12
« Uusin viesti kirjoittanut j_m_k tänään kello 04:59:34 »
Jakajapumppu lienee Bosch vp37 ja tuo musta mötikkä on sähköjen läpivienti määränsäätimelle.
Mulla oli joskus opel omega jossa oli Bemarin 2.5l kutosdiesel, siinä oli tuo sama pumppu. Sen pumpun joskus avasin kun määränsäädin takelteli. Tuon läpiviennin/johdon voi muistaakseni vaihtaa, mutta vaatii johtojen tinausta, ei pitäisi olla tekemätön paikka kuitenkaan. Pumpun kansi pitää avata. Jos hommaan ryhdyt, niin merkkaa määrä säätimen, eli tuon osan missä musta laatikko on kiinni, paikka tarkasti suhteessa pumpun runkoon. Sen sijainti on millipeliä. Jos se on liian edessä, saat korkean, hörnöttävän tyhjäkäynnin ja pirusti voimaa, liian takana nuhaisen ja laiskan koneen. Säätö/viritys on ns hammer mod, siitä löytyy lisää infoa netistä.
Jos johdossa on riittävästi varoja niin onnistuu varmaan liittää johto nykyisestä avaamatta pumppua.
Tuliko vikavaloa tai oliko "kaasun takertumista"? Tuo määrä säädin on aika yksinkertainen kapistus, se ui polttoaineesta ja on vähän magneettisena voinut kerätä metallimujua, eli jos se nyt on jo rikki, niin avaa se ja putsaa. Toki tuo kerrasta sammuminen viittaa johonkin muuhun.
e: tuo vikakoodi voisi viitata siihen yhteen suuttimeen, minne menee sähköjohto. Se on takaisinkytkentä määränsäätimelle, eli jos ecu ei saa ruiskutusmäärästä signaalia, ei se osaa komentaa pumppua.
e2: eikös tässä ole pumpulle oma hammashihna? Onhan se ehjä?