Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: 1.6 aloittelia - 09.09.2011, 23:23:34

Otsikko: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: 1.6 aloittelia - 09.09.2011, 23:23:34
Plugi kateissa :idiot2:

Eli löytyykö täältä keltään tietoa mihin se lastun plugi pistetään? Ohjeen mukaan
paikka löytyy moottorin oikealta puolelta mihin on mahdotonta päästä käsiksi
purkamatta puoli autoa.
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: (Miksu) - 09.09.2011, 23:48:01
Plugi kateissa :idiot2:

Eli löytyykö täältä keltään tietoa mihin se lastun plugi pistetään? Ohjeen mukaan
paikka löytyy moottorin oikealta puolelta mihin on mahdotonta päästä käsiksi
purkamatta puoli autoa.

Selitä nyt vähän tarkemmin, että mikä tää juttu nyt oikeen on?
Lähtökohtaisesti kysymyksesi kuulostaa ihan pirun kummalliselta
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: 1.6 aloittelia - 10.09.2011, 00:29:41
Tarkennusta kysymykseen.

Eli tuuli Saksasta tilattua ns. plug-in boxi ja asennusohjeet todella epämääräiset. Kysymykseni siis
on mihin kohtaan adapteri tulee kiinni moottoriin.
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: Elk - 10.09.2011, 00:41:46
Tarkennusta kysymykseen.

Eli tuuli Saksasta tilattua ns. plug-in boxi ja asennusohjeet todella epämääräiset. Kysymykseni siis
on mihin kohtaan adapteri tulee kiinni moottoriin.
Unohda tuon tehoboxin asennus, ihan oikeasti. Mitään muuta et sillä saavuta kuin kulutuksen nousun, helvetillisen savutuksen ja muutamat vikakoodit.
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: Ristus - 10.09.2011, 08:49:24
Kun vittuilut ohi niin sieltä konehuoneesta sen pitäs löytymän jostakin syöttöpumpun ja ecun välimaastosta seuraile johtonippua joka lähtee pumpulta.... mutta totta se on että ei siitä tule kuin pahamieli...
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: Taavi.H - 10.09.2011, 10:34:03
Kun vittuilut ohi niin sieltä konehuoneesta sen pitäs löytymän jostakin syöttöpumpun ja ecun välimaastosta seuraile johtonippua joka lähtee pumpulta.... mutta totta se on että ei siitä tule kuin pahamieli...

Ei kai tuossa HDI koneessa syöttöpumppua ole? Korkeapainepumppu ja tankkipumppu kylläkin.

Tai sitten olen ymmärtänyt jotain pahasti väärin...

Mutta mitä aloittajan kysymykseen tulee, itsekään en tuon boksin plugille paikkaa etsisi vaan satsaisin rahat ihan oikeaan virisoftaan. Mutta jos nyt kuitenkin päätät kokeilla, kerropa tarkemmin noista ton tehoboksin ohjeista tai vaikka laita kuvaa näkyville. Nykyisillä tiedoilla on aika paha neuvoa kenenkään.
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: Hurm0s - 10.09.2011, 13:52:16
Asiasta sen enempää tietämättä on kuitenkin pakko kommentoida...

Mikä järki on ensin ostaa 1,6D DrivE, joka on suunniteltu menemään pienellä kulutuksella ja täten tuottamaan pienet CO2 päästöt ja sitten alkaa virittämään sitä...?
Kai se nyt on alusta asti tiedossa, että ko. malli on tarkoitettu sellaiseen verkkaiseen liikkumiseen.
Ja vielä jos aikoo lyödä siihen jonkin halpis "viriboksin" eli jonkin huijauslaatikon, jonka seurauksista ei ole mitään tietoa, niin....
Että pitäisikö jättää laittamatta ja tyytyä niihin tehoihin jotka on valinnut?
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: Turbo 242 - 12.09.2011, 15:40:38
Asiasta sen enempää tietämättä on kuitenkin pakko kommentoida...

Mikä järki on ensin ostaa 1,6D DrivE, joka on suunniteltu menemään pienellä kulutuksella ja täten tuottamaan pienet CO2 päästöt ja sitten alkaa virittämään sitä...?
Kai se nyt on alusta asti tiedossa, että ko. malli on tarkoitettu sellaiseen verkkaiseen liikkumiseen.
Ja vielä jos aikoo lyödä siihen jonkin halpis "viriboksin" eli jonkin huijauslaatikon, jonka seurauksista ei ole mitään tietoa, niin....
Että pitäisikö jättää laittamatta ja tyytyä niihin tehoihin jotka on valinnut?

Paljonkohan tuosta moottorista voi saada lastulla, ei millään lisäpurkilla, lisää?  ??? Että mahtaako olla vastaavaa hyötyä, kuten jo totesit.  ::)

[OT]
Vajaa vuosi sitten vedettiin porukoiden V70 2.5T AWD:lla traileria jossa oli ~1300kg auto kyydissä. Kärryn kanssa koukussa oli reilut 1600kg painoa. Traileri tuli kuin tyhjää vain perässä. Kotinurkilla, paikallisen Sinisen kohdalla oli mainos V70 DrivE mallista. Sanoin ääneen että pitäiskö mennä pihaan, ottaa kärry irti ja lyödä tuommosen V70:sen perään. Ei varmasti olisi tullu yhtä kivuttomasti perässä, olisko päässy edes liikkeelle.  :2funny:
[/OT]
Pahoittelen OT:ta.  :-[
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: sjvirt - 12.09.2011, 15:55:21
Asiasta sen enempää tietämättä on kuitenkin pakko kommentoida...

Mikä järki on ensin ostaa 1,6D DrivE, joka on suunniteltu menemään pienellä kulutuksella ja täten tuottamaan pienet CO2 päästöt ja sitten alkaa virittämään sitä...?

Vieläkin vähempää asiasta tietämättä voin spekuloida, että DRIVe:t ovat erityisesti työsuhdeautoilijoiden autoja, jollaiseen päädytään, kun työnantajan autopolitiikka on tiukasti määritettyä.
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: d6r - 12.09.2011, 17:47:24
Mikä järki on ensin ostaa 1,6D DrivE, joka on suunniteltu menemään pienellä kulutuksella ja täten tuottamaan pienet CO2 päästöt ja sitten alkaa virittämään sitä...?

Voihan sitä ajatella pääsevänsä kerrankin jymäyttämään verottajaa, kun ostaa auton, jonka hankintahintaa verotetaan pienellä prosentilla ja jonka vuosittainen ajoneuvovero luetaan taulukon alkupäästä, myös virittämisen jälkeen. Tämähän on varsin houkutteleva ajatus, varsinkin jos onnistuu löytämään auton, jonka moottorin iskutilavuus on pieni ja viritysaste matala, mutta jonka moottorissa on "potentiaalia".

Että pitäisikö jättää laittamatta ja tyytyä niihin tehoihin jotka on valinnut?

Tyydyitkö valitsemaasi 250 hevosvoimaan?  ;)
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: Ristus - 12.09.2011, 18:07:37
Ei kai tuossa HDI koneessa syöttöpumppua ole? Korkeapainepumppu ja tankkipumppu kylläkin.

Tai sitten olen ymmärtänyt jotain pahasti väärin...

Mutta mitä aloittajan kysymykseen tulee, itsekään en tuon boksin plugille paikkaa etsisi vaan satsaisin rahat ihan oikeaan virisoftaan. Mutta jos nyt kuitenkin päätät kokeilla, kerropa tarkemmin noista ton tehoboksin ohjeista tai vaikka laita kuvaa näkyville. Nykyisillä tiedoilla on aika paha neuvoa kenenkään.
semmonen siis joo oon jämähtänyt noihin vanhempiin mutta kai se ohje kertoo mikä liitin pitää löytää... jos sen tänne laittaa niin varmana joku kertoo missä se on...
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: Hurm0s - 12.09.2011, 18:19:43
Voihan sitä ajatella pääsevänsä kerrankin jymäyttämään verottajaa, kun ostaa auton, jonka hankintahintaa verotetaan pienellä prosentilla ja jonka vuosittainen ajoneuvovero luetaan taulukon alkupäästä, myös virittämisen jälkeen. Tämähän on varsin houkutteleva ajatus, varsinkin jos onnistuu löytämään auton, jonka moottorin iskutilavuus on pieni ja viritysaste matala, mutta jonka moottorissa on "potentiaalia".

Tyydyitkö valitsemaasi 250 hevosvoimaan?  ;)
Empä usko, että tuossa on paljoa potentiaalia, ahdin on varmasti juuri niin pieni kuin olla ja voi jne.
Ja muutenkin, auto jossa on hiukkassuodatin ja muut "halvat" palikat tykkää noista huijausbokseista varmaan aivan älyttömästi...

Ja ei, en tyytynyt, mutta omassa autossa ei myöskään ole mitään pilipali "viritys" boksia, eikä oma auto todellakaan ole suunniteltu miksikään maailmanpelastusautoksi... :P
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: InlineFour - 12.09.2011, 18:28:47
Melkee lähtisin väittään että 1.6 aloittelijasta ei tule ainakaan
tämän volvofoorumin aktiivista/ vähemmän aktiivista käyttäjää  ::)

Ihan tälleen OT:na..
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: dera - 26.09.2011, 00:44:03
Onko auto S40/V50 vai isokorinen Volvo?
Pikkukorisessa 1.6 DRIVe'ssä on EDC16C34 ecu, sen kanssa railipaineanturiin kytkettävä huijausboksi saa aikaan vain vikakoodin tai pienemmillä "tehoasetuksilla" ei minkäänlaista eroa. Isokorisessa on EDC16CP31 jossa saa aikaan hiukkassuodattimen hyvin nopean täyttymisen ja n. 3-8hp lisätehoa.

Liitin mitä etsit lienee railipaineanturin liitin, eli seuraa pa-kiskon päässä olevan anturin johtoa ja sieltä se löytyy, jos ylipäätään ovat oikean "boksin" (boksi = säätövastus) myyneet.

Oikealla softalla 1.6d mallista saa melko turvallisesti n. 135hp irti.
Otsikko: V50 classic vm2011 (D2) 114hv....nyyt 144 330nm vääntöö!!!
Kirjoitti: Destt - 24.01.2018, 06:03:48
EN voi kuin suositella..ja kulutus tippui 10prossaa
Otsikko: Vs: V50 classic vm2011 (D2) 114hv....nyyt 144 330nm vääntöö!!!
Kirjoitti: janne81 - 31.01.2018, 21:14:56
EN voi kuin suositella..ja kulutus tippui 10prossaa
Vissiin kuitenkin ihan softalla eikä tehoboksilla?
Otettiinko saastelaitteita pois?
Otsikko: Vs: V50 classic vm2011 (D2) 114hv....nyyt 144 330nm vääntöö!!!
Kirjoitti: hessu80 - 31.01.2018, 21:41:54
EN voi kuin suositella..ja kulutus tippui 10prossaa
Ensimmäisestä olen samaa mieltä, mutta jälkimmäinen on todennäköisesti laskuvirhe.

Oma V70 on samalla koneella ja softalla saatiin auto paljon mukavammaksi ajaa, mutta ei softauksella ollut oikeastaan vaikutusta kulutukseen.
Otsikko: Vs: V50 classic vm2011 (D2) 114hv....nyyt 144 330nm vääntöö!!!
Kirjoitti: mulugren - 31.01.2018, 22:28:30
softalla saatiin auto paljon mukavammaksi ajaa, mutta ei softauksella ollut oikeastaan vaikutusta kulutukseen.

Lisää tehoa ilman että kulutus nousee. Viritys on enemmän kuin onnistunut :)
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: janne81 - 01.02.2018, 21:18:36
DPF:n poisto/polton esto pudottaa joissain malleissa aika paljonkin kulutusta.
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: hessu80 - 01.02.2018, 21:32:04
DPF:n poisto/polton esto pudottaa joissain malleissa aika paljonkin kulutusta.
Aivan marginaalisia eroja, jos laitteet toimii alunperin oikein. Oma lukunsa on tuo 2.0D, joka voi polttaa hiukkasia jatkuvasti. Siinä saadaan parikin litraa kulutusta alemmaksi, mutta ei sillä ole mitään tekemistä optimoinnin kanssa.

Yleisesti ottaen enemmän tehoa => enemmän dieseliä. EGR:n poistolla saadaan teoriassa muutaman prosentin kulutuksen lasku, kun sylinteriin voidaan painaa enemmän puhdasta ilmaa. Tämä hyöty sitten ulosmitataan suuremman tehon takia lisääntyneissä kiihdytyksissä ja ohituksissa. Lopputulos plus-miinus nolla ainakin omassa tapauksessa.
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: janne81 - 01.02.2018, 21:39:42
OT jatkuu, ei liity 1.6D:n ja siitä mulla ei ole kummempia kokemuksia.

Oma V70 2.0D toimi ihan oikein ennen lastutusta ja keskikulutus oli ajotietokoneessa ekan vuoden 6.9l/100km.Nollasin mittarin 6/2016 kun ostin auton.
Viime heinäkuussa tehtiin temput ja nyt kun äsken katsoin niin keskikulutus oli 6.4l/100km. Nollasin 7/2017.
Ei ollut se ohjailaitteesta johtuva vika päällä mitä pikku-Volvoissa varsinkin esiintyy. Ajan suurimmaksi osaksi "nurkissa".
Otsikko: Vs: 1.6D drive lastutus
Kirjoitti: hessu80 - 01.02.2018, 21:56:31
Mulla tuossa alunperin 84 kw 1,6D:ssä näyttää nyt tietokone talvikulutusta 5,0 l/100 km. Ehkä se on vakiona ollut talvella 5,1 l/100km. Kesällä sitten menee tuonne 5,2...5,4 l/100 km eikä optimoinnilla ollut tähänkään vaikutusta.