Proturbo  Autodiagnoosi

Onko täällä vanhoja vanhojen Volvojen tietäjiä, käyntiongelma.

  • 2 Vastauksia
  • 350 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70TR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • I ♥ my Volvo
-88 240 B200K moottorilla, koittakaa jaksa lukea.

Kun sain auton pari viikkoa sitten ja ajoin kotiin oli sellaista pientä nykimistä, ja ensiökurkulla tehon puutetta ellei pitänyt vähän ryyppyä päällä.
Tilasin ja vaihdoin kaasuttimeen korjaussarjan ja kun laitoin käyntiin niin vihellys vaan kuului, otin kaasuttimen irti ja imusarjan ja kaasuttimen välissä oleva pakeliittilevy kiero ja kaasuttimen laippa myös.
Oikaisin levyn ja laipan ja tein pari uutta tiivistettä paksummasta materiaalista, auto toimi muuten mutta tyhjäkäynnillä kaasutin tulvi ja tukehtui. Säädin bensapintaa alemmas, ei apua säädin toisen kerran niin alas että ei pitäisi edes käydä mutta ei vaikutusta, eli uimurit vettyneet ja ei nosta tarpeeksi että neulaventtiili sulkeutuisi.
Se miksi toimi ennen korjauksia johtuu varman siitä että sai sopivasti ilmaa laipan välistä, ja kävi tyhjäkäyntiä vaikka tulvi.
Laitoin uuden uimurin tilaukseen ja löysinkin täältä Suomesta kaasuttimen joka on uusi, ja tehtiin kaverin kanssa kaupat. Kun sain kaasuttimen käsiin näkyi että se oli ollut jossain vähän aikaa kiinni, tyhjäkäyntiruuvin sinetti oli otettu pois omassa on vielä tallella 36 vuoden jälkeen.
No kaasutin kiinni ja auto käyntiin, toimii muuten mutta ei tyhjäkäyntiä ryyppy päällä käy mutta kun laskee ryyppyä pois niin sammuu. Pysyy käynnissä kaasulla kierroksilla, mutta ei käy ihan tasaisesti kun laskee kaasun pois sammuu heti. Kun käynnistelee ilman kaasua hörähtää ja sammuu, ei siis tyhjäkäyntiä tuntuu että tyhjäkäyntipiiri puuttuu kokonaan.

Vaihdettu tulpat ja on hyvän väriset, jakajan kansi uusi, imusarjan tiiviste uusi, ohitettu imusarjan alla se bensan käsittelypönttö vai mikä lienee, tukittu jarrutehostajan letku, koitettu säätää seosta, se solenoidi toimii sekä uudessa että vanhassa kaasuttimessa.
Vanhaa kaasutinta ei pääse kokeilemaan ennen kuin uusi uimuri saapuu, imuvuotoja ei voi enää olla ei reagoi bräkcleaniin kun käynnissä suihkuttaa kaasuttimen laippaan ja imusarjaan, imusarjan tiivisteen asennuksessa on käytetty kaikilla pinnoilla anaerobista tiivistettä joten ei voi vuotaa.
Puristuspaineita ei ole mitattu, tyhjäkäynti kuitenkin löytyi kun imusarjan ja kaasuttimen välistä vuoti ilmaa eli on toiminut ennen remontteja.
Vanha kaasutin on purettu pesty ja tarkastettu kolmeen kertaan, ennen kuin huomasin sen ilmavuodon laipoissa.
Ennen kuin pääsen kokeilemaan vanhaa kaasutinta, mietin voiko uudessa kaasuttimessa olla vikaa jo uutena, se oli jäljistä päätellen ollut jo jossain kiinni, ja tehtaan säätöihin koskettu. Nyt on tehtaan asetukset tyhjäkäyntiruuvi 5 kierrosta ja seosruuvi 8 kierrosta ei toimi.

Mystisiä juttuja, ole lukenut noista Solex Cisac Z11 kaasuttimista etä eivät ole kovin luotettavia, ei kyllä ihmekään jos uudetkaan ei toimi. Tämä mystinen vian etsimen jatkuu päivittäin, useita tunteja on jo tallissa kulunut aikaa. Sillä aikaa voitte antaa vinkkejä jos on kokemusta asiasta, kiitos jos jaksoitte lukea.

 
Kotka

Poissa V70TR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • I ♥ my Volvo
Kiitos vastauksista, ai niin eihän niitä tullutkaan mutta taas toimii Volvo ;D
Kotka

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
No hyvä homma kun taas toimii ja jaoit korjauksen muillekin.
Kumma kun ei päivässä vastausta tullu näinkin yleiseen kysymykseen  V:>
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Carcom Oy  Ateho