KL-varaosat  Race.fi

[KORJATTU] V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"

  • 54 Vastauksia
  • 6701 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #30 : 03.04.2022, 07:23:50 »
Mutta tosiaan, eikö suodattimen pitäisi olla OK, jos litkut liikkuvat reippaasti tuolta jäähdyttimen päästä? Sitä tuli n. 20 sekunnissa litran verran. Ja myös se, että W-tilassa lähtee ajamaan.

Olisikohan jossain tietoa virtaama-arvoista...
« Viimeksi muokattu: 03.04.2022, 07:59:55 kirjoittanut Silppuri »

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2243
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #31 : 03.04.2022, 07:44:34 »
Katoppa sillä vidalla solenoidien toiminta, tuskin se suodatin siellä ongelmana on.

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #32 : 03.04.2022, 08:00:36 »
Katoppa sillä vidalla solenoidien toiminta, tuskin se suodatin siellä ongelmana on.
Oliko jossain jotain taulukkoa näihin, että mikä pitäisi olla kytkeytyneenä missäkin tilassa?

Edit. Oli: https://s3.amazonaws.com/sonnax-dev/uploads/mercury_image/image/1532/Figure7.jpg
« Viimeksi muokattu: 03.04.2022, 08:11:24 kirjoittanut Silppuri »

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #33 : 11.04.2022, 08:48:58 »
Kävin hakemassa 2001-vuoden 2.4T:n (170 HP) laatikon tähän. AW55-50SN. Meneeköhän bensamallin aski ihan heittämällä tähän vai tarviikohan jotain vippaskonsteja?

Välitykset varmaan ainakin erilaisia tässä versiossa eli kuluttaa enemmän.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2022, 11:33:58 kirjoittanut Silppuri »

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #34 : 12.04.2022, 11:51:43 »
Eilen tarkistelin solenoidien toimintaa. Kaikki menevät päälle ja pois kuten kuuluukin, mutta yhden oudosti käyttäytyvän parametrin löysin: TCM Gear Ratio. D:llä siihen tuli välillä joitain lukuja, mutta pääosin siinä luki "No value". Eli kun sai jonkun luvun siihen ja painoi kaasua, niin luku ampaisi 5 -> 15 -> 27 -> No value ihan sekunnissa. TCM Expected Gear Ratio on ykkösvaihteella 4,77 eli siihen sen pitäisi tähdätä.

Ja auto lähtee tosiaan liikkeelle talvitilassa eli kolmosella. Silloin pakkikin toimii himpun verran paremmin, mutta ei kuitenkaan ole varsinaisesti kovinkaan käyttökelpoinen.

Vien sen nyt pajalle perjantaina ja vaihdatan tuon bensamallin askin siihen. Tuotekoodi siinä on 8636418, kun tämänhetkinen autossa oleva on 8667365. Katsotaan, mitä kone sanoo siitä.

Sitten kun on tuo saatu tehtyä, niin ei muuta kuin avaamaan vanha loota.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5058
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #35 : 12.04.2022, 15:22:37 »
Ei mulla tuohon mitään lisättävää ole mutta jos se on 2.4T mallista se loota niin se on 200hp, vapari on 170.

Sopivuudesta en ole varma. Mekaanisesti voi sopia mutta ainakin vanhemmissa alko herjaamaan vaihteistovikaa kun välitykset vaihtu.
Kantsis ehkä varmistaa joltakin kuka tietää varmasti ennen kuin vaihtaa lootaa??

Backfältilla ovat ainakin mua neuvoneet laatikon sopivuudessa ihan puhelimessa.
Tosin ostinkin sitten lootan sieltä kun oli niin harvinainen malli. Ei meinaan M56  manuaalitkaan sovi ihan mihin vaan...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #36 : 12.04.2022, 16:44:30 »
Backfältilla ovat ainakin mua neuvoneet laatikon sopivuudessa ihan puhelimessa.

Kiitti. Tuolta jo vastattiinkin:

Lainaus
Bensassa ja dieselissä on eri turbiini (eri stall speed).
Bensaturbossa on sama peruuslaatikko paitsi turbiini. Olen käyttänyt bensamallista ja laittanut dieselin turbiinin.
Bensamallissa ilman turboa on yhdessä pakassa 1 kitkalevy vähemmän. (jos käyttää tämmöistä laatikkoa, ei saa rasittaa liikaa, koska voi pikkuisen luistaa sitten)

Mikä tuo turbiini on? Tuo iso möllykkä tuossa keskellä (momentinmuunnin)?
« Viimeksi muokattu: 12.04.2022, 16:46:15 kirjoittanut Silppuri »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5058
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #37 : 12.04.2022, 16:51:44 »
Joo, tuo iso ufo tuossa..
Jos sulla on bensaturbosta niin sittenhän pitäis olla laatikossakin riittävästi kitkalevyjä.

Vanhasta vaan tuo turbiini siihen uuteen lootaan.

Ps. Sieltä tulee sitten öljyä kun sen vetää irti. V:>
« Viimeksi muokattu: 12.04.2022, 16:54:08 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #38 : 12.04.2022, 17:18:15 »
Joo, tuo iso ufo tuossa..
Jos sulla on bensaturbosta niin sittenhän pitäis olla laatikossakin riittävästi kitkalevyjä.

Vanhasta vaan tuo turbiini siihen uuteen lootaan.

Ps. Sieltä tulee sitten öljyä kun sen vetää irti. V:>

Tuo "uusi" loota olikin vaparista eli pitää sitten rauhallisesti ajella 8)

Miten tuo ufo lähtee irti, ihan vetämällä?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #39 : 12.04.2022, 18:57:20 »
Ookko katsonut youtubesta videoita purusta https://www.youtube.com/results?search_query=aw55-50sn. Itsellä ei ole kokemusta mut asenne kunnossa kun puretaan ja kysytään pala palalta O0
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #40 : 12.04.2022, 19:41:42 »
Ookko katsonut youtubesta videoita purusta https://www.youtube.com/results?search_query=aw55-50sn. Itsellä ei ole kokemusta mut asenne kunnossa kun puretaan ja kysytään pala palalta O0

En ole vielä päässyt purkuhommiin ollenkaan, kunhan kiinnostuneena kyselen. Ei se mitään maksa ;)

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #41 : 15.04.2022, 11:52:43 »
Auto viety huoltoon. Vähän jännittää antaa muiden korjattavaksi omaa silmäterää, mutta oli pakko tehdä kun ei itsellä ole tarvittavia tiloja tälle remontille. Kaiken muun olen itse tehnyt ja tulen tekemään, jos nyt homma poikii positiivisia tuloksia.

W-tilassa lähti ajamaan oikein nätisti ja vaihtoi nelosellekin eli pihi mies olisi voinut tuolla vielä ajaakin niin, ettei olisi tarvinnut peruuttaa. Vaihteet tosin jysähtelivät silmään aika ikävänlaisesti.

Eilen illalla vaihdoin B4 servo coverin tuohon vaihtolaatikkoon, kun askin ollessa kiinni autossa se ei ole mitenkään kivaa hommaa niin kannatti tehdä se nyt.

Eli... herran haltuun.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2022, 11:54:56 kirjoittanut Silppuri »

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #42 : 17.04.2022, 15:38:57 »
Auto valmis :-* Ajelin 10 km ja ensituntumalta ainakin pelittää oikein nätisti.

Laatikko 150 € ja työt 400 €. 550 €:lla sai siis tekohengitettyä auton takaisin elävien kirjoihin. Korjaaja sanoi, että oli aikamoinen homma kun laatikko painaa helvetisti ja tilat ovat erittäin ahtaita tuolla alakerrassa.

Eli loppuyhteenvetona:
Vaihteisto meni rikki niin, että R ja D eivät toimineet. Solenoidien toiminta OK ja suodatin ei tukossa. W-tilassa lähti eteenpäin ja pystyi ajamaan. Vaihteiston kitkalevyt siis kaiketi menneet.

Alkuperäisellä vaihteistolla (vm. 2002) oli ajettu 585 000 km ja sen tuotekoodi oli AW55-50SN 8667365 eli dieselmallin aski.

Bensiinimallin (170 HP, vm. 2001) aski 8636418 vaihdettiin siihen niin, että momentinmuunnin otettiin vanhasta (Backfältin korjaamo Alavetelissä kertoi, että näillä momentinmuuntimilla on eri "stall speedit"). Tässä mallissa on yksi kitkalevy vähemmän. Laatikko sopi sisään ja auto hyväksyi sen myös elektronisesti mukisematta.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2022, 19:38:40 kirjoittanut Silppuri »

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2243
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #43 : 17.04.2022, 18:21:31 »
Eikö se rotevampi korjaaja nosta toisella kädellä lootan paikoilleen ja toisella ruuvailee pultit paikoilleen  ;D
Hienoa jos tuli kuntoon  :)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #44 : 17.04.2022, 20:31:27 »
Hyvä tieto kyllä jos eri mallin laatikko toimii noin helpolla! Odotetaan lisää kokemuksia. Onko se kitkalevyjen uusinta kovin vaikeaa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Elekma  Autoracing