Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: jokotai - 29.01.2018, 14:13:21
-
Mitäs jakajaa kokeneemmat B20 virittäjät suosittelisivat Historic Volvoon liekinsytyttäjäksi?
-
Salliiko säännöt kuinka vapaasti jakajaa vaihdella? Eikö ainakin ennen ollut suosittua käyttää esim. pv544 sportin jakajaa jossa ei ole alipainetoimista ennakonsäätöä?
-
Jakaja on 2-ryhmään tehtävässä autossa muuten vapaa, mutta kärjetöntä jakajaa ei ainakaan G2 -ikäluokassa minun tietääkseni vielä sallita.
-
Muutenhan tommonen 123-ignition ois ihan huippupeli elektronisena.. Onhan noita 140-sarjalaisia jo melko paljon hissepeleinä, minkähänlaisia ratkasuja muut käyttää?
-
Fian sivuilla on ne ikäkauden säännöt. Mun mielestä jo 68 -> saa käyttää "transistorisytytystä" mutta voiko kärjet korvata, sen varmaan selvittää sääntömies.
Ikäkauden mukaisia transistorivahvistima voisi olla vaikkapa Mopar chrome box?
Perinteisesti B20 tykkää alumiinijakajan (B20A) ennakkokäyrästä.
-
Perinteisesti B20 tykkää alumiinijakajan (B20A) ennakkokäyrästä.
Saman huomannut kun kokeillut erilaisia setuppeja, ainakin parhaat väännöt saa B20A käyrillä.
-
Milläs Boschin tyyppinumerolla tuo B20A:n sytkäri tunnetaan?
Löytyi muuten yhdestä lootasta just tollanen alipainekelloton Boschin sytkäri tyyppiä JFR4 (0231 153003) ja valurautakuorella.
Pitänee suorittaa lisätutkimusta ja vertailuja...
-
Minkähänlaisia ennakoita tällaisissa B20 kilvanajokoneissa on menestyksekkäästi käytetty? Lähinnä tietysti kiinnostaa tyhjäkäyntiennakko, sekä max. ennakko 5000/6000 rpm:llä. Ja onko tapana ollut rajoittaa max. johonkin tiettyyn?
-
Joku 15 - 18 astetta ja ehkä 33 - 35 Max erinomaisesti toiminut hisse amazonissa
-
Fian sivuilla on ne ikäkauden säännöt. Mun mielestä jo 68 -> saa käyttää "transistorisytytystä" mutta voiko kärjet korvata, sen varmaan selvittää sääntömies.
Ikäkauden mukaisia transistorivahvistima voisi olla vaikkapa Mopar chrome box?
Perinteisesti B20 tykkää alumiinijakajan (B20A) ennakkokäyrästä.
Tuo chrome box ei oo ihan pelkästään piuhota kine homma,tuo nääs kärjillä tai kärkien korvaajalla(esim.Ignitor) ohjattuna avaa puolan ensiön virtapiirin kun kärjet sulkeutuu eli kääntää tuon liipasun nurinpäin.Eli vaatii jakajan kannen uudelleen kohdistamisen suhteessa saarnaajaan kun muuten lyö kipuna kannen lähtöjen n.puoliväliin..
-
No hitto! Hyvä kun mainitsit.
-
Mul olis jouten Malloryn 2-kärkijakaja tappikoneeseen...
-
Kärjetön saa olla sääntökirjasta löytyvin rajoituksin G2 ikäkaudessa. Lumenition ollut käytössä ja jos täysverinen (+170hp ja nokkaa paljon yli 300 astetta)kilpamoottori niin ennakkoa kannattaa rajoittaa"alapäästä". Vakio jakajan reilu 10 asteen ennakolla toimii paaaljon huonommin alakierroksilla eli tuo aiemmin mainittu vajaan 20 asteen ennakko toiminut noissa hyvin. Maksimiennakko noissa muutamissa koneversioissa minkä kanssa dynossa käynyt on ollut~36astetta. Maksimitehoonhan tuo ennakkokäyrä ei mitään vaikuta mutta toimivuuteen kyllä.
-
G2 ikäkausisäännöissä sanotaan "sytytyspuola, kondensaattori ja virranjakaja ovat valinnaiset ehdolla, että sytytysjärjestelmä pysyy samana mitä valmistaja on edellyttänyt kyseiseen automalliin ja että näiden varusteiden vaihtaminen ei aiheuta muutoksia valmistajan sanotussa mallissa tarkoittamaan asennustapaan".
Käsittääkseni muutettaessa kärjellinen sytkä kärjettömään muuttuu nimenomaan sytytysjärjestelmä - eikö vain?
Myöskään 142:sen homologaatiopapereissa ei tuolle G2 aikakaudelle ole luokiteltu kärjetöntä sytkää.
Sääntöjä pitää myös aina tulkita niin, että se mitä ei nimenomaisesti ole mainittu sallituksi on kielletty.
Korjatkaa ihmeessä, jos olen tulkinnut asioita väärin koska ilman muuta kärjettömän laitan, jos se on sallittua. Rafu sen kuitenkin huomaa viimeistään siiloin, kun ekassa kisassa ollaan katsastuksessa.
-
6.5 Sytytys
6.5.1 Elektronista sytytystä voi käyttää vain mikäli sitä on
ikäkaudella käytetty kyseisessä autossa.
Ikäkauden F autot, joista löytyy ikäkauden todisteet
elektronisen sytytyksen käytöstä, voivat käyttää muun
ikäkauden mukaista elektronista sytytystä. Tällöin kuitenkin
sytytyshetken liipaisuun tulee käyttää katkojan
kärkiä, puolan ensiöpuolen vastus tulee olla min. 3 ohmia,
kipinän jakelu on tehtävä pyörijällä ja sytytysajoituksen
säätö on olta täysin mekaaninen.
Monikipinäsysteemi (multi spark) tai elektroninen
sytytyksen säätö on kielletty. Sytytyshetken liipaisuun
voi käyttää muutakin systeemiä kuin katkojan kärkiä
mikäli tämä on ikäkauden säännöissä ollut sallittua ja
tämä nyt käytettävä kärjistä poikkeava systeemi on
identtinen ikäkaudella käytetyn kanssa.
Ikäkauden GR luokittelemattomissa autoissa voi
käyttää magneetti- tai optista anturia mikäli tällaista on
ikäkaudella käytetty. Kapasitiivista (cd) sytytysjärjestelmää
voi käyttää mikäli ikäkausitoditeita löytyy.
Ikäkaudella G2 on todistetusti käytetty kärjetöntä...
-
Mistähän niitä todisteita löytyisi? Nuo F ja GR -ikäluokat koskevat vain 1- ja 2-paikkaisia rata-autoja.
-
Mistähän niitä todisteita löytyisi? Nuo F ja GR -ikäluokat koskevat vain 1- ja 2-paikkaisia rata-autoja.
Kuinkas monelle kilpuri pitäisi saada rekisteröityä.... ja missä sanotaan että koskee vain ja ainoastaan rata autoja?
-
Kahdellehan tämä on tekeillä, mutta luokitellaan ns. vakioautojen kategoriaan. Saattaa tosin olla, että olen ymmärtänyt nuo FIA:n säännöt osittain väärin.
Todistamiskysymys jää silti auki, olipa nuo luokat sitten mitä tahansa.
-
Kysäisin piruuttaan Rafulta ja Sappiselta asiaa ja vastaus on: "G2 ryhmä 2:ssa saat käyttää perusmallista kärjetöntä sytytystä opto- tai magneettianturilla. Tällaisia on mm. Crane/FAST XR700 ja XR3000."
Eli, Ralli B20 - olit oikeassa. 8)