Ateho  Elekma

V50 1.6 D suutinrikot

  • 22 Vastauksia
  • 1144 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • O.V.L.O.V.
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #15 : 04.12.2023, 09:46:12 »
Juu olen samaa mieltä että tuo PSA-1.6 on kohtalaisen hyvä moottori, mutta juurikin tuo mitä sanoit itsekkin, että vaatii huolenpitoa todella paljon VS vanhanliiton moottorit.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #16 : 04.12.2023, 09:53:39 »
Juu olen samaa mieltä että tuo PSA-1.6 on kohtalaisen hyvä moottori, mutta juurikin tuo mitä sanoit itsekkin, että vaatii huolenpitoa todella paljon VS vanhanliiton moottorit.
Eiköhän se mene näin, että mitä enemmän sähköliittimiä ja antureita, sitä enemmän vikoja. Toki penkin ja ratin välistä löytyy useimmiten se suurin vika autossa.

Poissa antabus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #17 : 04.12.2023, 16:21:45 »
Kyllä tuota laitetta tuli pidettyä kuin kippeetä pillua. Öljyt vaihtoon 10 tkm välein, hiukkaspytty tyhjätty sekä ohjelmoitu pois, egr ohjelmoitu pois. Melko lailla kaikki anturit sai kertaalleen vaihtaa, turbo vaihtoon, suuttimet vaihtoon. Silti vaan todella usein oli ongelmaa. Kyllä siinä hävis lopulta luotto autoon sekä mielenkiinto laittaa enää yhtään mitään.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • O.V.L.O.V.
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #18 : 05.12.2023, 08:17:51 »
Kyllä tuota laitetta tuli pidettyä kuin kippeetä pillua. Öljyt vaihtoon 10 tkm välein, hiukkaspytty tyhjätty sekä ohjelmoitu pois, egr ohjelmoitu pois. Melko lailla kaikki anturit sai kertaalleen vaihtaa, turbo vaihtoon, suuttimet vaihtoon. Silti vaan todella usein oli ongelmaa. Kyllä siinä hävis lopulta luotto autoon sekä mielenkiinto laittaa enää yhtään mitään.

Tuo on juuri se ongelma uudemmissa volvoissa, et voi tietää minkä maanantai version saat.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #19 : 05.12.2023, 13:20:16 »
Kyllä tuota laitetta tuli pidettyä kuin kippeetä pillua. Öljyt vaihtoon 10 tkm välein, hiukkaspytty tyhjätty sekä ohjelmoitu pois, egr ohjelmoitu pois. Melko lailla kaikki anturit sai kertaalleen vaihtaa, turbo vaihtoon, suuttimet vaihtoon. Silti vaan todella usein oli ongelmaa. Kyllä siinä hävis lopulta luotto autoon sekä mielenkiinto laittaa enää yhtään mitään.
Melko tyypillinen tapaus, missä kilometrit reilut 200tkm ja rupee menemään antureita. Joillakin kestää anturitkin ihan uskomattoman pitkiä aikoja, kun taas toisilla niitä hajoaa pienemmillä kilometreillä. Tuo sun tapaus on aika tuttua, että 250tkm on ollut se rajapyykki, milloin hajoaa turbo ja ehkäpä joku suutin vielä. Anturit tullut tiensä päähän yksi kerrallaan. Nyt siihen on vaihdettu kertaalleen kuluvat osat ja olisikohan naftasuodatin, mikä aiheutti ton viimeisen kiusanteon. Uusi omistaja vaihtaa suodattimen tai jonkun muun pikkuvian ja saattaa ajaa huoletta seuraavat 200tkm.
Yhdellä tutulla oli vähän vastaava "vikapesä", mistä meni dpf, egr, turbo, ahtopaineanturi, mappi ja kaikki lähes peräkkäin. Kilometrejä just toi 250tkm. Hänellä kanssa meni luotto autoon, mutta vaihtelin sille osia yksi kerrallaan ja sai rautalangasta vääntää, että ymmärräthän, että sun autoon on vaihdettu kaikki kulutusosat, joten jos edelliset osat kesti ton 250tkm ja 13vuotta, niin tällä sun pitäis körötellä seuraavat 200tkm aika huoletta. Painotin noista antureista, että sähköosa saattaa kestää 5min-10vuotta. Nyt ajellu tyytyväisenä ja ehkäpä luotto autoa kohtaan on palautunut.

Poissa Aquamarine99

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #20 : 08.12.2023, 14:23:49 »
Näköjään huono yksilö sattunu kohalle. Mulla jo 408tkm ajettu ja uskon että vielä alkuperäiset suuttimet ja ahdin, sillä huoltovihkoon on merkitty kaikki öljynvaihdoista lähtien minulle tuloon asti. Ite ajellu viimiset 40tkm ja koko ajan jännittänyt millon jotain hajoaa. Koneen päältä on kyllä jo sen näkönen että sais käyttää suuttimet ylhäällä ja tiivistää uudelleen.
V50 1.6D +400tkm

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #21 : 08.12.2023, 15:44:32 »
Näköjään huono yksilö sattunu kohalle. Mulla jo 408tkm ajettu ja uskon että vielä alkuperäiset suuttimet ja ahdin, sillä huoltovihkoon on merkitty kaikki öljynvaihdoista lähtien minulle tuloon asti. Ite ajellu viimiset 40tkm ja koko ajan jännittänyt millon jotain hajoaa. Koneen päältä on kyllä jo sen näkönen että sais käyttää suuttimet ylhäällä ja tiivistää uudelleen.
Tuossa hyvä esimerkki, että aika paljon käyttäjästä kiinni miten autoa huollettu ja merkattu kaikki ylös. Helppo seurata esim: öljynkulutusta jne...
Koneen päältä usein näyttää törkyselle ja sekin usein öljyn kaatajasta kiinni, miten törkyseltä näyttää. Jos öljyä kaadetaan kun vettä lehmille, eli vähän sinnepäin niin suuttimien ympärystät näyttää siltä, että suuttimet vuotaa. Helpoin tapa todeta vuotaako suuttimien pohjaprikat on kaataa vaikka naftaa suuttimien ympärystät täyteen ja laittaa auto käyntiin. Jos näkyy kuplia, niin sit on helppo todeta suuttimen pohjaprikan vuotavan. Niin kauan kun ei tule pakokaasun hajua ja suuttimien juuresta ei kuulu supsutusta ei kannata tehdä muuta kun kiristää suuttimet, mitkä pitäisikin kiristää kerran vuoteen. Taisi olla jopa niin, että joka kolmannen kiristyksen jälkeen pitäisi vaihtaa ne suuttimien pinnapultit välikannesta.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #22 : 15.12.2023, 12:45:46 »
Täysin samaa mieltä. Piste
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Kulkukoira  Proturbo