Elekma  Autoracing

V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä

  • 39 Vastauksia
  • 10624 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mörrimöykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #15 : 08.08.2018, 23:00:34 »
Aivan toisenlaisessa autossa veti vesiletkut piukaks ja nesteitä pihalle kun syyläristä löytyi tukoksena jotkut vanhat paikka-aineet.
Joo tässä just mietittiin että toisella syylärillä vois kokeilla vielä. Eipä siinä mitään häviä kun aikaa  ;D
Voiko olla lievää vikaa ollenkaan?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #16 : 09.08.2018, 00:12:18 »
Kyllä tuollainen T4 tekee ehjänäkin vähän painetta järjestelmään, ja nostaa pintaa paisuntasäiliössä lämpötilan mukaan. Pakkasellakin huomasi, että oli paisari vajaampi kylmänä ja lämmettyään nousi pinta. Se paisarihan on lisäksi aika pieni näissä....

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #17 : 09.08.2018, 00:17:01 »
Nimikin on paisuntasäiliö, 2.0t pitäny pinnan min- max noin puolivälissä niin kuumana max tasolle kyllä nousee. Muissakin meidän vehkeis kylmän ja kuuman nesteen pinnan eroa on säiliöissä jonkun verran kun puoliväliin viivoja kylmänä täytetty mutta pysyy kuumanakin alle max tason.

« Viimeksi muokattu: 09.08.2018, 00:25:52 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #18 : 09.08.2018, 01:12:51 »
Lisäksi on ihan fysiikan laki, että neste laajenee lämmetessään. Eli kyseessä ihan normaali lämpölaajeneminen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4mp%C3%B6laajeneminen

Mikäli nesteet kestävät sisällä kuumanakin, niin en huolestuisi vielä...
« Viimeksi muokattu: 09.08.2018, 01:14:35 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mörrimöykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #19 : 11.08.2018, 07:47:35 »
Juu oikeassa olette, nestepintahan paisarissa vaihtelee lämpötilan mukaan, ymmärrettävä asia, sekä kyllä, paisari on kyllä aika pieni, joten pieni muutos voi näyttää myös isommalta.

Auton käytöksestä sen verran että kun termari aukeaa tyhjäkäynnillä hetken käytön jälkeen näkyy kuinka paisarissa vedepinta heilahtelee, mutta en siinä sitten korkkia oo viittinyt availla kun painetta alkaa olemaan jo. Pitäskö kokeilla kupliiko ilman termaria, koska kaiken järjen mukaan, sylinterin tekemä paine pääsee vasta paisariin asti kun termari on auennut..?
Muuten autossa potkut yms tallella normaaliin tapaan.

Mutta anyways, eilen sitten päätin taas vaivata päätäni tolla kotterolla.
Ennen auton käynnistämistä tarkastin paisuntasäiliöstä vedenpinnan kohdan, joka näytti olevan min ja max merkin puolivälissä. Tyhjäkäytin autoa noin 20min minkä jälkeen päätin ajella n. 1km päähän, jonka jälkeen ylävesiletku tuntui sopivan kireälle, ja vedenpinta oli noussut vähän alle max rajan. Noh, tilanne vaikutti hyvältä ja päätin käydä vähän seka-ajoa heittämässä. N. 5km 40-50kmh kaupunkiajoa + n. 1km maantieajoa 80kmh ripeillä kiihdytyksillä, ja kaikki tuntui pelaavan normaalisti. Ajelin siinä sitten kotipihaan ja hetken päästä avasin konepellin auton ollessa vielä tyhjäkäynnillä tarkastaakseni nestepinnan paisarista, niin siellähän se oli korkin tuntumassa, eli siis koko paisari täynnä vettä ja ylävesiletku piukassa...
Ei minusta kyllä vaikuta enään siltä normaalilta paineelta / lämpölaajenemiselta verrattuna siihen, että vesi oli min ja max merkin puolivälissä ennen päivän ensimmäistä käynnistämistä.

Kovalchuck33: Vedet ainakin kerran tullu korkin kautta pihalle, pari kertaa letkujen liitoksista. Eilen en jäänyt ihmetelemään mitä tapahtuisi, kun kinkesin autoon ja sammutin auton lämpömittarin näyttäen n. puoltaväliä.

Nestejäähdytteinenhän turbo näissä on mutta kuulostaa taas itsestä ainakin aika kaukaa haetulta että sieltä keräis painetta? Huhhuh..
Eikai se viallinen paisarinkorkki näin paljon voisi aiheuttaa, vaikka sen kotikonsteinkin jo toimivaksi totesin, sekä välillä kuulee kun korkki päästää paineita pihalle, joten kuvittelisin sen kyllä toimivan.

Aikeissa on nyt ollut jo että ton koneen avais ja ihmettelis sitten lisää.

Puristuspaineet mitattiin myös kylmästä koneesta (viimekerralla kuuma ajon jäljiltä) ja tuloksina oli:
12.5 12.6 12.9 12.6.

Kiitos kaikille aktiivisuudesta ja hyvistä vastauksista! :)
« Viimeksi muokattu: 11.08.2018, 07:57:14 kirjoittanut mörrimöykky »
Voiko olla lievää vikaa ollenkaan?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #20 : 11.08.2018, 19:30:08 »
Jos siellä kuitenkin on kansipahvissa vikaa tai kannessa kieroutta, että alkaa kuumana falskaamaan painetta vesitilaan. Turbon kautta ei painetta voi kertyä, koska vesikierto on vain ahtimen keskiössä öljykierron kanssa, eikä kompurassa...

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #21 : 11.08.2018, 20:28:33 »
Ei se turbon ahtopaine vaan sen lämpö joka lämmittää vettä ja nostaa painetta.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #22 : 11.08.2018, 21:27:50 »
En oikein usko että se turbon vesikierto on syyllinen tässä viassa...kyllä tuo vika jossakin muualla täytyy olla. Tietysti jos vielä asian haluaa varmistaa niin voihan ahtimen vesikierron ohittaa väliaikaisesti laittamalla vesikierron letkut yhteen ja kokeilee sitten....

kyllähän ahtimen pakopuoli kuumenee helposti sinne 600-700 asteeseen, mutta ei sen vesikierron pitäisi nesteitä keittää...johan siellä alkaisi öljynkin lämmöt liikaa nousta ahtimen takia...

Tuossa pitäisi olla B4194T moottorille kaavio jäähdytysletkuille:



https://volvoem.com/group/INT/1016/1184/1006/1001/0/0/0/8/71/Intake+and+exhaust+system/0b00c8af8020bd0f/81444368

Tästä kuvasta kun katsoo, niin näyttää sille että ahtimen vesikierto tulee alavesiletkusta ja menee siitä jäähdyttimelle...

« Viimeksi muokattu: 11.08.2018, 21:53:03 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mörrimöykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #23 : 23.08.2018, 11:37:09 »
Nyt on kone palasina ja kansi seuraavaksi lähdössä koneistamolle tutkittavaksi. Pitääpä vieltä tuo vesipumppukin tarkistaa, että onko muovi- vai metallisiivillä. Päivitän tänne kun asia edistyy.  :)
Voiko olla lievää vikaa ollenkaan?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #24 : 25.08.2018, 01:14:38 »
kyllähän ahtimen pakopuoli kuumenee helposti sinne 600-700 asteeseen, mutta ei sen vesikierron pitäisi nesteitä keittää..
Ei ole ollut mikään poikkeuksellinen vika esim. vinokoneissa jos kone vaikuttaa keittävän nesteitä ihan omia aikojaan. Ja muutamia tinavitosiakin tiedossa samoilla oireilla. Eli vesikierron poisto turbolta tai turbon vaihto on poistanut ongelmat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #25 : 25.08.2018, 01:19:17 »
Pelkissä mitsubishin turboissako tuota keittämistä on esiintynyt vai myös garretteissa vesijäähdytyksellä ?...vanhemmissa vinokoneissahan oli myös vesijäähdytteisiä T3 ja T2 garrettejakin muistaakseni.

Poissa mörrimöykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #26 : 26.09.2018, 17:36:42 »
Jatketaas pitkästä aikaa.
Tuli tosiaan nyt kansi sitten käytettyä koneistamolla, jossa koeponnistivat ja kaikki oli kuulemma kunnossa. Joten eikun plaanaus ja kansi kiinni ja motti kasaan. Kaikki tarvittavat tiivisteet, kannenpultit, yms uusittiin. No ei siinä, auto käynnisty kuin unelma ja eikun ajoon  ;D
Noh, nyt on tullut sitten reilu 600km rullattua rempan jälkeen, ja hyvin on pelittänyt... Paitsi eilen illalla norttia vedin auto tyhjäkäynnillä, niin yhtäkkiä valkonen höyrysuihku vaan kävi, eli paisarista veret pihalle... Lämmöt näytti olevan normaalit.. Letkut taas niin pinkeitä että ei mitään rajaa.... No tuli vedettyä toinenkin nortti.. >:(
Vettä joutui lisäämän n. 2 litraa että sai takasin paisarin rajojen väliin ja sai auton ajettua kotipihaan.
Vesiä olen remontin jälkeen pitänyt noin min-max rajan puolessavälissä.. ja parin ensimmäisen päivän ajojen jälkeen ei ole enään ilmaakaan tullut, sillä veden pinta ei ole enään laskenut ollenkaan. Nyt alkaa ihmetyttää jo, että mikä tässä tosiaan on vikana..  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 26.09.2018, 17:45:00 kirjoittanut mörrimöykky »
Voiko olla lievää vikaa ollenkaan?

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #27 : 26.09.2018, 17:47:03 »
Syyläri tukossa?
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa mörrimöykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #28 : 26.09.2018, 18:33:58 »
Syyläri tukossa?

Syyläri kyllä lämpeää normaalisti.. Jännä että vetäis tukkoon sit aina vaan välillä, tai ainakin nostaa liikapaineen järjestelmään vaan välillä, kun nytkin toimi ongelmitta rempan jälkeen viikon verran... Mut pistetään ylös jos sitäkin tässä sitten tutkis..
Muuten puhaltaa lämmintä ja kaikki vedet lämpeää normaalisi eikä tunnu keittävänkään että tuntuis jollaintapaa, että vesi kumminkin kiertää..
Voiko olla lievää vikaa ollenkaan?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: V40 T4 painetta jäähdytysjärjestelmässä
« Vastaus #29 : 26.09.2018, 18:36:58 »
Flekti ei toimi ?...mites se ahdin, onko sitä tutkittu että keittääkö vesikierron takia. Eihän termostaatti ole jumissa tai väärinpäin ?...viallinen termostaattikin voi aiheuttaa vesien pihalle tulemisen. Traktorista meni toissa talvena melko uudehko termostaatti jumiin ja vedet tuli pihalle.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2018, 18:40:47 kirjoittanut Kovalchuck33 »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron