RallyBaron  Samppasport

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 540984 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #780 : 24.09.2015, 12:40:54 »
Kuinkas onneton tuon B20:n alkuperäisen imupakosarjahässäkän pakopuoli on? Onko sen toimintaa mitenkään parannettavissa vai onko peltisarjan käyttö helpompaa? Alkuperäisessä pakosarjassa ulommaisten sylintereiden pakopuolet tulevat omaan yhteiseen kanavaansa ja sisimmäiset omaansa. Näillä molemmilla on sitten 40 mm lähtö pakoputkeen. Josko tekisi pakoputken, jossa ennen kollektoria em. lähdöillä on omat putket ja putkiparin pituus on sellainen, että etäisyys sylinterien pakoreikiin on sama (toinen putki siis hieman pidempi/lyhempi). Vai onko homma jo metsässä siinä, että ovat yhdistäneet pakosarjassa kaksi pakoreikää samaan yhteiseen kanavaan?

No niin, olipas taas sekavasti selvitetty  :idiot2: 
Dont mess with grey bearded men!

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #781 : 24.09.2015, 13:10:56 »
Ainakin Volvo itse suosittelee ruiskun erillisen pakosarjan käyttöä ensimmäisenä virityskeinona. Pitäisi virrata paremmin.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #782 : 26.09.2015, 18:23:35 »
Kuinkas onneton tuon B20:n alkuperäisen imupakosarjahässäkän pakopuoli on? Onko sen toimintaa mitenkään parannettavissa vai onko peltisarjan käyttö helpompaa? Alkuperäisessä pakosarjassa ulommaisten sylintereiden pakopuolet tulevat omaan yhteiseen kanavaansa ja sisimmäiset omaansa. Näillä molemmilla on sitten 40 mm lähtö pakoputkeen. Josko tekisi pakoputken, jossa ennen kollektoria em. lähdöillä on omat putket ja putkiparin pituus on sellainen, että etäisyys sylinterien pakoreikiin on sama (toinen putki siis hieman pidempi/lyhempi). Vai onko homma jo metsässä siinä, että ovat yhdistäneet pakosarjassa kaksi pakoreikää samaan yhteiseen kanavaan?

No niin, olipas taas sekavasti selvitetty  :idiot2:
Riippuu ihan mitä koneesta on tarkoitus ottaa ulos ja millaisessa käytössä. Kahden litran kone, 45mm tupla kaasareilla, kohtuu kireällä nokalla maltillisilla alle 8000 kierroksilla, menee kaksilähtöisellä valusarjalla huolettomasti käyttöautossa. Isolla tilavuudella isolla pakopuolella niin sinne sitten pelti sarja..

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #783 : 29.09.2015, 19:42:51 »
Löyty tänään puolivahingossa penta, 140hp tuplapystysolexeilla. Mitäs kaikkee tollasesta voi hyödyntää, vai onko sellaisenaan (pakosarja tietenkin on vaihdettava) nostettavissa jonkun auton keulille? Ei siis juuri nyt ole omiin projekteihin käyttöä, mutta tulevaisuudessa ehkä. Mitä kaikkee noissa on parempaa kuin autonmoottorissa? Ilmeisesti teräsjakopää ainakin.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2015, 20:05:26 kirjoittanut Ville K »
Volvo PV&Duett

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2191
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #784 : 30.09.2015, 14:05:55 »
Löyty tänään puolivahingossa penta, 140hp tuplapystysolexeilla. Mitäs kaikkee tollasesta voi hyödyntää, vai onko sellaisenaan (pakosarja tietenkin on vaihdettava) nostettavissa jonkun auton keulille? Ei siis juuri nyt ole omiin projekteihin käyttöä, mutta tulevaisuudessa ehkä. Mitä kaikkee noissa on parempaa kuin autonmoottorissa? Ilmeisesti teräsjakopää ainakin.

Oliskohan ollut 86mm iskunen akseli jos en väörin muista..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #785 : 30.09.2015, 18:28:37 »
Oliskohan ollut 86mm iskunen akseli jos en väörin muista..
Väärin muistat, eräästä vinokone versiosta löytyy pitkäisku akseli..

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #786 : 30.09.2015, 22:45:46 »
Yleensä noissa on c nokka ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #787 : 30.09.2015, 23:41:15 »
Muutama kuukausi sitten kysyin tätä samaa toisessa topiikissa saamattavastausta.

Eli kuvatuksia tahi vihjeitä turbopakosarjalle.  :)

Imusarja on orig tuplaSUiden alumiinisesta värkkäilty.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #788 : 01.10.2015, 10:43:18 »
Muutama kuukausi sitten kysyin tätä samaa toisessa topiikissa saamattavastausta.

Eli kuvatuksia tahi vihjeitä turbopakosarjalle.  :)

Imusarja on orig tuplaSUiden alumiinisesta värkkäilty.

Skandixin sivuilla näkyy olevan tarjolla "Turbocharger kit for racing, suitable for B20A motors with Stromberg 175 carburetor and standard manifold", mutta pakosarja näyttää olevan vähän puolikkaan oloinen eli pakosarja on putki vain kahteen keskimmäiseen pakoaukkoon ja siitä sitten turbolle. Kai se noinkin toimii tai sitten en vaan tajua tuon läjän juonta (kuten normaalisti).  ::)
Dont mess with grey bearded men!

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #789 : 01.10.2015, 11:40:57 »
http://www.skandix.de/en/spare-parts/exhaust/turbocharger/turbo/1024596/
Kitin pakosarja tulee kiinni auton omaan pakosarjaan, jossa on kaksi ulostuloa. Vähän kuten alla olevan linkin kuvassa kuvassa.
http://www.garaget.org/?car=1281&image=454351
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #790 : 01.10.2015, 23:07:32 »
http://www.skandix.de/en/spare-parts/exhaust/turbocharger/turbo/1024596/
Kitin pakosarja tulee kiinni auton omaan pakosarjaan, jossa on kaksi ulostuloa. Vähän kuten alla olevan linkin kuvassa kuvassa.
http://www.garaget.org/?car=1281&image=454351

No niin tietysti, näkyyhän se jo tuon putken laipan mallistakin ja putkien lähdöistä  ;)
Dont mess with grey bearded men!

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #791 : 01.11.2015, 13:52:19 »
Rakenteilla B22 Pentamoottori. Pitäis paatin nousta liukuun pikkasen keveämmin.

B20 lohko
90 mm poraus Saab 900S Turbon männät
85 mm isku
13 mm kanget

Edellisestä 86 mm iskulla olevasta koneesta, jossa oli takokamat sisällä penkitetty 180 hv / +200 nm.












Poissa -masaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #792 : 06.12.2015, 23:04:10 »
Morjens! Mulla on tämmönen perus b20a:n kansi joka on laskettu b20e-kannen mittoihin, nyt mietin sitä että jos hommaan omaan koneeseen vielä 0.8mm kansipahvin mikä ruiskuissakin oli niin tuleeko puristussuhteeksi sama n.10.5:1?
Ikinä en ole itse päässyt ruiskukantta hypistelemään joten en tiedä onko palotilat saman kokoiset.
Lohko vakion korkuinen , 0.40 ylikoko männät.
 
Toisena kysymyksenä: voinko käyttää vakio tönäreitä vielä?
Kantta siis laskettu n.2mm sekä jos hommaan 0.8 mm kansipahvin sen vakio 2mm paksuisen sijasta, niin kansi laskee yhteensä n.3.2mm   ???
Volvo 142 '71

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #793 : 07.12.2015, 11:47:15 »
Orkkis tönärit käy. Puristukset on vissiin siinä 10.5-11:1 paikkeilla. Höylää lohkosta ylimääräiset pois että männät ja dekki on samalla tasolla kun männät on ykk, muuten nakuttaa varmasti. Pitää olla 0.8mm männän ja kannen välissä paljerakoa. Kannattaa oikeesti tehdä.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2015, 11:53:08 kirjoittanut Automasentaja »

Poissa -masaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #794 : 07.12.2015, 15:01:59 »
Saattaa olla että varmuuden vuoks teen 2 tai 3mm pellistä korotuspalan keinuvipupukeille kun kerran ilmaseks saa koulussa tehä mutta hyvä tietää ettei oo pakollista  O0 

Tää on tosi budjettikone mutta saa nyt nähä että saisko jostain rahaa kasaan että vois lohkoa madaltaa.
hyvä kuitenki tietää tulevaisuudessa jos pahasti nakuttaa että saattaa tosta paljeraosta johtua jos nyt lohko jäis koskemattomaks.
Volvo 142 '71

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo