RallyBaron  Samppasport

Toisenlainen projekti

  • 128 Vastauksia
  • 56509 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #45 : 26.07.2016, 13:28:24 »
Suolaa voi lisätä vain tiettyyn pisteeseen saakka, tai siis se on kannattavaa vain tiettyyn pisteeseen saakka. Muistelen että tietyn pisteen jälkeen, suola-vesiliuoksen väkevöityessä jäätymispiste alkoikin nousemaan (huononemaan, plussan suuntaan siis). Äkkiseltään katsottuna maksimaalinen seos olisi 25 prosenttinen suola-vesiliuos, jonka jäätymispiste on noin -20 celsiusastetta. Tämän jälkeen suolaa lisättäessä jäätymispiste jää huonommaksi. Joku 50 prosenttinen liuos taisi jäätyä samassa pisteessä kuin puhdas vesikin. Saatan muistaa väärinkin toki, saapi korjata..

Parempiin jäätymispisteisiin päästään kun laittaa ne renkaat täyteen jäähdytysnesteseosta. Sillä voi saavuttaa yli 40 asteen jäätymispisteitä, eikä senkään jälkeen tönköksi mene, vaan hileytyy. Täyteen ne kuitenkin kannattaisi saada, ettei hölsky, voi olla vaikutusta ajettavuuteen. Jos ne renkaat joskus käy maassa ja sattuu pyörähtämään.

Lisäämättä mitään rakenteita, on varmasti etupyörät kannattavin paikka lisätä massaa, onhan se etummaisin ja alimmaisin osa tässä vehkeessä. Kuinka paljon etuakselin kannatin kestää lisämassaa? Keulimaraudat kiihdytysautotyyliin olisi aika cool ratkaisu mäkivetokisoihin. 8)

Niin ja vallan mainio projekti, iso peukku täältä(kin) tälle. Mahtavia videoita. O0

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13474
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #46 : 26.07.2016, 14:28:33 »
Keulimaraudat kiihdytysautotyyliin olisi aika cool ratkaisu mäkivetokisoihin. 8)
Tässä laitteessahan on nuo keulimaraudat, ekassa videossa näkyyvät hyvin.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #47 : 26.07.2016, 14:59:35 »
Suolan idea siellä vedessä on se, että se ei jäädy. Nopeella googletuksella tuli euromasterin sivuilta maininta -46 C asteessa jäätyvästä liuoksesta. Se varmaan on jo riittävä pakkasenkesto... Suolavesitäyttöhän on silleen hieno juttu, että paino on just oikeassa paikassa, ei esim. puolen metrin korkeudessa painopistettä nostamassa. Toisaalta, noihin Fordin vakioetusiin ei taida montaakaan litraa mennä liuosta.
Juurikin näin! On yleisesti käytetty maansiirtopuolella. Luonnollisesti myös glykoli toimii. Tilavuus ei ole renkaissa iso, mutta kyllä sinne 15 kiloa saa puolelleen. Luulen sen riittävän. Rantasalmen vedossa oli poikkeuksellisen suuri ja etupainoinen kuorma (akseli kärryssä hyvin takana), mistä johtuen takatuet olivat maassa lähes koko ajan.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #48 : 26.07.2016, 16:06:39 »
Vannepainoja voi myös käyttää, jos sattuu jostain sopivia löytämään.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #49 : 27.07.2016, 00:56:24 »
Olihan David Brownillakin jo -80 luvulla 4-vaihteinen puoliautomaatti-vaihteisto (hydrashift), missä ei veto katkennut vaihteen vaihdossa.
John Deerellä oli 8-portainen powershift jo 4020-mallissa vuonna 1964 :juhau:

Topicin traktori on kyllä niin tykky peli ettei mitään rajaa O0
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #50 : 12.09.2016, 18:48:55 »
Päivitetään tätäkin hieman, ennen tulevan lauantain kapinoita. http://www.karjalapulling.fi
Pientä puuhastelua harrastettu tässä syksyn aikana.
-Vaihdettu 19T kompressorisiipi ja -pesä.
-Vaihdettu 630 Dekat ja niille sopiva bensalastu
-Haettu sopivia ahtopaineita rajapaineventtiilillä ja bleedillä. Nyt 1.7 bar. Bensan joukossa hieman oktaaniboosteria, varmuuden vuoksi.
-Laitettu suolavesitäyttö eturenkaisiin => nyt pysyy pyörät paremmin maassa.
-Rakennettu takapyöriin rengaslukot.
-Porattu termariin pari reikää ja rakennettu flektille pakko-ohjaus.

Katsotaan, mihin riittää ja pysyykö paketti nipussa!
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #51 : 18.09.2016, 11:48:10 »
Eilen sitten Kasukkalan mäkivetokisat ja kausi pakettiin. Tehtyjen muutosten jälkeen vähän odottavin mielin kisaan. Matkalla radalle (n. 8 km) syyläri puklasi hieman nesteitä pihalle vaikka ajelin rauhallisesti, vain pari kunnon kiihdytystä asfaltilla tuli tehtyä. Epäilytti jopa kansipahvin kunto, mutta myöhemmin ei enää ongelmia esiintynyt. Taitaa olla aika uusia alkuperäinen syyläri, millä ikää jo komeat 67 vuotta. ;D
Kisapaikalla sitten selvisi, että vedettävä kuorma on 3 ton. Tässä tapauksessa isohko tyhjä telikärry. Viime vuonna samassa kärryssä oli sentään n. motti hiekkaa! Jokaisella kilpailijalla käytössä 2 vetoa. Pudotin takaa rengaspaineet lukemaan 0.6 bar. ja ruuvasin bleedistä ahdot n.1.5. bar. Ensimmäinen veto ei mennyt ihan putkeen, kun karkasi rankan sutimisen seurauksena kierrokset heti rajoittajalle. Vaikka liikkeelle lähdin kolmosella, ei pitoa oikein löytynyt. Mutta vaihto neloselle ja ja käsikaasu pohjaan, niin rupesi maisema vaihtumaan. Rata kaartaa loivasti oikealle, joten ohjausjarruilla sitten himmailtiin maaliin asti. Keula pysyi nyt paremmin alhaalla, eli suolavesitäyttö kyllä paransi sitä ongelmaa. Aika 11.74 mikä siinä vaiheessa riitti piikkipaikalle.
Koska kaikki kuitenkin toimi ok. eikä lämpöongelmiakaan ollut, päätin vetää toisen vedon heti perään.
Päätin kuitenkin edelleen laskea rengaspaineita 0,4 baariin ja vastaavasti ahtopaineita nostaa näppituntumalla "jonkin verran". Liikkeelle sitten hieman varovaisemmalla kaasulla ja lähtö onnistuikin paremmin. Menohalujakin oli selvästi enemmän. Pian kuitenkin selvisi, että rengaspaineiden lisäpudotus oli virhe! Kulkine oli pirullinen hallita ja tuntui lähtevän lapasesta pokkoilemalla radan täydeltä! Niin kuin kuuluttajakin sanoi "toi kärryn sladissa mäelle". Videolla ei näytä oikein miltään, mutta ratissa tuntui melkoisen ikävältä, käsikaasu oli pohjassa koko ajan. Aika kuitenkin 11.62, mäki mentiin ylös koko ajan sutimalla.
Aika piti luokan ja koko kisan piikkipaikkaa pitkään, kunnes todella hyvin kulkeva Mersun OM352A koneinen Major Kouvolasta peittosi aikani n. 0.7 sekunnilla. Eli kakkospokaali kotiin! Kovasti oli yleisesti viimevuodesta ajat parantuneet, eli muutkin puuhailevat pajoillaan.

Ensi vuoteen pitäisi jotakin keksiä! Jotenkin tuntuu, että tehot kyllä jo nyt (melkein) riittää, pito ei. Nyt takana olevat 20-20 ristikudosrenkaat eivät varmasti ole paras mahdollinen ratkaisu. Vyörenkaat alhaisilla paineilla tuovat huomattavasti paremman pidon. Vaihdelaatikkoon on suunnitteilla ulkoisia vahvikkeita, epäilen kotelon kestävyyttä, en niinkään akseleiden. Tietysti konettakin voisi vähän kutitella, mutta sitten on ensimmäinen kohde H-profiilit, kansi ja pakosarja. Viinakin kiinnostaa..

« Viimeksi muokattu: 19.09.2016, 17:37:04 kirjoittanut Oski »
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #52 : 19.09.2016, 17:35:32 »
Parempi video tapahtumasta. Eka veto kohdassa 16.48 toinen 21.12
https://m.youtube.com/watch?v=2e0LKwd7Ls0
« Viimeksi muokattu: 19.09.2016, 17:53:12 kirjoittanut Oski »
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #53 : 19.09.2016, 17:50:38 »
Eka veto kohdassa 17.48

Tuossa kohtaa mitään näkynyt, mutta minuuttia aiemmin löytyi haluttu tapahtuma :D eli 16:48

Komiata P>

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #54 : 19.09.2016, 17:55:53 »
Hyvä huomio, kiitos korjauksesta.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

The moose

  • Vieras
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #55 : 19.09.2016, 18:10:23 »
Hyvää viihdettä. Melkein lähettävä kattoon joku kerta.

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #56 : 20.09.2016, 10:19:17 »
Paikanpäällä nähtynä varsin hienosti vedetty.
Vieressä joku ihmetteli mikä moottori siinä on.. totesin että Volvon :)
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #57 : 17.12.2016, 09:23:25 »
Erinomaista toimintaa. Hyvä! Aika vikkelä peli on.
Pitkäisku kampura vaan koneeseen ja Mitsun Evo 10 ahdin.
H-Profiilikanget olisi hyvä olla myös.
Siinä Mersumiehillä tippuu leuka pitsaan.
Mikä vaihdelaatikko tässä on?
Tämä on mielenkiintoinen projekti.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2016, 10:11:15 kirjoittanut Eikka »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #58 : 17.12.2016, 10:48:23 »
Pitkäiskuakselin saat kymppisarjan koneesta. Hioo vaan kiertokangen laakerinkaulat 49mm:iin. Edellyttäen siis, että sinulla on tällä hetkellä K-lohko jossa 63mm runkolaakerit.

Turha maksaa hunajaisia mansikoita valmiista akselista kun taskurahalla saa kymppisarjan akseleita ja koneistamolle menee muutama huntti.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti, osa 1
« Vastaus #59 : 17.12.2016, 11:26:36 »
On tämä kyllä laite.
Hiottu akselikin olisi ihan ok.
Mutta jos haluaa että mersumiehet voivat huonosti niin Kiinan Billett akseli 94.5 mm iskulla ja tasapainoitukseen esim. Lahden Kansityöhön koska niissä on tavattu heittoja.
Kiinan H-Profiilit hankintaan tarkistuksen kera samaan liikkeeseen. Puristussuhdetta vähän ylemmäs isoventtiilikannella ja nostoa omaavalla nokalla. Asteita ei tarvii mahdottomia olla.
Hyvä iso cooleri vaikka kuorma-autosta.
RE85 polttoaineeksi kunnon säädöillä.
Suuttimet toki täytyy olla riittävät.
Luulen että kärry tulee mäelle aika mukavasti.
Toki tässä on vaarana ettei mikään teho ole kohta riittävä..
Jatkakaa.

Niin vielä pitempi iskuisen kampiakselinkin vissiin saisi mutta joutuuko lohkoa koneistamaan jo tuolla 94.5 mm:n akselillakin..??
« Viimeksi muokattu: 17.12.2016, 11:47:09 kirjoittanut Eikka »

 

KL-varaosat  Race.fi