Ateho  Elekma

Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus / Vs: Ohjelmoidut autot ja uusi laki
« Uusin viesti kirjoittanut volvotdi tänään kello 17:03:09 »
Podcastissa Traficomin edustaja (Teemu Toivonen, johtava asiantuntija) puhui laitteesta, joka vertaa autossa katsastushetkellä olevaa ohjelmaa siihen ohjelmaan, jolla auto on aikoinaan tyyppihyväksytty.

Sama suomeksi; katsastusinspehtööri lataa ecusta ohjelman laitteeseen, laite katsoo onko ecusta ladatussa ohjelmassa vilunkia vakio ohjelmaan nähden -> iso huutomerkki näytölle jos ei ole 1:1 vastaavuus ja jatkoseuraamukset sen mukaan. Tällaisen eroavaisuusvaroituksen voi laukaista esim. EGR/DPF tai mihinkään rutiiniin kajoaminen. Teoriassahan jo yksi bitin muutos riittää.

Nykykaluilla on aika lasten leikkiä vetää esim. IDAan bin compare makro (varmaan saa winOLSiinkin?) ja siitä lasketella listaa alaspäin, joten tuollaisen kaupallisen *töpseli kiinni ja klikkaa next* -laitteen tekeminen ja valmistus on vain halusta kiinni.

Katsastuksessa ei enää tuijoteta niitä perinteisiä pakokaasutestin arvoja vaan nyt aletaan katsastamaan myös itse ohjelmaa. Ja kun näin tehdään niin tottakai luonnollinen vaihtoehto on siirtyä käyttämään esim. BSR tai Ricaa, koska vakioksi palauttava kapula. Katsastuksen jälkeen ohjelma takaisin sisään niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.

Niillä palveluntarjoajilla voi tulevaisuudessa olla leipä tiukassa, keillä ei tällaisia palveluja ole tarjota.

Minäkin haluan sellaisen kapulan, jolla saa Volvosta ja monesta muusta portin kautta softan pihalle  ;)

Jos softan pitää olla 1:1 valmistajan softan kanssa niin tuolla Rica/BSR kapulla lataaminen ei sitä ole vaan sinne muuttuu tarkistussumman alue ja muutama muukin kohta vaikka vakion lataakin sisälle. Että se siitä kapulasta.

Mutta juu, pihalla ovat vielä itsekin Trafin ukot miten meinaavat näitä tutkia kun ei sellaista kapulaa vielä ole missään ja eikä ihan heti katsurit mitään softia ala vertaileen kun sitten pitää olla auton vakio ja blaa blaa. Liian paljon epäselvyyksiä ja epäselvyyshön ei ole syy hylätä katsastuksessa vaan selvä vika.
2
Mekaaninen moottorin viritys / B5234T öljypohjan O-renkaat
« Uusin viesti kirjoittanut Timojussi tänään kello 16:50:15 »
Tere,

Öljypohjan O-renkaiden koko olisi haussa. Eli hakaisia ja paksuus ja jos on ylimääräisiä ja imuputken tiiviste myös niin saa kaupata
3
Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus / Vs: Ohjelmoidut autot ja uusi laki
« Uusin viesti kirjoittanut razori tänään kello 16:44:11 »
Koska muuten ei mene päästöistä läpi? Vai mikä luulet olevan peruste tuolle?

Podcastissa Traficomin edustaja (Teemu Toivonen, johtava asiantuntija) puhui laitteesta, joka vertaa autossa katsastushetkellä olevaa ohjelmaa siihen ohjelmaan, jolla auto on aikoinaan tyyppihyväksytty.

Sama suomeksi; katsastusinspehtööri lataa ecusta ohjelman laitteeseen, laite katsoo onko ecusta ladatussa ohjelmassa vilunkia vakio ohjelmaan nähden -> iso huutomerkki näytölle jos ei ole 1:1 vastaavuus ja jatkoseuraamukset sen mukaan. Tällaisen eroavaisuusvaroituksen voi laukaista esim. EGR/DPF tai mihinkään rutiiniin kajoaminen. Teoriassahan jo yksi bitin muutos riittää.

Nykykaluilla on aika lasten leikkiä vetää esim. IDAan bin compare makro (varmaan saa winOLSiinkin?) ja siitä lasketella listaa alaspäin, joten tuollaisen kaupallisen *töpseli kiinni ja klikkaa next* -laitteen tekeminen ja valmistus on vain halusta kiinni.

Katsastuksessa ei enää tuijoteta niitä perinteisiä pakokaasutestin arvoja vaan nyt aletaan katsastamaan myös itse ohjelmaa. Ja kun näin tehdään niin tottakai luonnollinen vaihtoehto on siirtyä käyttämään esim. BSR tai Ricaa, koska vakioksi palauttava kapula. Katsastuksen jälkeen ohjelma takaisin sisään niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.

Niillä palveluntarjoajilla voi tulevaisuudessa olla leipä tiukassa, keillä ei tällaisia palveluja ole tarjota.
4
850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) / Vs: Vikakoodit, ABS valo, vanhempi 70 sarja
« Uusin viesti kirjoittanut Xanthe_ tänään kello 16:06:51 »
VOL-FCR on ymmärtääkseni VIDAn edeltäjä? Se ainakin tuon ikäisiä lukee, piraateissa tosin aikakatkaisu tekee välillä kiusaa. Tämä voi johtua myös OBD-USB kaapelista. Nk lehmän hermoista on apua.

Mitään VAG-tuotetta ei ole tälle tanhualle tullut -tuskin tuleekaan, sen toimivuudesta ei ole tietoa.

Palstalta löytyy runsaasti juttua ABS- valosta. Lukaise ne ensin läpi, ei tarvi joka toinen viikko opastaa samaa asiaa. Aloita vaikka tuolta mallikohtaisesta FAGsta.
VOL-FCR ei ole edeltäjä ole tai mitään tekemistä Volvo yhtiön kanssa virallisesti.

Volvo käytti omaa laitetta noina aikoina Volvo System Tester tai lyhyesti VST, kunnes Volvo suunnitteli VCT 2000 laitteen muutamaksi vuosiksi VADIS ohjelman kanssa kunnes siirtyivät DiCE eli VIDAan. Kaksi viimeistä suunniteltu 99 vm eteenpäin 70 sarjalaisista.
5
Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus / Vs: Ohjelmoidut autot ja uusi laki
« Uusin viesti kirjoittanut volvotdi tänään kello 15:53:29 »

Tämä valvonta on vain plussaa ricalle ja bsr:lle koska he voivat markkinoida auton muuttamista vakioksi katsastuksen ajaksi.

Koska muuten ei mene päästöistä läpi? Vai mikä luulet olevan peruste tuolle?
6
700, 900 & S/V90 / Vs: K-jetin paineenvaraaja
« Uusin viesti kirjoittanut Mihkole tänään kello 15:48:24 »
Jees kiitos. Ja on joo hinnat hiukan raketoinu, mutta kai se 160e on varaa tuohon työntää kun auttaa starttaukseen niin jumalattomasti...
7
Myydään varaosat / Volvo 740 turbo vakiojouset
« Uusin viesti kirjoittanut laatikkovika tänään kello 15:38:55 »
Käytetyt tottakai.
Madaltaa normivehjettä ( vapari) n. 30mm en muista tarkkaan.

Sarja 30€
Orivesi
Yv tavoittaa
Mieluiten nouto, voin kait lähettääkin. Kulut kun lisää menee varmaan yli 45€ kokonaishinta.
8
Myydään otsikon vempeleet, uusia paitsi takavalot ja paneeli. Paneelissa vika joka kuvassa näkyy. Pienen herneen kokoinen pala puuttuu, helppo fiksata jos haluaa
Nuo takajouset on sedanin madallusjouset.
Pusseissa uudet koiranluut(professional parts ja Moog) ja paisuntasäiliö.
Ei kannata lähetellä kun yksittäin on niin halpaa että kulut karkaa.

Koko kasa 60€.
Voin jotain yksittäinkin myydä, hinta pitää sitten sopia erikseen ja nekin vain noutamalla.
Jouset esim. 20€.

Nouto
Orivesi
Yv tavoittaa





9
Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus / Vs: Ohjelmoidut autot ja uusi laki
« Uusin viesti kirjoittanut razori tänään kello 15:05:21 »
Ne päästöt ei muutu mitä katsastuksessa mitataan jos vähänkään tietää miten ohjelmointi kuuluu tehdä. Eli aivan turha on vakioida katsastukseen.

Juurikin näin. Ja vähääkään ohjelmoinnista tietävä tietää miten välttää ecu:n herja jos auto on ohjelmoitu.

Lähinnä tämä muutos iskee kaikemmoisiin wannabeohjelmantekijöihin. Tämä valvonta on vain plussaa ricalle ja bsr:lle koska he voivat markkinoida auton muuttamista vakioksi katsastuksen ajaksi.
10
Myydään varaosat / Vs: B6284T kansi + nokat
« Uusin viesti kirjoittanut mande44 tänään kello 14:48:24 »
Up
Sivuja: [1] 2 3 ... 10
RallyBaron  Samppasport