Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Kisko - 05.12.2010, 17:20:45
-
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/Dsc05663muok.jpg)
30.12.2008 hain kaverin kanssa Vetelistä -87 240 GL:n B230K heron head -moottorilla ja AW71-tomaattiaskilla. Erikoisuuksina musta nahkasisustus, alkuperäinen hälytin ja pieni 158000 km mittarilukema. Ruostevauriota oli tässäkin korissa vähän odotettua enemmän, muuten auto on oikein siistissä kunnossa.
Kaikki kuvat löytyvät osoitteesta http://s5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/ (http://s5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/)
Kansion nimi on jäänne entisestä projektiaihiosta ja näin ollen vuosimalli heittää parilla pykälällä.
Kuvapoimintoja tämänhetkisestä tilanteesta:
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_DSC05358.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC05358.jpg)
Moottori
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_DSC06083.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06083.jpg)
Kutoskoneen M90
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_DSC05412.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC05412.jpg)
Taka-akseliston osia
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_DSC06744.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06744.jpg)
Vanteet
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_DSC05168.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC05168.jpg)
-
B230K-moottorista tuli ostotarjous yllättäen ja pyytämättä :) Ja pitihän kaupat tehdä. Motti nousi tämän päivän aikana pois keulalta. Illalla suunniteltiin tinakoneen asennukseen liittyviä juttuja.
-
Oliko auto r-sport arabi?? ainakin sisustasta päätellen? Ku näytti olevan ahtomittarikin??
-
Oliko auto r-sport arabi?? ainakin sisustasta päätellen? Ku näytti olevan ahtomittarikin??
Ei kai -87 arabeja Suomessa olekaan. Tuossa ei sitä paitsi ole ilmastointia.
Ahtometri on eräästä -82 arabi-GLE:stä kotoisin.
-
Ei kai -87 arabeja Suomessa olekaan. Tuossa ei sitä paitsi ole ilmastointia.
Ahtometri on eräästä -82 arabi-GLE:stä kotoisin.
joo aivan! oisin voinu lukea ilmotuksen paremmin :idiot2:
-
Taka-akseli kävi tuossa yhdellä tutulla sepällä, se on nyt hiekkapuhallettu ja pohjamaalattu. Vaatisi vielä lukollisen tasauspyörästön asennuksen ja pintamaalin pensselöinnin.
-
ei voi muuta sanoo kuin
oikea määrä pyttyjä! ELK
onnea projektiin!
-
Ei kai -87 arabeja Suomessa olekaan. Tuossa ei sitä paitsi ole ilmastointia.
Ahtometri on eräästä -82 arabi-GLE:stä kotoisin.
Joo, sen mitä noiden Saudeissa, Irakissa ja Iranissa työkeikoilla olleiden muuttoautoja joutui laittamaan, niin ne ainakin oli aikasemmilta vuosilta, ja autoissa oli aina ilmastointi...
Ilmansuodatin-systeemissä oli jotain poikkeevaa, mut muisti pätkii.
Jonkinlainen aavikko-oloihin tarkotettu lisäsuodatin oli pellin alla. Ne toki saatettiin poistaa sitten ajan kuluessa kotomaan räntäkeleissä.
Kokemukset toki vain kylään tulleista Volvosta, Saabista, ja Mitsusta.
Kaikilla oli muuten muukin yhteinen yhdistävä tekijä - niillä oli kaikilla kaatumatauti, niinkauan kuin säästettyjä päivärahoja piisasi. :pomo:
Voin kertoa, et Mitsun kori oli kaikkest helpointa muokata uudelleen entiseen kuosiin, vaikka nuorella miehellä olikin papua isompaakin vasaraa heiluttaa.... ::)
-
Inspiraatiopuuska iski. Perästä on ulkoistettu lukoton tasauspyörästö ja siirretty siitä laakerit shimmeineen sekä lautaspyörä lukkomurikkaan. Tällä hetkellä on taka-akselin uusi maalipinta kuivumassa. Kuvia joskus myöhemmin.
-
Vois näin kuukauden päästä laittaa niitä kuvia :D
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_14092011519.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/14092011519.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_Dsc06932muok.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/Dsc06932muok.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_DSC06933.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06933.jpg)
Volvon erikoisulosvedintä ei nyt ollut hollilla, mutta homma hoitui tuollaisellakin.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_DSC06945.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06945.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_14092011526.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/14092011526.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_DSC06935.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06935.jpg)
Lukkomurikan nopeusanturikehässä oli 48 ripaa, joten 3/4 oli poistettava ettei mittari näytä nelinkertaista lukemaa..
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_DSC06938.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06938.jpg)
Laakerit puristettiin kierretangon ja erinäisten välipalikoiden avulla paikoilleen.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_DSC06948.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06948.jpg)
Kas näin.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_DSC06949.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06949.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_IMG_0325muok.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/IMG_0325muok.jpg)
Maalit pinnassa. Perän koppa on vielä maalaamatta, siihen tulee joku väri x.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_IMG_0159muok.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/IMG_0159muok.jpg)
-
Hienosti suunniteltua jälkeä jonka vain Kisko osaa....
-
Suunnitelmat elää. Alustaan ei tulekaan Scan-tech kumipuslia vaan kengurupuslat :D Vihreään 242:een tuli samanlainen satsi ja siihen on tehty myös samanlaiset vahvistetut tukivarret kuin tähän. Niistä seuraavassa.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_IMG_0691muok.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/IMG_0691muok.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_IMG_0693muok.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/IMG_0693muok.jpg)
Taka-akselin ylätukivarsien silmät tuli vahvistettua. 2 mm seinämällä olevasta putkesta sopivat palat...
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_IMG_0696muok.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/IMG_0696muok.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_IMG_0697muok.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/IMG_0697muok.jpg)
Migatronic-liimalla kiinni
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_IMG_0700muok.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/IMG_0700muok.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_IMG_0702muok.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/IMG_0702muok.jpg)
Koristakin on taas hiukan ruoste vähentynyt. Takasisäkaari vaiheessa. Olis ollut kyllä helpompi ostaa valmis sisäkaaren ulkoreuna...
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_IMG_0710muok.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/IMG_0710muok.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_IMG_0704muok.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/IMG_0704muok.jpg)
-
Hyvältä näyttää O0
Mitä kustans kenguru puslat ympäri auton ?
-
Kliks (http://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-240-SuperPro-Polyurethane-Suspension-Car-Bush-Kit-/230721026366?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item35b80b793e)
Toimituskuluineen 350e luokkaa per satsi.
-
Bilstein HD -iskarit tulivat sopivasti vastaan myyntipalstalla. Recycle Racing toimii.. ;)
Vaativat saman käsittelyn minkä tein 850:iin hankkimilleni takaBilsteineille, eli vähän hiekkapuhallusta ja maalia.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_IMG_0712muok.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/IMG_0712muok.jpg)
-
Minkälainen projekti siirtää tuo virranjakaja imunokan päähän? Mulla kanssa menossa kyseinen moottori kardaani autoon.
-
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_DSC06117.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06117.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_DSC06121.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06121.jpg)
Tuolla tavalla on pyörijä kiinnitettynä nokka-akseliin. Alkuperäinen kiinnitysonale otettu nokan takapäästä ja "hiukan" muokattu. Jakajan kansi kiinnittynee jonkinlaisella rosterilevystä tehdyllä tällingillä.
-
Kiitos vinkistä!! Tänään jo vähän mallailin tuota pyöriää omaani. Meinasitko esim: "vahvistaa" tuon jakopään kopan ja siihen sitten kansi kiinni vai miten olit tuon ajatellut. Koko tarkasti ja tukevasti saapi tuon jakajan kiinnikkeen rakentaa ettei jakajan kannesta lähe tinnit lenteleen. ::)
-
Ei kun erillinen kiinnityspinta ja koppaan sitten vain tarvittavan moinen reikä. Jotenkin tuohon tyyliin:
http://www.garaget.org/?car=105861&image=1015777 (http://www.garaget.org/?car=105861&image=1015777)
Juu, tarkkuutta pitää olla noiden tekemisessä. Tuota pyörijän kiinnitystäkin sai jonkin aikaa pähkäillä, mutta ihan hyvä siitä tuli. Kiinnike keskittyy nokan päässä olevan kartion muotoisen kolon avulla.
-
Sait privaa..
-
Ok. Alan viikonloppuna tekeen tuota kiinnikettä/ jakajan muutosta. Pitänee ottaa siitä sitte jokunen kuva. ;)
-
Takaylätukivarret maalattu ja sujautettu PUR-puslat paikoilleen. Panhard-tanko myös maalattu, siihen asentuu puslat heti kun oon kurkannut 242:n alle ja katsonut kuinka päin tanko kuuluu asentaa :D Puslat nimittäin sopivat ristiin eli tangon saa molemmin päin.
Taka-akseliin asennettu jarrukilvet sekä pyörät, onpahan helpompi siirrellä ja maalipinta pysyy kunnossa kun akseli ei ota maahan.
-
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 60 päivään.
Olen kuitenkin varma että haluan vastata juuri tähän, enkä harkitse uuden aiheen aloittamista.
Autossa on taka-akseli kiinni niin että on mahdollista liikutella pyörillään. Se ja muut rojut ovat olleet jonkin aikaa väliaikaissäilytyksessä kylmässä tallissa, koska tuli tuossa hallitilojen vaihto ajankohtaiseksi. Uusi halli on nyt nosto-ovia, putkitöitä ja sähkötöitä vaille valmis ja piakkoin siirretään kalustoa sisälle. Aikeissa on asentaa kaksipilarinostin kunhan sopiva yksilö tulee tarjolle. Lattiassa on varaus nostimelle, eli neliön muotoiset lämmitysputkettomat läntit. Vanhaan nähden parempaa on paitsi suurempi koko, lattialämmitys ja vesijohto, myös se, että lato on kokonaan omassa käytössä joten saa pitää koleita ihan niin levällään kuin tykkää :D No ei, joku järjestys sentään...
Joulupukki ei ollut unohtanut tämän olemassaoloa:
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/Img_1758_zps8b0d2709.jpg)
Alunperinhän piti laittaa vain joku 19T ja alkuperäinen Motronic mutta saa nyt sitten nähdä :D Tatech voisi olla oiva vaihtoehto, kyseiseltä puljulta kun löytyy edustus tuosta toiselta puolen kaupunkia.