Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: tux10 - 25.07.2011, 10:55:32
-
Osaako joku kertoa millainen työ on V50 etuiskareiden vaihto? Sinisellä kesto 3h ja hintaa 250 eurooppalista.
Itsekin pystyisin homman tekemään, jos ei tarvitse ripustuksia purkaa. Miten mahtaa alapään kiinnitys olla? "Katkeeko" tolppa jotenki alapäästä, eli alapää jossakin kupissa yms?
Vinkkejä hommiin?
-
Tuolta löytyy ohje jousien vaihtoon ja iskunvaimentimen irroitukseen.
Alapalloa ei tarvitse välttämättä irroittaa, mikäli jousipuristimet ovat käytössä.
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/all/all/all/all/all/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-147791-1/V50,_2005
-
No kysyn tähän samaan aihe alueeseen liittyvää. Eli Mulla tuli v50 2.0D etuiskarista öljyt ulos ja nyt olisi uuden vaihtamisen aika. Mutta kysymys kuuluukin että
en ole varma onko autossani normi alusta vaiko sport ja tämä olisi varmaan mukava tietää ennen kuin alkaa tilailemaan iskaria. Saanko autostani selville jotenkin
kumpi alusta autossa on? Ne iskarit ovat varmaan eri pituiset noissa normi alustaises ja sportis?
-
Luulisin, että sama iskunvaimennin sport ja normaali versiossa. Varmemmin tietävä korjatkoon, jos olen väärässä.
-
Luulisin, että sama iskunvaimennin sport ja normaali versiossa. Varmemmin tietävä korjatkoon, jos olen väärässä.
Samaa veikkaan minä...
-
Mutta kysymys kuuluukin että en ole varma onko autossani normi alusta vaiko sport ja tämä olisi varmaan mukava tietää ennen kuin alkaa tilailemaan iskaria. Saanko autostani selville jotenkin kumpi alusta autossa on?
Viimeistään sillä että soitat sinisen varaosamyyntiin ja annat rekkarinumeron. Näkevät VIDA:n lisätiedoista kaikki autosi eri versiot kuten esim. alustan, jarrujen koon yms..
-
No niin. Mä vaihdin iskarin tohon viiskypäseeni ja kyllähän siinä hommaakin oli:D No nyt on uus sitten ainakin ja hyvillä mielin taas jatketaan.
-
Minkäs merkkisiä iskareita olette laitelleet volvoihinne? Mulla s40 2.0D ja oikea etuiskari alkaa olla melko finaalissa varmaan. Eli molemmin puolin eteen pitäisi vaihtaa. Olisiko suositella jotain perushyvää merkkiä mitä lähtisin etsiskelemään. Ja kai tuohon käy ihan perusmerkkiset (esim kyb tms.) ettei tarvi sinisen tiskiltä hakea?
-
Tuolta tilasin, olivat Billsteinit. Suosittelen.
http://www.varaosa.fi/ProductList.php?groups=VO120%3BVO5089%3B17905&keyword=7 (http://www.varaosa.fi/ProductList.php?groups=VO120%3BVO5089%3B17905&keyword=7)
-
Tuolta tilasin, olivat Billsteinit. Suosittelen.
http://www.varaosa.fi/ProductList.php?groups=VO120%3BVO5089%3B17905&keyword=7 (http://www.varaosa.fi/ProductList.php?groups=VO120%3BVO5089%3B17905&keyword=7)
- Kari
Kiitos vinkistä, pidetään mielessä :pomo:
-
Tuo tokan viestin ohje on hyvä ja sillä vaihto onnistuu. Etuiskareiden vaihto on pykälän verran työläämpi kuin taakse, mutta ei mahdoton. Ehdottomasti hyvät jousipuristimet ja crc:tä / vastaavaa jumissa olevien pulttien irroitukseen.
Iskarin alapään laitoin paikalleen hieman eri tavoin kuin ohjeessa. Irroitin myös raidetangon ja otin koko laakeriasetelman pois. Oli helpompi asetella iskarin alapää paikoilleen. Sitten vaan koko paketti paikalleen.
Aikaa menee vähän riippuen siitä, kuinka jumissa mutterit ovat. Lisäksi alapallon ulosveto on hiukka haastava. Alatukivarsi kannattaa muuten kammeta laudalla, tms. pois tieltä asennuksen ajaksi. Murroksen suojakumi on muuten vaarassa.
-
Ai niin. Vinkki. Olka-alkselin pultti, jolla iskari on kiinni, poisotossa auttaa tavallinen puristin. Pitkävartinen avain kiinni pultin kantaan ja sitten puristimella kiinni. Näin avain ei vahingossakaan hyppää ja riko kantaa. Lisäksi kannattaa olla tarkkana navan kiristyksessä. Sehän laitetaan varsin löysälle.
-
Tuolta löytyy ohje jousien vaihtoon ja iskunvaimentimen irroitukseen.
Alapalloa ei tarvitse välttämättä irroittaa, mikäli jousipuristimet ovat käytössä.
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/all/all/all/all/all/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-147791-1/V50,_2005
Olisi edessä etujousien ja -iskareiden vaihto S40 1.6d vm2006.
Onko kenelläkään kokemusta tästä, ettei alapalloa irrotettaisi? Pitäisi siis puristaa jousi kasaan jo pyöräkotelossa vai kuinka tuo olisi mahdollista tehdä vai onko mahdollista lainkaan?
Tässä ohjeessa alapalloa ei irroitettu:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?175309-Write-Up-Front-Struts-and-Springs-Installation
-
Olisi edessä etujousien ja -iskareiden vaihto S40 1.6d vm2006.
Onko kenelläkään kokemusta tästä, ettei alapalloa irrotettaisi? Pitäisi siis puristaa jousi kasaan jo pyöräkotelossa vai kuinka tuo olisi mahdollista tehdä vai onko mahdollista lainkaan?
Tässä ohjeessa alapalloa ei irroitettu:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?175309-Write-Up-Front-Struts-and-Springs-Installation
Minä olen vaihtanut -05 S40 etuiskarit irrottamatta alapalloa. Ei vaan ole mitään muistikuvaa, että mahtuiko tolppa pois ilman jousipuristimia. Käytössä oli ajoneuvonostin, joten kallistuksen vakaaja ei tehnyt kiusaa.
-
Minäkin vaihdoin irrottamatta alapalloa. Jousipuristimet tarvitaan ja pitää puristaa kasaan jo pyöräkotelossa, muuten ei mitään mahdollisuutta. Isoin haaste meinasi tulla itsellä kun uusi iskari ei meinannut mennä alapäässä millään pohjaan asti.
Misterautosta tuli vuosi sitten KYB jousilla ja Bilsteinin iskareilla hintaa yht 320.95 € sis kaikki osat ja puristimet, myös yläpään jousilautaset. Pölysuojia tuli itseasiassa 4kpl, yhdessä sarjassa oli 2kpl :D
Tuote Hinta Määrä Kokonaishinta
Jousi (auton jousitus) KYB RC3461 54.89 € 2 109.78 €
Täydellinen suojussarja (pölysuoja) KYB 910026 10.80 € 2 21.60 €
Jousijalan tukilaakeri 2 kpl SKF VKDA 35426 T 39.61 € 1 39.61 €
Iskunvaimennin BILSTEIN 22-112880 59.81 € 1 59.81 €
Iskunvaimennin BILSTEIN 22-112811 57.00 € 1 57.00 €
Jousien kompressorit (2 kpl) OAKSON 761502 25.20 € 1 25.20 €
Toimituskulut : 7.95 €
Tilauksen kokonaissumma: 320.95 €
-
Ei tarvitse jousipuristinta tolpan irrotus- tai asennusvaiheessa. Olkavarsi tulee tarpeeksi alas ihan vaan lyömällä ja lopulta käsin muljauttaa alapään sivuun ihan samaan tyyliin kuten tuossa ohjeessa näyttäisi olevan. ABS-anturin johdon olen irrottanut jottei siihen tule vahinkoa.
-
Kiitoksia kaikille vastauksista!
Täytynee lähteä ajan ja ajatuksen kans irroittamaan.
Koko keula kannattanee nostaa kerralla ylös?
-
Kiitoksia kaikille vastauksista!
Täytynee lähteä ajan ja ajatuksen kans irroittamaan.
Koko keula kannattanee nostaa kerralla ylös?
Kyllä, koko keula ylös. Muutoin kallistuksenvakaaja pistää vastaan.
-
Hyvin irtosi tolppa. Juuri, kuten Lankku totesikin, lopuksi vähän muljauttamalla. Ei tarvitse alapalloa irroittaa.
Olisinko jotain 15-20min sitä alaspäin nakutellut. Heti lähti putoomaan, kun alkoi nakuttaa.
Puristusliitoksen pultti oli työläämpi, mutta sekin lähti lämpöä antamalla. Oli kasattu liimalla.
Sen verran mukavaa hommaa, että jätän kasauksen ja toisen puolen huomiseksi :D . Onneks on lomalla ja aikaa.
Vetoakselin kans tuossa on varmasti helppo saada itselleen vähän ylimääräistä ruuvattavaa, jos ei varoen etene.
Tuon aikaisemmin linkittämäni kuvallisen ohjeen mukaan onnistuu.
-
Tarviiko vetarin napapulttia aukoa jos haluaa pelkän iskaritolpan irti jouset puristettuna? Toi pultti ois hyvä joskus vaihtaa aukasujen yhteydessä ku näyttää olevan venyvää sorttia.
Yläpään laakerit ja kiinnitykset tarkotus vaihtaa. Kahden vaiheilla otanko napoineen päineen koko paketin pöydälle vai pelkän tolpann. Alapallot ja raidepäät irtoo kyllä helposti...
-
Tarviiko vetarin napapulttia aukoa jos haluaa pelkän iskaritolpan irti jouset puristettuna? Toi pultti ois hyvä joskus vaihtaa aukasujen yhteydessä ku näyttää olevan venyvää sorttia.
Yläpään laakerit ja kiinnitykset tarkotus vaihtaa. Kahden vaiheilla otanko napoineen päineen koko paketin pöydälle vai pelkän tolpann. Alapallot ja raidepäät irtoo kyllä helposti...
Ei tarvitse koskea napapulttiin eikä tolpan irroittamisessa autosta tarvitse jousipuristimia.
Miksi turhaan purkaa napa irti autosta kun tolpan irroittaminen ei sitä vaadi? ???
-
Onko se nyt näin että v50 2.0D 2007 volvottimessa ei tarvitse ottaa napapulttia ja alapalloniveltä irti kun irroitetaan iskari-jousi paketti? Naputellaan vaan alakiinnitystä alespäin? Ja muljautetaan lopuksi alatolppa pois kiinnikkeestään? Auttaako jousipuristimet tässä projektissa? Esim. Pitääkö puristaa paketti kasaan pyöräkotelossa? Että alakiinnitys lähtee helpommin pois paikoiltaan?
-
Aiemmin mainitut ohjeet pätee kaikkiin. Muistaa vaan ottaa valojen tasonsäädön vivun irti oikeasta tukivarresta jos autossa on xenonit.
-
Aiemmin mainitut ohjeet pätee kaikkiin. Muistaa vaan ottaa valojen tasonsäädön vivun irti oikeasta tukivarresta jos autossa on xenonit.
Hei, kiitos tiedosta. Pitääpi alkaa sitten tuumasta toimeen kun uudet osat saapuvat.
-
Vinkkinä myös, että suosittelen Bilsteinin iskareita mm. Saschien sijaan. Kestävyys ja tuntuma on todella erilainen. Sashcit "sulivat" melkein heti ja olllut koko elinkaarensa aikana huonot/löysät vaikkei koskaan mitään vuotoa ole ollut ja leimassa kaikki ollut ns. hyvin. Takaiskareina Saschit kesti 20tkm ennenkuin alkoivat vinkumaan ja narisemaan (meni takuuseen molemmat), tilalle taakse Bilstein.
Tätä verrattu kahden saman Volvon välillä molempia ajaen muutaman vuoden. Lopulta kun vaihdoin Bilsteinit niin muuttui auto vastaavanlaiseksi kuin toinen auto oli ollut kokoajan.
-
Vinkkinä myös, että suosittelen Bilsteinin iskareita mm. Saschien sijaan. Kestävyys ja tuntuma on todella erilainen. Sashcit "sulivat" melkein heti ja olllut koko elinkaarensa aikana huonot/löysät vaikkei koskaan mitään vuotoa ole ollut ja leimassa kaikki ollut ns. hyvin. Takaiskareina Saschit kesti 20tkm ennenkuin alkoivat vinkumaan ja narisemaan (meni takuuseen molemmat), tilalle taakse Bilstein.
Tätä verrattu kahden saman Volvon välillä molempia ajaen muutaman vuoden. Lopulta kun vaihdoin Bilsteinit niin muuttui auto vastaavanlaiseksi kuin toinen auto oli ollut kokoajan.
Itsekin kuullut bilsteinistä hyvää, asensin taakse tuossa jokunen kuukausi sitten sellaiset, nyt menee eteen myös bilsteinit. Uskoisit että hyvät on.
-
Meni tuo etuiskareiden vaihto vähän pitkäksi tietyistä syistä. Mutta tuossa äsken ne vaihdoin ja en oikein uutta iskaria saanut menemään pohjille asti. Minusta iskarin pitäisi mennä stoppariin asti joka iskarissa on? Olenko väärässä? Minun bilsteinin iskarissa sellainen väkänen joka olisi ns. Stoppari? Meneekö teillä iskarit kuinka pohjille kun olette vaihtaneet? Ajoin korttelin ympäri muutamaan otteeseen ilman alakiinnikityksen pulttia ja ei vaan tahdo mennä iskari alemmas. Linkki alempana iskariin.
https://m.autoihinvaraosat.fi/633316-bilstein
-
Putsasitko navan puolen pyörivällä teräsharjalla yms?
V70 iskari irtosi/asentui helposti, ilman lekaa ja paukuttamista, kun kiristin kiinnityspultin väärästä suunnasta ja laitoin sinne hahloon lattaraudan, eli pulttia kiristämällä iskarin kiinnitys avartui
-
Putsasitko navan puolen pyörivällä teräsharjalla yms?
V70 iskari irtosi/asentui helposti, ilman lekaa ja paukuttamista, kun kiristin kiinnityspultin väärästä suunnasta ja laitoin sinne hahloon lattaraudan, eli pulttia kiristämällä iskarin kiinnitys avartui
Enpäs ottanut teräsharjalla, mutta tälleen jälkikätee ajateltuna olisi ollut hyvä juttu ottaa. Kädellä tunnustelin niin ei nyt mitenkää kovin likaiset ollut sisältä. Mutta tuo avarruskikka kuulostaa sellaiselta mitä voisikin kokeilla.
-
Sinnehän ne loppupeleissä muljahti kun tarpeeksi yritti. Kiitos vinkeistä.
-
Iskarit/jouset menossa vaihtoon kuhan osat saapuu. Mites muut, oletteko vienneet pyöransuuntaukseen vaihdon jälkeen? Tilasin kyllä eibachin jouset jotka madaltaa 25mm että varmaan joutuu käydä tarkistaa. Eikös tämä Drive malli ollu muutenkin pikkasen madallettu (15mm?)?
-
Itse käytin tarkastuttamassa. Kun tuo paikallinen euromaster tarkastaa 25e hintaan. Tosin löytyi väljä alapallonivel niin pitääpi vaihtaa alatukivarsi ja kokeilla uudestaan.
-
Mitähän vika volvoon taas iski ku käätäessä kuuluu kauhea narina etupäästä? Narina kuuluu myös pienissä töyssyissä. Kaikki nivelet ja kumit keulassa ajettu alle 40tkm. Iskarit, jouset ja yläpääntuet vaihdettu alle 5tkm.
-
Tänään kävin taas paikat läpi ja ei klappia missään. Ainoa mitä huomasin että etujouset kummasti painunut kasaan sisäpuolella ja hieronnu maalit irti. Onkohan tämä kuinka normaalia eibachin madallussarjalla? Muutamassa muussa autossa on ollu sama eibach prokit ja ei oo koskaan menny näin.
-
Mitähän vika volvoon taas iski ku käätäessä kuuluu kauhea narina etupäästä? Narina kuuluu myös pienissä töyssyissä. Kaikki nivelet ja kumit keulassa ajettu alle 40tkm. Iskarit, jouset ja yläpääntuet vaihdettu alle 5tkm.
Ylälaakerista ensimmäisenä narinaa etsisin, jos ääni tulee nimenomaan ratin käännöllä. Jos ääntää jousituksen liikkeen mukana niin sit laajenee pusliin. Ehkä myös tosi kuiva alapallo voisi ääntää, muovi niissäkin kait ollu pallon liukupintana joihin rasvaa tullu lisää työnnettyä.
-
Tänään kävin taas paikat läpi ja ei klappia missään. Ainoa mitä huomasin että etujouset kummasti painunut kasaan sisäpuolella ja hieronnu maalit irti. Onkohan tämä kuinka normaalia eibachin madallussarjalla? Muutamassa muussa autossa on ollu sama eibach prokit ja ei oo koskaan menny näin.
Olihan jouset oikein painoillaan? Alhaalla jousen pää topparia vasten, ylälaakeria en muista tarkkaan, mutta jokin merkki ja ohje sillekkin oli ja pystyi asentamaan "väärin". Liekkö sitten merkitystä. Madallussarjoista ei itsellä ole kokemusta.
-
Kyllä siellä on kaikki volvon ohjeiden mukaan kasattu (ekalla sivulla löytyy ohjeet).
On vähän ihmellistä että ne jouset menee kasaan noin paljon.
Auto kävi heti iskarihuollon jälkeen myös suuntauksessa ja siellä yrittivät saada etupään camberin kuntoon mutta jäi silti -1.3astetta. En tiedä liittyykö tähään ongelmaan.
-
Katoin ne ohjeet läpi uudestaan koska narina jatkuu.
Kohta 12 missä kasataan kaikki niin lukee näin, Varmista, että jousenlautasen merkintä on joustintuen ohjaimen kohdalla jousta asennettaessa.
Onko toi just se jousilautasen alemman osan pieni muovinen tappi motä ne tarkoittaa? En löytäny muita merkkejä.
Se jousi lautanenhan ei ole suora missä se osuu jouseen ja nyt alin kohta on sisäpuolella, ja just sisäpuolella jouset painuvat yhteen ja alkavat narisemaan.
-
Narina mysteeri selvis, oikeapuolen koiranluun alempi kuula niin ruostunu kiinni että just ja just liikkui ja piti kauheeta narina. Vasemman puolen koiranluun molemmat kuulat niin väljät että meinas pompsahtaa pois reijästä. Älkää ihmiset koskaan ostakoon mitään RIDEX merkkistä varaosia, nämä oli alle 40tkm ajetut.
-
Lemförderiä aina jos tarvikeosiin lähtee 8)