RallyBaron  Samppasport

S40 takajarru laahaa

  • 35 Vastauksia
  • 6883 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #15 : 02.12.2018, 19:39:54 »
Siis miten voi olla mahdollista, että nyt on uusi satula ja laahaa vielä enemmän, kuin vanhalla. Käsijarruvaijeri on löysällä.

Voiko jotenkin jäädä painetta jarruletkuun, abs yksikköön tms. Onko käsijarrussa joku automaattisäätö, joka voisi vinoilla.

Koitin avata satulan nippaa ja päästin vähän nestettä pihalle. Ei vaikutusta. Jos päästää nestettä satulasta niin pitäisikö palojen löystyä normaalisti? Levy pyörii todella nahkeasti.
Eihän sinne satulaan pitäisi jäädä painetta. Rikkinäinen jarruletku voisi toimia kuin takaiskuventtiili siten, että paine ei vapaudu. Ilmausruuvia avaamalla paine pitäisi viimeistään vapautua ja palat löystyä.

Voisiko olla yhteensopimattomat jarrupalat, -levyt ja -satula kombinaatio? Liian ahdas alunperinkin?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #16 : 02.12.2018, 19:48:34 »
tottakai jos päästät nipasta paineet pois niin jarru pitää n,s aueta,miten sieltä tulee nestettä kun toinen painaa jarrua ja avaat nipan?onko letkussa tukos? painuuko poljin lattiaan kun avaat nipan?

Avasin jarrut. Nipasta tuli nestettä kun sen löysäsin, muttei jarru löystynyt. En päässyt kokeilemaan että joku painaa jarrua. Löysäsin satulan ja painoin männän sisään. Pyörii kunnolla joten ei ole laakeri.

Kasasin jarrut. Vedin käsijarrun ihan kireäksi. Ei pitänyt yhtään, ehkei pitänytkään koska olin painanut männän sisään. Löysäsin käsijarrun.

Painoin jarrua niin että auto ei ollut käynnissä. Levy jäi nahkeaksi. En koskenut enää käsijarruun ja tarkistin että on löysällä.

Tein koeajon n.15km minimoiden jarruttelun. Molemmat etujarrut oli sen jälkeen ihan kylmät. Toinen takajarru oli lämmin niin ettei ihan polttanut. Toinen oli niin lämmin että haisi.

Voiko tämän kasata väärillä osilla. Korjaamolta tuli satulat ja palat. Onko kaikissa S40:ssä samanlaiset takajarrut?


Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #17 : 02.12.2018, 20:00:59 »
Menikö mäntä sisään helposti painamalla ja oliko ilmausruuvi silloin auki vai kiinni?

Ei siinä väärät osat voi olla, jos ne mahtui kohtuudella paikalle ja pyörä pyöri kasauksen jälkeen helposti. Onkos ne liukutapit uusia vai vielä vanhat?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #18 : 02.12.2018, 20:03:14 »
minkävuotinen auto tämä on?kyllä palat,levyt ja satulat pitäs olla samat kaikissa saman koppasissa,koita nyt silleen että toinen painaa poljinta toinen avaa nipan,meneekö poljin pohjaan ja tuleeko nipasta hyvin kaaressa nestettä
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #19 : 02.12.2018, 21:06:38 »
Menikö mäntä sisään helposti painamalla ja oliko ilmausruuvi silloin auki vai kiinni?

Ei siinä väärät osat voi olla, jos ne mahtui kohtuudella paikalle ja pyörä pyöri kasauksen jälkeen helposti. Onkos ne liukutapit uusia vai vielä vanhat?

Auto on S40 2.0T -00

Painoin männän puristimella sisään tämän videon mukaan.

https://youtu.be/9S3XxXVBaHw

Nippa oli kiinni. Vaikea sanoa menikö helposti, kun väänsin puristinta papukaijapihdeillä. Mikäs on oikeaoppinen tapa? Eikai sormin sentään mene sisään? Liukutapit on vanhat, mutta liikkui mielestäni ihan hyvin.

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #20 : 02.12.2018, 21:37:46 »
Auto on S40 2.0T -00

Painoin männän puristimella sisään tämän videon mukaan.

https://youtu.be/9S3XxXVBaHw

Nippa oli kiinni. Vaikea sanoa menikö helposti, kun väänsin puristinta papukaijapihdeillä. Mikäs on oikeaoppinen tapa? Eikai sormin sentään mene sisään? Liukutapit on vanhat, mutta liikkui mielestäni ihan hyvin.
Jos kerran uusi satula, niin melkein saisi sormivoimin mennä mäntä sisään. Liukutapit pitäisi liikkua ihan ilman voimaa.

Jarruputkia vähän silmäilisin, että ei ole osunut kiveen tms. Joku on joskus kirjoitellut, että kumiputketkin voivat turvota sisään päin siten jarrut toimivat muuten, mutta laahaavat. Aika sanattomaksi vetää noin yleisesti ottaen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #21 : 02.12.2018, 22:08:37 »
koita nyt silleen että toinen painaa poljinta toinen avaa nipan,meneekö poljin pohjaan ja tuleeko nipasta hyvin kaaressa nestettä

Täytyy koittaa. Taidan vaihtaa nesteet seuraavaksi jos siellä on jotain nesteen seassa. Ehkä liukuja ja letkuja sit jos ei auta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #22 : 02.12.2018, 22:28:50 »
Täytyy koittaa. Taidan vaihtaa nesteet seuraavaksi jos siellä on jotain nesteen seassa. Ehkä liukuja ja letkuja sit jos ei auta.
siis jos nipasta ei suihkua paineen alla neste kunnolla niin letku on tukossa tai tukos jossain muualla,esim abs yksikkö.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #23 : 03.12.2018, 00:49:10 »
Jarruputket kannattaa samalla kattoa pitemmältä sieltä muovilämpäreen altakin, paikka kerää kosteutta ja suolaa hyvin niin ruostuneet putket yleisiä tuolta..
Käsijarru säädetään vaijerit aluksi kahvalla ihan löysänä eli ensin satulalta lähelle ja sitten kahvalta vain hienosäätö sopivaksi.
Noita tarvike susisatuloita on itselle omaan yksi sattunut kohdalle joka oli suoraan jo rikki, se tosin tiivisteestä vuoti nestettä..
Satulat käy samat oli 96-00 tai 01-04 eli kässärin linkkusysteemi satulassa noissa voi olla hiukan eroava mutta käy muuten kiinni myös toisen mallinkin vaijeriin.. Palatkin käy samat, omiin hiottu uutena jo pikkusen viistettä sivuihin..
Vaijerit uusittu molemmat kk sitten, oikea jumitti kerran ja pamahti seuraavalla vedolla jo suoraan poikki. Vasen ehjäkään ei kovin herkällä liikkumaan tuntunut niin samaan alle ryömintään uusi senkin kun nuo vaijerit ainakin Fixus myy yksittäin eikä parina.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa veemies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #24 : 03.12.2018, 17:46:44 »
Tämmönenkin tapaus osunut kohdalle, tosin s60. Takajarrun männän kulmikas tiiviste jumitti niin paljon vastaan ettei mäntä päässyt palautumaan, oli kuin jousi olisi ollut männän takana. Jospa tossakin olis jäänyt voitelematta toi tiiviste kun on kasattu :-\

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #25 : 06.12.2018, 11:45:17 »
Tämmönenkin tapaus osunut kohdalle, tosin s60. Takajarrun männän kulmikas tiiviste jumitti niin paljon vastaan ettei mäntä päässyt palautumaan, oli kuin jousi olisi ollut männän takana. Jospa tossakin olis jäänyt voitelematta toi tiiviste kun on kasattu :-\

Käsittääkseni tiivisteen pitäis joustaa sen verran ettei jää laahaamaan. Männän liikehän on erittäin pientä jos kaikki palikat kohdillaan
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa veemies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #26 : 06.12.2018, 19:33:35 »
Kumi tosiaan jousti mutta niin päin että ei antanut painua sisään päin. tiiviste käänty kulmalleen kun ei ollut tarpeeksi voitelua.
Nykyään kaikki kumi osat tuntuu olevan todella lyhyt ikäsiä jostain syystä. Kait jotain eco sääntelyä.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2018, 19:36:51 kirjoittanut veemies »

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #27 : 09.12.2018, 20:14:34 »
siis jos nipasta ei suihkua paineen alla neste kunnolla niin letku on tukossa tai tukos jossain muualla,esim abs yksikkö.

Kokeilin nyt, niin kun takajarrusta avasi nipan painui jarrupoljin ihan sukkana pohjaan. Eli ei se oikein tukokselta vaikuta.

Nyt on myös jarrunesteet vaihdettu. Eikä vaikutusta... Ei ollut mitenkään tummaa tms. Takasatuloista tuli kyllä ehkä vähän heikommin nestettä ja oli tosi pientä kuplavaahtoa nesteen seassa kun käytti imulaitetta. Epäilen kyllä että ilmaa pääsi nipan juuresta sekaan. Poljinta painamalla tuli ihan kirkasta nestettä.

Yksi asia joka tuli mieleen että voisiko uudet palat nyt tehdä tuota jos hioutuvat nyt aluksi levyihin? No vaihdan varmaan liu-ut nyt seuraavaksi... Ja tarkistan nuo kumit.



Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #28 : 09.12.2018, 20:24:36 »
loppuko se laahaaminen kun avasit nipan ja poljin painui pohjaan?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 takajarru laahaa
« Vastaus #29 : 09.12.2018, 20:30:40 »
loppuko se laahaaminen kun avasit nipan ja poljin painui pohjaan?

Laahaaminen ei tainnut loppua missään vaiheessa jarrunestevaihdon aikana oikealta puolelta. Vasemmalla pyöri paremmin. Se myös laahaa vähemmän, mutta lämpenee sekin vähän.

 

Carcom Oy  Ateho