaihdatan 60tkm välein tuohon lootaan öljyt sanoi volvo mitä sanoi. Maksaa 300 euroa, mutta eipähän tartte murehtia 5200 euron laatikko murheista. Sama homma monen parjaaman Vw:n dsg:n lootan kanssa. Kun vaihtaa öljyt 60tkm välein vaikka näyttäisi kuinka kirkkailta niin ei ongelmia.
Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: Modifier - 20.01.2011, 14:37:36
Kyllähän Volvo suosittelee öljyn vaihtoa 60tkm välein kovemmassa käytössä ja 80tkm ns. normaali käytössä. Tokkopa sitä turhaan suositellaan kuitenkaan. Vähän sama asia, kun moottoriöljyn vaihtoa riittävän tiheään tehtynä on aina sanottu halvimmaksi tavaksi hoitaa ja huoltaa autoa.
Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: Ribbe - 20.01.2011, 15:35:55
Kyllähän Volvo suosittelee öljyn vaihtoa 60tkm välein kovemmassa käytössä ja 80tkm ns. normaali käytössä. Tokkopa sitä turhaan suositellaan kuitenkaan. Vähän sama asia, kun moottoriöljyn vaihtoa riittävän tiheään tehtynä on aina sanottu halvimmaksi tavaksi hoitaa ja huoltaa autoa.
Ei kai sitä ajoa eritellä? Katsoin huoltopöytäkirjasta että omaan autoon suositeltu vaihtoväli on 60tkm/3v.
Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: Modifier - 20.01.2011, 15:49:21
Ei kai sitä ajoa eritellä? Katsoin huoltopöytäkirjasta että omaan autoon suositeltu vaihtoväli on 60tkm/3v.

On se ainakin ennen eritelty. 60tkm taksit ja esim. kärryn veto ja kun omaani syksyllä ne vaihdettiin niin silloin paikallisessa volvo huollossa sanoivat tuon 80tkm olevan suositus.
Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: awdeki - 20.01.2011, 17:35:02
Mä en ymmärrä miksi laatikkojen öljyissä säästetään (Tämä ei koske Amazon:a). Minulle on itsestäänselvyys, että vaihdatan 60tkm välein tuohon lootaan öljyt sanoi volvo mitä sanoi. Maksaa 300 euroa, mutta eipähän tartte murehtia 5200 euron laatikko murheista. Sama homma monen parjaaman Vw:n dsg:n lootan kanssa. Kun vaihtaa öljyt 60tkm välein vaikka näyttäisi kuinka kirkkailta niin ei ongelmia.

Eipähän sitä kannata säästää. Todettu nyt, taisi olla alkuperäiset öljyt laatikossa. "Suomiauto" ostettu autoliikkeestä (ei volvoliike) 100%:lla huoltokirjalla ( leasing auto, huollettu Auto-Salpa liikkeessa ) maininnalla varustettuna.
Myyjäliike maksaisi ½, Volvo vetäytyy vastuusta, auto salpaan ei ole otettu yhteyttä.

Tuo volvon suositus on kyllä p...tä, oletin tuon kattavan huoltokirjan olevan oikeasti totta, en alkanut selvittelemään, saa nauraa ihan vapaasti.

Miettiny vaihtoehtoja, uusi laatikko, öljypumppu ( antoi ääntä ) voi kuulemma vaihtaa, mutta onko laatikko jo kärsiny...

Niin ja se uusi laatikko töineen 7000 e

et silleen


Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: Ribbe - 20.01.2011, 17:40:08
Eipähän sitä kannata säästää. Todettu nyt, taisi olla alkuperäiset öljyt laatikossa. "Suomiauto" ostettu autoliikkeestä (ei volvoliike) 100%:lla huoltokirjalla ( leasing auto, huollettu Auto-Salpa liikkeessa ) maininnalla varustettuna.
Myyjäliike maksaisi ½, Volvo vetäytyy vastuusta, auto salpaan ei ole otettu yhteyttä.

Tuo volvon suositus on kyllä p...tä, oletin tuon kattavan huoltokirjan olevan oikeasti totta, en alkanut selvittelemään, saa nauraa ihan vapaasti.
vaihteistoöljyn vaihto ei kuulu automaattisesti huolto-ohjelmaan vaan pitää erikseen tilata. Eli vaikka huollot on tehty ja huoltokirja aukoton, niin se ei takaa että öljyt on vaihdettu.
Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: Modifier - 20.01.2011, 17:47:53
Niimpä. Sama homma WAG puolella. Taksareilla laatikko öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan, mutta muille se on vaan suositus sielläkin.
Kai se on tätä nykyajan kertakäyttö kulttuuria, että kestää se laatikko sen 150-200tkm minkä autokin.
Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: -karppa- - 20.01.2011, 20:45:55
Niimpä. Sama homma WAG puolella. Taksareilla laatikko öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan, mutta muille se on vaan suositus sielläkin.
Kai se on tätä nykyajan kertakäyttö kulttuuria, että kestää se laatikko sen 150-200tkm minkä autokin.

Jännä homma, että itse olen tiennyt nuo jo ennen auton ostoa. Samoin myös tuon DSG-laatikon suhteen 60tkm vaihtovälin öljylle. Toisaalta itse kun pidän noita litkuja ihan perushuoltoon jotka pitää AINA itse joko vaihtaa tai muistuttaa, että ne vaihdetaan. Sinänsä outoa liikkeiltä, että ei kuulu huolto-ohjelmaan. Toisaalta fiksu liike muistuttaa asiakasta, mutta moni varmaan pitää turhana tuota 300 euron öljynvaihtoa.
Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: Modifier - 20.01.2011, 21:14:16
Jännä homma, että itse olen tiennyt nuo jo ennen auton ostoa. Samoin myös tuon DSG-laatikon suhteen 60tkm vaihtovälin öljylle. Toisaalta itse kun pidän noita litkuja ihan perushuoltoon jotka pitää AINA itse joko vaihtaa tai muistuttaa, että ne vaihdetaan. Sinänsä outoa liikkeiltä, että ei kuulu huolto-ohjelmaan. Toisaalta fiksu liike muistuttaa asiakasta, mutta moni varmaan pitää turhana tuota 300 euron öljynvaihtoa.

Totta. Kyllä tuo itsellänikin oli selvillä, kun tätä nykyistä volvoa olin ostamassa. Paikallinen liike myös kyllä muistutti asiasta, kun vaihdon ajankohta läheni. Eniten nuita varmaan jätetään tekemättä näiden ensimmäisten omistajien toimesta, jotka pitävät sitä turhana rahan menona sinä aikana kun auto itsellä on. Sitten ne ongelmat monesti meikäläisten kohdalla tulevat vastaan, kun huolto on laiminlyöty.
Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: -karppa- - 21.01.2011, 06:26:52
Oon vaan itse miettinyt, että kun vaihdattaa öljyt laatikkoon niin pitää seisoa vieressä, että ne oikeasti vaihdetaan. Niin helppo vain lyödä rastiruutuun ja periä 300 euroa, että kyllä ne on vaihdettu  ;)
Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: Tobias - 07.02.2011, 21:21:43
Täällä sama vika kuin awdeki:llä. Kans Volvo V70 D5 AWD automaatti vm. 2007. Joulun tienoilla pakkasten aikaan alkoi olemaan samaa ongelma että kylmänä ei liiku mihinkään vaikka kierroksia nostatti. Sitten kun vähän tyhjäkäynnillä käytti että moottori lämpesi niin rupesi liikkumaan. Moottoritilasta alkoi kuulumaan pientä sirinää tässä yhteydessä. Parin kylmän käynnistyksen jälkeen meni nelivedon öljypumppukin rikki, ilmeisesti jotain sähköhäikkää oli siinä, niin oli ainakin tuomio. Liekkö ollut yhteydessä tähän laatikon "vetämättömyyteen".

Käytin auton vikakoodien luvussa ja siellä oli DSTC-luistonesto poispäältä ja ilmeisesti myös tästä öljypumpusta jotakin kun osasivat vian paikallistaa siihen. Ilmeisesti luistonestoon vaikutti toi nelivedon toimivuus kun ei sekään toiminut, kun toi pumppu oli pimeänä. Vikakoodeissa oli myös maininta tästä vaihteiston alheisesta suorituskyvystä.

Varattiin aika pumpun vaihtoon, kun se oli nyt varma mikä oli rikki. Huoltoneuvoja sanoi että pystyy ajelemaan, mutta toimii vain etuvetona. Vaihteistoon ei osanut sanoa vielä mitään muuta kun vois kokeilla meneekö ohi öljynvaihdolla.

Pumppu vaihdettiin, luistonesto ja neliveto rupes pelaamaan, mutta kylmänä ongelmat laatikon kanssa jatkui, ei vetänyt ollenkaan. Laatikon öljyt vaihdettiin muutaman päivän päästä kun pumppu oli vaihdettu (edellisillä öljyillä oli ajettu 35tkm).  öljynvaihdon jälkeen kerkesin ajaa vajaa 100km kun rupesi maantieajossa 80km/h vauhdissa kierrokset heittelehtimään ja matkan teko loppui siihen. Infonäyttö herjasi "vaihteisto huolettava heti" ja moottorin merkkivalo syttyi palamaan.

Nyt asiaa tutkittu niin ilmeisesti laatikon sisältä joku pumppu tullut tiensä päähän ja ilmeisesti sirisevä ääni liittyy siihen. Tämäkin arvio annettu siihen mallin, että voi vika olla jossain muuallakin. Merkkikorjaamo ei antanut oikeastaan muuta vaihtoehtoa kun uus laatikko, eivät pysty vanhalle tekemään mitään.

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta tapahtumasta ja voiko vika olla jossain muualla? Akku käynyt kerran tyhjänä juuri tuossa joulun alla, mutta voiko sillä olla vaikutusta tapahtumiin.

Ei kiinnostaisi tuota reilua 6000euroa iskeä remonttiin jos vika voi korjaantua pienemmälläkin remontilla.
 

Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: -karppa- - 08.02.2011, 06:31:22
Jos näissä malleissa on sama geartronic:n vaihteisto niin kyllä näitä tapauksia alkaa tähän ketjuun olla pikkaisen liikaa tulla. Jos auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan, öljyt vaihdettu ajallaan eikä autoa ole lastutettu niin kyllä mä laittaisin 3 vuotta vanhan auton laatikon hajoamisen valmistajan piikkiin. Enkä kyllä itse nielemättä maksaisi mitään 5000 euron uusia laatikoita. Kyllä silloin vika on valmistajassa eikä käyttäjässä. Kyllä automaattilootan kuuluu kestää pitkästi yli 200tkm. Eikö teistä kukaan ole riitauttanut asiaa vaan olette kiltisti maksaneet? Yksi oli näköjään jo saanut korjautettua valmistajan piikkiin.

Uskomatonta juttua ettei vaihdelaatikko voi korjata. Tuo tarkoittaa minulle=ei viitsitä, koska liikaa työtä. Helpompi heillä maksattaa asiakkaalle uusi laatikko, koska sen vaihtaminen on helppoa.
Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: Ribbe - 08.02.2011, 07:48:01
Uskomatonta juttua ettei vaihdelaatikko voi korjata. Tuo tarkoittaa minulle=ei viitsitä, koska liikaa työtä. Helpompi heillä maksattaa asiakkaalle uusi laatikko, koska sen vaihtaminen on helppoa.
Ei mitkään autokorjaamot nykyään enää korjaa laatikoita. Erikseen on kyllä liikkeitä jotka on erikoistunu vaihteistoihin.

Mutta joo kyllä itekkin kysyisin maahantuojalta jos auto on alle 200tkm ajettu.
Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: Tobias - 08.02.2011, 12:38:46
Mulla on ajettuna 215tkm, mutta pitäis kait se kauemmin kestää. Maahantuojalle olen soitellut ja kaikkea on kokeiltu, mutta kaikki vetäytyy vastuusta. On kuulemma tehdastakuu 2vuotta ilman kilometrimäärää ja sitten joku tämmöinen kuluttajansuojan mukainen 200tkm, jos alle niin kait vois jotain kautta saada edes jotain takuuseen. Näin maahantuojalla oli kommentit. Kehotti vain olemaan jälleenmyyjään yhteydessä. Jälleenmyyjä taas ei tarjoa muuta kuin uutta laatikkoa, ei edes osittain lähde mukaan.

Kyllä tässä tavallinen kuluttaja on aika heikoilla vaihtoehtojen suhteen kun on jo muutaman vuoden vanha auto ja takuut rauenneet.

Vielä on lähtenyt tehtaalle viestiä ja sieltä vastausta odotellaan, mutta epäilen että kielteinen on sieltäkin vastaus.
Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: -karppa- - 10.02.2011, 15:42:41
Mulla on ajettuna 215tkm, mutta pitäis kait se kauemmin kestää. Maahantuojalle olen soitellut ja kaikkea on kokeiltu, mutta kaikki vetäytyy vastuusta. On kuulemma tehdastakuu 2vuotta ilman kilometrimäärää ja sitten joku tämmöinen kuluttajansuojan mukainen 200tkm, jos alle niin kait vois jotain kautta saada edes jotain takuuseen. Näin maahantuojalla oli kommentit. Kehotti vain olemaan jälleenmyyjään yhteydessä. Jälleenmyyjä taas ei tarjoa muuta kuin uutta laatikkoa, ei edes osittain lähde mukaan.

Kyllä tässä tavallinen kuluttaja on aika heikoilla vaihtoehtojen suhteen kun on jo muutaman vuoden vanha auto ja takuut rauenneet.

Vielä on lähtenyt tehtaalle viestiä ja sieltä vastausta odotellaan, mutta epäilen että kielteinen on sieltäkin vastaus.

Kauanko auton ostosta on? Jos alle 6kk niin silloin jälleenmyyjä on vastuussa vielä laatikosta ainakin osittain.
Otsikko: Vs: Automaatti ja pakkanen
Kirjoitti: Tobias - 10.02.2011, 18:30:13
Kauanko auton ostosta on? Jos alle 6kk niin silloin jälleenmyyjä on vastuussa vielä laatikosta ainakin osittain.

On auto reilun vuoden ollut mulla. Asia meni ihan kohtuu hyvin loppuunsa, kun malttoi rauhassa asiaa selvitellä. Itelle jäi n. puolet maksettavaa remontista. Tässä tilanteessa varmaan se paras vaihtoehto.