Autoracing  KL-varaosat

940 TIC "Reddish", The end of story

  • 65 Vastauksia
  • 40849 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
940 TIC "Reddish", The end of story
« : 09.12.2010, 13:29:55 »
Siirretään tämä museossa aloitettu käyttis prokkis myös tänne. Edellisen 740 TIC:n jälkeen piti saada uusi harrastekäyttis. Eli tarkoitus on pitää kiesi päivittäisessä työmatka käytössä, mutta muutella sitä toimivammaksi ja ennen kaikkea hauskemmaksi !

Kuva viime syksyltä (2010):

Ja kevät 2011 -look


Speksit ostohetkellä keväällä 2010:
- Volvo 940 sedan vm. -95, B230FK + M90
- Mittarissa oli ostohetkellä "vasta" 370 tkm
- Helmoja ja spoileria lukuunottamatta voisi sanoa että orkkis. Kylmäkonetta tai muita sähköhömpötyksiä ei ole, ja toisaalta hyvä niin. Kaikki läsnä olevat varusteet toimii moitteetta.
- Täydellinen huoltokirja, ja vähän vielä ylimääräisiäkin herkistyksiä. Kaikista toimista kirjanpito !
- Parit hyvät renkaat aluilla, ja vetokoukku

Ja mitä sitten on jo tehty:

- Normaalit öljyt, tulpat, suodattimet yms. nesteet vaihtui sekä muita pienempiä huoltotöitä + audiolaitteiston päivitys
- Alusta oli melko ”komfort”, joten iskarit / jouset meni ensimmäiseksi vaihtoon. Bilstein kaasut ja Lesjöfors jouset joka nurkkaan. Perä painui näillä romuilla niin alas, että vaihdoin vakijouset taakse takaisin. Nyt on hyvä asento ja ajotuntuma !
- Putkiston tein alusta loppuun 2,5” rännillä, katti unohtui siinä samassa tallin hyllylle…
- Ilmansuodatin kotelosta kaikki reiät auki ja vaahtokumi vaimennin olan yli
- Sitten tehoa. Göranilta Ecomax lastu ja G-valve kotimaasta. Samalla AutoGaugen aina yhtä luotettava ahtopaine mittari kiinni. Paineita hiljalleen ylöspäin, kunnes tikkaus alkoi. EZK:hon lastu Landiasta ja johan kestää nostaa 1,3:een 95E:llä, 98:lla jopa hieman yli tuon.
- Paineiden noston jälkeen alkoi by-pass venttiili vuotamaan. Purku ja jousen kiristys helpotti. Dumppiakin kokeiltiin lähinnä testimielessä. Ei toimi LH-Jetin kanssa !
- Pitovaikeudet alkoi häiritsemään, joten jälleen Landiasta kimppatilauksena Aussie Lockeria tilaamaan. Tämä saatiin vihdoin asennettua ja toimimaan ennen talven tuloa
- Alkutalvesta alkoi pyyhkijämekanismi takkuilemaan. Uusi (vähemmän käytetty) mekanismi hankittu ja vaihdettu. Toimii !
- Vesipumppu vaihtui tarvikkeeksi kun vanha alkoi ääntämään.
- Kardaanin tukilaakeri, kannatinkumi sekä ristikot uusittu
- Molemmat takapyörän laakerit uusittu
- Molemmat raidetangot ja –päät uusittu


Varmaan jotain muutakin pienempää ja vähemmän tärkeää on tehty, mutta yllä merkittävimmät uudistukset tähän mennessä.

”To-do” –lista:

-- Isompaa hyrrää vakio 13C:n tilalle sekä medium size kiinacooleri tarttis laittaa ennen kesän tuloa. Coolerille on hyvin tilaa, kun ei ole ilmastointia eikä laatikon putkia tiellä. Hyrrän valinta on vielä vaiheessa, katsotaan mitä eteen tulee.
- Tuntuu ja kuulostaa siltä, että taka-akselin tuenta vaatii remonttia. Eli puslien vaihto on edessä jossain vaiheessa.
- Myös kytkin epäilyttää, varsinkin kun kevät koittaa ja pito paranee. Tietoa ei ole, milloin tuota olisi rempattu, ja silloinkin varmasti vakio osilla.


Päivitetään listaa sitä mukaa kun lisää tekemistä ilmenee (lista tuskin lyhenee… )

« Viimeksi muokattu: 18.05.2011, 21:17:36 kirjoittanut porko »
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish"
« Vastaus #1 : 09.12.2010, 14:55:10 »
Tässä vähän tarkempia tietoja tuosta lukkoperästä. Kyseessä siis ns. ”räikkälukko”, Aussie Locker, eli varsin yksinkertainen kapine joka lukitsee perän 100%:ksi kun veto on päällä ja pyörät pyrkivät pyörimään eri nopeudella. Homma perustuu siihen, että normaalin tasauspyörästön pikkurattaiden tappi pakottaa räikän puoliskot toisiinsa kiinni, jolloin hammastukset lukittuvat. Lukko on sikäli harrastaja ystävällinen, että asennus ei vaadi erikoistyökaluja, eikä hammaskosketuksen säätöä, sillä perämurikka säilyy ennallaan. Ainoastaan tasauspyörästön kannattimen (siis murikka jossa iso lautaspyörä on kiinni) sisuskalut vaihdetaan. Ja toki myös hinta on kohtuullinen, noin 350€.

Muutama linkki tuotteesta, muitakin valmistajia on mutta omassani on juurikin tämä:

http://www.aussielocker.com/
http://www.aussielocker.com/index.php/lockers/aussie-locker-xd-13027.html

Asennusvideo (tosin vähän väärään merkkiin, mutta metodi on sama)
http://www.youtube.com/watch?v=ruklIjF7orA


Operaatio oli sinällään helppo: takajarrut pois, vetarit pois, perämurikka pöydälle. Iso lautaspyörä irti, jotta sai naputeltua ristitapin pois. Tämän jälkeen pikkurattaat tipahtikin jo lähes itsestään pöydälle. Sitten vaan sovitteli räikän puolikkaat murikan sisään, ja tapit/ jouset kiristämään räikkää. Lopuksi ristitappi ja lautaspyörä kiinni ja murikka takaisin autoon.

Lautaspyörän pulttien ”lukituslevy” halkaistu


Nopeustunnistimen kiekkoon piti tehdä reikä että lukkosokan saa pois


Kasausta


Valmis paketti


Ensimmäisen asennuksen yhteydessä tuli tehtyä hieman huonolla ajatuksella säätö, sillä ohjeen mukaan välykset olisi vähän sinnepäin. Käytännössä välyksen säätö on hyvinkin tarkka, sillä liian suuri välys kiilaa lukon pysyvästi jumiin, eli käyttäytyy kuin Kemppi. Jonkin aikaa ajeltuani (epäilin että olisi vaan uutuuttaan jäykkä) veto loppui kokonaan.

Eli homma alkoi alusta, murikka irti ja tutkimaan. Onni onnettomuudessa, ei mennyt muuta kuin kolme neljästä räikän "tukitapista" poikki ja jouset metallipuruna. Itse räikkä ja rattaat oli ihan ehjät, joten pienellä virittelyllä selvisi. Siihen hätään en alkanut tilaamaan orkkis varaosia, joten hain IKH:lta uudet jouset, joita lyhensin sopivaksi. 6,5mm HSS poranteristä sai tehtyä uudet tapit. Lisää shimmiä väliin ja paketti olikin taas kasassa. Tähän asti on ainakin toiminyt hyvin. Vähän kulmikashan tuo on käytökseltään, mutta kelpaa tällä hetkellä minulle.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 940 TIC "Reddish"
« Vastaus #2 : 10.12.2010, 19:56:37 »
Paljonko oli postikulut tolla aussie lockerilla?

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish"
« Vastaus #3 : 10.12.2010, 20:01:21 »
Paljonko oli postikulut tolla aussie lockerilla?

Ihan tarkkaan en tiedä, sillä tilattiin kimpassa AtAi:n kanssa ja hän hoiti tilauksen. Muistaakseni tuo oli jotain 280$ ja siihen rahdit tullit yms. kulut niin kokonaisuudessaan kotimaan MH rahteineen minulle 354€. Pistä AtAi:lle privaa jos haluat tarkempia speksejä firmasta ja tilauksesta.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish"
« Vastaus #4 : 15.01.2011, 13:48:49 »
Pitkästä aika tuli taas vähän rakenneltua. Auto on koko ajan tien päällä, niin jää virittelyt vähemmälle  :'(

Kovemmissa kiihdyttelyissä on kuulunut epämääräisiä ääni voimansiirrosta, ja epäilin niiden tulevan kaksoismassa vauhtipyörästä. Auton alla kömpiessä totesin kuitenkin että kardaanin tukilaakeri ja -kumi oli ihan loppu, joten siitä voisi aloittaa. Viime yönä sitten raapaisin koko kartaanin pöydälle ja vaihdoin sekä kumin että laakerin. Oli yllättävän helppo homma, vaikka olin asennoitunut käyttämään voimaa ja väkivaltaa vanhan irroitukseen. Samalla tuli hypisteltyä noita ristikoita vähän tarkemmin, mutta ne ei vielä vaadi toimenpiteitä.

Pikainen koeajo aamusella antoi hyviä ja huonoja tuloksia: voimansiirron äänet väheni ja ylimääräiset välyksetkin väheni (siis väheni, vielä niitäkin löytyy...). Huonoina puolina tuli lievä tärinä/jyrinä 80-100km/h, eli tukilaakerin asentoa täytyy hieman muokata. Lisäksi aiemmin kiusannut epämääräinen ääni jäi, tosin muutti hieman muotoaan. Varsinkin huomaa 5. vaihteella pitkässä, kovassa kiihdytyksessä, jossain 1 bar paikkeilla hetkellisesti tulee voimakas hakkaava ääni auton keskivaiheilta. Ihan tuntuisi kuin kardaani alkaisi "heilua" ja osua johonkin, mutta en oikein siihen usko. Täytyy tutkia ja shimmata tuota tukilaakeria lisää josko se auttaisi.

"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish"
« Vastaus #5 : 21.01.2011, 08:26:45 »
Eipä taida tuo tukilaakerin asennon muutos auttaa asiaan. Jyrinä/tärinä tuntuu jo hyvinkin pienillä nopeuksilla, vedättäessä ja kaasua nostaessa, joten luulen että ristikoissa on sittenkin vikaa. Välyksiä niissä ei tuntunut, ja varsin tiukat olivat muutenkin. Kannatin kumi oli kuitenkin aivan loppu ja kardaani pyöri aiemmin toista senttiä alempana kuin nyt. Teoriassa siis ristikon kulma on nyt erilainen kuin aiemmin, joten voipi olla että siinä on syy.

Eilen hain uudet ristikot, yritetään ehtiä vaihtamaan ne viikonlopun aikana.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940 TIC "Reddish"
« Vastaus #6 : 21.01.2011, 08:38:07 »
Eilen hain uudet ristikot, yritetään ehtiä vaihtamaan ne viikonlopun aikana.

Ennen kuin ne "räjähtää"...

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish"
« Vastaus #7 : 21.01.2011, 11:14:28 »
Ennen kuin ne "räjähtää"...

Eilen illalla alkoi jo vähän jännittää kun lähdin ohittamaan rekkaa enkä jaksanut vaihtaa pienemmälle. Vitosella reilun kilon ahdoilla olin jo kuulevinani kardaanin huudon: "mua niin v...tuttaa, mää tuun kohta moikkaamaan sua !" :hello:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
« Vastaus #8 : 23.01.2011, 11:40:11 »
Kohta menee tämä kiesi myyntiin, jos ei tahti muutu ! Vanha sanonta "if it works, don´t fix it" alkaa käydä toteen !

Kardaanin tukilaakerin vaihdon jälkeen alkoi ravistaa kahta kauheammin. Nyt sitten vaihdoin ristikot (tai yritin) ja peli seisoo pukeilla. Etummaisen ristikon vaihto meni "by-the-book". Takimmaisen ristikon ensimmäinen osio myös. Näistä kahdeksasta laakerikupista sitten tottakai viimeisen kupin yksi neula pääsi karkuun, ja valitettavasti huomasin sen vasta prässäyksen loppuvaiheessa, kun ei lukkorengas mahtunutkaan enää paikalleen. Aikani yöllä nivelen kanssa turattuani otin paketin auki ja huomasin vahingon jo tapahtuneen: se karannut neula poikki ja kupissa painaumat. Eli koko paketti roskiin, eikä tietenkään uutta osaa ole juuri nyt saatavilla !

Täytyypä heti huomenna soitella Ko-Met:lle. Saavat vaihtaa tuon nivelen ja tasapainottaa akselin. Tasapainotus olisi ollut hyvin suurella todennäköisellä edessä joka tapauksessa, joten vaihtakoot samalla ristikonkin.

Uskaltaakohan sitä edes öljyjä vaihtaa, kun tuntuu tuo Mr. Murphy olevan jatkuvasti läsnä... :tickedoff:
« Viimeksi muokattu: 23.01.2011, 11:42:20 kirjoittanut porko »
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa rotor3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
« Vastaus #9 : 23.01.2011, 16:09:29 »
hehe .. ei pitäs nauraa mutta täysin samallalailla tein itekki samat ongelmat jopa tuo että yks neula poikittain siellä pohjalla :) ja vaihoin itsekkin eka tukilaakerin ja sen kumin ja sit kummatkin ristikot ja tärinä senkun tuntuu pahentuvan... on ollu kyllä semmonen voittaja viilis noitten remonttejen jälkeen!
945 230fk -96 290tkm
bmw 116i -08

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
« Vastaus #10 : 25.01.2011, 20:16:44 »
No nyt on kartaani taas paikallaan. Ja pois en ota ihan heti ! Tai siis ainakaan ennen kytkinremonttia...  ;D

Taas kerran täytyy kehua Ko-Met Oy:n toimintaa. Soitin maanantai aamuna, että saanko tuoda kardaanin hoitoon illalla ja hakea tiistaina pois. Sehän sopi, joten tänään hain putken uudella nivelellä ja tasapainotuksella varustettuna. Olivat tarkastaneet sen minun vaihtaman nivelen ja oli kuulemma ihan ok.  -H-

Lyhyellä koeajolla ei isompia ongelmia ilmennyt. Pientä vapinaa jossain nopeuksissa, mutta nekin saattaa poistua jos viitsisi joskus hieman linjata tarkemmin tukilaakeria. Nyt saa jumppa kardaanin kanssa riittää hetkeksi. Matkahuolto kiikuttaa lähipäivinä kiinteän vauhtipyörän, joten täytynee alkaa suunnittelemaan kytkytin osastoa seuraavaksi. Epäilen nimittäin että suuri osa noista kolinoista ja välyksistä johtuu väsyneestä kaksoismassa vauhtipyörästä.

Ai niin ja takaiskarit pitäisi tilata ja vaihtaa, ja pari muuta juttua, että ei tässä nyt ihan vielä valmista olla. Pitää juottaa jurriin tuo Mr. Murphy ja tuupata se katuojaan niin alkaa hommat taas sujua   :pupu:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
« Vastaus #11 : 25.01.2011, 23:30:14 »
Matkahuolto kiikuttaa lähipäivinä kiinteän vauhtipyörän, joten täytynee alkaa suunnittelemaan kytkytin osastoa seuraavaksi.

Kattelinkin tuota samaa vp:tä tänään eräässä takaluukussa.

Poissa J0NZA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
« Vastaus #12 : 27.01.2011, 14:35:49 »
Minkälaisia käyttökokemuksia sulla on tollasesta räikkä lukosta? Pitääkö kovaakin ääntä?

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
« Vastaus #13 : 27.01.2011, 20:54:32 »
Minkälaisia käyttökokemuksia sulla on tollasesta räikkä lukosta? Pitääkö kovaakin ääntä?

No jos tuota asennuksessa sattunutta tuuma/milli tulkintahässäkkää ei lasketa mukaan, niin hyviä kokemuksia. Varsinkin jos suhteuttaa sen hintaan, niin erittäin hyvä. Ääni ei ole ongelma. Jos ei rokki soi kovasti (eli aika harvoin) tiukassa kaarroksessa kuuluu vaimea naksutus sisällä, en tiedä miten kovasti ulkona raikaa. Toisaalta eiköhän tuo pörise jo muutenkin sen verran ettei pienet sivuäänet käännä mummojen päitä.

Jos jotain negatiivista haluaa sanoa, niin onhan tuo toiminnaltaan aika kulmikas. Vedon ja "luiston" raja on mallia on-off. Eli jos hitaassa nopeudessa kaartaa jyrkästi kadunkulmassa, eikä pidä kaasua tasaisesti, niin saattaapi vähän pompottaa. Jos vetää reilusti veto päällä niin toimii kuin kemppi, ja toisaalta jos ajaa ihan tasakaasulla tai kytkin pohjassa, niin räikkä raksuttaa ja tasauspyörästö toimii. Kun tuon kulmikkuuden kanssa on oppinut elämään niin vaistomaisesti lukon toimintaa tulee ohjattua kaasulla mutkissa. Erityisen hauska tuo on näin talvella, kun mutkaan voi mennä sisään aika reippaastikin, eikä lukko ala puskemaan keulaa kohti penkkaa. Ja sitten kun keulan on saanut sopivasti sisään mutkaan, niin pienellä kaasun lisäyksellä perän saa kiinteäksi, jolloin laajaa ja hallittua luistoa voi vetää niin pitkään kuin tehoa riittää.

Tai siis enhän minä tietenkään niin aja, sehän on liikenteen vaarantamista... V:>
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish"
« Vastaus #14 : 31.01.2011, 20:04:10 »
Kusti toi paketin (tai matkahuolto sen kait kiikutti). Voimansiirtoon kiinteää palikkaa, jos vaikka pääsisi joskus tuosta kuminauha efektistä eroon. Tähän päälle M3:sen asetelma ja D24:n massalevy, niin eiköhän pito riitä näille tehoille. Hiukan täytynee sorvia näyttää kun vaikuttaisi saaneen joskus lämpöä...

Äh, turhaa hifistelyä, kiinni vaan ja kovaa ajoa  :3/4 jättää sen:

"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

 

Kulkukoira  Proturbo