Ateho  Elekma

S40 2.0i -98 Päästöt, jarrut, termostaatti(?) ja valovikaa yms

  • 11 Vastauksia
  • 3233 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Santtuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Moikka! Tuli tuossa pari viikkoa sitten hommattua tuommonen Volvo, että pääsee perhettä liikuttamaan tarpeen vaatiessa. Kävin näyttämässä sitä katsastuskonttorilla ja hylky tuli päästöistä ja jarruista. Korjauskehotuksia valoista.
Lähetään liikkeelle vaikka päästöistä, arvot oli seuraavat:
joutokäynti/korotettu pyörimisnopeus(hylättyjen arvojen perässä on suluissa sallittu arvo)
CO% 0,33/0,56(0,3)
CO2  9,00/12,10
HC ppm 165(100)/155(100)
O2 7,20(5,00)/2,40
Lambda 1,108(0,97-1,03)

Pakoputkihan tuossa vuotaa siis aika rajusti. Mie olin sitä vähän paikannut ennen konttorille menoa. Paikkasin katalysaattorin hitsisaumoja, sen jälkeistä liitoskohtaa ja vaimenninta + paria kannattimen juurta. En äkkiseltään löytänyt vuotoja ennen kattia. Leiman jälkeen seuraavana päivänä huomasin, että taitaa vuotaa takapäästä aika reilusti, koska pyöränkaaresta nousee paljon pakokaasua, tosin en ole vielä selvittänyt mistä sieltä se vuotaa.
Katsuri huudatti autoa valehtelematta jonkun 5-10min yrittäessään saada päästöjä alemmas. Jossain kohtaa alkoi tulemaan putken täydeltä savua(hallin ovetkin aukes monta kertaa), liekö tämä lämpeämisestä johtuvaa?
Luulen kuitenkin, että tuo O2(ja lambda) saattaa sen takia olla noin korkea, koska vuotaa jostain mittaussondin läheltä(kuulostaako mahdolliselta?). Mielestäni nuo arvot ei oo ihan tolkuttoman paljoa pielessä, niin en haluaisi suoriltaan lähteä kattia tai koko putkistoa uusimaan, eikä semmoiseen kyllä olisi lomautuksen takia varaakaan. Mitähän tuolle pitäis tehä, että sais päästöt menemään läpi? Auton käy kyllä nätisti ja vetää hyvin.

Vaikuttaako seuraavat asiat päästöihin:
Bensansuodatin (vaihdettu viimeksi 82tkm/7vuotta sitten huoltokirjan mukaan)
Sytytystulpat (vaihdettu viimeksi 74tkm/6vuotta sitten huoltokirjan mukaan)
Öljyt+suodatin (vaihdettu viimeksi 12tkm/vuosi sitten huoltokirjan mukaan)
Ilmansuodatin. Kurkkasin nopeasti sinne koteloon ja siellä on ilmeisesti jokin mallikohtainen vapaavirtaussuodatin(?). Se oli semmoinen musta mitäliemateriaalia onkaan ja sellainen verkko siinä päällä. Huonosti selitetty, mutta ei siis ollut mikään tavallinen paperisuodatin. Ei näyttänyt mitenkään erikoisen likaiselta, mutta voisiko se vaikuttaa päästöihin ja (ihan mielenkiinnostakin) miten se kuuluisi puhdistaa? Tavallisen suodattimen vaihto ei siis ole poissuljettu vaihtoehto.
Lisäksi mietin termostaattia siksi, että voisiko se olla vikana kun lämmöt eivät nouse mielestäni tarpeeksi ylös? Pari viikkoa sitten ne pysyivät ajaessa 75asteessa. Silloin katsastuksen jälkeen kun ajoin auton ulos hallista, niin mittari näytti 86 ja tippui ajaessa sinne 75. Toissapäivänä kun auto oli tyhjäkäynnillä pitkään, niin lämmöt nousivat 81 ja tippuivat ajossa 69. Voisiko tämä johtua termarista ja voisiko se vaikuttaa noihin päästöihin(jos kone ei ns. ole saavuttanut oikeaa lämpötilaa)?

Jarruista tuli hylky vain alimittaisten levyjen takia, muuten oli oikein hyvät. Mutta oliko noissa etu- tai takajarruissa mitään erikoista huomioitavaa, kun vaihtelee sinne levyt ja palat?

Valoista sen verran, että tuli korjauskehotus takaparkeista ja lähivalojen suuntauksesta. Valokatkaisijasta jos laittaa parkit päälle(ilman että on auto käynnissä tai muutakaan), niin vain eteen syttyy parkit. Takaparkit on pimeenä silloin. Auton ollessa käynnissä kaikki parkit palavat normaalisti.
Lisäksi autossani ei pala edessä äärivalot ollenkaan, tosin en tiedä olisiko molemmista palanut polttimot vai onko niissäkin joku outo vika.

Siinäpä ne mitä pitäisi korjata että saisi leiman tuohon. Noiden vikojen lisäksi kolahtelee jostain edestä. Katsuri ei löytänyt vikaa vaikka sanoin että joku siellä lonksuu ihan huolella. Ei kuulu jokaisessa töyssyssä, mut ei tarvii kyllä kauheen iso epätasaisuus olla että sieltä ääniä kuuluu. Ja sit ois vielä se, että avaimesta kääntämällä ei mene takakontti lukkoon ja kaukosäädin ei toimi ollenkaan. Edellinen omistaja sanoi, että siitä on patteri lopussa. Tarviiko sitä parittaa jotenkin sen jälkeen, kun vaihtaa sen patterin?

Tulihan pitkä viesti, mutta toivottavasti joku jaksaa lukea loppuun asti ja oishan se kiva jos löytyisi jotain apujakin :)
Kiitoksia jo etukäteen!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Pakoputki varmaankin vuotaa taka-akselin kohdalla olevasta laippaliitoksesta joka lahoaa ajastaan. Jos uutta putkistoa ei halua vaihtaa, niin katkasee pois ja tekee putkella liitoksen. Sen jälkeen tulpat ja termari vaihtoon ennen isompia toimenpiteitä. Tulppien vaihtoväli on 60tkm ja kuuluu pitää lämmöt 90 asteen paikkeilla ajossa.

Takajarruissa männät pitää kiertää sisään ja sitä varten on hyvä olla oma työkalunsa. Muullakin tavalla sen saa kierrettyä jollei pistä kovin paljoa vastaan. Kolahtelu edessä saattaa tulla kallistuksenvakaajan koriheloista, selviää kun heiluttaa vakaajaa. Joskus koneen alla oleva poikkituki(ohut tanko) on painunut kiinni pitkittäispalkkiin ja pitää ääntä tai runkopalkkien kohdalla olevat moottorin/laatikon tuet ovat väsähtäneet. Onhan noita äänenlähteitä muitakin ::)

Etuparkkien ja takana ulommaisten parkkien kuuluu palaa kun parkit on päällä ja virrat pois. Kun virta käännetään päälle syttyvät takana sisemmät ja kilven valot. Äärivaloista on varmaan polttimot palaneet, tämän ikäisessä vaihdetaan koko valo jollei halua viritellä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Santtuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Kiitoksia kattavasta vastauksesta! :)
Pitää katsoa se taka-akselin liitoskohta. Kuulostaa kyllä että vois hyvinkin vuotaa sieltä, jos niillä on muutenkin tapana lahota siitä kohdasta. Motonetissä tarjotaan tuohon kahta termostaattia, 87 ja 92 asteessa aukeavia, kumpikohan niistä on oikea? Jälkimmäisessä on ilmoitettu halkaisija (54mm).
Onko kellään kokemusta noista Biltemassa myytävistä Briskin A-Line tulpista, että mahtaako ne olla hyvät vai mitkä tulpat sinne kannattaisi ostaa?

Joku työkalu löytyy mäntien kiertämiseen, eli siitä ei toivottavasti tule ongelmaa. Pitää koittaa heilutella sitä vakaajaa vaikka samalla kun vaihtelee ne jarruhilppeet. Foorumia kun lueskelin, niin ilmeisesti ne vakaajan korihelat on melko hankalat vaihtaa. Mutta prioriteettina olisi saada leima autoon, joten ne pitää korjata myöhemmin, vaikka todella ikävältä kuulostaakin epätasaisella ajaessa.

Pitää vielä tarkistaa, että niiden ulompien takaparkkien polttimot on ehjät. En tiiä oisinko kiinnittänyt niihin huomiota, kun tosiaan auton ollessa käynnissä palaa parkit takanakin. Ne äärivalotkin pitää katsoa kunhan saa noi isommat viat korjattua ensin.

Semmoinenkin tuli mieleen, että muutama päivä sitten kun katoin öljyt, niin tikku hädin tuskin kastui. Tikun varressa oli vähän majoneesia, mutta öljykorkissa ei. Olin päivä tai kaksi sitä ennen kyllä antanut kenkää autolle. Pitääköhän tästä huolestua?

Poissa RKJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
    • Huoltosivut
En tiedä Bilteman tulpista, mutta Volvon omatkin tulpat on varsin kilpailukykyisesti hinnoiteltu, n. 30e sarja. Itselläni kolinaa epätasaisella ajaessa piti koiranluut, ne vaihtamalla hävisi kolinat. Itselläni ei myöskään löydetty katsastuksessa niiden väljyyttä. Jos öljy noin vähissä on, niin huolestuisin! Mutta en tosta majoneesista, monasti siinä tikun varressa sitä vähän on. Ilmansuodattimen kyllä myös vaihtaisin, siihen vakiomalliin joka on suunniteltu moottorin kanssa toimivaksi. Korkealla oleva HC ja CO -arvot kielivät että palaminen ei ole täydellistä, johon huono ilman virtaus voi kiistatta vaikuttaa.
Volvo V50 D3 -12

Poissa Santtuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Pitää siis laittaa nuo volvon omat tulpat harkintaan myös. Ilmansuodattimen voisi kyllä vaihtaa myös, kun en tiedä miten se nykyinen kuuluisi putsata, että siitä saisi hyvän.
Pitää vähän koittaa niitä koiranluita heilutella samalla kun sitä putkea tilkitsee. Huomasin tänään pihaan ajaessa(melko jyrkästi viistetty katukiveys), että kuuluu semmoinen "plom plom" ääni kun ajoi hitaasti sen kiveyksen yli. Jousista se kuulosti tulevan, mutta miksihän ne tuollaista ääntä pitää? Ääni ei kuulu aina, enkä ole katsastuksen jälkeen ajanu juuri ollenkaan, eli en usko että ne olisivat poikki menneet. Joku alustasarjahan tuossa kyllä on.
Kyllähän se öljymääräkin minua huoletti, mutta pitää katsoa huomenna onko sitä vielä hävinnyt. Voiskohan huohotin mahdollisesti tehä tuota, että öljyä hävittäisi tai että päästöt olis korkeat sen takia? Ja missähän päin se sijaitsee, jos varuiksi kurkkais sinne ja putsais?

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13504
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Jousi on voinut pyöriä lautasellaan vaikka iskaritestissä vähän niin nyt se sit loiskaa paikkaansa hakiessa.

Sit kun saat putken kuntoon niin laita tankkiin joku 20 litraa RE85 bensan sekaan ja aja kone kuumaks ennen katsastusta.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Santtuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Jees, hyvä ettei se ole sen vakavempaa.
Minkälaisella seoksella sitä re85 kannattaa tankata? Tai siis jos sitä tankkaa sen 20litraa, niin kuinka paljon kannattaisi tankata bensaa sekaan?

Poissa Juupeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • www.vrcf.fi
Jees, hyvä ettei se ole sen vakavempaa.
Minkälaisella seoksella sitä re85 kannattaa tankata? Tai siis jos sitä tankkaa sen 20litraa, niin kuinka paljon kannattaisi tankata bensaa sekaan?

Tankkaa tuo RE85 melkein tyhjään tankkiin ja konttorille tai johonkin liikkeeseen, jossa ottavat päästöt ja niiltä lappu mukaan konttorille. Sitten ku hyväksytty niin sitten vaikka 98e:tä tankki täyteen. Tuolla RE85 oma ainakin nykyttelee mukavasti kylmänä mutta lämpimänä toimii suhk'ot hyvin.

Poissa Santtuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Korjaamolla käytetty päästöissä, tosin lappua en saanut(pitkä ja kumma juttu). Sen verran sanoivat, että co% huitelee jossain 0,60 paikkeilla vieläkin. Muista arvoista ei tietoa, koska niistä ei mainittu. 98 tankissa, koska parinkymmenen kilsan sisältä ei löydy paikkaa, mistä saisi re85 tankattua.
Ja ennen tuota käyntiä siis paikkailtu putkea, vaihdettu termostaatti, tulpat ja ilmansuodatin.
Termostaatin vaiholla lämmöt nousi sinne minne niiden kuuluikin nousta. Tulppien ja ilmansuodattimen vaihdolla rupes perstuntumalla toimimaan paremmin, lähtee matalilta kierroksilta vetämään paljon terhakammin.
Pakko varmaan mennä konttorille testaamaan ne päästöt. Tietty sitä etanolia ekana tankkiin.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Eikö sinne tankkiin voisi kaataa myös masinolia.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/605885/Masinol-E100-05-l

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Jos tuo hylky 0.60 on kierroksilla niin käy polkemassa paikat kunnolla auki kattia myöten, jotain 3000-4000rpm tasolla ajelee pari kilometriä. Omassa heti lambdan vaihdon jälkeen kierroksilla tuli hylky, ajoin kone kuumana sitten noita karstoja pois niin arvot putosi taas hyväksi.

Jotkut työntänyt pienkonebensaa  etanolin tai masinolin sijaan sen 4l kannun mitä marketeissakin myydään, aika hintavaa vaan.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Möykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Tankkaa tuo RE85 melkein tyhjään tankkiin ja konttorille tai johonkin liikkeeseen, jossa ottavat päästöt ja niiltä lappu mukaan konttorille. Sitten ku hyväksytty niin sitten vaikka 98e:tä tankki täyteen. Tuolla RE85 oma ainakin nykyttelee mukavasti kylmänä mutta lämpimänä toimii suhk'ot hyvin.
Pojan Audiin tuo tepsi, eka testi viittas siihen, että katti on sökö, tuon session jälkeen arvot ok.

 

Carcom Oy  Ateho