Autodiagnoosi  Carcom Oy

855 10V "Biltema tuning"

  • 302 Vastauksia
  • 113704 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #210 : 17.06.2018, 15:27:43 »
Tämä on ollut välillä seisonnassa ja nyt taas ajossa, ainakin kunnes saan mersun korjattua (siitä leipoi vesipumppu ja löytyy muutakin pientä fiksailtavaa).

Auto on toiminut viime aikoina hienosti, mitä nyt ajokokemus on ehkä hieman ralliautomainen... Äänieristyksiä voisi ehkä laittaa hieman takaisin, tällä hetkellä paljasta peltipintaa on hiukan runsaanpuoleisesti ja äänimaailma on sitten sen mukainen ::) Kojelauta ja muutkin sisustuksen osat pärisevät ja resonoivat vähintäänkin riittävästi - toisaalta auto liikkuu eteen ja taakse varsin iloisesti, joten mitäpä sitä stressaamaan moisista pikkuasioista :P

Ykkösautona tosiaan pidän nyt väyrysmersua niin kauan kuin se toimii, 8-pätkä olkoon vara-auton asemassa. Mukavaa vaihteluahan tällä ajelu on, mutta tosiaan mukavuustekijät kyllä ajavat mersun rattiin pidemmän päälle...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #211 : 19.06.2018, 00:17:43 »




Laitoin alle nuo omaan silmääni aivan kamalan näköiset masitalyt, niissä on sentään kohtuulliset kumit päällä. Samalla herkistelin hieman jarruja - lähinnä tuo vasen takatassu tykkäsi laahata ja kuumentaa paikkoja. Koeajon perusteella ei lämpene enää sen enempää kuin muutkaan nurkat.

Välillä oikealle kaartaessa on kuulunut kohtuullisen kovaa vinkunaa, sitäkään en herkistelyjen jälkeen enää havainnut. Voihan tuosta tietty pyöränlaakerikin olla menossa, vai onko yleistä että jarrut vinkuisivat ainoastaan kaartaessa ilman jarrupolkimeen koskemista?

Ikävänä ominaisuutena ravistus yli 85 km/h nopeuksissa kytkin pohjassa / moottorijarrulla tuli nyt sitten takaisin. Aivan samanlainen todella voimakas vatkaus joka viimeksi hävisi oikean puoleisen vetoakselin sisänivelen rasvauksella. Pitänee kokeilla heittää paikoilleen aikaisemmin (näköjään ihan aiheellisesti) hankkimani ihan uusi (uudet) vetari(t), josko tuo sitten asettuisi taas joksikin aikaa...
« Viimeksi muokattu: 19.06.2018, 00:34:03 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #212 : 19.06.2018, 23:54:42 »


Laitoinpa kokeeksi peltivanteet eteen => eipä vatkaa enää! Nuo perhanan takaveto-ET-tarvikevanteet siis ovat koko ajan olleet syypäänä ravisteluihin. Joko suoranaisesti tai kenties ne jotenkin tietyissä tilanteissa tuovat erityisen hyvin esille pyöräntuennan välyksiä, mitkä eivät oikealla ET:llä vielä aiheuta ongelmia (?).

Kokeilin vielä etsiä pyörät ilmassa etupään väljyyksiä. Ihan ääriasentoon kun kääntää niin alatukivarsi näyttää kokonaisuudessaan hieman liikahtavan eteen-taakse-suunnassa, en tiedä kuuluuko sen sellaista tehdä... Esim. oikeaa etupyörää kun "kolauttelee" ääriasentoon vasemmalle, näyttää alatukivarren takimmainen runkopusla pysyvän paikoillaan ja itse tukivarsi liikkuu aavistuksen eteen/taakse suhteessa puslaan (ja loppuautoon...). Pitänee seurata tuota ilmiötä - juuri nyt auto tosin kulkee melko tasaisesti niitä nopeuksia mitä täälläpäin saa ajaa ja mitään häiriöääniä ei tunnu enää kuuluvan. Aiemmin mainitsemani vinkuminen oikealle kaartaessa siis myös tosiaankin vaikuttaa hävinneen täysin jarrujen herkistelyn myötä.

Tai kuuluuhaan tuolta katalysaattorin suunnilta kaikennäköistä kolinaa jä pärinää, lienee sisuskalut päreinä... Paikoillaan on nyt vanha alkuperäismallinen katti, joka on kyllä saanut siipeensä kaikilla mahdollisilla tavoilla. "Uusi" on odottamassa syksyä ja katsastusta, ko. (tarvike)osalla meni hienosti läpi päästöistä ainakin viime vuonna.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #213 : 20.09.2018, 18:30:16 »

(Kuvaa klikkaamalla pääsee juutuuppiin)

Vähän se kylmäkäynnistyksen jälkeen savuttaa... Voishan sitä huvikseen käydä päästöt mittauttamassa vielä.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6015
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #214 : 20.09.2018, 21:25:38 »
Tumma kasipätkä on kaunein  S* Kuluuko sitä öljyä oikeasti? Tikitys on koneessa melko äänekäs.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #215 : 20.09.2018, 21:50:57 »
Oon kerran muistaakseni lisännyt öljyä vuoden aikana. Kilometrejä tietty ei kovin paljoa ole tullut. Jos menee päästöistä läpi niin ehkä jatkan tämän laittelemista vielä... Tikitys kuuluu asiaan, samalla tavalla esim. muinaiset Mazdan hydepainimet ääntää kylmänä (eli tyhjäksi valuneena?) Ko. autoissa on muistaakseni ihan opaskirjassa maininta asiasta - ei aiheuta toimenpiteitä jos ääni vaimenee koneen lämmettyä.

Tämä(kään) ei näytä seisonnasta tykkäävän, tikitys jatkui aika monta kilometriä ja komea sininen savupilvi seurasi autoa kun kävin kauppa-/herkistelyreissulla. Paluumatkalla sentään ei ollut havaittavissa savua tai ylimääräisiä ääniä... Kokeilenpa ajella tällä muutaman viikon nyt työmatkoja, jos se siitä herkistyis tai pamahtais lopullisesti - olisihan sekin eräänlainen ratkaisu autokokoelmani harventamiseen :P 8-pätkä on kyllä ollut sen verran mieluinen menopeli, että enpä varmaan osaa lopettaa tämän remppaamista kovin helposti...

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6015
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #216 : 20.09.2018, 22:43:48 »
Oot fiksannut korin niin hyvin että mun mielestä tää ei saa olla viimeinen kone siinä kehikossa ! :)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #217 : 21.09.2018, 15:17:41 »
Näissähän se menee niin päin, että yhellä kopalla yleensä sen pari-kolme konetta saa ajettua romuksi... Japseissa ja mersuissa toisinpäin ;) Minun autofiksaamossa tehdään nykyisin pintapelteihin lähinnä näitä "3 vuotta kuusen juurella"-käsittelyjä :P

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2540
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #218 : 21.09.2018, 16:09:43 »

(Kuvaa klikkaamalla pääsee juutuuppiin)

Vähän se kylmäkäynnistyksen jälkeen savuttaa... Voishan sitä huvikseen käydä päästöt mittauttamassa vielä.
Startin savupilvi muistuttaa mitä toi oma v70 päästää about aina, vähä tulee kakstahti mielee ku sakee sininen pilvi leijailee siit parkkipaikalta :D
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #219 : 23.09.2018, 11:42:15 »
Tuollainen savupilvi tulee vain jos on seisonut pitemmän aikaa. Jos on jokapäiväisessä ajossa niin eipä savutukseen juuri kiinnitä huomiota - paitsi liikennevaloissa seisomiseen jälkeen saattaa pölläyttää vähän. Se on se bensakoneen alipaine tyhjäkäynnillä aika huikea...

Kattelin että katsastuksen jälkeen (eli 10 kuukaudessa) oon kelannu mittariin n. 2500 km, eli öljynkulutus on vielä pientä verrattuna edelliseen 8-pätkääni. Jos ajelisin pelkästään yhdellä autolla niin saattaisin saada vuodessa mittariin n. 8-10 tkm - nyt herää taas kysymys että miksi ihmeessä tällä ajosuoritteella EN ajele jollakin vähintään 4-litraisella bensakrematoriolla :o Noh, kyllä tälläkin ainetta saa palamaan, ainakin jos yhtään tekee mieli 5-koneen nuottia kuunnella... Toki teho ei vastaa ääntä, mutta ehkä niin on (mm. ajokortin säilymisen kannalta) parempikin...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #220 : 23.09.2018, 11:48:25 »
Minulla taisi käydä tuuri kun vaihdoin täysin remontoidun italialaisen päikseen -96 2.5/20V kasiputkaan.
EI savuta seisottuaan, ei huohota eikä pölläytä vaikka kylmänä polkaisisi.

Vitosen nuotti on kivaa kuunneltavaa. Ainoa moite verrattuna vanhempaan edustajaan (945) on kuskin paikka. En saa ajoasentoa mieleiseksi millään.

Mutta ei nämä ikäisekseen huonoja ole. Tuossa männäviikolla kuskasin yhtä henkeen ja vereen hondamiestä. Parin kymmenen kilometrin jälkeen kuului vierestä hiljainen, hieman masentunut lausahdus "siis miten muoviämpäri tämä on mukavempi matkustaa kuin -17 civic....?". ;D


Keep up the good work O0

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #221 : 23.09.2018, 21:09:03 »


Laitoinpa kokeeksi peltivanteet eteen => eipä vatkaa enää! Nuo perhanan takaveto-ET-tarvikevanteet siis ovat koko ajan olleet syypäänä ravisteluihin. Joko suoranaisesti tai kenties ne jotenkin tietyissä tilanteissa tuovat erityisen hyvin esille pyöräntuennan välyksiä, mitkä eivät oikealla ET:llä vielä aiheuta ongelmia (?).

Kokeilin vielä etsiä pyörät ilmassa etupään väljyyksiä. Ihan ääriasentoon kun kääntää niin alatukivarsi näyttää kokonaisuudessaan hieman liikahtavan eteen-taakse-suunnassa, en tiedä kuuluuko sen sellaista tehdä... Esim. oikeaa etupyörää kun "kolauttelee" ääriasentoon vasemmalle, näyttää alatukivarren takimmainen runkopusla pysyvän paikoillaan ja itse tukivarsi liikkuu aavistuksen eteen/taakse suhteessa puslaan (ja loppuautoon...). Pitänee seurata tuota ilmiötä - juuri nyt auto tosin kulkee melko tasaisesti niitä nopeuksia mitä täälläpäin saa ajaa ja mitään häiriöääniä ei tunnu enää kuuluvan. Aiemmin mainitsemani vinkuminen oikealle kaartaessa siis myös tosiaankin vaikuttaa hävinneen täysin jarrujen herkistelyn myötä.

Tää arvaus saattoi mennä oikein! Nimittäin nuo kun laitoin paikoilleen...



...niin autohan kulkee kuin sukkasillaan, jopa noilla kammottaviksi nimeämilläni takavetovanteilla, joilla aikaisemmin vatkasi tolkuttomasti.

Kuskin puoleisen vetonivelen suojakumi oli rikki, sen laitoin uuden kun oli niin halpa (Motonetissa 10,90 "aito Löbro", mukana napamutteri, lukitussokka ja rasvatuubi). Putsasin nivelen, onhan siinä ihan selvät kulumisjäljet:



Tuolla mennään silti toistaiseksi, ei äännä ja tuntuu timmiltä.

Kun kaikki oli purettu, huomasin pienen viillon sisemmässäkin kumissa:



Yritin korjata sen RTV-silikonilla, katotaan kestääkö yhtään.

Palikat paikalleen, alatukivarren sisäpäiden kiristys tunkin varassa, jotta sisähelat kiristyisivät "ajoasentoon"...





...tai ainakin lähelle - ajoasento näyttää tässä olevan jotakuinkin vaaterissa, mutta anyways:



Jos lupaatte olla kyseenalaistamatta päätökseni hommata tukivarret Biltemasta, niin lupaan olla säästelemättä niitä ja kerron sitten kestotestin tulokset kun saan nivelet väljiksi :P Aloitusmittarilukema kestotestille olkoon 341170.

Aika runsaasti olivat rasvaa laittaneet alapalloille:



Huijasin sen verran, että laitoin MoS2:t tilalle:



Pallonivel näytti olevan jonkinlaisen muoviholkin sisällä, että en sitten tiedä saako tuollaista rakennetta kestämään millään konstilla.

Minulla taisi käydä tuuri kun vaihdoin täysin remontoidun italialaisen päikseen -96 2.5/20V kasiputkaan.
EI savuta seisottuaan, ei huohota eikä pölläytä vaikka kylmänä polkaisisi.

Vitosen nuotti on kivaa kuunneltavaa. Ainoa moite verrattuna vanhempaan edustajaan (945) on kuskin paikka. En saa ajoasentoa mieleiseksi millään.

Mutta ei nämä ikäisekseen huonoja ole. Tuossa männäviikolla kuskasin yhtä henkeen ja vereen hondamiestä. Parin kymmenen kilometrin jälkeen kuului vierestä hiljainen, hieman masentunut lausahdus "siis miten muoviämpäri tämä on mukavempi matkustaa kuin -17 civic....?". ;D


Keep up the good work O0

Tänks, mutta kuskin paikasta olen eri mieltä - minusta 8-pätkän ja 740:n ajoasennot ovat hyvin lähellä toisiaan. Molemmissa malleissa tilaa riittää minulle (185 cm) mainiosti joka suuntaan, ja ratin saa säädettyä tarpeeksi lähelle, vaikka penkki onkin minulla aina niin takana kuin sen saa. Väyrysmursulla kun taas olen ajellut, niin kyllä siinä vaan on huonompi ajoasento ja penkki. Ja ratin säätökin on mersuissa joku maksullinen lisäominaisuus... Minulla ei siis väykyssä säätöä ole ja ratti jää aina liian kauas kun vedän penkin ääriasentoon taakse :(
« Viimeksi muokattu: 23.09.2018, 21:12:00 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #222 : 27.09.2018, 00:29:55 »
Nyt loppuu se pärinä!



...Ihan ääriasentoon kun kääntää niin alatukivarsi näyttää kokonaisuudessaan hieman liikahtavan eteen-taakse-suunnassa, en tiedä kuuluuko sen sellaista tehdä... Esim. oikeaa etupyörää kun "kolauttelee" ääriasentoon vasemmalle, näyttää alatukivarren takimmainen runkopusla pysyvän paikoillaan ja itse tukivarsi liikkuu aavistuksen eteen/taakse suhteessa puslaan (ja loppuautoon...).

Testasin: Ainakin Biltemalainen upouusi tukivarsi käyttäytyy juuri yllä kuvatulla tavalla. Täytynee todeta tässä yhteydessä, että meikäläisen käden ja silmän yhteispelillä ei ole mahdollista huomata sopivasti "löystyneitä" alatukivarren runkopuslia - kaikki saattaa näyttää ja tuntua ihan timmiltä, vähäsen ne puslat aina tuntuvat antavan periksi... Mikään ei kuitenkaan kolise eikä näyttäisi liikkuvan mitenkään ylenpalttisesti kun vaikkapa sorkkaraudalla vääntelee... Eikä katsastuksessakaan itse asiassa tullut minkäänlaista kommenttia etupään nivelistä... Mutta vatkaus saattaa silti (ainakin sopivilla vanteilla) olla hirmuinen tietyissä tilanteissa, kuten aiemmin olen todennut.

Mitähän muuta... No takavedon vanteiden käyttämisen 8-pätkässä aion jättää jatkossa väliin, timmilläkin alustalla ajo on inhottavaa, vaikka se ravistus lakkasikin. Vetelee normaalia enemmän urissa ja kiihdytyksissä, ja ihan tasaisessakin maantiesuhailussa meno on jotenkin aaltoilevan tuntuista - ratissa tuntuu siltä, että etupyörät haluaisivat viedä autoa tien kallistusten ja urien mukaisesti milloin mihinkin suuntaan.

Ja olikohan se maanantai-iltana kun otin ratin irti ja yritin korjata sitä vähän suorempaan - missä onnistuinkin osittain... Mutta iltahämärässä turailun jälkeen en jaksanut enää käydä koeajolla, mistä päästäänkin tiistaiaamun koomiseen aloitukseen: Lähdin viemään tyttöä päiväkotiin, lapsi turvaistuimeen, auto käyntiin... Pakki päälle ja kytkintä ylös, rattia vasemmalle kääntäen... Ja autohan päättää antaa komean, pitkän äänimerkin! Ratti takaisin suoraan, vähän oikealle => TÖÖT taas... Totesin siinä vaiheessa, että ei tainnut mennä ratin asennus ihan putkeen... No, konehuoneesta töötin piuhat irti liittimistä, nehän ovat 850:ssä tosi helpossa paikassa. Lapsi päiväkotiin ja takaisin kotiin tutkimaan tilannetta. Bägi irti (suorituksen ajan sekä ennen suoritusta aamukahvin nauttimisen ajan akku irti kytkettynä!) ja totuus paljastuu: Olin onnistunut jättämään töötin piuhan ratin pultin alle, siellä se oli lytyssä ja kuori rikki :P Korjasin piuhan sähköteipillä ja löin romut kasaan, hyvin toimii taas. Mitä nyt ratti on edelleen vinossa, tosin toiseen suuntaan ja paljon vähemmän kuin ennen... Enpä jaksa enää korjata, olkoot sitten miten tykkää ;D

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #223 : 06.10.2018, 22:31:50 »
Luottamukseni tätä menopeliä kohtaan sen kun vaan kasvaa koko ajan, joten tuplasin auton arvon (Defan panssarikaapelissa on kyllä kilohinta kohdillaan :idiot2:):



Moottorille en lämmitintä laittanut, pitää joku tolkku sentään säilyttää... Letkulämmitintä voisin kyllä harkita, pitää selvitellä löytyykö Defalta tähän sopivaa ja ennenkaikkea mihin sellainen kannattaisi asentaa (jos mihinkään).

Kaukaa viisaasti olin jättänyt olemassa olleen sisähaaroituksen paikoilleen, joten asennus oli helppo. Puskurissakin oli reikä valmiina:











Pari päivää ajelin ilman oikean puoleista koiranluuta (alkoi kolina ottamaan pannuun...). Nyt sain aikaiseksi hommata oikein Meylen HD -palikat, joita olen Motonetin varaosalistauksissa useasti ihmetellyt:



On niissä ainakin aavistuksen isommat päät kuin edeltäjissään:



Kestotesti alkakoon nyt sitten näillekin, mittaristossa lukema 341647.



Sattui vielä sellainen hassu tapaus, että löysin takakontista mustia pahvinpalasia... Hetken niitä ihmettelin ja tajusin, että jotakin tuosta näyttää puuttuvan:



Olin aikaisemmin päivällä lasten kanssa pelaillessani potkaissut ihan itse jalkapallolla juuri tuohon auton takakylkeen (ihan vahingossa, uskokaa huvikseen! Ja muiden autoja varon todella paljon enemmän kuin omiani :P). Kuten kuvasta näkee, niin oikein siististi siis irtoaa äänenvaimennusbitumit sopivalla iskulla - keräilin loputkin murut tuolta kotelon sisältä, kätevää kun ei ylimääräisiä verhoiluja ollut haittana... Myöskin kuvassa näkyvä tankkausluukun "hätäavaus"-rautalanka tuli tarpeeseen, kun lukko ei viimeksi tankatessani lähtenytkään itsekseen auki - ei sen näissä ainakaan käytön puutteesta pitäisi jumittaa ;)

Siinä se on vielä koko komeudessaan:



Seuraava hankinta lienee talvirenkaat - joskin ennen sitä aion vielä hankkia vuoden ajoaikaa ja lukea rengastestejä kuin vanha vihtahousu pyhiä kirjoituksia...

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Old
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #224 : 07.10.2018, 00:04:09 »
Kun näitä tukivarsia vaihtaa niin kannattaa etukäteen mitata pyörän navasta lokkarin reunaan (siis navasta ylöspäin), pakko mainita ennenku joku vääräleuka rupee viisastelemaan, kun Auto on pyörillään. Uutta asentaessa on helppo nostaa navasta tunkilla mitta oikeeks näissä läpipulttimalleissa.
RTS

 

Samppasport  Futurez