Elekma  Autoracing

V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD

  • 91 Vastauksia
  • 18689 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13517
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #30 : 10.07.2023, 12:12:31 »
Pitikin käydä kysymän että joko sait auton kotia mutta siinähän se vastaus.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #31 : 15.07.2023, 23:59:22 »
Sen verran vie haku aikaa, ettei sitä ihan arki-iltana töiden päälle ehdi tekemään ;)

Tänään tiputin tekniikan alas ja purin kannen sun muut irti alakerrasta. Startin tukikin ja oli ottanut osansa.



Mäntä on osunut kanteen kunnon voimalla. Keskilinjalta mäntä oli litistänyt palotilaa hieman, sivuilta reunakantti taasen on noussut pari kymmenystä ylös. Tiedä sitten viitsiikö tätä kantta välttämättä käyttää.



Tavoitteena oli saada tänään myös toinen alakerta purettua, vaihdettua veivit ja koottua kamppeet kantta lukuunottamatta takaisin. Mutta sille nyt ei ollutkaan hoppua, koska, hieman odotetustikin, laatikon ja kulmavaihteen boorit pitää kunnostaa.



Keräilin rojut nippuun, laitoin auton takaisin ruullaavaksi, pesin kulmavaihteen ja vaihteiston. Vauhtipyörä ja painelaakeri/työsylinteri on alkuperäiset, joten kytkinkin luultavammin on. Levy on yllättävän hyväkuntoinen.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2023, 00:01:35 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97
« Vastaus #32 : 29.07.2023, 21:11:45 »
Sen suurempaa kiirettä ei ole tullut pidettyä tämän kanssa, koska laatikon ja kulmavaihteen boorit odottavat vielä tekijäänsä.

Laatikon ja kulmavaihteen purin joku aika sitten ja ostin uuden booriholkin. Kuluneisuus näkyy kohtuu hyvin kevyen putsauksen jälkeen.


Takapöntöt ja vasemman moottorin(laatikon)tukikumin tilailin Skruvatilta. Pöntöt olivat aika edulliset sarjana(134e) ja siihen sisältyi vielä kiinnityskumit, klemmarit ja oikeanpuoleisen ulostulon vaikka siitä ei ollut mainintaa. Teen 3" akselinylityksen ja meinasin haaroittaa siitä erikseen molemmille pöntöille. Puhkaisen vain vasemman pöntön ja siihenhän on sitten ostettava oikeanlainen ulostulokin.


Alakertaan vaihdoin H-profiilit ja kk-laakerit sekä kampiakselille uudet stefat molempiin päihin. Mäntien öljyrenkaat olivat aika karstaiset, ne vaihdoin uudet takavedon rengassarjasta jossa muut renkaat olivat eri paksuisia. Muuten myös riitti vain rengasvälien putsaus. Öljypohjan pesin ja alakerta on nyt sitä myöden nipussa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #33 : 02.10.2023, 22:46:31 »
Kuten päivitystiheydestä voi päätellä, V70 osalta ei ole kummoista kehitystä tapahtunut ja konekin tuli laitettua myyntiin. Onhan turbovitosten osalta kaikki jo kokeiltukin muiden osalta. Niinpä loppukesän ja alkusyksyn aikana kypsyi ajatus V70I tai 850 nelikosta D5:llä. Tästähän ei saa nykysäännöillä tehtyä ilman poikkeuslupahakemusta, joten katse oli käännettävä joko -97 tai vanhempaan TDI:hin tai koriin jota ei ole katsastettu uusien sääntöjen aikana. Vanhojen sääntöjen siirtymäaika loppuu vuodenvaihteessa ja -97 tai vanhemman voi muuttaa nelikoksi "käyttöön sopivilla osilla".

Viime kuun alkupuolella ostin aihioksi 850 TDI:n, mutta se osottautui turhan rapeaksi omaan makuun vaikka peruspesun jälkeen näyttikin päällepäin ihan kohtalaiselta. Edelliseltä omistajalta oli jäänyt kansiremontti kesken ja päätynyt seisomaan useamman vuoden.



Kopan tilanteen toteamisen jälkeen ei muuta kuin katsomaan tarkemmin mikä on varaosa-auton helmojen ja pohjan kunto. Näky oli huomattavasti lohdullisempi, joten mitäpä etsimään toista koria kun "kaikissa" kuitenkin saa tehdä saman verran uusiksi. Ja onhan se jo valmiiksi pihassakin ;D Alkuunsa tämä tuli hankittua käyttöön jonka täytti toinen 850 ja lopulta joutui sille varaosa-autoksi. Vasen etulokasuoja, takaluukku, penkit, yms. puuttui jo ostaessa.

Ostettu "suoraan ajosta."


Toissa perjantai-iltana tyhjensin korista enimmät ylimääräiset rojut kyydistä, hilasin nosturille ja aloitin purkamisen. Aluksi olin ajatellut vain takapään hiekkapuhallusta ja maalausta ennen nelikon osien siirtoa, mutta niinhän siinä kävi että menikin koko pohja samalla kun puhaltajalla oli sen verran aikaa. Paikattavaa ei löytynyt koputtelemallakaan kuin helmoista ja vasemmasta takakotelosta. Vetokoukku lähti yllätävän kivuttomasti vaikka pultit näyttivät umpiruosteisilta.

Perjantai-iltana karistelin enimmät osat pois. Auton keskellä oleva tukipelti odottaa edelleen irrotustaan, koska vastamutterit pyörähtivät tyhjää ja aika oli rajallista.


Näkymä ennen puhallusta oli ihan kohtuullinen.




Lauantaisen puhalluksen jälkeenkin näytti suht hyvältä.

Sen verran kiireellä puhaltaja pyyhki menemään, että oli muutamissa paksumpien ruosteiden kohdissa hiottava :P

Sitten vaan epoksia pohjalle.



Puhalluksen aikaan ja pohjamaalin kuivumista odotellessa aloitin V70 purkamisen. Takakehto valahti lattialle ja siinä mukana irtosivat korin kiinnityspisteet sekä vahvikelevy takapenkin etureunan alta. Korissa olevat kupit olikin aika happamia sisältä ja niihin piti tehdä vahvikkeet. Kaikki keskimmäisessä kuvassa näkyvä kuona on kuppien sisältä.




Lauantai-ilta jatkui vähän pidempään ::) Hitsailin kupit sekä vahvikkeet paikoilleen, putsasin paikat ja suihkin uretaanimaalin pintaan.




Sunnuntaina päivällä oli vielä jokunen tunti käytettävissä ja olihan laitos saatava rullaavaksi. Tankin ja viskon etupäänkiinnike paikalleen, koteloainetta joka väliin jonne ei enää helposti pääse, pakoputken lämpösuoja paikalleen ja akselisto perään. Sepä ei mennytkään pohjaan asti ja syypäänä oli unohtuneet lovet takaiskaritornien poteroiden reunoista. Apurungon reuna runkopalkin sisäpuolelta on sen verran korkea, että vaatii lovet. Samalla taka-akseliston asennuksen kanssa vaihdoin V70:stä etuapurungon ja etutolpat.



Tuon pyrähdyksen jälkeen edistyminen onkin ollut hitaampaa(paitsi silloin kun on ehtinyt tekemään ;D)

V70:n tein rullaavaksi 850 osilla eli nythän se onkin etuveto ;) Koska 850:stä puuttui vasen etulokasuoja, oikeassa ruostereikä ja haluaisin XC70 puskurit, meni homma keulaswapiksi vaikka 850 keula on nätimpi. Puskurit irrottelin jo aiemmin, eilen illalla purin molemmista loputkin keulan osat ja laitoin keulapalat sekä konepellit ristiin. Samalla siirsin V70 keulasta ehjät kennot sekä välijäähyn. Hyvä keli oli illalla laitella V70 ollessa pihalla.


Tekniikalle on luovuttaja pihassa seisomassa. S60 -02 jossa on puheiden mukaan 170tkm ajettu kansi. Niin siivosti käy mekaanisten äänien perusteella, että voi hyvinkin olla totta koska autolla pitäisi olla ajettu reilu 480tkm.

Kulmavaihteen sekä vaihteiston boorit on kunnostettu ja ne odottavat kasausta.

Jotkut tekee huolella hyvää, täällä tahtoo tulla kiireellä kohtalaista :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #34 : 03.10.2023, 10:06:10 »
Vai että 850 D5 AWD. Jatkakee  :D

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #35 : 06.10.2023, 22:35:23 »
Viikolla hiekkapuhaltui etulokasuojat sisäpuolelta sekä muutama muu osa ja maalasin ne. Etulokasuojien osalta oli ihan viimeinen hetki putsata ruosteet ettei kaaren etuosasta tule täysin reikäjuustoa. Kulmavaihteen kokosin ja tasauspyörästön myös. Kulmavaihteeseen uudet stefat samalla vaivalla.

Vähän on eroa booreilla entiseen. Toki ois voineet tehdä niistä vähän korkeammat jos oikein kunnon istuvuutta holkkiin hakee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #36 : 07.10.2023, 21:57:42 »
Kasailin keulaan osat paikalleen. Vaatii pientä hienosäätöä vielä ja valojen sähköjen muutokset. Vaihteiston niputtelin myös, joten tekniikan sovittaminen keulille on enää konetta vaille.

Etulokasuojat oli tosiaan käsiteltävä suht laajalta alueelta ruosteen takia. Läheskään kaikki pisteet kaaressa ja takaosassa ei näkynytkään ennen kuin pyyhkäisin nailonilaikalla päältä.


Tosiaan kun mennään pykälien mukaan, ja miksei mentäisi, pitää ensin muutostaa dieseliksi etuvetoisena vanhoilla säännöillä ja sen jälkeen vasta nelikoksi uusilla säännöillä :D
« Viimeksi muokattu: 07.10.2023, 22:05:00 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #37 : 10.10.2023, 00:29:00 »
Eilen porailin takapuskurin korikiinnikkeille reiät ja ne on nyt paikallaan. 850:ssähän puskuri ruuvataan suoraan koriin yhdellä pultilla/puoli ja 70:ssä on muovikiinnikkeissä liu'uttamalla.

Pikku hankintoja tullut tehtyä, kuten uusi paisari, ohjaustehostimensäiliö sekä -linjat, etualatukivarret, vauhtipyörä, sintterilevy, ym. Tehostimenlinjat on erilaiset uudemman tehostimensäiliön sekä pumpun kanssa, joten ne on vaihdettava 99-00 mallin linjoihin. S60 paisari olisi varmaankin käynyt suoraan, mutta onpahan uusi ainakin puhdas :D Kytkimen osalta pyörittelin aikani vaihtoehtoja ja päädyin lopulta perus 163hv vauhtipyörään. Listaukset näyttää ainakin alkupään D5:een samaa kytkinpakettia kuin bensaturboihin sekä täysin samaa paineasetelmaa kuin V70:ssä oli. Siispä päädyin hommaamaan sintterin ja sen kaverina käytän V70 vanhaa asetelmaa, koska se ei näytä kuluneen juurikaan ja pitoakin oli hyvin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #38 : 12.10.2023, 22:58:53 »
Eilen iltasella otin S60:stä tekniikan ja pienenä yllätyksenä siinä oli edelleen hyväkuntoinen kumipintainen öljytulppa lohkossa. Toki lähinnä enää lepäsi sijoillaan, ei tarvinnut juurikaan suostutella pois. Hommasin metallitulpan varuilta valmiiksi ja naputtelin sen paikalleen. Vanha kytkin ja vauhtipyörä oli sen verran käytetyn oloisia, että ne siirtyivät suoraan metalliroskiin.



Tänään pesaisin koneesta irtoliat pois jotta on "vähän" mukavampi työskennellä. Kuvat ei oikein tee oikeutta sille miten musta se oli :buck2:



Jakopääkin oli saanut osansa öljystä vuotavan nokka-akselin stefan kautta ja onhan nekin hilut uusittava joka tapauksessa kiristimen iän perusteella. Ilmastoinninkompura ja laturi on jo kertaalleen vaihdettu.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #39 : 13.10.2023, 23:52:11 »
Muutama tunti oli aikaa näpräillä ja sen seurauksena tekniikka on suht lähellä asennusvalmiutta.

Uusi vauhtipyörä, 4-lapainen sintteri ja V70 vanha asetelma. Asetelmaa en näköjään ollut virittänyt vielä uudestaan kuvanoton aikaan.


Kulmavaihde ei sujahtanut paikalleen ilman pieniä viilauksia. Koska tämän mallin kulmavaihdetta ei ole ollut D5 kanssa, piti lohkon ja välipohjan valusta hioa pois kuin myös kulmavaihteesta turbon öljynpaluun kohdalta. Öljynpaluu sai siinä ohessa uutta muotoa jottei kulmavaihteesta tarvitse poistaa ihan niin paljoa. Välipohjan ja kulmavaihteen väliin jää paikoittain jopa milli-kaksi, mutta sehän riittää :)



Vaihdoin jakopään, nokan etustefan, apulaitehihnan sekä sen kiristinrullan. Kiristinpaketti oli suht tuoreen näköinen ja rullissa laakerit kunnossa, mutta kiristimen pinta oli jo urautunut. Vesipumppu oli tiivistetty tiivisteen sijaan anaerobisella liimalla ja kiristimen pultti oli vaihtunut pinnapulttiin jolle oli lohkoon tehty M10 kierre.

Moottorinkannakkeet laitoin paikalleen. Jakopäässä koneenpuoleinen kannake on täysin sama 99-00 ykköskorisen kanssa, numero vain vaihtunut. Etummaisen tukikumin kannakkeeksi meni myös 99-00 versio. Kuvassa vasemmalla kakkoskoppasen D5, keskellä 99-00 ja oikealla <-98.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #40 : 15.10.2023, 16:16:16 »
Eilisilta sujahti edelleen tekniikan parissa ja palikat on suht hyvin nipussa.
V70:stä siirsin kytkinlinjan ja vasemman etujarruputken. Imusarjan yläpuoli oli liimattu niin hyvin, että huohotusöljyä lensi sauman välistä pitkin konehuonetta. Venttiilikopantiivistettä en vielä alkanut uusimaan ihan vaan varmuuden varalle, seurailtava vuotaako sekin.

Uudet TRW:n tukivarret on ihan eri linjastolta kiinnitystarpeita myöden. Vanhoissakaan ei ole mitään vikaa, mutta nyt oli helppo käyttää pultit irti ja laittaa alumiinitahnat pintaan.


Ohjautehostimen paineputken laitoin paikalleen, paluulinja vielä on matkalla. Laskin apurungon alas korista, pesaisin enimmät kuonat, tiputin tekniikan päälle ja laskin korin perään. Laitoin vetarit ja muut paikoilleen, vähän olisi vielä tekemistä jotta olisi vain sähköjä vaille.




245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #41 : 17.10.2023, 00:23:39 »
Illan touhut meni vähän kevyemmällä linjalla. Ilmasin jarrut sekä kytkimen ja molemmat osastot tuntuisivat toimivan. Tuli ainakin perusteellinen nesteiden vaihto. Laatikkoon laitoin öljyt, kulmavaihteeseen kippasin jo ennen asennusta. Ohjaustehostimen paluulinja saapui ja se löysi paikkansa.

Edellisestä viestistä jäi mainitsematta runkopalkkien maalaus mattamustalla ennen koneen asennusta. On edes hitusen siistimmän näköinen kun ei ole samassa värissä pohjan kanssa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #42 : 18.10.2023, 18:31:19 »
Laitoin vetarit ja muut paikoilleen, vähän olisi vielä tekemistä jotta olisi vain sähköjä vaille.

Mikä valikoitui moottorinohjaukseksi?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #43 : 19.10.2023, 00:04:35 »
Mustakoppaisen D5:n standaloneksi muutettuna: https://shop.fekzen.se/en/volvo-engine-swap/334-53-volvo-d5-d5244-standalone-engine-swap-solution-edc15c11-00-05.html#/
Hommasin sopivalla numerolla olevan ecun(Ovokolta kuluineen 23e :D) ja nyt odotellaan. Mietin asiaa jo 245 kanssa, mutta päädyin sen kanssa halvempaan vaihtoehtoon eli tarvittavien osien asennukseen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #44 : 22.10.2023, 23:33:48 »
Viikko menikin pääosin kipeänä, mutta tänään sentään pystyi jo tekemään kevyttä pellityshommaa.

Aukaisin ruostepaikat ja naputtelin ihan mutkalla olleen vasemman tunkinkorvan muotoonsa. Helman pintapeltien sisäpuolella ruoste oli levinnyt laajalle alueelle ja sen verran paksulti ettei muuta vaihtoehtoa ollut kuin poistaa reilummin. Vieläkin olisi voinut poistaa jos kaiken olisi halunnut pois. Sisäpinnoille putsauksen jälkeen pistehitsattavaa sinkkisprayta ja hitsailin reiät umpeen.







Lopuksi takakoteloon vedenpoistotulpalle reikä ja pohjamaalia päälle. Vasemmasta takaoviaukosta helman päälipinnan hitsaus jäi vielä myöhemmälle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Kulkukoira  Proturbo