KL-varaosat  Race.fi

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 540409 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #795 : 07.12.2015, 20:43:39 »
Keinuvipujen säätöruuveissa on varaa aika paljon jos kantta madaltaa, ite joskus laitoin lyhennetyt tönärit pariin tappikoneeseen joissa oli kantta oikastu pari milliä ja niistä meinasi loppua kierre joten laitoin alkuperäiset tönärit takas.  ::) Eli älä ota ressiä. Tee kerralla kunnolla se kone niin ei vituta jälkeenpäin.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1394
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #796 : 07.12.2015, 22:35:58 »
Ei se säätöjen riittävyys vaan keinujen geometria. Tee vaan ne lätkät sinne alle niin ei varmasti tarvitse stressata.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #797 : 08.12.2015, 15:18:44 »
Ei se säätöjen riittävyys vaan keinujen geometria. Tee vaan ne lätkät sinne alle niin ei varmasti tarvitse stressata.
Siis tä?Se keinujen geometria ei kyllä tämän mallisessa(se säätö kun on tönärin puolella vipua eikä keskellä saati venttiilin puolella ;)) venttiilikoneistossa muutu miksikään vaikka kannesta hiasee kuin paljon poies,ainut mikä tuohon keinujen asentoon vaikuttaa on venttiilien pituus,eli jos on vakiopituiset venttiilit ja ei kovin suurinostoinen nokka niin noihin keinuvipu-akselin pukkeihin ei tartte kajota,ja jos niistä säätöruuveista loppuu vara niin sillon täytyy lyhentää tönäreitä eikä korottaa pukkeja ;)Ja jos taas nokassa on reilummin nostoa niin sillon niitä pukkeja pitää mieluumminkin madaltaa kuin korottaa,korottaminen kun vaan huonontaa tilannetta entisestään vakiomittaisilla venoilla ja suurempi nostoisilla nokilla ;)Mutta tokihan jokainen saa tehdä kuten tahtoo :hello:
« Viimeksi muokattu: 08.12.2015, 15:23:08 kirjoittanut tuomee »
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1394
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #798 : 08.12.2015, 17:46:41 »
Siis tä?Se keinujen geometria ei kyllä tämän mallisessa(se säätö kun on tönärin puolella vipua eikä keskellä saati venttiilin puolella ;)) venttiilikoneistossa muutu miksikään vaikka kannesta hiasee kuin paljon poies,ainut mikä tuohon keinujen asentoon vaikuttaa on venttiilien pituus,eli jos on vakiopituiset venttiilit ja ei kovin suurinostoinen nokka niin noihin keinuvipu-akselin pukkeihin ei tartte kajota,ja jos niistä säätöruuveista loppuu vara niin sillon täytyy lyhentää tönäreitä eikä korottaa pukkeja ;)Ja jos taas nokassa on reilummin nostoa niin sillon niitä pukkeja pitää mieluumminkin madaltaa kuin korottaa,korottaminen kun vaan huonontaa tilannetta entisestään vakiomittaisilla venoilla ja suurempi nostoisilla nokilla ;)Mutta tokihan jokainen saa tehdä kuten tahtoo :hello:

Totta, ajattelin väärin asian.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #799 : 14.01.2016, 23:16:37 »
Kuinka paljon hyvin tehokkaasta tappikoneesta pystyy saamaan 40mm vaakalortoilla tehoja irti ??? Eli yleisesti missä lukemissa nuo pikkulortot hyytyy ? vrt esim. 45mm vastaavat ::)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #800 : 15.01.2016, 08:43:11 »
B20 140-180hp viripaketeissa oli aikanaan 45 tuplat joten ehkä niillä 40 tuplilla voi saada sen 130-140 mutta alemmilla kierroksilla.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2190
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #801 : 15.01.2016, 12:53:07 »
B20 140-180hp viripaketeissa oli aikanaan 45 tuplat joten ehkä niillä 40 tuplilla voi saada sen 130-140 mutta alemmilla kierroksilla.

Kaverilla oli useampikin b20 koneella oleva volvo.. aina sama combo.. C vai d nokka.. 40 solexit, madallettu kansi, kärjetön sytkä.. 120hv pyöriltä sai lukemiksi.. eli koneesta 130-140hv..

Vielä kun tuohon laittaisi kireämmän nokan ja kävisi kanavat läpi ja ehkä suurentais pakoventtiiliä niin vois saada hyvinkin lisää potkua..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #802 : 15.01.2016, 20:40:43 »
Tiedän että 230hp on otettu 45:lla ainakin, mutta vastaavassa moottorissa(puhutaan todella viritetystä koneesta) tahtoisin tietää mihin 40:set riittää..

Kone mihin aluksi ainakin nuo 40 lortot on tulossa, kokoonpano tulee olemaan suunnilleen seuraava:

-92mm lohko
-Kiilloitettu ja tasapainotettu alakerta (24mm M-veivit)
-Kg6 tai kg5 nokka
-6 pulttinen n.7kg vauhtipyörä
-Kansi:
 -46/40 venat ja pronssiohjurit
 -tuplajouset
 -vahvistettu vipupukki
 -kanavat ERITTÄIN suuret
 -madallettu n4.5mm
 -muokatut palotilat
-Imusarjoja 3eri pituusvaihtoehtoa varastossa
-Lortot, itsetehdyt imutorvet
-Kärjetön sytkä erillisellä moduulilla
-2,5" putkisto(4-2-1 xl pakosarja lambdalla), haarautuu akselin kohdilla 2x2" tuplaputkistoksi itsetehdyillä :pomo: rosteripöntöillä
-Sähköflekti
-Sähkö vesipumppu
-Jotain mitä nyt tässä unohdin mainita.

Eli aika tiukkaa moottoria koitan rakennella, kanteen pitäisi venat ja ohjurit tosin uusia, alkaa olla kulumaa. Nokkaa eikä vesipumppua myöskään vielä ole hommattu. Lortot vaihtuisi mielellään 45 tai 48:kin olisi kiva, kun vaan löytyisi. Aika harvassa tuntuvat olevan.

Tehotoive olisi ainakin hyvin lähelle 200 hp. Mielummin yli ;) Noita tehoja hallitaan sitten M46->2-satkun paksuin kardaani->200 akseli torsenilla ja watt-linkillä. 195/15" renkaat jauhaa jo 150hp tehoilla aika herkästi suoraan kaasusta, ja tuo jo otettu Tupla SU:illa ja R-nokalla.

Isot pojat ruotsissa puhuvat että SU:t (hs6) riittää johonkin 160-170hp tienoille, nehän vastaavat periaatteessa yhtä 45 vaakakaasaria, joten luulisi että tupla 40:set nyt virtaisi silti huomattavasti SU:ita paremmin, ainakin unelmoin että niillä pääsee sinne 200 pintaan jo, kierrokset tosin jäisi vain 5000-5500 alueelle ja ylemmäs turha enää tehojen vuoksi laulattaa, kun taas kg6 esim varmaan laulaisi vielä vaikka kuinka pitkälle. SU:t ja R-nokka naukui tuolla yllä kuvatulla kannella 9000rpm kunnes kuskia (eli minua ;D) alkoi jo pelottaa ja piti himmata.

Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #803 : 15.01.2016, 20:46:34 »
Paljonko puristus ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #804 : 15.01.2016, 20:57:12 »
Ei ole kyllä yhtään tietoa siitä, en ole vielä niin pitkällä koneen kanssa. Kannen palotilat pitänyt mitata jo 2 vuotta, mutta ei ole ollut niin hirveän akuutti asia kun kansi on ollut odottamassa huoltoa koko ajan. Veikkaan silti että aika paljon, ainakin tollaisenaan.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #805 : 15.01.2016, 21:27:37 »
200hp/5000-5500rpm ei todellakaan toteudu tuolla sylinteritilavuudella. Aika massiiviset sylinteripaineet vaaditaan l. vääntömomentti, jotta yhtälö on mahdollinen. Pmax pikemminkin 7 tonnin hujakoilla harvoissa 200 tehoisissa vapari tikkukoneissa. Mitoittele osien valinnat siihen haarukkaan, jos tuollaista hieman räyhempää tikkukonetta rakentelet. Joskus tuli jarrutettua 2l mosasta 40mm Tellervoilla 170hp konetehoa katuautosta suurimmalla mahdollisella 36mm sisäkurkulla. Maksimiteho asettui tuonne 6400rpm paikkeille. Ei kuitenkaan voi suositella tommosta komboa. Venturi jää kovin laihaksi 40/36 suhteella, joten alakierroksien toiminta tahmeaa. Sun tavoitteelle mieluummin 2x48mm kaasuttimet 40-42 kurkulla. Tai sit koetat saada momenttia keskikierroksille ja käytät 40 tuplat 34 sisäkurkulla ja muu kombinaatio sen mukaan. 150 hp tulee nätisti, jos palaset kohdallaan.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #806 : 15.01.2016, 21:49:06 »
Yhden 2.2 litraisen väsäsin aikoinaan ja 40 loppui n 160 hv kohdalla , joten 45 tilalle , ja parempi pakosarja  ::) Tehoa muistaakseni 173 hv ? Omassa 2.2 koneessa oli aikoinaan jotkut opeliin luokitellut 45 mm tuplat , ja kohtuullisesti lauloi.
Tehoa siitä ei ikinä mitattu , mutta ...
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #807 : 15.01.2016, 21:52:28 »
200hp/5000-5500rpm ei todellakaan toteudu tuolla sylinteritilavuudella. Aika massiiviset sylinteripaineet vaaditaan l. vääntömomentti, jotta yhtälö on mahdollinen. Pmax pikemminkin 7 tonnin hujakoilla harvoissa 200 tehoisissa vapari tikkukoneissa. Mitoittele osien valinnat siihen haarukkaan, jos tuollaista hieman räyhempää tikkukonetta rakentelet. Joskus tuli jarrutettua 2l mosasta 40mm Tellervoilla 170hp konetehoa katuautosta suurimmalla mahdollisella 36mm sisäkurkulla. Maksimiteho asettui tuonne 6400rpm paikkeille. Ei kuitenkaan voi suositella tommosta komboa. Venturi jää kovin laihaksi 40/36 suhteella, joten alakierroksien toiminta tahmeaa. Sun tavoitteelle mieluummin 2x48mm kaasuttimet 40-42 kurkulla. Tai sit koetat saada momenttia keskikierroksille ja käytät 40 tuplat 34 sisäkurkulla ja muu kombinaatio sen mukaan. 150 hp tulee nätisti, jos palaset kohdallaan.

Sentään saa noinkin korkealle huipputehot ??? Joskus vaan tutkailin noita lorttoja ja noita tehokapasiteetteja jollain laskurilla, ja sieltä silloin jäi sellainen muistikuva että paras teho olisi jäänyt niin alas, olikohan se sitten niillä sisäkurkuilla jotka siellä ovat paikallaankin, eli muistaakseni 32mm. Kiitoksia hyvästä infosta :)

Taitaa olla viisainta vaan koittaa saada ne vaihdettua 45 tupliin. Vähintään. Koska loppukoneen osat nokkaa vaille on jo olemassa, niin niiden mukaan vähintään mennään, nokka toki saisi olla semmoinen mikä myös toimii.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #808 : 15.01.2016, 22:00:04 »
K23 tai H3
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #809 : 15.01.2016, 22:39:44 »
H3 näyttäisi ainakin äkkiseltään ihan identtiseltä KG6:n kanssa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy