Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: -nikke- - 18.12.2011, 14:50:37

Otsikko: B234F ilman tasapainoakseleita?
Kirjoitti: -nikke- - 18.12.2011, 14:50:37
Tuossa työkaverille valotin tekniikkasuunnitelmia, ja hän epäili miten tuo kyseinen patti mahtaa toimia ilman tasapainoakseleita kun sellaiset on kerran siihen tehtaalla suunniteltu? Olen kyllä joskus lukenu että porukka on ne jättänyt paketista pois, mutta minkälaisia väristyksiä aiheuttaa? Onko esim. B230F:n ja B234F:n kampiakseleissa eroja jotka vaikuttaa tasapainotukseen?
Otsikko: Vs: B234F ilman tasapainoakseleita?
Kirjoitti: Xuppo - 18.12.2011, 16:32:18
2000rpm-4000rpm välille ilmestyi hieman lisää värinöitä jotka tuntuvat persauksessa mutta veikkaan että nekin voivat johtua siitä että samalla vaihdoin myös moottorin tukikumit. b234 koneessahan on hieman jämymmät tukikumit joten ni johtavat värinöitä hieman paremmin koppaan kuin 8v koneissa.
Kampiakseli on täysin samanlaiset 8v ja 16v koneissa.
Otsikko: Vs: B234F ilman tasapainoakseleita?
Kirjoitti: Veksi - 18.12.2011, 17:57:47
Kampiakseli on täysin samanlaiset 8v ja 16v koneissa.

Eikös kammen etupäissä ole eroa?
Otsikko: Vs: B234F ilman tasapainoakseleita?
Kirjoitti: järviin - 18.12.2011, 18:11:10
Eikös kammen etupäissä ole eroa?
Kampurat eivät ole vaihtokelpoisia keskenään.

E: Jakopään lelut ovat eri.
Otsikko: Vs: B234F ilman tasapainoakseleita?
Kirjoitti: The_OttoB - 18.12.2011, 18:19:21
Ne on vain ja ainoastaan mukavuusvarusteet, joilla vähennetään moottorin ulkoisia värinöitä.
Otsikko: Vs: B234F ilman tasapainoakseleita?
Kirjoitti: -nikke- - 18.12.2011, 18:32:20
Selvä juttu. Ei ole tarvista sitä B230:n akselia vaihtaa, kunhan pohdiskelin että onko tasapainoakselit ja kampura jotenkin keskenään puntitettu. Mukavuus ja värinättömyys nyt ei välttämättä ole muutenkaan se ykkös prioriteetti tuossa projektissa, joten saavat jäädä sitten pois.