Proturbo  Autodiagnoosi

S40 takajarru laahaa

  • 35 Vastauksia
  • 6896 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
S40 takajarru laahaa
« : 23.11.2018, 21:34:01 »
Mulla on jossakin autossa käynyt joskus niin, että olen nykäissyt käsijarrusta ennen kuin olen laittanut pyörän kunnolla kiinni. Tästä on seurannut se, että käsijarrun automaattisäätö menee liian tiukalle ja jarru laahaa, kun pyörä kiinnitetään paikalleen.

Toisaalta paha laakerivika myös voi kuumentaa navan, mutta siitä luulisi kuuluvan jotain ääntä...

Mulla on samaa vikaa S40 2.0T. Oikea takajarru laajaa niin että levy lämpiää 10km aikana ehkä 50-70 asteeseen. 5kk sitten vaihdettu levyt, palat, satulat ja jarrukilvet uusiin.

Pidin käsijarrun päällä kun vaihdoin talvirenkaat. Voiko siis johtua jotenkin siitä? Voiko jarruremontissa tehdä jotain väärin että laahaa? Pakkasesta ei johdu koska auto oli yön tallissa ja on plussakeli. Tarkistin myös että vipu joka käyttää käsijarrua, oli satulassa niin "pois"-asennossa kuin mahdollista.

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
S40 takajarru laahaa
« Vastaus #1 : 24.11.2018, 22:43:22 »
 Otin renkaan pois niin laahaa ilman pyörääkin. Samanlainen ääni kuin jarrussa. Mietin tuossa että levy kuumenee mutta satula ei niin voisko olla laakeri?  En saanu paikannettua että mistä kohtaa ääni tulee vaikka stetoskoopilla kuuntelin.

Mutta tämähän tulikin väärälle osastolle kun vuosimalli on 2000...

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #2 : 25.11.2018, 00:38:53 »
Onko käsijarrun linkku pohjassa vai jääkö päälle? Jos vaijeri jumettaa tai säätö hieman tiukalla. Satula ei ihan pienestä lämpene, onhan siinä palat välissä.

Jaoin tämän erilleen uudempien osiosta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #3 : 25.11.2018, 08:50:46 »
Onko käsijarrun linkku pohjassa vai jääkö päälle? Jos vaijeri jumettaa tai säätö hieman tiukalla. Satula ei ihan pienestä lämpene, onhan siinä palat välissä.

Jaoin tämän erilleen uudempien osiosta.

Satulassa on ne vivut jotka kääntyy kun käsijarruvaijeria vetää. Ne on ihan rauta-rautaa-vasten kun auton alla niitä vääntelin. Eli pois asennossa. Sen jälkeen en koskenut käsijarruun ja kävin kokeilemassa mutta ei vaikutusta. Toki jos säätö olisi liian kireällä niin aika pienikin kireys jo vaikuttaa?

Onko näissä joku automaattisäätö tms satuloissa? Jarrurempan jälkeen on ajettu kuitenkin jo 5kk/10tkm enkä ole tuota aiemmin huomannut. Otin pyörän irti ja levy pyörii tosi nahkeasti ja on hankaava ääni.

Poissa -linttamummo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #4 : 25.11.2018, 11:10:23 »
Kannattaa kokeilla ilmata jarrut. Ainakin itse joutunut useamman kerran ilmailemaan jarruremontin jälkeen.
S40 2.0t classic -03

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #5 : 25.11.2018, 12:19:37 »
Silloin ei johdu vivustosta tai vaijerista jos linkut on pohjassa. Automaattisäätö on, mutta ei ole tullut vastaan että säätyisi liian tiukalle. Satula pois ja tarkastaa ettei palat ole menneet jumiin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #6 : 25.11.2018, 12:28:05 »
Kannattaa kokeilla ilmata jarrut. Ainakin itse joutunut useamman kerran ilmailemaan jarruremontin jälkeen.

Mitenkäs ilma voi tuollaista aiheuttaa?  Jarruissa on mielestäni tehot ihan normaalit.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13500
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #7 : 25.11.2018, 15:50:31 »
onko säiliö yli maximin kun laitoit uudet levyt ja palat? meinaan jos se säiliö on ihan korkkia myöden täysi antaa se jo itsessään pienen paineen linjastoon ja palat voi hangata levyyn.

Tosin x40 sarjassa jumiintunut takasatula ilmeisin ongelma.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #8 : 25.11.2018, 16:20:28 »
Ei oo enää näistä tuoreessa muistissa onko, mutta oliko paloissa takapinnassa nastat ja ne on kohakkain satulan männän lovien kanssa? Mäntä sisään kierrettynä mahtuu vika asennossakin menemään satula päälle, mutta kun polkee männät kiinni niin rupeaa laahaamaan kun painaa palaa väärin
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #9 : 25.11.2018, 16:50:32 »
meinaan jos se säiliö on ihan korkkia myöden täysi antaa se jo itsessään pienen paineen linjastoon ja palat voi hangata levyyn.

Ei pitäisi olla mahdollista
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #10 : 25.11.2018, 20:06:46 »
Ei oo enää näistä tuoreessa muistissa onko, mutta oliko paloissa takapinnassa nastat ja ne on kohakkain satulan männän lovien kanssa? Mäntä sisään kierrettynä mahtuu vika asennossakin menemään satula päälle, mutta kun polkee männät kiinni niin rupeaa laahaamaan kun painaa palaa väärin

Tuo periaatteessa voisi olla. En itse vaihtanut niin en tiedä. Mutta autolla tosiaan ajettu rempan jälkeen yli 10tkm joten luulisi että olisin aiemmin huomannut.

Jarrunesteet on Max-viivassa.

Edit: Olen myös kuullut että noissa on ollut ongelmia jarruissa mutta voiko tosiaan olla jo 5kk kesäajon jälkeen?? Satulat on tosiaan vaihdettu uusiin.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2018, 20:08:21 kirjoittanut Zekki »

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #11 : 30.11.2018, 18:41:02 »
Käytin pajalla. Nyt on uusi satula. Oli palat kulunut loppuun 10tkm aikana. Satula oli kuulemma nahkean tuntuinen niin vaihtoivat uuden.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2018, 18:19:53 kirjoittanut Zekki »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13500
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #12 : 02.12.2018, 09:58:07 »
Ei pitäisi olla mahdollista
Ei pitäskään mutta näin on käynyt mutta syy oli lämpölaajenemisessa kun oli täysi säiliö niin ei kuumentuntu jarruneste päässyt laajenemaan säiliöön.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #13 : 02.12.2018, 18:28:25 »
Siis miten voi olla mahdollista, että nyt on uusi satula ja laahaa vielä enemmän, kuin vanhalla. Käsijarruvaijeri on löysällä.

Voiko jotenkin jäädä painetta jarruletkuun, abs yksikköön tms. Onko käsijarrussa joku automaattisäätö, joka voisi vinoilla.

Koitin avata satulan nippaa ja päästin vähän nestettä pihalle. Ei vaikutusta. Jos päästää nestettä satulasta niin pitäisikö palojen löystyä normaalisti? Levy pyörii todella nahkeasti.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #14 : 02.12.2018, 19:13:52 »
Siis miten voi olla mahdollista, että nyt on uusi satula ja laahaa vielä enemmän, kuin vanhalla. Käsijarruvaijeri on löysällä.

Voiko jotenkin jäädä painetta jarruletkuun, abs yksikköön tms. Onko käsijarrussa joku automaattisäätö, joka voisi vinoilla.

Koitin avata satulan nippaa ja päästin vähän nestettä pihalle. Ei vaikutusta. Jos päästää nestettä satulasta niin pitäisikö palojen löystyä normaalisti? Levy pyörii todella nahkeasti.
tottakai jos päästät nipasta paineet pois niin jarru pitää n,s aueta,miten sieltä tulee nestettä kun toinen painaa jarrua ja avaat nipan?onko letkussa tukos? painuuko poljin lattiaan kun avaat nipan?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron