Elekma  Autoracing

V40 2.0t (-98) Ajonesto alkoi vilkkua ja käynnistys takkuaa

  • 3 Vastauksia
  • 1415 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nanniina

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Moi! Auttakaapa viisaammat.

Viime syksynä ostettu Volvo alkoi äkkiarvaamatta kiukutella. Vajaa viikko takaperin käynnistäessä ei suostunutkaan starttaamaan, vaan vilkutti ajonestovaloa. Sammuttelin ja käynnistelin uudestaan, mutta auto jatkoi ajoneston vilkuttamista. Sitten kun aikansa jaksoi käännellä, niin ajonesto lakkasi palamasta ja auto yritti startata. Starttimoottori pyöri ja virtaa tuli, mutta silti tuloksetta. Sitten muutaman kerran kun jaksoi hinkuttaa, moottori hörähti käymään, mutta jaksoi käydä n. 2 sekuntia. Sama homma uudestaan muutaman kerran, kunnes lähti käymään ongelmitta. Ajossa pysyi nätisti, kunnes taas seuraavan kerran käynnistäessä sama show. >:(

Ei tee kiukutteluaan aina, mutta useammin kuin ei. En ole osannut yhdistää esim. mihinkään sääolosuhteisiin. On ollut kiinni lämppärissä, käynnistetty kylmänä, pakkasella sekä plussalla oikuttelee. Lambda-valo palaa, mutta edellinen omistaja väittää johtuvan tarvike-osasta. Vikakoodit kun luettiin, näytti P0141 ja P0135, liittyvät ilmeisesti siihen lambdaan, mutta onko sillä mitään tekemistä tämän kanssa? Akunkenkiä tarkistettiin ja oikeanpuoleisesta oli kiinnitys murtunut, se korjattiin, mutta ei korjannut käynnistysongelmaa.

Osaisiko kukaan neuvoa, mistä lähteä selvittämään asiaa seuraavaksi? Kiitos etukäteen! :)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
En viisas mutta pähkäillään.
Ei lambdat käynnistykseen vaikuta, lähtee etummaisen säätöanturin mittauskin toimimaan vasta pienen hetken köynnistyksen jälkeen.
Lukijarengas avaimen sirulle (on suojan alla siinä lukkopesän kupeessa) ehjä? Toinen avain löytyykö jolla kokeilla, jos siru nykyisessä saanut jostain syystä kipeää?

Lambdassa en muista oliko näissä sille yhteinen sulakekin, koodit noista lambdoista herjoista viittaa virran puuttumiseen molempien säätö- ja mittausanturien esilämmityksessä niin viittaisi yhteen virtakohtaan eli vaikka sulakkeeseen.
Ohjekirjassa mikäli sulla se on löytyy sulakkeiden numerot ja mitä niiden takana. Oma kirja autossa pihalla niin huomiseksi voin katsoa -00 mallista löytyykö tuota sulaketta lambdoille mikäli ei ohjekirjaa sulta löydy.

Johtojen tai liitinten vikakin voi toisen tai molemmatkin tehdä, anturien hajoaminen yhtä aikaa kun toinen jo uusittu vaikkakin tarvike ei niin todennäköinen.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2021, 22:45:44 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Nanniina

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
En viisas mutta pähkäillään.
Ei lambdat käynnistykseen vaikuta, lähtee etummaisen säätöanturin mittauskin toimimaan vasta pienen hetken köynnistyksen jälkeen.
Lukijarengas avaimen sirulle (on suojan alla siinä lukkopesän kupeessa) ehjä? Toinen avain löytyykö jolla kokeilla, jos siru nykyisessä saanut jostain syystä kipeää?

Lambdassa en muista oliko näissä sille yhteinen sulakekin, koodit noista lambdoista herjoista viittaa virran puuttumiseen molempien säätö- ja mittausanturien esilämmityksessä niin viittaisi yhteen virtakohtaan eli vaikka sulakkeeseen.
Ohjekirjassa mikäli sulla se on löytyy sulakkeiden numerot ja mitä niiden takana. Oma kirja autossa pihalla niin huomiseksi voin katsoa -00 mallista löytyykö tuota sulaketta lambdoille mikäli ei ohjekirjaa sulta löydy.

Johtojen tai liitinten vikakin voi toisen tai molemmatkin tehdä, anturien hajoaminen yhtä aikaa kun toinen jo uusittu vaikkakin tarvike ei niin todennäköinen.

Kiitos vastauksesta! Rengas vaikuttaisi ehjältä. Toista avainta ei valitettavasti ole, sitä olisikin samantien kokeillut. Ohjekirja löytyy, joten voisi vilkaista sieltä sen lambdan sulakepaikan. Mietin kyllä josko johdotus on tarvikeosassa sitten jotenkin erilainen, että herjaako sen takia jotakin?

Tänään käytiin liittimiä ja johtoja läpi ratin muovikuoren sisältä, heiluteltiin ja putsailtiin. Vaikkei löytynyt mitään silmiinpistävää, auto käynnistyi nyt muutaman kerran ongelmitta. Liekö siellä ollut sitten ainoastaan jotakin paskaa jossain välissä? Lambda palaa edelleen, joten sitä voisi selvitellä seuraavaksi. Jännityksellä silti seuraamaan, ilmeneekö ajonestohäiriö huomenaamulla uudelleen..
« Viimeksi muokattu: 14.01.2021, 18:57:26 kirjoittanut Nanniina »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Mulla tuo ajonestovalo ilmeni  4v sitten ostaessa ja vain kovilla pakkasilla mutta ei vaikuttanut mitenkään mihinkään kuten käynnistykseen tai ajoon. Putsailtu sitten keväällä maadoituksia ja mm putsattu pölyt pois virtalukon suojan takaa niin ei ole enää ilmennyt.

Johdotuksia on eri versioita mutta liitin ei silloin käy kuin ranettamalla, etummaisen säätölambdan liitos konehuoneen tulipellissä olevan ison muovisuojan pelkääjän puolen päädyssä alla.. Ngk/ntk orkkislambda ja viro/saksa saa reilusti alle satasen, tarvike joko toimii jotenkuten tai ei.

Taaempi ei vaikuta seoksiin joten ei mitenkään akuutti auton käytön suhteen.

Ps. - 00 2.0T moottorinsulakerasiassa numeropaikalla 18 on 10A sulake lambdalämmitykselle. Tuon takana ei kirjan mukaan muuta ole.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2021, 01:05:26 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

 

Samppasport  Futurez