Kyllähän tässä keskustellaan tuon ohjelmoinnin vaikutuksista siihen vanhaan autoon.
Dieselissä se urearuisku kyllä nitistää hemmetin tehokkaasti noita typenoksideja, jolla voidaan moottori itsessään asettaa toimimaan paljon terveemmin.
En osaa sanoa absoluuttisesta rajasta mutta moottorin käyntilämmöllä on oleellinen osuus NOX syntyprosessissa. EGR mm jäähdyttää palotapahtumaa. Jos katsuri ottaa talvella auton pihalta jonne asiakas on auton pysäköinyt vaikka varttia aiemmin, ei moottoria saa käyntilämpöiseksi enää mitenkään lähtemättä ensin ajolenkille isommalle tielle.
Yritin etsiä NOX rajoja mutta taitaa olla niin, että asiaan on isommin keskitytty voimalaitoskokoluokassa ennemminkin kuin henkilöautoissa.
Ainakin pikagooglaus antaa esim euro5 autoille nox rajaksi 0,06bensa, 0,18 diesel.