Samppasport  Futurez

Autotalleissa tapahtuu

  • 9166 Vastauksia
  • 2100743 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8640 : 14.09.2020, 22:09:04 »
Noin 6 työtuntia ja kytkin sekä kampuran stefa uusittu sekä laatikon sain takaisin paikalleen. Sitten loppui päivänvalo. Aluksi koitin ähertää tunkin kanssa mutta eihän siitä mitään tullut. Selälleen maahan, laatikko mahan päälle ja hiiop.

Huomenna pitää hakea uus vetoakseli kuskin puolelle ja laatikkoöljyä. Vanha on ruostumassa poikki ja netissä noita katkenneita on useampia.

Sitten kaiken lopun kasaus. Nämä on niitä hommia kun tekis mieli maksaa muille mutta ne muut ottaa turhan monta satasta ::)
Respect - harva viitsisi ihan taivasalla ryhtyä moiseen puuhaan.

Pari vuotta sitten vaihdettiin veljen kanssa laatikko hänen vanhaan mersuun ja silloin oli kuitenkin trukki apuna. Nostettiin auto öljytynnyreiden päälle ja laskettiin laatikko trukilla alas ja uusi tilalle. Silti ei aivan joka päivä viitsisi moiseen ryhtyä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8641 : 14.09.2020, 22:23:47 »
Taivasalla on aivan mahtava tehdä jos keli sallii. On tilaa, valoa ja raitista ilmaa.

Nosturi tottakai helpottaa mutta kunnon tunkki on melkein yhtä hyvä.
 Tuollainen 40cm maasta (2*205 leveetä rengasta runkopalkkien alla molemmin puolin) on aika optimaalinen korkeus ala- ja yläpuolella työskentelyyn. Eipähän tartte vaihteistonostinta ja jumppailla nosturia ylösalas.

Minä oon aina tehnyt huonoilla työkaluilla pihalla kaiken niin nyt alkaa ees työkalut olla kohdillaan.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6015
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8642 : 14.09.2020, 23:12:17 »
Onko kunnon tunkki Bahcon hallitunkki vai joku farmitunkki? Itsekin teen pihalla mieluumin pikkuhuoltoja ja korjauksia kuin tyhjennän lämpimän tallin jouluna, mut silloin kun oli ardic- ja suutinvika samaan aikaan oli pakko. Öljyt on kiva vaihtaa lumihangessa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8643 : 14.09.2020, 23:53:48 »
Iso bahcolainen :).

Pari vuotta sitten tein ison huollon 940:iin ulkona. Jakopää, vesipumppu, lootaöljyt ja pakoputken vaihto. Ulkona oli yöllä pitkälti yli -20c eikä päivällä paljoa lämpöisempää. Silloin pelasti diesellämmitin jolla pystyi sulattamaan sormet ja välillä pilkkihaalariakin.

Silloin kaipaa tallia kun kelit ei salli tai on paljon hyttysiä :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8644 : 15.09.2020, 20:08:55 »
Ja näin se on valmis. Paljon parempi ajaa kun polkimessa tapahtuu jotain melkein heti kun alkaa nostamaan. Aiemmin sai nostaa 3/4 eikä edes ryöminyt.

Sellaiset 11-12 työtuntia yksin tehtynä. Edellisen samanlaisen kytkimen vaihdoin kaverin kanssa 15h. Harjoitus tekee mestarin :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Tucci

  • Vieras
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8645 : 15.09.2020, 20:28:19 »
Ja näin se on valmis. Paljon parempi ajaa kun polkimessa tapahtuu jotain melkein heti kun alkaa nostamaan. Aiemmin sai nostaa 3/4 eikä edes ryöminyt.

Sellaiset 11-12 työtuntia yksin tehtynä. Edellisen samanlaisen kytkimen vaihdoin kaverin kanssa 15h. Harjoitus tekee mestarin :)
Tarpeeksi harjoittelet, menee kuuteen tuntiin.  :D
Mitä maksoi osat ja onko massapyörä?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8646 : 15.09.2020, 21:08:03 »
Aeromotorsilta 112€ aisin kytkinpaketti ja elring kampiakselin stefa. 1.8vvt-i niin ei ole kaksoismassaa. Niin ja motonetistä vasen vetoakseli 109€ ja 2l motox lootaöljyä 16€

Kaveri osti samat osat 2.0 bensa avensikseen niin kytkinpaketti motonetistä 200€ ja kampiakselin stefa marmoritiskiltä 98€ :D.

Omaan 2.0 D4D:hen onkin vaihdettu kytkin ja vauhtipyörä joskus reilu 100tkm sitten. Siinä on kaksoismassa vp.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2020, 21:11:49 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Tucci

  • Vieras
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8647 : 15.09.2020, 21:14:11 »
Aeromotorsilta 112€ aisin kytkinpaketti ja elring kampiakselin stefa. 1.8vvt-i niin ei ole kaksoismassaa. Niin ja motonetistä vasen vetoakseli 109€ ja 2l motox lootaöljyä 16€

Kaveri osti samat osat 2.0 bensa avensikseen niin kytkinpaketti motonetistä 200€ ja kampiakselin stefa marmoritiskiltä 98€ :D.

Omaan 2.0 D4D:hen onkin vaihdettu kytkin ja vauhtipyörä joskus reilu 100tkm sitten. Siinä on kaksoismassa vp.
Kuulostaa hyvältä nuo huoltojen hinnat.  :P

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8648 : 15.09.2020, 21:25:35 »
Osille tuli hintaa siis 237€. Kaveri kun haki tarjouksia korjaamoilta niin 950€ tais olla halvin ja kallein jotain 1100€ :D.

Eli koen säästäneeni ainakin 600€ parin päivän työllä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Tucci

  • Vieras
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8649 : 15.09.2020, 21:33:15 »
Osille tuli hintaa siis 237€. Kaveri kun haki tarjouksia korjaamoilta niin 950€ tais olla halvin ja kallein jotain 1100€ :D.

Eli koen säästäneeni ainakin 600€ parin päivän työllä.
Niin no, satasen tunti ja tuppaa kymmenkunta tuntia palamaan vaihdossa.   :D

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8650 : 19.09.2020, 00:02:10 »
Kevyenä iltapuhteena aloitin sydämensiirron alkuvuodesta hallussa olleeseen 945:een. Korvikkeen kanssa olisi aloitettava lähiaikoina. Kaikenlaista sitä saa aikaan vajaassa neljässä tunnissa ilman kovaa kiirettä. Vielä ois muutamia irrotettavia osia korissa.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8651 : 19.09.2020, 19:58:10 »
S80 etulokarit meni vaihton. Tästä lähdettiin:

Maalin takana oli paikoitellen vain ruostetta ja ilmaa, osa tippui kun otin sisälokarin pois:

Ja kunnostettu tilalle:

Apparin lokari meni myös vaihtoon vaikkei ollut yhtä pahassa kunnossa. Vanhan kuskin lokarin takaa löytyi varmaan 2kg multaa, hiekkaa, lehtiä ja neulasia. Ei siis mikän ihme että lokari oli päässyt huonoon kuntoon... Putsasin vesipoistot samalla kummallakin puolella ja massasin lokarit, jos nämä nyt kestäisi auton elinkaaren loppuun.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2377
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8652 : 19.09.2020, 20:12:06 »
Mutsin V70:sestä korjasin tänään kuskin sähköpenkin korkeudensäädön ja tilkitsin (ainakin toivottavasti) konttiin tihkuvan vesivuodon.
242:een pulttasin imusarjan nyt vihdoin paikalleen kun sai imulämmön anturin istutettua paikalleen.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8653 : 21.09.2020, 17:42:26 »
Pitkään piti perustella itselle TIGin hankintaa, mutta nyt se tuli sitten kuitenkin ostettua. Suoraa sanottuna eniten jännitti, että tuleeko siitä yhtään mitään.. edellisen kerran ku on tullu hitsattua yläasteella ja vaan MIGillä, sen hetken mitä sillä ny aina ehti kokeilla ennen ku joku käänsi virrat tappiin  :D

Tein ekana kärryn sille omasta päästä kun valmiit kärryt ei oikeen miellyttäny. Ekat saumat TIGillä ikinä. Valtavasti on opittavaa hitsaamisesta mutta ihan hyvin tuntui pääsevän jyvälle ja alkuun tuos hommas.



Lisää treeniä ku varastohyllyt oli kannakkeita vaille.



Alumiinikään ei tuntunu mitenkään mahdottomalta. Parilla latalla ensin kokeilua ja sitten 142:seen pari uutta ahtoputkea. Ekana tuon sikatun pään hitsaus mikä jää piiloon, että sai vielä asetukset kohdilleen, sitte dumpin ja IAT-anturin paikka.



Iso helpotus ku tuntuus siltä ettei tarvikkaan laittaa häntä koipien välis vehkeitä myyntiin ekan kokeilun jälkeen  :D
Seuraavaksi vois miettiä sitte pakosarjan tekoa.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8903
  • Teiden tukko
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8654 : 21.09.2020, 18:01:30 »
Pitkään piti perustella itselle TIGin hankintaa, mutta nyt se tuli sitten kuitenkin ostettua. Suoraa sanottuna eniten jännitti, että tuleeko siitä yhtään mitään.. edellisen kerran ku on tullu hitsattua yläasteella ja vaan MIGillä, sen hetken mitä sillä ny aina ehti kokeilla ennen ku joku käänsi virrat tappiin  :D

Tein ekana kärryn sille omasta päästä kun valmiit kärryt ei oikeen miellyttäny. Ekat saumat TIGillä ikinä. Valtavasti on opittavaa hitsaamisesta mutta ihan hyvin tuntui pääsevän jyvälle ja alkuun tuos hommas.



Lisää treeniä ku varastohyllyt oli kannakkeita vaille.



Alumiinikään ei tuntunu mitenkään mahdottomalta. Parilla latalla ensin kokeilua ja sitten 142:seen pari uutta ahtoputkea. Ekana tuon sikatun pään hitsaus mikä jää piiloon, että sai vielä asetukset kohdilleen, sitte dumpin ja IAT-anturin paikka.



Iso helpotus ku tuntuus siltä ettei tarvikkaan laittaa häntä koipien välis vehkeitä myyntiin ekan kokeilun jälkeen  :D
Seuraavaksi vois miettiä sitte pakosarjan tekoa.

Hattu päästä, jos on ensimmäiset saumat TIG:illä. :o -H- Alumiiniinkin tuli komea sauma. Seuraavaksi sitten opettelemaan läpi hitsausta ja kirkkaalla teräksellä juuren suojausta.

Mikä ton koneen mallinumero on? Meille talliin ostettiin Everlastin 185 power tig. Siinä on vain välttämättömimmät säädöt, mutta sillä nyt pääsee alkuun. Päivittää sitten joskus, jos näkee tarpeelliseksi.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Elekma  Autoracing