Elekma  Autoracing

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 536864 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #870 : 05.02.2016, 22:03:52 »
Tämä tuli varmaan päällisin puolin nyt selväksi. Virheiden välttämiseksi myynti-ilmoitukseen kannattaakin aina laittaa kuva myytävästä tuotteesta. Samoin jos jotain tarjoaa, niin kannattaa tarjota kuvalla.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #871 : 05.02.2016, 23:13:15 »
Näin.


En jaksa ruveta selaamaan , eli mitkä venat tässä on jos ohjureita on siirretty ?

Venttiilit on 46 ja 40. Uudet imut olis ostoslistalla vähintään.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #872 : 06.02.2016, 14:20:16 »
En tiedä valehtelevatko vanhat silmäni , mutta minusta näyttää että nuo keinut painaa hiukan "ohi"  :(
Vähän näyttäs osa sivusta painavan munkin silmään,mutta ei pahasti,taitaa keinujen leveys kuitenkin riittää koko venttiilin päähän vielä,vähän tuollainhan niistä osa painaa alunperinkin.
Vai tarkoititko niin kun mun silmään näyttäs että painaa ohi tuon venttiilin keskikohdan vipuakselin puolelta jollonka kampee kyllä venttiilin vartta ohjurin imu/pakosarjan puolelle?Jos näin niin se on kyllä pahempi kuluttaja kuin tuo heitto sivusuunnassa,varsinkin jäykillä jousilla ;)Jos näin niin se ei ookaan ihan helppo korjattavakaan kun pitäs saada akselia siirrettyä lähemmäs venttiileitä tai muokata keinuja...
Muuten tuo vipujen asento näyttäs olevan ihan suht ok...
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #873 : 06.02.2016, 18:57:41 »
Vähän näyttäs osa sivusta painavan munkin silmään,mutta ei pahasti,taitaa keinujen leveys kuitenkin riittää koko venttiilin päähän vielä,vähän tuollainhan niistä osa painaa alunperinkin.
Vai tarkoititko niin kun mun silmään näyttäs että painaa ohi tuon venttiilin keskikohdan vipuakselin puolelta jollonka kampee kyllä venttiilin vartta ohjurin imu/pakosarjan puolelle?Jos näin niin se on kyllä pahempi kuluttaja kuin tuo heitto sivusuunnassa,varsinkin jäykillä jousilla ;)Jos näin niin se ei ookaan ihan helppo korjattavakaan kun pitäs saada akselia siirrettyä lähemmäs venttiileitä tai muokata keinuja...
Muuten tuo vipujen asento näyttäs olevan ihan suht ok...
Minun silmään näyttäisi venttiili liian pitkältä suhteessa nostoon, siis keinu painaisi avautumisen alussa venttiiliä pois päin keinuakselista? Keinuakselin keskus pitäisi olla lähellä venttiilin pään liikkeen puoliväliä, jos ymmärrätte mitä yritän sanoa. Muutenkin kokoon pano on oudon näköistä, voi johtua kuvien suunnasta. Jouset ei ole lähelläkään pohjaamista aukinaisessa venttiilissä, teräs työntötangot on yleensä liian pitkiä tukevien pukkien kanssa ja kanteen on koneistettu pukille tasainen paikka?

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #874 : 06.02.2016, 19:37:22 »

Vai tarkoititko niin kun mun silmään näyttäs että painaa ohi tuon venttiilin keskikohdan vipuakselin puolelta jollonka kampee kyllä venttiilin vartta ohjurin imu/pakosarjan puolelle?Jos näin niin se on kyllä pahempi kuluttaja kuin tuo heitto sivusuunnassa,varsinkin jäykillä jousilla ;)Jos näin niin se ei ookaan ihan helppo korjattavakaan kun pitäs saada akselia siirrettyä lähemmäs venttiileitä tai muokata keinuja...
Muuten tuo vipujen asento näyttäs olevan ihan suht ok...

Tuota meinasin , sivusuunnan saa shimmattua jos viitsii väliholkkeja hiukan lyhentää ...
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #875 : 07.02.2016, 22:41:18 »
Pistin aiemmin linkkiä siitä jostain tarvikepumpusta, mutta olihan tuolla näköjään ihan tommonen possikin, josko tuolla jo olisi luottoa vähän.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/309407/Kiertovesipumppu-12V-mm-OpelSaab-aito-Bosch-0392020034

Tänään ajoin amukalla, niin johan se alkoi koittaa käydä keittelemään heti, sitten tajusin että lämppärihana ei taas ollut kokonaan auki. Avasin sen sitten nopsaan ja kunnon naukasu kierroksia niin lämmöt tipahti heti ja pysyikin sitten paljon paremmin 90 tuntumassa. Ajoin hidasvauhtista metsätietä, pienillä kierroksilla.

Eli varastossa oleva 940:n iso syyläri kesällä keulalle ja tommonen sähköinen vesipumppu lämppärin kierron väliin, ja se lämppärin ohittava venttiili ohjaamaan sisäilman lämpöä ja luulenpa että ongelmat on sillä poissa pysyvästi.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa jahu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #876 : 08.02.2016, 21:12:33 »
Mulla on epäilys ,jottei lämpöongelmat tuollain poistu. lämppärinhanan letkujenväliin sijoitettu sähköpumppu on tehokkaampi mitä auton oma mekaaninen ja näinollen kun oma mekaaninen pyörii hiljaa pikkukierroksilla niin sähköinen tekeekin kuitenkin töitä täysillä ja kavitoi kun ei saa tarpeekseen siirrettävää nestettä. Ainut oikea paikka sähköiselle olisi alavesiletku ja silloinkin omasta vesipumpusta tulisi poistaa siivet jarruttamasta.  (mietin ja kokeilin joskus samaa ja vituiks män  :o )   p.s. mul ois semmonen sähköpumppu jouten  :)

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #877 : 09.02.2016, 00:11:01 »
Entäs tämmönen ratkaisu sitten ::)

Ei huano :D

Saako tuommoista tilattua tuolta ? Linkki tuotteeseen. Tai hinta pelkästään olisi myös kiva tietää.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2016, 00:25:35 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #878 : 09.02.2016, 09:00:49 »
Unohda kaikki tollaset viritelmät. Osta uusi jäähdytin. Vika ei ole konstruktiossa. Yksi ratakilpuri 142 vetää alkuperäisratkaisuilla useita ratakierroksia peräkkäin, ilman lämpöongelmia.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 444
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #879 : 09.02.2016, 09:13:42 »
Unohda kaikki tollaset viritelmät. Osta uusi jäähdytin. Vika ei ole konstruktiossa. Yksi ratakilpuri 142 vetää alkuperäisratkaisuilla useita ratakierroksia peräkkäin, ilman lämpöongelmia.

Komppaan. Aina ei kannata mennä perse edellä puuhun. ;)
Uuden jäähdyttimen (ja kunnollisen vesipumpun) jälkeen varmista painekokeella, että järjestelmä on varmasti tiivis. Jos vaikka joku letkuliitos vuotaa vähänkään siitä voi koneen jäähtyessä päästä ilmaa systeemiin ja taas on ilmalukko jossain.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2016, 09:22:07 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #880 : 09.02.2016, 10:00:49 »
Kyllähän antaisin ollakkin, mutta 3 hyvää moottoria menny paskaksi lämpöjen takia, se kun alkaa nousta, se lähtee eksponentiaalisesti nousuun, 80'c  jälkeen lämpenemiskäyrä kääntyy suoraan taivasta kohti ja peli menetetty.

Nyt on koneeseen laitettu niin monta satasta kiinni, että ei tee mieli antaa tonkin hajota samoihin vikoihin. Niinkin tyhmään vikaan kun käytännössä hampaattomaan vesipumppuun, en vaan usko että se pystyy suoriutumaan tehtävästään. Nämä on omat kokemukset. Syyläriä vaihdettu ja flektikin laitettu ei mikään auta, järjestelmässä kyllä paine pysyy, pari päivää ajamatta ja vielä suhahti kun avasin korkin.

Niin ja noita vesipumppujakin on romulaarissa jos jonkunlaista, niitä valupyörälläkin olevia on useita erilaisia näköjään.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2016, 10:02:43 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #881 : 09.02.2016, 17:52:46 »
Kyllä se omakin vesipumppu kierrättää vettä ihan siltäänkin riittämiin,ja muutenkin tuo jäähdytysjärjestelmä riittää kyllä kunhan kaikki on vaan kunnossa,eli jossain mättää jos lämmöt karkailee,ja tuo ettei kabiiniin tule kunnolla lämmintä on kyllä selvä merkki ettei kaikki ole kyllä kunnossa jos ei sitten itse kenno ole ihan helkutan tukossa,jos kaikki on kunnossa niin sinne tulee kyllä toodella kuumaa ;)Mutta voihan sitä tietty erinäisillä vippasilla koittaa ongelmaa lievittää mutta se varsinainen vika mikä tuon moottorin liian lämpeemisen aiheuttaa ei lisäpumpuilla ja tehokkaammilla flekteillä sieltä poistu ;)
Mites lämppärin letkutukset,onko niinkuin alunperin?Jotenkin vaan haiskahtaa ilmalukolta jossain mistä se ei jostain syystä pääse pois,ja tuon lämppärin letkutukset voi olla sille potentiaalinen paikka kun ei kerran lämpöäkään kunnolla puske ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa jahu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #882 : 09.02.2016, 18:05:39 »
Syylärin tehon riittävyys on helppo kokeilla kun kokeilee alavesiletkua/syylärin alalaitaa palaako vesi sieltä edelleen kuumana vai onko ehtinyt jäähtyä.  Veden kiertonopes ei myöskään tahdo oikein riittää tehonnostojen jälkeen etenkin pienillä kierroksilla joka myös kiusaa aiheuttaa.  Sama kaupungissa helteillä hiljaa ajellessa lämpö lähtee hiljaa nousemaan jollei kierto ja syyläriteho ole riittävä. Tuo moottori on myös tarkka tosiaan siitä että on oikeanlainen termostaatti joka auetessaan tukkii varmasti vapaakierron!!  Muutoin kaikki vesi ei käy syylärissä jäähtymässä vaan pääsee kuumana uuteen kiertoon. Mikäli ei käytä termaria niin putkenpää on silloin tukittava.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #883 : 09.02.2016, 19:12:18 »
9-satkun syyläri tulee jokatapauksessa kiinni, se on niin järjettömän iso että siltä osin ei pitäisi enää jäädä kiinni. Sitten joko tuo TG:n pumppu, tai tuo motonetin rimpula.  Kuinka tommonen vakiorimpula tosiaan voi olla hyvä kun tyhjäkäynnillä ei vesi liiku kyllä mihinkään ? Vakiovesipumpuille voisi tehdä vähän testejä, että miten nopsaan kukin täyttää esim 10l ämpärin. Tosiaan aika monenlaista (huikeita eroja siivissä siis) löytyy jo omastakin hyllystä.

Lämppärin kennosta puheenollen, sen kunto on aika kehno, mutta silläkin saatu autossa hiki pintaan nopeasti vielä toissatalvena. Nyt varsinkin kun piti paikka-ainetta työntää kiertoon hiljattain, niin se pikkukenno varmaan menetti kykynsä kokonaan. Mutta oli se jo sitä ennenkin ihan tehoton. Siihen pitää myös keksiä ratkaisu, sovittaa vaikka jostain toisesta vehkeestä, käsittääkseni paljon pienemmästä saadaa jopa paljon enemmin lämpöä irti ???
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #884 : 09.02.2016, 19:27:18 »
Unohda kaikki tollaset viritelmät. Osta uusi jäähdytin. Vika ei ole konstruktiossa. Yksi ratakilpuri 142 vetää alkuperäisratkaisuilla useita ratakierroksia peräkkäin, ilman lämpöongelmia.
Komppaan myös.

Itselläni on ollut joskus 140-sarjalaisessa B20ssä jonkin verran vaparitehoa ja sitä tuli rääkättyä ihan kunnolla.
Mitään jäähdytysongelmia ei ollut missään vaiheessa.

Se että sulla on kolme moottoria hajonnut viittaisi siihen että se vika on jossain muussa kuin moottoreissa.
Syyläri / termostaatti tai sen puute?
144-70

 

Ateho  Elekma